Австралия първа ще принуди "Фейсбук" и "Гугъл" да плащат на медиите

Австралия първа ще принуди "Фейсбук" и "Гугъл" да плащат на медиите

© Reuters



Австралия ще стане първата страна в света, която ще принуди американските технологични гиганти "Фейсбук" и "Гугъл" да плащат на местните медии за това, че привличат потребители като рапространяват тяхно съдържание. Този опит за защита на труда на журналистите и изданията ще се наблюдава с интерес от цял свят, допълва "Ройтерс".


Мярката трябва да стане закон по-късно тази година и предвижда плащане на такса, обясни министърът на финансите Джош Фрайденбърг. "Става дума за честно отношение към австралийския медиен бизнес, за гарантиране, че имаме повече конкуренция, увеличена защита на потребителите и устойчива медийна среда", обясни министърът пред репортери в Мелбърн. "На карта е заложено бъдещето на австралийския медиен сектор, нищо по-малко от това."


Технологичните гиганти отхвърлят навсякъде по света призивите да бъдат поставени под по-строга регулация. Преди часове техните ръководители бяха обвинявани в Конгреса във Вашингтон в злоупотреба с доминиращо положение на пазара.




Австралия е провела анализ на медийния пазар и на силата на американските платформи. След това на "Фейсбук" и "Гугъл" е било казано доброволно да преговарят с австралийските медии за това как да се използва тяхно съдържание. Преговорите не са постигнали нищо и правителството обяви, че ако няма споразумение чрез арбитраж в следващите 45 дни, то ще въведе задължителни правила.


От "Гугъл" казват, че регулаците пренебрегват "милиарди кликове", които компанията осигурява на австралийските медии всяка година. "Това е изпращане на тревожно послание към бизнеса и инвеститорите, че австралийското правителство ще се намеси, вместо да остави пазарът сам да се оправи със ситуацията", казва Мел Силва, управляващ директор на компанията за Австралия и Нова Зеландия. "Така не се решава нищо от фундаменталните предизвикателства за създаване на бизнес модел, подходящ за цифровата епоха."


Медиите, включително "Нюз корпорейшън" на Рупърт Мърдок, лобираха усилено пред правителството да принуди американските компании да седнат на масата за преговори. Това съвпадна с продължително намаляване на рекламните им приходи. "Докато другите страни говорят за това колко нечестно и нанасящо щети е поведението им, австралийското правителство първо в света предприе действия", коментира председателят на управителния съвет на News Corp Australia Майкъл Милър.

  • Проучване от миналата година показа, че около 3 хиляди места на журналисти са били изгубени в страната през последните 10 години, докато рекламните приходи на медиите се преливаха към "Гугъл" и "Фейсбук", които не плащаха нищо за ползването на новинарско съдържание. За всеки 100 австралийски долара за онлайн реклама (без специално платената за конкретен сайт) почти 33 долара отиват в двата американски гиганта, допълва Фрайденбърг.

Други страни са опитвали и са се проваляли в опитите да извият ръцете на технологичните компании. Издатели в Германия, Франция и Испания са настоявали да се приеме национално законодателство за защита на авторските права и така да бъде принудена "Гугъл" да плаща лицензионни такси, когато публикува откъси от статиите им.


През 2019 г. компанията спря да публикува такива откъси от европейски издатели в търсачката си на френски език. Големият германски издател "Аксел Шпрингер" отстъпи и позволи на американците да правят това, след като трафикът към сайтовете му рязко намаля.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK