Когато тримата най-могъщи прекроиха Германия

Юли 1945 година: Чърчил, Труман и Сталин в Потсдам.

Юли 1945 година: Чърчил, Труман и Сталин в Потсдам.



През лятото на 1945 година светът е приковал поглед в един дворец близо до Берлин. Там тримата най-могъщи мъже на онова време решават съдбата на победена Германия и чертаят следвоенното устройство на Европа, припомня "Дойче веле".

В онзи слънчев следобед в двореца Цецилиенхоф в Потсдам пристигат лидерите на трите най-големи държави от антихитлеристката коалиция. В сградата, построена в стила на английско селско имение, ужасите на Втората световна война сякаш отекват само отдалеч: в Европа войната вече е приключила - с капитулацията на Германия на 8 май 1945 година. Няколко седмици по-късно - на 17 юли 1945 г., в двореца Цецилиенхоф започва т.нар. Потсдамска конференция, на която се решава съдбата на победена Германия - и по-точно става дума за нейната денацификация, демилитаризация и демократизация.


Американският президент Хари Труман, британският премиер Уинстън Чърчил и съветският лидер Йосиф Сталин решават да положат основите на новия европейски ред тъкмо на германска земя, а над всичко стоят два принципни въпроса: какво да се направи с една страна, която е хвърлила света в неизразимо страдание, и как трите страни победителки да наложат собствените си интереси.


По-късно Труман заявява по американското радио, че договореностите от Потсдам са имали за цел "да бъде заличен нацизмът, а с него и германската военна индустрия, германската армия заедно с генералния щаб и неговите милитаристични традиции". А най-важната цел на репарациите била да се изземе от Германия "всичко, което би могло да послужи за подготовката на нова война".


"Германия фактически вече не съществува"




Преговорите на т.нар. голяма тройка започват в 17 часа в залата за приеми на двореца Цецилиенхоф. Делегациите на страните победителки заемат място на огромна кръгла маса, изработена от руснаците специално за срещата. Но разговорите потръгват трудно. Още в самото начало Чърчил пита какво точно трябва да се разбира под Германия, като с този въпрос визира географското и политическото устройство на територията ѝ. По време на дискусиите по тази централна тема става дума не просто за интереса на съюзниците да ограничат германските граници до положението преди завоевателните походи на Хитлер, но и за това колко големи да са окупационните зони на страните победителки. От което зависи и влиянието им в сърцето на Западна Европа.


Потсдамската конференция продължава 17 дни - от 17 юли до 2 август 1945 година.

Потсдамската конференция продължава 17 дни - от 17 юли до 2 август 1945 година.


Съдържанието на разговорите е реконструирано впоследствие въз основа на американски протоколи и на един руски документ. В началото Труман не иска или не може да разбере въпроса на Чърчил. Може би е изненадан, а може би иска да спечели време за добре аргументиран отговор. Във всеки случай американският президент се обръща към Сталин с думите:

Труман: Какво е мнението на съветската делегация по този въпрос?
Сталин: Германия е това, което е останало от нея след войната. Друга Германия няма. Австрия например вече не е част от Германия.
Труман: Защо не кажем - Германия с границите от 1937 година?
Сталин: Като изключим обаче онова, което изгуби през 1945.
Труман: През 1945 година Германия изгуби всичко. (В руския протокол е добавено: "Германия фактически вече не съществува".)
Сталин: Германия е, както се твърди, географско понятие. Не може да пренебрегваме резултатите от войната.
Труман: Трябва ни обаче линия, от която да тръгнем... Аз предложих границите на Германия от 1937 година.


Повратна точка в световната история


Участниците в конференцията приемат предложението на Труман. И решават да разделят Германия на две репарационни зони - западна и източна, като същевременно потвърждават автономността на окупационните зони. Франция също получава своя окупационна зона. Така Германия на практика се разделя с географската, политическата и икономическата си цялост, а след като по-късно в двете репарационни зони възникват ФРГ и ГДР, бързо става ясно, че Потсдамската конференция маркира и началото на битката за влияние между западните сили и Съветския съюз. Битка, която само няколко години по-късно кулминира в Студената война.


Преговорите продължават до 2 август, когато е подписана Потсдамската декларация. Според решението на голямата тройка, източните граници на Германия са пренесени на запад към линията Одер-Ниса, което смалява територията ѝ с 25% в сравнение с 1937 година. Голяма част от откъснатите германски земи се дават на Полша като компенсация за районите, които принудително е отстъпила на Съветския съюз. Репарациите са определени само в най-общи линии, като всяка от окупационните сили покрива репарационните си искания от своята окупационна зона. Освен това лидерите на страните победителки се договарят за изселването на германското население в Полша, Чехословакия и Унгария.


Потсдамската конференция маркира повратна точка в световната история. Германският райх е разбит, коалицията на съюзническите сили започва да се разпада. В разгара на преговорите Уинстън Чърчил губи изборите в родината си. Министър-председател става лидерът на лейбъристите Клемент Атли, който печели първите следвоенни избори във Великобритания. А неопитният във външната политика американски президент Труман, заел поста след смъртта на Франклин Рузвелт, още по време на конференцията издава заповедта за пускането на първата атомна бомба.


Цецилиенхоф днес.

Цецилиенхоф днес.


"За да се завърне Германия в цивилизования свят"


А какво е значението на Потсдамската конференция за самата Германия? Макар в центъра на преговорите в Цецилиенхоф да стои най-вече въпросът как да бъде наказан военният агресор Германия, конференцията все пак излъчва и сигнал на надежда. Предишни предложения, според които германците е трябвало да бъдат хвърлени в робство, не се обсъждат на тази конференция. Вратата за завръщането на Германия в международната общност остава отворена. Не на последно място защото САЩ своевременно осъзнават стратегическото значение на Западна Германия в контекста на съветската експанзия.


Когато след края на конференцията Труман се прибира във Вашингтон, в обръщение по радиото той казва, че се връща от един град, "от който германците искаха да завладеят света. Сега този град е опустошен. Всичко там е в развалини - сградите, икономиката, хората. Но ние ще направим всичко, което е по силите ни, за да се превърне Германия отново в почтена нация. За да намери в крайна сметка своя път, да излезе от хаоса, в който сама се хвърли, и да се завърне в цивилизования свят".

Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Интересно нещо е историята, но трябва много да се внимава с нея, защото истината има много лица.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  2. 2 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2710 Неутрално

    И 75 години По-късно? Великобритания не е велика, Съветска Русия се е разпаднала и е в ръчичките на един бивш шпионин, реднеците в Америка си имат един редНек за президент.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5668 Неутрално

    До коментар [#2] от "Таралеж":

    Колелото никога на спира да се върти. Много са се опитвали но НИКОЙ не е успявал. Дори и мускула !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    " А най-важната цел на репарациите била да се изземе от Германия "всичко, което би могло да послужи за подготовката на нова война"."

    Ограбили са всичко каквото може да бъде ограбено. Само акъла и дисциплината на германците не могли да изнесат. Пък то се оказало най-важното.

  5. 5 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    "Потсдамска конференция, на която се решава съдбата на победена Германия - и по-точно става дума за нейната денацификация, демилитаризация и демократизация,"
    "А най-важната цел на репарациите била да се изземе от Германия "всичко, което би могло да послужи за подготовката на нова война"."

    _________


    А в днешно време бай Дончо всекидневно се пъне да накара сегашната Германия да харчи повече за (американско) джепане.

  6. 6 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#4] от "Judjuk":

    Руснаците дори са демонтирали и прибрали ж.п. релсите.

  7. 7 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2471 Неутрално

    Какво е Германия ?:) Може да има Полша , може да няма ..., може да има тези земи ,може да няма .. Още ли има бръмбари в главата на някой , а КОЙ разделя светът на зони :))))

  8. 8 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    Въпросът е: Защо не оставиха след това(наказанията) Германия единна и НЕУТРАЛНА, както например Австрия? Сталин е предлагал това.

  9. 9 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    До коментар [#6] от "Нинов":

    Остави тия глупости. Според един доста уважаван американски икономист, така нареченото "германско чудо", било най- вече плод на анулирането на дълговете на редовите немци и дребните бизнеси. Вярно ли е?

  10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3809 Любопитно

    Съдържанието на разговорите е реконструирано впоследствие въз основа на американски протоколи и на един руски документ. В началото Труман не иска или не може да разбере въпроса на Чърчил.
    ==========
    Само тук в статията, леко е загатнато, че на тази конференция не се е решавала единствено съдбата на победена Германия......
    В продължилите с дни преговори.....се е решавал целия гео политически облик на света и най вече на Европа.......
    Решенията се вземат......но най основните от тях се пазят в тайна и до днес.

    Bukalemun
  11. 11 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    На тази конференция Чърчил е предложил флота на победена Германия да бъде потопен. А Сталин добавил: Пленените кораби да се разделят меду победителите, а Англия може да потопи полагащата й се част!

  12. 12 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    До коментар [#6] от "Нинов":

    П.П. Намерих цитата:

    "The German Economic Miracle was the Allied debt reforms of 1947/48. They essentially wiped out all debts except for what employers owed their employees – you know, the workers’ wages and minimum working balances at the banks. It was easy for the Allies to cancel the debts owed to German creditors. because the creditors were mainly Nazis. The whole idea was to wipe them out. They didn’t the want to leave the former Nazis with financial power to take over the economy again. They wanted a Clean Slate.

    Canceling the debts created the German Economic Miracle. Because the economy was able to operate without personal debt, and without much public debt or corporate debt. It was able to take off." https://t.ly/z4fh

    Това е част от видео интервю[00:26:32]!

  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3809 Любопитно

    До коментар [#8] от "jord bond":

    Въпросът е: Защо не оставиха след това(наказанията) Германия единна и НЕУТРАЛНА, както например Австрия? Сталин е предлагал това.
    =========
    Защото освен темата за Германия, са се обсъждали и много други въпроси.....
    Мен лично ме съмнява.....да бъде разсекретено всичко за което се е дебатирало на тая конференция......
    Но ако случайно това стане......може да се намерят отговорите на много въпроси.....включително и на решения като брекзит......

    Bukalemun
  14. 14 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#9] от "jord bond":

    Оооо, бега мани са с тез дивотии.
    Всекакви перковци лансират какви ли не идеи всякакви за да привлекат внимание.

    Ти първо се пусни видео да видиш как е изглеждала Германия през 1945 год пък тогаз вади екзотични теории.

  15. 15 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално



    Ето първият следвоенен германански игрален филм "Убийците са между нас" заснет през 1945 год. в Берлин със англ. субтитри.

    Страхотен исторически артефакт. Много добро артистично изпълнине сред оригинални кулиси, от актьори преки участници във войната.

    https://youtu.be/XY5IwHQUy3U

  16. 16 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално



    Ето първият следвоенен германански игрален филм "Убийците са между нас" заснет през 1945 год. в Берлин със англ. субтитри.

    Страхотен исторически артефакт. Много добро артистично изпълнине сред оригинални кулиси, от актьори преки участници във войната.

    https://youtu.be/XY5IwHQUy3U

  17. 17 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#12] от "jord bond":

    а прокудените от Източна Прусия, Силезия, Померания и Судетия дългове имали ли са? Към кого?

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    До коментар [#14] от "Нинов":

    Що не се разровиш? Зададох КОНКРЕТЕН въпрос, при това по твоята (уж) специалност. Ако/като не можеш да отговориш, можеше и да премълчиш. Не е задължително, да отговаряш, и/или местиш темата, към някакво видео.

    П.П. Ако трябва да си поиграя, да преведа цитата?

  20. 20 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#19] от "jord bond":

    Ами представи си само каква "извънредна" е била ситуацията в Германия по това време?
    - 12 мил. войници в плен
    - 12 млн. (1/3) от цялото население на ФРГ са бежанци от загубените територии в СССР и Полша, както и прокудени от Чехословакия
    - 2 млн. души са безследно изчезнали

    Всеки може да си избаца нова самоличност (много са го направили) например фон Рибентроп.

    Системата е била тотално колабирала вкл. и финансовата.
    Третият райх освен това не е известен с дългове - тоест някой да дължи другиму пари.

    Освет това същото икономическо чудо се случва и в други страни като Италия и Франция.

    Само Великобритания дава назад и губи позиции.

  21. 21 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3809 Неутрално

    До коментар [#19] от "jord bond":

    Безполезно е да му се сърдиш.....
    Така ги разбира нещата той.....
    За Нинов, отвъд парите няма нищо......
    А именно......едни пари имат някаква стойност ако зад тях стои една голяма сила.....а зад нея един ум.....

    Bukalemun
  22. 22 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    Ето първият следвоенен германански игрален филм "Убийците са между нас" заснет през 1945 год. в Берлин със англ. субтитри.Страхотен исторически артефакт. Много добро артистично изпълнине сред оригинални кулиси, от актьори преки участници във войната.https://youtu.be/XY5IwHQUy3U
    —цитат от коментар 16 на Нинов


    А ето ти и на теб един документален филм, който показва възстановяването на Германия, след ПСВ, и с каква помощ: https://youtu.be/jrI-wKDXE9k

  23. 23 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Добре ,че е бил Х . Труман да сложи прът в кроежите на Сталин и то на няколко пъти , вкл Корея.

    Иначе преди това , Техеран 43
    И Ялта 44 ,
    Двама сакати и двама пияници общо трима души , двама от които играели по свирката на Сталин , особено Рузвелт и му давали каквото пожелаел
    и то по много .

  24. 24 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#22] от "jord bond":

    Значи тва с дълговете не е вярно, защото самата държава ФРГ след 1949 създава нов "насилствен" дълг за облагодеталстваните от войната.

    А това са били всички притежатели на къщи в градовете оцеляли (по чудо) бомбардировки и сражения.
    Държавата им е люснала ипотека от 50% от стойността на къщата, която те е трябвало да изплащат.
    Много хора са били принудени да си продадат имота за да изплатят ипотеката.

  25. 25 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    До коментар [#20] от "Нинов":

    Ок, се пак мерси за отговора.

    Само да отбележа, че нито Италия, нито Франция са били на дереджето на Германия, след войната. Франция даже са я произвели и до "победител".

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    "Когато след края на конференцията Труман се прибира във Вашингтон, в обръщение по радиото той казва, че се връща от един град, "от който германците искаха да завладеят света. Сега този град е опустошен. Всичко там е в развалини - сградите, икономиката, хората. Но ние ще направим всичко, което е по силите ни, за да се превърне Германия отново в почтена нация. За да намери в крайна сметка своя път, да излезе от хаоса, в който сама се хвърли, и да се завърне в цивилизования свят".

    Сигурно има грешка в превода и става въпрос за превръщането на германците отново в почтена нация.

    И с общи усилия на Съюзниците (САЩ, СССР, Великобритания и Франция), които окупират Германия след края на ВСВ те успяват да постигнат тази си своя цел.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ами дойчовците са си го заслужили.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  28. 28 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Защо Германия след войната не е оставена обединена и неутрална !?

    САЩ и по - специално осъзнават агресивните намерения на Сталин в Европа и световен мащаб .
    Така Западна Германия остава стратегическа за СССР и САЩ .
    Стратегическият фронт на студената война в Европа се разделя на две части от неутрална Швейцария към която СССР бързо се съгласява на неутралитет и за Австрия така стратегическата линия на студ.война в Европа се разделя на две север и юг, което устройва СССР.
    Неутрален статут се отказва за Унгария .

    Източник В. Суворов .

  29. 29 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#4] от "Judjuk":Руснаците дори са демонтирали и прибрали ж.п. релсите.
    —цитат от коментар 6 на Нинов


    Глупости

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  30. 30 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#23] от "gl_avatar":

    Не Труман, а Чърчил е бил главният противник на Сталин при преговорите. В статията е допусната неточност, предложението на Труман Германия да остане в границите от 1937-ма не е прието. Германия губи много територии за сметка на Полша. Малка част получава СССР, за сметка на дадената на Полша област Бялисток.

    Eddie lives... somewhere in time!
  31. 31 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#25] от "jord bond":

    Франция даже твърди, че сама се е освободила. Изкопали са били скрити танкове и са атакували.

    Иначе моят герм. дядо и баба са бежанци от Судетия.
    След като е освобден от брит. плен той е търсил роднините си и ги намира в Тюрингия.
    Освен военната книжка от Вермахта, други документи не е имал.
    В първите следвоенни години най-трудното нещо за милиони германци е било да си изкарат валидни документи.

    Иначе представи си някой завърнал се 1955 г. от съветски плен в Бава.ия да тръгнат да му търсят стари дългове от спестовната каса в Кьонигсберг.
    Мисия невъзможна!

  32. 32 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#25] от "jord bond":Франция даже твърди, че сама се е освободила. Изкопали са били скрити танкове и са атакували.Иначе моят герм. дядо и баба са бежанци от Судетия.След като е освобден от брит. плен той е търсил роднините си и ги намира в Тюрингия. Освен военната книжка от Вермахта, други документи не е имал.В първите следвоенни години най-трудното нещо за милиони германци е било да си изкарат валидни документи. Иначе представи си някой завърнал се 1955 г. от съветски плен в Бава.ия да тръгнат да му търсят стари дългове от спестовната каса в Кьонигсберг.Мисия невъзможна!
    —цитат от коментар 31 на Нинов


    Ти ще малко ще ни запееш и - Дойчланд юбер алес.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  33. 33 Профил на PMG Baba Tonka Tonka
    PMG Baba Tonka Tonka
    Рейтинг: 90 Весело

    И сега Германия е задминала и трите страни по всички показатели. Честито на победителите.

  34. 34 Профил на PMG Baba Tonka Tonka
    PMG Baba Tonka Tonka
    Рейтинг: 90 Неутрално

    Лошото е, че и Чърчил и Рузвелт фактически липсват на срещата. Ако те бяха там с опита си, днес Европа можеше да е друга.

  35. 35 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Весело

    До коментар [#32] от "Тиква загубена":

    Хахаа.... г-н Нинов е половин германец, така, че няма нищо странно да запее своя национален химн. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  36. 36 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    "Франция даже твърди, че сама се е освободила. Изкопали са били скрити танкове и са атакували."
    До коментар [#31] от "Нинов":

    Франция винаги е победител. Ако Хитлер беше победил, щеше да е суперпобедител с поне половината британски колонии.

  37. 37 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#35] от "Иво":

    Без първият куплет обаче. Той е забранен... и неуместен.... макар, че поетът е имал съвсем друго предвид когато е писал "юбер алес"... демек над "всички останали проблеми"

  38. 38 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#36] от "Judjuk":

    Да, Франция е била тотален хегемон в Европа до 1871, когато неочаквано губят войната срещу Прусия.

    Но най-голямото нещо е било културното влияние - всички аристократи от Лондон до Владивосток са говорили на френски. Дори и в къщи.

  39. 39 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    Франция даже твърди, че сама се е освободила. Изкопали са били скрити танкове и са атакували.
    —цитат от коментар 31 на Нинов


    Имаш в предвид ВСВ? Ако е така, това е повече от абсурдно твърдение. Франция е освободена с помощта на САЩ и Великобритания (и нейните подчинени Канада, Австралия, НЗ и т.н.). Вярно, че и стотици хиляди французи са участвали в освобождението на страната си през 1944 г. в лицето на FLA (French Liberation Army), FF (Free France) и FFI (French Forces of the Interior), които са били ръководени от генерал Де гол. Но, тези сили не са били толкова големи и сами нямаше как да освободят родината си от германска окупация.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  40. 40 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    До коментар [#37] от "Нинов":

    Да, знаех за това. Германския химн в голямата си част е същия от преди ВСВ, променен е само малка част от него.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  41. 41 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    До коментар [#15] от "Нинов":

    Това DEFA не беше ли филмово студио на ГДР-то?

  42. 42 Профил на Барбас-Шехерезадов-КапуТски
    Барбас-Шехерезадов-КапуТски
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Добре ,че е бил Х . Труман да сложи прът в кроежите на Сталин и то на няколко пъти , вкл Корея.Иначе преди това , Техеран 43И Ялта 44 ,Двама сакати и двама пияници общо трима души , двама от които играели по свирката на Сталин , особено Рузвелт и му давали каквото пожелаел и то по много .
    —цитат от коментар 23 на gl_avatar


    Е хайде сега! Корея приключва скоропостижно заради смъртта на Сталин. Иначе за Труман си горе долу прав.

  43. 43 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#41] от "deaf":

    Точно така DEFA е филмовото студио на ГДР.
    Интересно как е създадено от руснаците още 1945 год.
    И съответно правят най-първия следвоенен игрален филм, който е страхотен!
    Режисьорът е правил преди тове анти-еврейски пропагандни филми за Гьобелс. С филма "Убийците са сред нас" той прави равносметка на своята досегашна работа.
    Филмът е интересен исторически артефакт, запечатал момент от време.
    Критиците не харесват факта, че протагонистите са прекалено луксозно облечени, което не съответства на ситуацията по това време.

  44. 44 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    До коментар [#37] от "Нинов":

    Царска България е дала заем на Германия и то от пенсионният си фонд. Този заем не е изплатен след войната. Причината която посочва Германия е фактът,че българската армия се присъединява към Червената армия и воюва срещу Вермахтът. Съгласен съм,че германците са били прави да откажат да върнат заема си към Царска България.

  45. 45 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    До коментар [#43] от "Нинов":

    Да те питам,компанията за филмови ленти ОРВО още ли съществува?

  46. 46 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#44] от "deaf":

    Германия е фалирала цели осем (8) пъти в посл. 200 години.

    Единствените държави, които са си плащали редовно дълговете са Франция и Швеция.

    Царство България е заменено от НРБ.

    Та според теб НРБ от кого е трябвало да си търси дълговете? От ГДР или ФРГ? Или от Австрия?

  47. 47 Профил на monitor13720
    monitor13720
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#8] от "jord bond":

    Глупости. По същото време Австрия също е разделена на 4 зони, Виена отделно също. Разлика идва по-късно, когато западните сили обедияват своите зони и създават ГФР, което довежда до създаване на ГДР. За щастие на австрийците това не проработва в Австрия.

  48. 48 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Единствените държави, които са си плащали редовно дълговете са Франция и Швеция.
    —цитат от коментар 46 на Нинов


    И САЩ. А иначе съм сигурен, че бай Тошо се е пробвал да изнуди ФРГ за дълговете, за ГДР нема кой да му позволи.

  49. 49 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    Германия оцелява благодарение на американците. И на своите индустриалци. Елате в Нюрнберг и погледнете на Nord west ring 101 зданието Gesellschaft Für Marktwirtschaft. Погледнете в Гугъл на посоченият адрес. Знаете ли какво е това. Това е института на Лудвиг Ерхард, професор по икономика и канцлер на ФРГ. този институт е създаден 1943 годинаот германските индустриалци с тематика - развитие на германия след загубената войба. Ерхард става съветник на американците в Бавария. И ето го главният момент. Франция и Холандия искат огромни репарации от германия. Американците казват - НЕ! Това гарантира нова Трета световна Война! Ако не се откажете от репарациите, няма да ви дадем пари по плана Маршал! И Франция и Холандия се отказват. не че няма напрежения с Германия заради Рурската област, но 50/те години се сключва прочутото споразумение за свободно ползване на ресурсите. А Ерхард под диктовка на американците ис тяхна помощ въвежда Дойче Марк и с това открива пътя на германското икономическо чудо. Руснаците за отмъшение устройват блоката на Западен берлин. Ерхард Става баща на германската Социална Пазарна Икономика (каквото и да се разбира под това). И в момента победена германия има под американски контрол американски ядрени бомби и дори купува 48 самолета Ф-18 за да ги използва в случай на нужда. Изнася за САШ стоки за около 110 милиарда, но внася стоки само за около 50 милиарда.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  50. 50 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 571 Весело

    До коментар [#37] от "Нинов":

    Е, чак пък забранен? Просто не е част от химна. Както и не цялата Ода на радостта е част от деветата симфония. Това не значи, че текстът от Rosenspur до края е забранен, нали? :)

  51. 51 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    "Вярно, че и стотици хиляди французи са участвали в освобождението на страната си през 1944 г. "
    До коментар [#39] от "Иво":

    А знаеш ли колко французи са участвали на страната на Хитлер срещу СССР? Много повече от т. н. съпротива. И колко италианци, холандци, чехи, словаци, румънци, унгарци, хървати..... и даже испанци. Милионна армия от хитлерови съюзници заедно с въоръжението, между което танкове и самолети. Само българи не е имало. И след войната франсетата са победители, а ние победени. И сега е същото. Истината много боли, затуй я крият.

  52. 52 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#51] от "Judjuk":

    Последните защитници на Хитлер в бункера са били от френската СС дивизия "Карл Велики".

  53. 53 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4242 Весело

    До коментар [#31] от "Нинов":

    В подобно положение са се оказали след 1944 и над 40 хил души от Беломорието и неизвестен брой дошли от Западните покрайнини в България (Старите земи). Самоличността и възрастта са се доказвали с двама свидетели. Показвала се е такава възраст каквато е била удобна - за встъпване в брак, за получаване пенсия, за получаване на пълна дажба (неработещите домакини до 55 години са получавали половин дажба) и т.н. При това понякога се получавало, че синът е по-възрастен от бащата!

  54. 54 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#53] от "Patsis":

    Йоахим фон Рибентроп преди войната е бил продавач на шампанско. През 1945 г. заживява прост живот в Хамбург под друга самоличност, но синът му го изпява на англичаните.

  55. 55 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 5353 Неутрално

    Тримата големи прекроиха окончателно и Европа

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  56. 56 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    "Вярно, че и стотици хиляди французи са участвали в освобождението на страната си през 1944 г. "До коментар [#39] от "Иво":А знаеш ли колко французи са участвали на страната на Хитлер срещу СССР? Много повече от т. н. съпротива. И колко италианци, холандци, чехи, словаци, румънци, унгарци, хървати..... и даже испанци. Милионна армия от хитлерови съюзници заедно с въоръжението, между което танкове и самолети. Само българи не е имало. И след войната франсетата са победители, а ние победени. И сега е същото. Истината много боли, затуй я крият.
    —цитат от коментар 51 на Judjuk


    Разбира се, че знам това. Но грешиш в бройката. Френската съпротива (партизани) срещу нацистите по време на ВСВ била най-многобройната в цяла Европа. Още повече, че са най-малко три организации, едната около Де Гол (FFI) и другата комунистическа ( (FTP) и третата The Maquis. Общо са над един милион члена. Докато френските колаборационисти, които се се бият на страната на Третия райх, включително на Източния фронт са били едва няколко десетки хиляди дегенерати, ето повече подробности за тях:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Legion_of_French_Volunteers_Against_Bolshevism

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  57. 57 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#56] от "Иво":

    Отделните (десетки) групировки от Френската съпротива са се биели най-вече по между си.

    Във филма "Ало, ало" този момент е засегнат доста изчерпателно.

  58. 58 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    До коментар [#57] от "Нинов":

    Имало го е и това, но е имало и моменти в които са се кооперирали заедно, особено в края на войната.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  59. 59 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#56] от "Иво":Отделните (десетки) групировки от Френската съпротива са се биели най-вече по между си.Във филма "Ало, ало" този момент е засегнат доста изчерпателно.
    —цитат от коментар 57 на Нинов


    Ами тя и сръбската съпротива е била така.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  60. 60 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#58] от "Иво":

    Френската съпротива не е кооперирала, а по едно и също време са пуцали по Вермахта и са взривявали мостове всеки за себе си под външната координация на британците.
    Преди това са дънели съперниците на Гестапото.
    Французите по време на войната са доносничели пред Гестапото, че едикой си е от съпротивата, а след войната, че едикой си е бил с немците.

    По тази линия са заминали много повече хора, отколкото при битки.

  61. 61 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#54] от "Нинов":

    Колега Нинов,

    Бих искал да помоля за Ваше Лично мнение.
    Според Вас колко е било достигнато като технолгия/знания/направа до получаването на Kernwaffe?
    Разбирам комплексността на такъв отговор. Затова по просто. Нещо кат 5, 50 или 95 процента.

    Предварително Благодаря,
    Поздрав

  62. 62 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#61] от "svetlio26":

    ами атомното оръжие не е било приоритет на Хитлер - може би да са били готови на 5%.

    Но има друга загадка, а именно химически оръжия като Зарин, срещу които враговете не са имали противогаз и които биха решили всяка стратегическа битка.

    Третият райх е имал десетки хиляди тонове от тях и до последно не ги е пуснал в действие. Това е една от загатките на ВСВ.... както и защо са оставили англичаните да се изтеглят при Дюнкерк?
    Хитлер не е обяснил действията си.

  63. 63 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#62] от "Нинов":

    Отговора за Dunkerque се крие в тайм фрейма на посещението на Третият Човек в Райха по ливадите на Шотландия!
    Нали не вярвате че ако Rudolf Heß го изкарват луд какво остава за останалите двама на върха на управлението на държата като Heinrich и Адолф ...

  64. 64 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 415 Неутрално

    До коментар [#62] от "Нинов":

    Относно Зарина. Формулата на зарина е предадена на Руснаците. От там и на останалите съюзници. Германия не използва това оръжие за масово поразяване защото същото е произведено вече и врагът и.

  65. 65 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3279 Неутрално

    Освен това лидерите на страните победителки се договарят за изселването на германското население в Полша, Чехословакия и Унгария.

    След като наличието на чуждо население е заплаха за войни, от какъв зор Европа приема мюсюлмани. Щото са по-миролюбиви от германците ли?

  66. 66 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8089 Неутрално

    Прекроиха го и още търпим последствията. Особено ние, в Източна Европа сме най-потърпевшите.

  67. 67 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4361 Любопитно

    Но има друга загадка, а именно химически оръжия като Зарин, срещу които враговете не са имали противогаз и които биха решили всяка стратегическа битка. Третият райх е имал десетки хиляди тонове от тях и до последно не ги е пуснал в действие.
    —цитат от коментар 62 на Нинов


    Аз мисля, че имам отговор на този въпрос. Сигурно знаеш, че по време на ПСВ като войник Хитлер е пострадал много от БОВ използвано от британците и французите на фронта. За малко не губи зрението си. Някъде прочетох, че след този случай той се зарича в случай на нова война Германия да не ползва отново БОВ. А след като Германия не ползва БОВ, то и Съюзниците не ползват БОВ.

    Но от друга страна нацистите ползват БОВ (включително Циклон Б), но само в своите концлагери срещу затворниците там.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  68. 68 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    "Имало го е и това, но е имало и моменти в които са се кооперирали заедно, особено в края на войната."
    До коментар [#58] от "Иво":

    В края на войната всички се боядисваха с цвета на победителите. А знамето им беше мръвката.

  69. 69 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3279 Неутрално

    До коментар [#51] от "Judjuk":

    Просто на Чърчил сърце не му е давало да ни отдели от Русия, като е знаел как обожаваме руснаците.

  70. 70 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    "Вярно, че и стотици хиляди французи са участвали в освобождението на страната си през 1944 г. "До коментар [#39] от "Иво":А знаеш ли колко французи са участвали на страната на Хитлер срещу СССР? Много повече от т. н. съпротива. И колко италианци, холандци, чехи, словаци, румънци, унгарци, хървати..... и даже испанци. Милионна армия от хитлерови съюзници заедно с въоръжението, между което танкове и самолети. Само българи не е имало. И след войната франсетата са победители, а ние победени. И сега е същото. Истината много боли, затуй я крият.
    —цитат от коментар 51 на Judjuk


    Имало е българи в СС дивизия! Но е прикрито ...

    http://www.genstab.ru/bulgar_ss.htm


    Михаил Кожемякин

    Bulgarische Nr 1. Болгарские части СС
    9 сентября 1944 г. стало последним днем Третьего Болгарского царства. Воспользовавшись нашествием Красной армии и глубочайшим кризисом власти, просоветские элементы Болгарии свершили государственный переворот. К власти пришло опиравшееся на штыки захватчиков правительство Отечественного фронта, решающую роль в котором играли местные коммунисты. Болгария вступила в войну на стороне Советского Союза, и болгарские войска, которые царское правительство до тех пор смогло самоотверженно сохранить от отправки на фронт, выступили в поход против их бывших союзников-немцев - сложить свои головы в горах Югославии и на равнинах Венгрии.
    Советская история долгое время подчеркивала, что девятосентябрьский переворот равно как и вторжение советских войск были встречены болгарским народом с ликованием, а антисоветского сопротивления в стране практически не было. Время освободило правду из под наслоений идеологии. Подвиг многих тысяч свободолюбивых болгар, отдавших свои жизни и силы в борьбе с коммунизмом в 1944-46 гг., вновь стал достоянием и гордостью своей страны. И далеко не последнее место среди них занимают легионеры Болгарской противотанковой бригады СС.
    Вопрос о формировании болгарского добровольческого легиона в составе войск СС был поднят Гиммлером еще в декабре 1942 г. Однако болгарское правительство и лично царь Борис III, не спешившие расплачиваться жизнями своих солдат за участие в гитлеровском “крестовом походе против большевизма”, вежливо, но безапелляционно отклонили предложение рейхсфюрера. Коммунистический переворот в Болгарии резко изменил положение вещей. Инициатива теперь полностью перешла в руки Гиммлера, и осенью 1944 г. он отдал приказ о начале формирования болгарского гренадерского (пехотного) полка, который в перспективе должен был послужить основой для планируемой болгарской дивизии СС (Waffen-Grenadier Division der SS /bulgarische Nr 1/). При этом рейхсфюрер СС особенно оговаривал критерии набора добровольцев-болгар. Бывшие солдаты и офицеры болгарских экспедиционных войск в Македонии, перешедшие на сторону германской армии в ходе попытки их разоружения в сентябре 1944 г., строго не допускались, как сдавшиеся “из страха за свою жизнь” и следовательно недостаточно надежные (их распределяли, как правило, в германские, венгерские и хорватские части, дравшиеся на Баканах и в юго-восточной Европе). Добровольцами имели право стать только болгары, преимущественно военные, которые сумели после девятосентябрьского переворота пробраться к немцам через охваченную войной Югославию или перебежчики из прибывших на советско-германский фронт болгарских армий.
    Однако рейхсфюрер был чересчур оптимистичен, надеясь набрать достаточное количество болгарских добровольцев на таких жестких условиях приема. После того, как первый этап болгарского сопротивления был жестоко подавлен советскими войсками и местными коммунистами, большинство уцелевших патриотов предпочло остаться в стране и перейти к подпольным или партизанским методам борьбы. Те же, кто уходил в эмиграцию, предпочитали Турцию, куда было гораздо легче пробраться из Болгарии, и где кемалистское правительство оказывало им покровительство.
    В конечном итоге к началу 1945 г. в учебном центре СС городке Доллерсхейм на северо-востоке Австрии удалось собрать всего 25 офицеров, 56 подофицеров (сержантов) и около 500 солдат бывшей Болгарской армии. К ним присоединилось около 150 болгарских студентов, обучавшихся в различных университетах Германии, преимущественно членов националистической молодежной организации “Бранник”, в том числе 12 девушек, изучавших медицину в Вене (одна из них впоследствии была тяжело ранена, а другая пропала без вести). Словом, для формирования будущей дивизии СС Гиммлер мог рассчитывать чуть более, чем на 700 болгар.
    Скрепя сердце, рейхсфюрер сократил свою Болгарскую программу и отдал приказ о создании Болгарской противотанковой бригады СС (SS Panzer-Zestrorer Brigade /bulgarische Nr 1/). Однако, несмотря на то, что болгарское формирование СС вплоть до конца войны именовалось во всех германских боевых расписаниях бригадой, из-за нехватки в людях было начато формирование только одного противотанкового полка, да и то неполного состава. Командир полка временно исполнял обязанности и командира бригады, но даже штабные структуры последней не формировались. Сами же болгарские солдаты и офицеры предпочитали называть свое соединение по-балкански эффектно: “Бронеистребителна легия”(”Противотанковый легион” по-болгарски), в знак преемственности отрядам болгарских революционеров, формировавшимся за границей на заре национально-освободительной борьбы против турок в 1861-68 гг.
    Организационно болгарская часть СС состояла из двух кадрированных пехотных батальонов, усиленных противотанковыми средствами, противотанкового артиллерийского дивизиона и команд боевого обеспечения: связи, медицинской, саперно-заградительной и штабной. Командиром полка и бригады по совместительству являлся полковник Иван Рогозаров, бывший министр труда Болгарии и начальник вспомогательных Трудовых войск страны, во время девятосентябрьского переворота находившийся в Германии с официальным визитом. 1-м батальоном командовал подполковник Георгий Малков (бывший начштаба 2-й пех. дивизии Болгарской армии, участник обороны Велико Тырново от советских войск), 2-м батальоном - капитан Цветан Богоров, противотанковым дивизионом - капитан Лебибов, медицинской командой - майор запаса д-р Лука Билярский. Начальником штаба бригады был назначен член НСДАП с 1939 г. штурмбанфюрер СС Пауль Бриллинг, болгарин по матери. Это единственный германский офицер, введенный в штат болгарской бригады, о котором существуют достоверные сведения. Вероятно, в ряды легионеров влились также офицеры и унтер-офицеры СС, обучавшие их в Доллерсхеймском лагере, однако тому нет доступных мне подтверждений.
    На вооружении Болгарской бригады СС состояли довольно совершенные противотанковые средства, поступавшие в то время в войска СС: фаустпатроны, ствольные и реактивные противотанковые ружья, гранаты и мины различных моделей. Артиллерийский дивизион был укомплектован 75-мм противотанковыми орудиями повышенной бронепробиваемости, однако их имелось всего 16, вместо 24 положенных по штату. Противовоздушная оборона бригады обеспечивалась двумя 88-мм зенитными пушками ФЛАК, чаще, впрочем, применявшимися как противотанковые. Пехотным оружием легионеров являлись 50-мм минометы, пулеметы MG-34, карабины “Маузер”, пистолет-пулеметы МР-40 и пистолеты “Парабеллум”, “Вальтер” и “Длинный Браунинг”. Помимо штатного оружия, почти все солдаты и офицеры старались доставать себе по балканской привычке “личные” пистолеты самых разных моделей. Члены молодежной организации “Бранник” кроме штатных штыков носили свои форменные ножи, а некоторые офицеры имели сабли. Самый необычный предмет вооружения бригады составлял переданный болгарам по личному распоряжению рейхсмаршалла Геринга, очень ценившего болгарских пилотов, легкий разведывательный самолет Не-129 “Шторьх”. Он базировался на взлетной полосе учебного центра и пилотировался подпоручиком болгарских ВВС Петром Бочевым, 1 августа 1943 г. сбившим над Болгарией один из первых американских бомбардировщиков. Транспортные средства Болгарской бригады СС состояли из грузовых автомобилей “Оппель-Блиц” и “Фиат” (последние использовались как артиллерийские тягачи), для связи имелось несколько быстроходных “Оппель-Капитанов” и мотоциклов.
    Болгарская бригада являлась составной частью войск СС “третьего рейха”, однако на территории ее лагеря действовала странная смесь эсэсовского кодекса чести и уставов царской армии Болгарии. Аналогично обстояли дела и с воинскими званиями: во всех “внешних” документах военнослужащие бригады фигурировали под эсэсовскими званиями, в то время как “внутри” своей части они продолжали носить болгарские чины. Мне удалось вывести следующее соотношение званий в Болгарской бригаде СС: рядовой - шютцер, ефрейтор - роттенфюрер, младший подофицер - унтершарфюрер, подофицер - шарфюрер, фельдфебель - гауптшарфюрер, кандидат-офицер - штандартюнкер, подпоручик - унтерштурмфюрер, поручик - оберштурмфюрер, капитан (ротмистр) - гауптштурмфюрер, майор - штурмбанфюрер, подполковник - оберштурмбанфюрер, полковник - штандартенфюрер.


    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  71. 71 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    "Имало е българи в СС дивизия! Но е прикрито ..."
    До коментар [#70] от "Сатана Ликующий":

    Знаем го този доброволчески легион. Те са били по-нацисти от самия Хитлер. Но докато го сформират войната свършила и практически не влязъл в бой. Предали са се на англоамериканците. Това не ангажира България във война със СССР.

  72. 72 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 1995 Любопитно

    До коментар [#67] от "Иво":

    "Аз мисля, че имам отговор на този въпрос. Сигурно знаеш, че по време на ПСВ като войник Хитлер е пострадал много от БОВ използвано от британците и французите на фронта. За малко не губи зрението си. Някъде прочетох, че след този случай той се зарича в случай на нова война Германия да не ползва отново БОВ. А след като Германия не ползва БОВ, то и Съюзниците не ползват БОВ."

    Освен това имало е подписан договор за неизползване БОВ, след ПСВ.

  73. 73 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    До коментар [#51] от "Judjuk":Просто на Чърчил сърце не му е давало да ни отдели от Русия, като е знаел как обожаваме руснаците.
    —цитат от коментар 69 на blondofil


    Чърчил е отявлен българофоб и славянофоб. Веднага след войната е убеждавал Хари Труман да нападнат Съветския съюз. Труман не е бил против, но се уплашил, че Сталин може да завладее цяла Евроха и да остане без съюзници.
    Добро или зло е съветската окупация на България. От гледна точка на закон и справедливост е издевателство. От историческа гледна точка е положителен факт. Ако руснаците бяха ни заобиколили, англоамереканците щяха да ни разкъсат.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK