"Поколенческа катастрофа" - над милиард ученици още са засегнати от пандемията

"Поколенческа катастрофа" - над милиард ученици още са засегнати от пандемията

© Associated Press



Над 60% от учениците в света остават засегнати от коронавирусната пандемия. От началото си кризата е променила живота на още 580 млн. повече деца и обучаващи се младежи в последните месеци и задълбочила съществуващи проблеми, довеждайки ги до "поколенческа катастрофа".


Това сочи документ на Организацията на обединените нации, акценти от който бяха представени вчера от генералния секретар на организацията Антониу Гутериш.


Към средата на юли решението в 160 държави е училищата да остават затворени. Поне 40 млн. ученици са били лишени от предучилищна подготовка, а смущения на образователния процес са преживели 94% от всички учещи се - 1.95 млрд. - е било регистрирано в хода на ограничителните мерки.


"Загуба на неизразим човешки потенциал"




Още преди пандемията близо 250 млн. деца са били извън образователната система, а едва четвърт от учениците на гимназиален етап в развиващите се страни завършват с основни умения, поясни Гутериш във видеообръщение.


"Сега сме изправени пред поколенческа катастрофа, която може да пропилее неизразим човешки потенциал, да подрине десетилетия напредък и да изостри вече вкоренените неравенства," каза Гутериш във видеообръщение, с което започна кампанията на ООН Save our Future ("Спасете бъдещето ни"). По думите му, щом предаването на COVID-19 в общността бъде овладяно, първият приоритет трябва да е връщането на учениците в учебните заведения.


Почти всички са в страни с ниски доходи


От засегнатите ученици 99% са в държави с ниски или близки до ниските доходи. Намаляват възможностите за най-уязвимите, за младежите и възрастните - както за тези, които живеят в бедни и провинциални райони, така и за бежанци, хора с увреждания и вътрешно разселени, се казва още в документа на ООН.


В много случаи - включително в считани за развити държави като Италия - ученици нямаха качествен достъп до дистанционното образование заради липса на достъп до интернет или устройства. И в документа на ООН е посочено, че макар кризата да отприщи иновации в дистанционното обучение, тя показа, че бъдещето на образованието трябва да се ръководи от принципа никой да не губи от трансформацията, а в момента не е така.


Това не изчерпва проблема: има риск загубите за образователната система да се отразят и на следващи поколения и да заличат напредъка по теми като образованието на жените. Само заради икономическите последици на пандемията според оценки на ООН 23.8 млн. деца по света може да нямат достъп до училищно и предучилищно образование. Следват и други проблеми: затварянето на образователни институции означава, че в много части на света децата губят достъп до хранителни продукти, а родителите - частична или пълна възможност да работят.


Какво да се направи


Според ООН е нужно:


- да се спре националното и локално предаване на COVID-19 и незабавно след това да се изработи план за отваряне;


- защита на финансирането на образованието въпреки най-дълбоката рецесия, която повечето живеещи сега хора си спомнят (например не бива да се намалява делът на средствата за образование в националния бюджет);


- да се укрепят образователните системи така, че да отговарят на нужните на безопасното отваряне на училищата и възможност да реагират при бъдещи кризи;


- да се преосмисли образованието и да се ускори промяната в начините на обучение и преподаване; това според ООН е и моментът да се предотврати отпадането на ученици, особено от маргинализирани групи, и да се създаде гъвкавост в системата.


Да се отворят ли училищата или не


Водещи държави в света се колебаят дали учебната година трябва да започне в познатия преди кризата вид и ако да - как трябва да стане това. В Съединените щати темата добива политически измерения. Президентът Доналд Тръмп смята, че училищата трябва да отворят, макар някои родители и ученици да са против - новозаразените се увеличават рязко в редица щати. Стигна се и до протестни с лозунги като: "Мога да преподавам от разстояние, но не и от ковчег."


"Поколенческа катастрофа" - над милиард ученици още са засегнати от пандемията

© Associated Press


Във Великобритания учени предупреждават, че системата на проследяване на контакти и тестването все още трябва да се укрепят. В момента четирите основни части на Обединеното кралство имат отделни системи за проследяване. Според британската здравна система процесът в момента не е на достатъчно добро ниво.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3728 Неутрално

    Не е катастрофа......
    Замислена операция е....

    Bukalemun
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1565 Неутрално

    Не е катастрофа...само разнообразие.
    Защото хайде да си кажем истината право в очите - училищата отдавна са престанали да бъдат източник на основно знание за децата, а изпълняват ролята на социални занимални на младото поколение.
    Колко от четящите извън ИТ сектора могат да докажат теоремата на Питагор (за която има 100-на различни решения впрочем)?
    Колко могат да кажат разликата между вид и клас в биологията, разликата между прокариоти и еукариоти?
    Кой може да се похвали, че е научил в училище как се пише есе?
    Интернет играе много по-важна роля за обучението на децата в наши дни от училището - особено в средните класове.
    А семейната среда - в началните
    Съзнавам, че звучи като анатема.
    Не е.
    Просто казвам, че загубата на половин или дори една учебна година може да не се усети изобщо, поне в знанията и уменията на децата.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  4. 4 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1149 Весело

    До коментар [#1] от "eti mehter":
    Не е операция-конспирация, но е изкусно приложение на принципа "не оставяйте криза да отмине неизползвана". Политиците умело лишават стадото от права с цел повече власт. Пазят го уж.

  5. 5 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3728 Неутрално

    До коментар [#4] от "puknatastotinka":

    Covid 19 е повод за начална платформа за една голяма част от бъдещите наложителни промени в социалния живот.....за в близките 30....50 години......
    И една от тях са промените в образуването.....
    За разлика от преди 50....100 години, днес, разходите за един ученик са многократно повече.
    Понякога пътуването до учебното заведение се осъществява с транспорт....и т.н....
    И всичко това са допълнителни ангажименти изискващи огромни разходи......
    Моите деца например.....всяка сутрин отиваха на училище със специален сервиз, а училището беше на около 50 километра.....
    Сега всичко ще се преструктурира......

    Bukalemun
  6. 6 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    До коментар [#5] от "eti mehter":

    Грамадните градове като Истанбул са непрактични за човешко обитаване.

  7. 7 Профил на Danail Mindov
    Danail Mindov
    Рейтинг: 398 Неутрално

    Света е Прецакан. Човека е с Повреден МОЗЪК и Трябва да Бъде Рестартиран. Хората живеят в Телевизора и са Неспособни да Мислят. "Зомбиленд "е Новия Световен Сериял за Упадъка на Човешкият Ум.

  8. 8 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    Идеално, хем децата да си поиграят на воля сега и да не им пълнят главите с глупости!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  9. 9 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    Те пък децата в развиващите се страни като са се втурнали да учат.И в България имаме деца с произход от Индия и не са много по ученето.

  10. 10 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2364 Неутрално

    До коментар [#3] от "Боби Колев":

    Не е съвсем вярно, защото училището дава систематизирани знания в различни области от човешкото познание, съобразени с възрастта на децата. Кое дете би намерило само източник, което да го въвежда постепенно в областта, която го интересува? И как да разбере кое после ще му бъде интересно ако първо не се запознае с различни неща?
    Според мене дистанционното обучение е полезно за по-големи ученици, студенти и възрастни. Обучаваш се от къщи, пестиш време за пътуване... Но... липсват социалните контакти, а това за младежите е жизнено важно.

  11. 11 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Истинската поколенческа катастрофа е в ход от 2 десетилетия. Резкият скок на публичноят дълг в ЕС загробва бъдещите поколения. В кризата от 2008 и сегашната ЕС продължава да помпа дълг.

    Здравната криза ще отмине, дългът за бъдните поколения ще остане.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  12. 12 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1884 Неутрално

    Поредните глупости избълвани от ООН. Тези са калинка до калинката, бетер нашите.

  13. 13 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 1701 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK