Шест години бездействие - защо Бейрут съхранява хиляди тонове селитра край домове

Шест години бездействие - защо Бейрут съхранява хиляди тонове селитра край домове

© Reuters



Гняв, стъписване и желание за смяна на политическата класа - забравените усещания от протестите преди година в Ливан получиха нов тласък от опустошителния взрив на пристанището в Бейрут с над 137 жертви и хиляди ранени. Докато ливанската столица се възстановява, ударът се подсили от признанието на властите: огромна пратка амониев нитрат е била в пристанището над 6 години, без това да е необходимо.


"Ройтерс" пише, че още преди шест месеца инспекция в пристанището е довела до предупреждението, че материалът може да "взриви целия Бейрут". Възможността престъпна небрежност да е довела до най-унищожителната експлозия в ливанската история - след 15 години гражданска война и редица кризи, няколко от които се разиграват и в момента - се подсилва от документи, разпространявани от водещи местни и международни медии. Те потвърждават, че кораб с предимно украински екипаж е бил превърнат в "плаваща бомба" до преместването на товара на пристанището, без последващо действие на властите.


Докато в Бейрут започна две седмици извънредно положение с пълен контрол на армията върху града, правителството съобщи, че поставя под домашен арест служители на пристанището, докато се изясни как подобни взривни материали могат да се съхраняват години наред на 100 метра от жилищни райони. Кабинетът даде четири дни на специална комисия да посочи виновника и за това време тя ще трябва да се справи с редица въпроси.


Шест години мълчание




През 2013 г. 86-метровият товарен кораб Rhosus с 2750 тона амониев нитрат на борда (използван не само като взривен материал, но и за торове) според документи е спрял непланирано в Бейрут. Руският кораб под молдовски флаг, движил се от Батуми (Грузия) към Мозамбик, съобщил за технически проблеми. След инспекция от пристанищните власти на екипажа е забранено да продължи, а селитрата на борда е преместена в складове на пристанището от съображения за безопасност година по-късно.


Последното действие се уточнява в доклад от 2015 г. "Плавателният съд и товарът остават до днес в пристанището в очакване на търг и/или премахване."


Шест години бездействие - защо Бейрут съхранява хиляди тонове селитра край домове

© Reuters


Изоставен от собствениците, корабът се оказва и с екипаж, заседнал на борда заради имиграционни проблеми. В интервю с руски журналисти от 2014 г. бившият капитан казва, че собственикът е изоставил Rhosus заедно с екипажа, живял "10 месеца на буре с барут". Подобна версия изразяват адвокатите на екипажа. В последвало интервю със "Свободна Европа" обаче капитанът твърди, че проблемът с кораба не е технически, а свързан с неплатени такси. Руското делово издание РБК цитира жалба на капитана, според която проблемът е тъкмо в неизплатените такси, а собственикът не може да продаде опасния товар на борда на hosus.


Междувременно генералният директор на митниците Бадри Дахер казва, че неколкократно е писал на ливански институции с искане за инструкции какво да прави с амониевия нитрат. В едно от писмата настоява той да бъде изнесен "незабавно" или разпродаден.


За няколко медии служители обясняват, че отдавна са били наясно с количествата селитра на пристанището. Един от тях не разбира защо компетентните представители от мисия на ООН, която претърсва плавателни съдове, не са се намесили. Говори за "корупцията като правило" на пристанището; такава позиция изразиха часове след взрива ливански политици, които предупредиха, че или властите на знаят какви материали минават през порта, или си затварят очите, и и в двата случая трябва да понесат отговорност.


Не е само "Хизбула", но и към нея има въпроси


Връзката на ливанската шиитска организация "Хизбула", подкрепяна от Иран, с инцидента остава спекулация вече два дни след случилото се. "Вашингтон пост" обаче отбелязва, че западните служби вероятно ще проучат внимателно начина, по който "Хизбула" е използвала пристанището в последните години за ракети и други оръжия. За американското издание служител на пристанището обяснява, че тя има последната дума там, макар да не се меси директно в управлението му, но не е и единствената, която се облагодетелства от него: "Мога да кажа, че го правят всички."


Не е известно организацията да е изиграла каквато и да било роля в описаната история, заради която амониевият нитрат се е озовал на пристанището. Същият материал обаче е обект на интерес за групировката според редица доклади заради възможността да се използва за експлозиви в свързвани с "Хизбула" атентати във Великобритания, Кипър, Германия и България.


Шест години бездействие - защо Бейрут съхранява хиляди тонове селитра край домове

© Reuters


Може само да се спекулира дали "Хизбула" някога е опитвала да се добере до запасите, или се е опитвала да попречи те да бъдат премахнати от пазара. Така и не е обявявано кои терминали на пристанището се използват от шиитската организация. За "Вашингтон пост" обаче Фирас Максад, професор от Института за близкоизточни изследвания "Джордж Вашингтон", обяснява, че много ливанци вярват в пълния ѝ контрол над граничните пунктове и в известната ѝ роля в операциите на "летището и пристанището по няколко причини, свързани с дейностите ѝ". "В съзнанието на повечето ливанци съществува представата, че в тези обекти властва "Хизбула" или директно, или чрез други (лица и компании)."


Въпросите остават


Нищо от описаното не изяснява как точно е станала експлозията. За възпламеняване на селитрата са нужни изключително високи температури и някои експерти поставят под въпрос, че заваръчни дейности, описвани в първоначалната версия, може да доведат до това. Други твърдения насочват към смесване на селитра с петрол.


"Ройтерс" цитира запазил анонимност източник, според който пожар е започнал в склад номер 9 и оттам е обхванал недалечния номер 12, където е и амониевият нитрат, но причината за първия инцидент не е известна.


Засега обобщената реакция на жителите, интервюирани от телевизии и пишещи в социалните мрежи, е свързана с усещането за некомпетентност, размиване на отговорност и дълбоко вкоренена в политическия елит корупция. В "Туитър" хаштаг "окачете примките" стана един от най-използваните, а известният водещ Рамез ал Кади написа: "Или ще ни убият, или ние ще ги убием."


Някои вече опитаха да отклонят отговорността си. Министърът на публичната инфраструктура Мишел Наджар, цитиран от "Ал Джазира", заяви, че "нито един министър не знае какво има в хангарите или контейнерите".


Обяснява, че разбрал за експлозията едва преди дни, когато научил, че министерството изпратило поне 18 писма до съдебните органи с искане да наредят премахване на селитрата от пристанището, но тъкмо съдебната власт не направила нищо. Правен експерт, цитиран от катарската телевизия, обяснява, че министерството му и митниците са отговорните за станалото. От друга страна, т.нар съдия за спешни въпроси на Бейрут така и не е отговорил на нито едно от писмата, изтъква в разговори с няколко медии шефът на митниците.


Фотогалерия: Взривът в Бейрут - изпепелено пристанище, стотици сгради без прозорци >

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK