Защо купувачът на взривилата се в Бейрут селитра не я е потърсил 7 години

Защо купувачът на взривилата се в Бейрут селитра не я е потърсил 7 години

© Reuters



Една от големите мистерии на експлозията на 2750 тона амониев нитрат в Бейрут, опустошила част от града, с множество загинали и ранени, остава свързана с купувача или който и да е платил за поръчката от Грузия: никой не я е поискал публично.


Товарът на спрян на пристанището в ливанската столица кораб през 2013 г. е преместен в хангар на пристанището на следващата година. Това означава, че селитрата е останала непотърсена седем години.


Разследване на "Ройтерс" с интервюта и издирване на документи в десет държави, показва, че собствеността на товара, която би трябвало да е ясна - основен принцип в корабоплаването - е скрита зад малка мрежа от компании по цялото кълбо. Липсват и документи, които би трябвало да дадат отговори.




"Стоки са транспортирани от една държава до друга и са се озовали в трета, като никой не ги притежава. Защо са се озовали тук?" Този въпрос отправя бившият ливански вицепремиер Гасан Хасбани, а никой от потърсените от "Ройтерс" - нито участващите компании, нито капитанът на кораба - могат да отговорят точно.


Спирка в Бейрут


Известната версия включва серия инциденти с кораба Rhosus, озовал се по неволя на пристанището. В действителност документи сочат, че след натоварване на селитрата в Грузия през септември 2013 г. за производител на експлозиви в Мозамбик - и преди отплаване - капитанът и двама членове на екипажа са били инструктирани от Игор Гречушкин, руски бизнесмен, смятан от тях за собственик, да направи непланирана спирка в Бейрут за още стока.


Rhosus стига в Бейрут през ноември, но така и не си тръгва заради правен спор, а кредитори обвиняват собственика, че е изоставил кораба. Действалата от тяхно име бейрутска кантора Baroudi & Associates не отговарят на запитвания кой е собственикът на товара по закон.


700 хил. долара


Седмица след инцидента въпросите остават. Не е известно кой е платил за амониевия нитрат и дали някога се е опитал да си вземе товара, след като Rhosus е спрян в пристанището на Бейрут.


Ако не го е потърсил, защо? Събеседник от бранша казва, че по цените от 2013 г. това количество амониев нитрат струва 700 хил. долара.


Друг проблем: плавал ли е корабът в разрез с международните стандарти?


Международното морско право и законите на някои държави изискват търговските плавателни съдове да са застраховани заради евентуални случаи като екологични кастастрофи, смъртни случаи или други инциденти, причинени от потъване, разлив или сблъсък.


Източници, запознати с въпроса, обясняват, че Rhosus не е бил застрахован. Капитанът Борис Прокошев твърди, че е виждал застраховка, но не може да гарантира, че е истинска. "Ройтерс" не може да получи достъп до документи на кораба.


Недоставена пратка


Компанията от Мозамбик, поръчала амониевия нитрат, Fábrica de Explosivos Moçambique, не е собственик на товара към момента, защото се е съгласил да плати едва при доставянето му.


Производителят е грузинският производител на торове Rustavi Azot LLC - компанията днес е закрита. Собственикът и по онова време, Роман Пипия, казва на "Ройтерс", че е изгубил контрол върху завода за амониев нитрат през 2016 г., а след спорове с кредитори контрол поема нов собственик, който обаче твърди, че не запознат с подробности за товара.


Селитрата е поръчана през търговеца Savaro, регистрирал компании в Лондон и Украйна. В момента сайтът му обаче не е достъпен. Източник, запознат с бизнеса на Savaro, обяснява, че компанията е продавала торове от държави от бившия Съветски съюз на клиенти в Африка.


Руската следа


Има знаци, че обещаното ливанско разследване вече гледа към Rhosus и Гречушкин, за когото екипажът е смятал, че е собственик. Източник, свързан със службите, обяснява, че Гречушкин е бил разпитан в дома си в Кипър миналия четвъртък. Говорител на кипърската полиция не потвърждава имена, но добавя, че има разпитан човек по искане на Интерпол в Бейрут.


Според капитан Борис Прокошев Rhosus пристига в Бейрут през ноември 2013 г. и е в лошо състояние. Четири месеца по-рано е задържан 13 дни в Севиля заради много неизправности - проблеми с вратите, корозия на палубата и с помощните двигатели. Пуснат е обаче в движение отново след инспекция на Maritime Lloyd, фирма от бранша, издала сертификат за безопасност, изискващ инспекция на кораба.


"Ройтерс" уточнява, че базираната в Грузия Maritime Lloyd не е сред най-изтъкнатите инспектиращи фирми. Работещ за нея инспектор казва, че не може да потвърди или отрече дали документи от проверката са предоставени на пристанището в Севиля, не коментират и служители на пристанището.


В регистъра на Молдова, където е вписан Rhosus, собственик на кораба е базираната в Панама Briarwood Corp., показва сертификат, видян от "Ройтерс". Агенцията не е способна да идентифицира Brianwood Corp., регистрирана в Панама компания.


Teto Shipping Ltd, чартърната компания, е базирана в Маршаловите острови и разпусната през 2014 г. Според Игор Захария, директор на корабоплавателната агенция, Гречушкин е директорът на Teto Shipping. Капитанът на Rhosus е предал на "Ройтерс" имейл адрес, изполван от него и от екипажа му за Teto Shipping, но няма отговор на запитванията за коментар, изпратени на него. Капитанът обяснява, че смята Гречушкин и Teto за едно и също.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nikolaimi
    nikolaimi
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Куче влачи, диря няма!
    Навсякъде офшорки и после плачем.

    Гледай отвисоко падналия,само ако си се навел да му подадеш ръка!You were given the choice between war and dishonour. You chose dishonour, and you will have war
  2. 2 Профил на МОСКВИЧ
    МОСКВИЧ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Куче влачи, диря няма!Навсякъде офшорки и после плачем.
    —цитат от коментар 1 на nikolaimi


    и руски следи....

  3. 3 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    Не е ясно колко са останали до взрива от първоначалните 2750 тона.
    Разликата може да е използвана от Хизбула в свещената война срещу ционизма.

    Това много добре се съчетава с въпроса защо са държали селитрата толкова дълго.

    подпис
  4. 4 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Корумпирано правителство-опасни токсични отпадъци - купувач фиктивен - .....не е трудно да се предположи .
    .....може да и друга схема с дрога , оръжие , какво ли още не а селитрата да е била само параван , никому ненужен .
    Жалко за прекрасното място Бейрут в миналото , 70-те години .

  5. 5 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1141 Весело

    Русия, Русия е виновна! Нъл тъй, др. русофоби?

    Русия си е инсталирала тази бомба в Бейрут, за да я взриви "когато трябва". В един от чувалите е имало детонатор с дистанционно управление. Фойерверките бяха само за заблуда на врага.
    И ето че настъпи тоя час - БУМ!

    Ох, конспиратори, сър.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  6. 6 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Руснаците и китайците ще унищожат света. За съжаление обаче няма как да бъдат изолирани.

  7. 7 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Товарът е бил предвиден за Хизбула. Понеже са искали да се замаскира, са купили селитра уж за наторяване. Да, ама изкуствения тор не става за бум-бум. За бум-бум селитрата е малко по-друга. Разочарованието им било очевидно и затова са зарязали стоката като ненужна. През тези 7 години обаче, докато е стояла в склада при неподходящи за дълго съхраниение условия, селитрата е поела достатъчно влага в себе си, за да се превърне в подходяща за бум-бум. Въпреки това, едва ли е щяла да гръмне от заваръчна искра , ако не се е добавила една случайност. В склада са държали и някакви детонатори, които се ползвали в железопътния транспорт и са общо взето не много опасни. Искрите от заварките обаче са задействали именно тези детонатори, а от тяхната детонация гръмва и селитрата.
    Тъй че, обяснение има. Крушката си има опашка.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  8. 8 Профил на Ну погоди
    Ну погоди
    Рейтинг: 369 Неутрално

    Руснаците и китайците ще унищожат света. За съжаление обаче няма как да бъдат изолирани.
    —цитат от коментар 6 на dorn


    Не остана вече нищо за унищожаване-каубойците отдавна свършиха тази работа:-)....

  9. 9 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    Корупция и некомпетентност! Ние поне протестираме за свалянето на Борисов и Гешев, преди да е избухнало нещо!

  10. 10 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1678 Неутрално

    Евтина стока, прогнил кораб, корумпирани чиновници, мрежа от фирми благодарение на осраното международно право и една заварка и ... воала - половин град в небитието

  11. 11 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2066 Весело

    До коментар [#7] от "simval":

    Имаме доктор на химическите науки! Амониевата селитра не става за бум-бум! Това го запомнете. Ако поеме обаче влага - става за бум-бум. Кой да се сети, че влагата може да се достави и с кофа.

  12. 12 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    Не я е потърсил, защото е трябвало да се разпрая в Хизбула. Както стана ясно, ливанските "власти" са направили всичко възможно да задържат кораба, като явно не той им е трябвал, а товарът му. :-)

  13. 13 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4085 Весело

    Там където Хизбула и чалмите управляват всичко е възможно!

    klimentm
  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  15. 15 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2807 Неутрално

    Със сигурност ги е потърсил. Ама като е чул колко трябва да кихне, сигурно се е задавил.

  16. 16 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2807 Неутрално

    До коментар [#11] от "3biri":

    Точно при навляжняване, не става. Това не е амонир, който да става неустойчив. Селитрата, при поемане на вода, иска много повече енергия за преминаване в газообразно състояние. Точно добавянето на няколко молекули вода я стабилизира, за да може да се ползва в селското стопанство. А я гранулират, за да не продължава да изсмуква вода от въздуха и да не става на каша.
    За да я къмнеш в чист вид, първо трябва да я дехидратираш (трудно, че се разпада), да я пресоваш (трудно, че трябва мелене), да сложиш детонатор (нещо яко, не става пиратка)...

  17. 17 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2968 Любопитно

    То и в Одеса има даже още по-голямо количество селитра! И там ако гръмна руската следа ще бъде доказана 100%, а украинското разгилдяйство няма да има нищо общо!?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  18. 18 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    Това е абсолютна галимация. Не се знае нито кой е собственикът, нито кой е истинският получател на пратката, нито има някакви документи, по които да се проследи пътят на тази стока. Всичко е така нагласено, че да не се разкрие нищо при едно обследване. Достойно за роман.

  19. 19 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1135 Неутрално

    "Руската следа". Май чета пасквил на Дойче Веле?
    А нещо за използвано тактическо ядрено оръжие да кажат? От една "приятелска" на Ливан страна? Не че нещо, само питам...

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3525 Неутрално

    Руснаците са намесени. Какво прави този руски кораб на пристанището? Защо е задържан? Стане ли някъде някаква експлозия , атентат , масови убийства , преврат , търсете дългата ръка на Москва.

  22. 22 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    Като замесиш корупция, чалми, безотговорност, и няма как да не стане едно много голямо Буууум!

  23. 23 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3525 Неутрално

    Капитанът на задържания кораб на чист руски език обяснява , че той нямал нищо общо с взрива и не знаел от какво се е получил.
    Трябва да му вярваме.

  24. 24 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#7] от "simval":

    Вместо детонатори напиши ракети градове и най важното РАКЕТНО ГОРИВО пристигнали тази година. Горивото от жегата започва да се изпарява и се самовъзпламенява. Избухват градовете и бойните глави на ракетите а те са катализатора за супервзрива. Защо именно тази година а не по рано. Защото е много рисковано по суша през Сирия. Някой нон стоп ги бомби. Веселието започва именно от склад 12 който принадлежи официално на Хизбулла. Както и контрола на цялото пристанище. Такива ми ти работи.

  25. 25 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#18] от "proza":

    Не е галиматия. Получателя си е Хизбуллах. Добре замаскирана доставка до момента в който някои служби започват да говорят.

  26. 26 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#19] от "alexsilver":

    Моето момче. Това е глупост и при това неграмотна. Но anyway ако такова чудо е трябвало да гръмне у нас то по добре е да гръмне у тях.

  27. 27 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Между другото количеството селитра е по малко защото част е използувана от Сирия ако помните варените бомби а друга от Хизбуллах във време на войната и за други диверсии...

  28. 28 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    До коментар [#7] от "simval":

    Симвал, няма осем вида амониева селитра. Има само един вид -NH4NO3. Иначе му викат амониев нитрат. Както и да го наречеш, това е прекрасно средство за обогатяване на почвата с азот, което при определени условия яко гърми. В случая в Бейрут нужните условия са били налице, липсвал е само начален импулс. Ще се окаже, че заваръчните работи са предизвикали малък пожар и оттам експлозията.

  29. 29 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Там където Хизбула и чалмите управляват всичко е възможно!
    —цитат от коментар 13 на klimentm


    ----------------
    "хото от тексаската катастрофа
    Било логично да се очаква, че ще се направят необходимите изводи от печалния урок по бреговете на Мексиканския залив, но не изминали и четири месеца, и подобна катастрофа едва не поразила френското пристанище Брест.

    На 28 юли 1947 г. в дванадесет и половина през деня избухнал пожар на американския параход „Оушън либерти“, който пътувал от Балтимор за Антверпен.

    Това се случило по време на пребиваването на парахода в пристанището Брест. В трюмовете на този кораб се намирали повече от 7 хил. т. различен товар, включително 3309 т амониева селитра. Корабът бил вече почти напълно обхванат от пламъците, когато в 1 ч и 45 мин пристанищните власти разпоредили той да бъде изтеглен в открито море. Наистина отначало се опитали да го потопят, но не успели да отворят ръждясалите кингстони. Когато „Оушън либерти“ бил изтеглен на половин миля от най-близките пристанищни съоръжения, той експлодирал. От екипажа на кораба, който нищо не подозирал и продължавал да гаси пожара, никой не се спасил. Въпреки че експлозията станала на значително разстояние от брега, в града били убити над 100 души, а мнозина били осакатени. Нажежените парчета от парахода и товара, които паднали в пристанището, предизвикали многобройни пожари.

    Щетите, нанесени на пристанищните съоръжения от експлозията, се изчислявали на 3 млн. фунта стерлинги. Единственото, което останало от „Оушън либерти“, било част от кърмата.

    Комисията, която разследвала делото, установила, че експлозията е станала по същата причина както на „Гранкан“ — за гасенето на амониевата селитра била използвана пара…

    Второто ехо от тексаската катастрофа кънтяло след десет дни — на 9 август, в другия край на земното кълбо, далеч от Мексиканския залив и от Брест. Експлозията с „безобиден“ товар станала този път в Австралия, в пристанището Мелбърн.

    Английският параход „Махиа“ с товароподемност над 10 хил. т се готвел за рейс до Англия. При товаренето по неизвестна причина в трюм № 3 избухнали една след друга, с интервал една секунда, четири експлозии.

    Товарът, нареден по твиндеците и на горната палуба, бил изхвърлен на няколко десетки метри нагоре. След няколко минути в трюм №5 избухнала петата, най-силна експлозия й корабът бил разрушен почти напълно. Бреговите складове, разположени на 150 м от парахода, се запалили. Едва след 6 часа успели да ги загасят с участието на всички пожарни команди в града.

    Тази експлозия отнесла още няколко десетки човешки жертви. Щетите от пожара били огромни. Експертите са на мнение, че експлозиите в трюма на парахода „Махиа“ са станали поради пожара. Един от варелите с „безопасен“ товар протекъл, а искрата, възникнала при товаренето от удара на някой от железните варели в металната преграда, е възпламенила разлятата течност."
    ------------------------------
    Та по света са ставали няколко големи катастрофи с кораби с амониева селитра ..

    Най-голяма катастрофа - в Тексас ..
    --------------
    ".. сън“.

    Напрегнатата борба с огъня продължила над три денонощия. На разсъмване на четвъртия ден, когато пламъците били укротени и димът от пепелищата се разнесъл, над една трета от града лежала под лъчите на мирното пролетно слънце в тлеещи руини. Три четрърти от всички химически предприятия били унищожени от огъня и от трите експлозии на „безобидните“ торове.

    По улиците на Тексас Сити, в пристанището и във водите на залива били открити хиляда и петстотин трупа. Няколкостотин души изчезнали безследно и телата им не били открити. Три и половина хиляди тежко ранени… Петнадесет хиляди останали без покрив.."
    ---------------------

  30. 30 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Капитанът на задържания кораб на чист руски език обяснява , че той нямал нищо общо с взрива и не знаел от какво се е получил.Трябва да му вярваме.
    —цитат от коментар 23 на tacheaux


    Има доста подобни случаи ( дадох пример с Тексас Сити) ..
    Доста често капитаните не са знаели, как точно се е получила искрата и пожара ..

  31. 31 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":

    Минусите ги смятам, че ги давате за идиотите от Демократическата Паритя на САЩ.
    По времето на най-голямата световна катастрофа с кораб , с амониева силитра в света - през 1947 - в щата е управлявала Демократическата Партия ..

  32. 32 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Типично за преводите на Дневник, единственото което е ясно от материала е заглавието. Сега стана ли ви ясно?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK