Как коронавирусът тласна напред дигитализацията на бизнеса

Как коронавирусът тласна напред дигитализацията на бизнеса

© Associated Press



Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата.


Операторът Enel, най-голямата електрическа компания в Европа, бързо създаде паралелна резервна зала за управление на по-малко място, намиращо се на около 30 километра, а също така свърза ключови служители с базата данни на централата, за да могат да работят от вкъщи за поддържане на управлението.


Не сме правили такова нещо за дълъг период от време, но веднага проработи, каза Джузепе Серекиа, който ръководи дигиталния център за глобално енергийно производство на Enel. За да отговорим както трябва на предизвикателствата на Ковид, засилихме усилията си в областта на дигитализацията, посочи той.




Като компаниите в други сектори на европейските енергийни фирми им се налага да ускорят внедряването на нови технологии, тъй като коронавирусът ги принуждава да използва софтуер, а не хора, за управлението на критична инфраструктура, включително заводи и мрежи. Консултанти казват, че мярката е закъсняла.


Испанската Iberdrola, втората по големина в света компания за възобновяема енергия по капацитет, предприе подобни стъпки като Enel.


Бизнесът става по-устойчив, когато може да се управлява от няколко места.


Стив Дженингс,

ръководител на отдела за енергия и енергийни компании на PwC


Пандемията, която връхлетя световната икономика, създаде предимства за компаниите, на които не се наложи да затворят или да се ограничат, позволявайки на персонала си да работи дистанционно и осигурявайки технология, с която да продължат да предоставят услугите си.


Електрическите компании, които започнаха дигитални програми преди кризата, са по-устойчиви. В света след Ковид-19 мнозина ще трябва да преосмислят технологичните си приоритети, отбелязва консултантската фирма McKinsey.


Използването на дистанционен надзор би могло да помогне на мрежовия оператор да намали до минимум риска за работниците си, като същевременно опрости дейностите, посочва в доклад консултантската компания.


Устойчивост


В германската E.ON, най-големия европейски оператор на енергийни мрежи с 1,56 милиона километра енергийни и газови мрежи, тази идея също е възприета.


Компанията е освободила още 500 милиона евро (591 милиона долара) освен общо 13 милиарда евро, които планира да инвестира през идните три години, предимно в модернизиране на инфраструктурата си.


Компанията увеличи използването на дронове с 50 % и разчита повече на софтуер за автоматично разпознаване на изображения при инспекциите на високоволтовите си електропроводи като пряка последица от пандемията, казаха официални представители пред "Ройтерс".


E.ON, която неотдавна завърши придобиването на мрежата и търговските дейности на дребно на Innogy, залага и на виртуалната реалност. В подразделението си Bayernwerk, което управлява разпределителните мрежи в германската провинция Бавария, E.ON на практика е пресъздал електрически подстанции за обучение на персонала дистанционно и осигурява достъп за партньорски фирми без да изпраща никого.


През кризата с коронавируса нашите служители и клиенти се научиха да ценят отново предимствата на дигитализацията, каза главният изпълнителен директор Йоханес Тайсен, като допълни, че групата ще продължи да дигитализира процесите си.


E.ON е в последната фаза на разработването на приложение, подобно на приложението за видео конференции на Apple FaceTime, което ще позволи на техниците да помагат на клиентите си да поправят умните си измервателни уреди у дома, освен в случаите, когато проблемът е прекалено сложен, за да се отстрани дистанционно.


Създаването и използването на нови технологии е съществено промяна към по-ефективно управление на инфраструктурата и търговската дейност и може да повиши стойността на компанията според анализатори и консултанти.


Бизнесът става по-устойчив, когато може да се управлява от няколко места, казва Стив Дженингс, ръководител на отдела за енергия и енергийни компании на PwC. Кризата ще ускори дигиталната революция за електрическите компании, допълва той.


Дигитални милиарди


Компаниите инвестират милиарди за въвеждането на инфраструктура за големи данни, която ще им позволи не само да управляват ефективно и бързо предприятия и мрежи, но също така да предоставят нови услуги и да създават нови потоци на приходи.


Те биха могли да получат известна помощ от плановете, които Европейският съюз предвижда за справяне с последиците от Ковид-19, тъй като седемгодишното проектобюджет на блока на стойност един трилион евро и планът за възстановяване от 750 милиарда евро са насочени към зелен и дигитализационен преход.


Enel, първата световна енергийна компания, която прехвърли всичките си данни на облак миналата година, вече е похарчила 4.5 милиарда евро за дигитализация през последните три години и планира да инвестира още 2.5 милиарда евро през 2020-2022 година.


Това развитие обаче крие и своите рискове, тъй като все по-голямата нужда от работа дистанционно също така повишава опасността от кибератаки, казва Лео Симонович, вицепрезидент и ръководител на отдела за индустриална кибер и дигитална сигурност в германската компания Siemens.


По-ненадеждни интернет връзки, атаки, свързани с манипулиране на служители и техните семейства, както и непреднамерени грешки, направени в непознати трудови процеси са съвсем нови потенциални рискове, допълва той.


Енергийните компании нямат голям избор освен упорито да се трудят в тази посока на фона на притесненията, че могат да бъдат конкурирани от технологични гиганти като Google на Alphabet или големите петролни компании, включително BP, която миналата седмица представи планове за насочване към зелените източници на енергия.


Ако те не го направят, ще гигантите на големите данни като Apple и Google ще минат в настъпление с техните приложения и ще преосмислят отношенията с клиентите, каза Ингмар Вилхелм, председател на стартъпа за енергийни големи данни Energisme.


А Ковид изпраща съвсем ясно послание, отбелязва той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Да можеше да тласне напред и дигитализацията на администрацията...

  2. 2 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#1] от "Калник":

    Реално е тласна, а сравнено с преди десет -петнадесет години сме епоха напред. Реално бяхме много, много назад и сега колкото и да наваксваме ще сме си далече от най-доброто. Отделно и самото общество няма желание и ентусиазъм. От колко години има ПИК и ПЮК на НАП и НОИ, а колко хора се възползват от тези услуги. Администрацията няма никакъв интерес да се въвежда електронни услуги, защото това я прави излишна. Колко народ ще иска да има технологии, които ще го оставят без работа, така че натискът трябва да е от другаде.

  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2890 Любопитно

    С интерес бих прочел материал, как заради пандемията се е дигитализирало например ремонта на магистрален или градски водопровод, канал, изграждането на метално хале. Това ще бъде интересно.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  4. 4 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Тук така се дигитализираха работите, че Явор Колев избяга с 200 😁😁😁

  5. 5 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    Тласна/ "нетласна" не се сти гладно Не всеки има чекмедже като на Борисов, а как той го пълни е отделен въпрос.

  6. 6 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 2064 Неутрално

    Този път не сме викали неволята, но тя сама дойде. И помогна!

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8485 Неутрално

    Вече се разбра, кой движи дигитализацията. А това не са ГЕРБ и Борисов.

  8. 8 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#1] от "Калник":

    Така се дигитализира администрацията в България:
    Защо не трябва да има работещо електронно управление?
    Защото в държави с развито електронно управление корупцията е сведена до нулеви показатели!!!!
    Как се прави електронно управление в България?
    Бедно момче, страхуващо се от земетресения, станало министър на финансите и като такъв, утвърдил наредба, съгласувана със сараите, регламентираща въвеждането на данни от митниците към НАП. Съгласно задължителните указания в наредбата, въвеждането на данни от митниците към НАП става само през работно време от оператор - свой човек, който преди да ги въведе, получава съответните инструкции. Електронизацията съгласно наредбата е, че от двете страни се ползва компютър и електронен подпис. Смешното е, че няма автоматизация на процеси, изключваща неправомерна субективна намеса. Какво означава това? Пример: Всяка стока, която се внася/изнася съдържа идентификационни данни по утвърдени стандарти, носещи информация за стоката, информация за произход/производител, и множество други параметри. Тази информация се кодира чрез баркод. Съдържанието на документите на вносител/износител, документи за количество и т.н. може също да се кодират в баркод. Сканирането на баркода на стоката с баркода на съпътстващите документи автоматично се синхронизира и въвежда в системите на митниците и автоматично се изпращат без участието на оператор в НАП по всяко време на денонощието. От НАП се прави автоматична проверка на данните в Агенцията по вписвания, в регистри на други ведомства, свързани с контрол на стоки и юридически лица и автоматично се изчисляват мита и т.н., т.е. изисква се утвърждаването на алгоритми, автоматизиращи процесите по взаимодействие между съответните системи, имащи отношение към една или друга дейност. Автоматичното взаимодействие между свързани ресурси на различна подчиненост изключва възможността за измами/умишлена промяна на данни в една или друга част от елементите, участващи в алгоритъма, тъй като алгоритъма в процес на изпълнение изпълнява контролни функции, свързани с алгоритми на други самостоятелни процеси, ползващи данни от системи на различни собственици. Наличието на автоматично въвеждане на данни и автоматичното им обработване по утвърдени алгоритми изключва неправомерната субективна намеса с цел злоупотреба/измама, което по същество е в основата на електронното управление. В случая издадената по този начин наредба доказва, че липсва каквато и да е автоматизация на взаимодействието между системите, примерно на НАП, митниците, Агенцията по вписвания и службите, отговорни за законосъобразност и т.н., т.е. няма и намек за електроно управление. Което означава, че ако съм близък със сараите и ме удостоят с правото да ги спонсорирам като търговец, примерно на цигари, ще имам зелена светлина стоката, която внасям, да я представям примерно като памперси, вместо цигари на митницата, за което предварително съм се договорил и е организирано по каналният ред с шиши. Който е запознат с подробностите, разбира, как в касите на сараите се вливат милиони. Защо се цитират сараите? Защото последните десетина години те установиха пълен монопол върху назначенията на кадрите по цялата верига на управление на финансовите потоци в държавата. За по-лесно централизираха процесите по управление на въздействието върху финансовите потоци през държавната фирма "Информационно обслужване", като я направиха национален системен интегратор на електронното правителство чрез промяна на закона за електронно управление и всички ключови експертни и ръководни длъжности, както и борда на директорите, начело с изпълнителният директор са назначения на сараите. Приоритетно, веднага се настаниха в НАП , НЗОК, митниците, АВ. Според Томислав Дончев това е електронното правителство. В света на експертите това е известно като ръчно-крачно управление на данни в сървъри от свои хора. Отговорно лице за кадрите в "Информационно обслужване" е Спас Русев - изкуствено създаден мега олигарх, използван специално в бизнес схемите на сараите и посредник между паралелната власт и публичната власт. Активна роля в посредничеството по електронен път играе създадената и контролирана от него фирма Телелинк. От там се подават всички ключови лица в "Информационно обслужване". Същите участват в процеса на подмяна на изборния вот, като в случая "Информационно обслужване" е крайната точка на обработка на изборните резултати. Тук в играта влиза и изцяло контролираната от сараите дирекцийка ГРАО, поддържаща около 400 000.00 фалшиви ЕГН. Така наречените мъртви души, върху които изключително право за разпределение по партии и политически патерици имат сараите. Затова нареждането на сараите към ГЕРБ е никакви предсрочни избори, защото политическата ситуация е такава, че могат да загубят контрол върху крайната фаза на обработка на изборните резултати в полза на сараите. Мишо Константинов е ключов фактор в подаването на правилните данни за изборите на проклятието на България при "преразпределението" на изборните резултати. Ролята на Томислав Дончев? Съдете сами от две негови гениални хрумки: В България електронното правителство не работи, защото администрацията била аналогова!!! (излиза, че имало електронно правителство). При гафа с Агенцията по вписвания: "Какво искате бе? Щом се поврежда, значи има електронно правителство!" За да го покрият като провалил се в електронното рравителство, прехвърлиха отговорността на метресата на селския тарикат с лисичата муцуна от патриотите, който самодоволно се облиза от удоволствие, че е спечелил нова възможност да припечели допълнително. Не пропусна в създалата се политическа криза да сложи ръка и върху туристическото министерство - отдавнашна негова мечта за интересите му в този бранш и метресата му стана министърка на туризма. А народеца се дръвчи помежду си на комунисти и антикомунисти, на русофили и русофоби, на......





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK