Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.

Феромон, предизвикващ роенето на скакалци, може да е новото оръжие срещу тях

Учени са идентифицирали химическо съединение, произвеждано от скакалците, което ги кара да се роят, което може да създаде нови възможности за предотвратяването на унищожителните нападения над селскостопанските посеви от тези насекоми

Изследователите обявиха, че са идентифицирали феромона - химикал, произвеждан от животно, който влияе върху поведението на други животни от неговия собствен вид - в най-широко разпространения вид скакалци, мигриращите скакалци или Locusta migratoria.

Наречен 4-виниланизол (4VA), той се освобождава предимно от задните крака на скакалците и се улавя от антените и рецепторите на други насекоми, казват изследователите.

4VA привлича изключително силно скакалците, независимо от възрастта или пола, показва изследването, публикувано в списание Nature. Производството му се задейства, когато се съберат едва четири или пет индивида, което ускорява образуването на рояк.

"В човешката история рояците скакалци, сушата и наводненията се считат за три големи природни бедствия, които причиняват сериозни селскостопански и икономически загуби по целия свят", казва ръководителят на изследването Ли Канг, професор по ентомология и екология в Института по зоология към Академията на науките на Китай, предаде "Ройтерс".

Феромон, предизвикващ роенето на скакалци, може да е новото оръжие срещу тях

"Като най-разпространеният и един от най-опасните видове скакалци, Locusta migratoria представлява сериозна заплаха за селското стопанство в световен мащаб", добави Канг.

Рояците могат да включват милиарди скакалци и обхващат стотици квадратни км, докато насекомите ненаситно консумират култури, които са жизненоважни за хората. Мигриращите скакалци обитават Азия, Африка, Австралия и Нова Зеландия, атакувайки пасища и критични култури като пшеница, ориз, царевица, просо, ечемик, овес, захарна тръстика и сорго. Рояк, простиращ се на 1 кв. км, може да изяде храна колкото 35 хил. души.

Канг каза, че са необходими допълнителни изследвания да се съществуването на 4VA при други видове скакалци, като пустинния скакалец (Schistocerca gregaria), който в момента опустошава части от Африка и Близкия изток.

Феромон, предизвикващ роенето на скакалци, може да е новото оръжие срещу тях

Пустинни скакалци връхлетяха Африка и миналата година и изядоха стотици хиляди хектари реколта. Поне 8 страни пострадаха тежко - Кения, Уганда, Южен Судан, Етиопия, Сомалия, Еритрея, Джибути и Судан. Нова вълна достигна континента от Близкия изток в началото на тази година.

Организацията на ООН за прехрана и земеделие ФАО отново обяви "безпрецедентна заплаха" в Източна Африка тази година, излагаща милиони хора на риск от недохранване.

Химическите инсектициди, които в момента се използват за борба с рояците скакалци, са тревожни заради въздействието им върху здравето и безопасността на хората. Новото откритие може да доведе до по-безопасни методи, надяват се учените.

Може да се разработи химикал, който да блокира ефектите на 4VA, за да се предотврати роенето, казва Кан, или синтетична версия може да примами скакалците в капани, където те да бъдат унищожени. Могат да бъдат разработени генетично модифицирани скакалци, които да не реагират на 4VA, които да бъдат освободени в природата за установяването на диви нероящи се популации, "стига това да не заплашва биосигурността", добави Канг.