Луната ръждясва, най-вероятно под влияние от Земята

© NASA/PL

Луната започва да придобива все по-червеникав оттенък и това вероятно е по вина на Земята. Нови изследвания показват, че атмосферата на нашата планета може да е причината за появата на ръжда на Луната.

Въпреки че на Луната няма въздух, изследванията показват наличието на хематит - форма на ръжда, която обикновено изисква наличието на кислород и вода.

Марс отдавна е известен със своята ръжда. Желязото на повърхността му, съчетано с вода и кислород от древното минало, придават на планетата червеникавия й оттенък. И докато има достатъчно доказателства за наличието на желязо на Луната, липсата на вода и въздух я поставят далеч от оптималните условия за появата на ръжда

"Това е много озадачаващо", казва водещият автор на изследването Шуай Ли, изследовател от Института по геофизика и планетология в Маноа към Университета в Хавай, в изявление на НАСА. "Луната е ужасна среда за образуването на ръжда."

Ли изучава данни от Moon Mineralogy Mapper (МММ) на НАСА, който се намираше на борда на лунния орбитър Chandrayaan-1 на Индийската космическа организация при изследванията на спътника през 2008 г. Данните показват, че полюсите на Луната имат съвсем различен състав от останалата част.

По време на своята мисия MММ записва дължините на вълните на светлината, отразени от различни повърхности на Луната, за да анализира нейния повърхностен състав. Когато Ли се фокусира върху полюсите, той открива, че полярните повърхности на Луната имат богати на желязо скали с голямо наличие на хематити. Минералът хематит, често срещан в земната повърхност, е специфичен вид железен оксид, или ръжда, с формулата Fe2O3.

"Първоначално не вярвах напълно. Хематитът не би трябвало да съществува въз основа на условията на Луната", казва в изявлението съавторът Абигейл Фрейман, планетарен геолог от Jet Propulsion Labs (JPL) на НАСА. "Но откакто открихме вода на Луната, хората предполагат, че може да има по-голямо разнообразие от минерали, отколкото си представяме, ако тази вода е реагирала със скалите."

Сините области в това съставно изображение по данни от МММ показват вода, концентрирана на полюсите на Луната. Учените откриват признаци на хематит, форма на ръжда, в тези региони.

© NASA/JPL

Мистерията започва със слънчевия вятър - потокът от заредени частици, който се изхвърля от Слънцето, бомбардирайки Земята и Луната с водород. Водородът затруднява образуването на хематит. Той е химичен редуктор, което означава, че добавя електрони към материалите, с които взаимодейства. Това е точно обратното на това, което е необходимо за получаване на хематит - за да ръждясва желязото, е необходим окислител, който премахва електроните. И докато Земята има магнитно поле, което я предпазва от този водород, Луната няма.

Три хипотези

Статията, публикувана в Science Advances, предлага три модела, които могат заедно да обяснят образуването на ръжда в подобна среда.

Докато на Луната липсва атмосфера, има малки количества кислород, чийто източник е Земята. Магнитното поле на Земята се движи зад планетата като опашка. През 2007 г. японският орбитален апарат "Кагуя" откри, че кислородът от горните слоеве на Земята може да се придвижва по тази "магнитна опашка", изминавайки разстоянието до Луната.

Това се вписва в данните от MММ, който открива повече хематит в близката страна на Луната, обърната към Земята, отколкото в далечната й страна. "Това предполага, че кислородът на Земята може да е причина за образуването на хематит", каза Ли. Луната се отдалечава от Земята в продължение на милиарди години, така че също така е възможно повече кислород да е преминавал от планетата към спътника, когато двете са били по-близо в миналото.

Това поставя въпроса какво се случва с всичкия водород, доставян от слънчевия вятър - като редуктор водородът трябва да предотврати появата на окисляване. В този случай магнитната опашка на Земята може да има смекчаващ ефект. Освен че пренася кислород до Луната от планетата, тя също така блокира над 99% от слънчевия вятър през определени периоди от орбитата на Луната (по-специално когато е пълна Луна). Това отваря малки времеви прозорци през лунния цикъл, когато може да се образува ръжда.

Регионите, където е засечено наличие на хематит (повърхността на Луната не е наистина червена на цвят на тези места).

© Shuai Li/University of Hawaii

Третото парче от пъзела е водата. Докато по-голямата част от Луната е суха, воден лед може да се намери в сенчестите кратери на далечната страна на Луната. Но хематитът е открит далеч от този лед. Изследването вместо това се съсредоточава върху ролята на водните молекули, намиращи се по лунната повърхност. Ли предполага, че бързо движещите се прахови частици, които редовно бомбардират Луната, могат да освободят тези повърхностни молекули вода, смесвайки ги с желязото в лунната почва. Топлината от тези въздействия може да увеличи скоростта на окисление; самите прахови частици също могат да носят водни молекули, като ги разпръскват по повърхността при удар, така че да се смесят с желязо. В точно подходящите моменти - когато Луната е защитена от слънчевия вятър и присъства кислород - може да възникне химическа реакция, предизвикваща ръжда.

Според Фрейман този модел може да обясни и наличието на хематит, открит в други безвъздушни тела като астероиди. "Възможно е малки парченца вода и въздействието на прахови частици да позволят на желязото в тези тела да ръждяса."

Artemis

Почти 50 години след последното кацане на "Аполо" НАСА планира да изпрати десетки нови инструменти да изследват Луната, започвайки в началото на следващата година, последвани от човешки мисии, започващи през 2024 г., всички като част от програмата "Артемида" (Artemis).

Карта, показваща регионите, където хематитът може да присъства на Луната (по-червеният цвят показва повече хематит).

© Shuai Li/University of Hawaii

Изследователският екип се надява, че мисиите на НАСА ще могат да върнат проби от хематит от полярните региони. Химическото съдържание на тези проби могат да потвърдят тяхната хипотеза дали лунният хематит е окислен от земен кислород и може да помогне да се разкрие еволюцията на земната атмосфера през последните няколко милиарди години.

JPL също създава нова версия на MММ за новия лунен орбитър Lunar Trailblazer. Един от инструментите му - High-resolution Volatiles and Minerals Moon Mapper (HVM3) - ще картографира водния лед в постоянно засенчените кратери на Луната и може да разкрие нови подробности и за хематита.

Тези и други програми биха могли да помогнат и за обяснението на друга загадка - защо по-малки количества хематит се образуват и на далечната страна на Луната, където кислородът от Земята не би трябвало да може да достигне.

1. 1 Профил на padrino
    padrino

УЖАС, аз мисля, че ЕС ВЕДНАГА трябва да се съберат и гласуват ЕДИНОДУШНО един инзвънреден бюджет от 999 милиарда (примерно) за спасяването на Луната, и разбира се да изберат една комисия която незабавно да наеме едни офиси и около 500 души персонал.
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  2. 2 Профил на voxy
    voxy

До коментар [#1] от "padrino":

и да активират Грета и Ал Гор

-voxy
  3. 3 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#1] от "padrino":

Тръмп да заклейми комунистическата Луна :)

☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  4. 4 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

от Кока-Кола потриват ръце...

5. 5 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#2] от "voxy":

грета и гор яко са ви бръкнали в анализите

6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев

Става част от зелената сделка и готово

всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на stenlyaka
    stenlyaka

А на хората ни ръждясаха мозъците ....

8. 8 Профил на atropin
    atropin

Ръжда, жена, шкембе и кофраж - тръгнат ли, спиране няма.

9. 9 Профил на 3biri
    3biri

Къде е Тунберг! Как допуска такова безобразие!

10. 10 Профил на Петър Самсонов
    Петър Самсонов

Всъщност ръждата е от двата изоставени съветски лунохода.

“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  11. 11 Профил на Turk
    Turk

Пуу, сега трябва да я изшкурим и боядисаме...

Turk

До коментар [#11] от "Turk":

Миниум, после един бронз - и ще светне!!!

13. 13 Профил на .
    .

Китйците са си я заплюли , сега е пребойдисват та Тръмп да види .

14. 14 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
  15. 15 Профил на Корки
    Корки

Обяснението на газовата опашка на земята е ужасно, а засенчването от слънчевия вятър е още по-ужасно.

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  16. 16 Профил на eti mehter

Предозирано....

Не е изключено , Луната да е и един вид камера , обърната към Земята. ....
    Въпроса е кой ни наблюдава. ....?

17. 17 Профил на s_topuzov
    s_topuzov

Луната ръждясва, Костов е виновен

18. 18 Профил на Сър Джон
    Сър Джон

Предозирано....Не е изключено , Луната да е и един вид камера , обърната към Земята. ....Въпроса е кой ни наблюдава. ....?
    —цитат от коментар 16 на eti mehter

Гюленистите!

"Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в Столипиново
  19. 19 Профил на дедо Андро
    дедо Андро

Гюленистите!
    —цитат от коментар 18 на Сър Джон

Хо-хо-хо-хо!!!
    +++++++++++++
    😀😁😂😃😄😅

Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  20. 20 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1975 Неутрално

Щом допряхме до Луната .. . положението е безнадеждно
    :-) чакаме статия за извънземни - щели да носят [email protected]

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  21. 21 Профил на Realist
    Realist

Интересно, това са комплексни процеси които показват колко активна е слънчевата система.

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  22. 22 Профил на Realist
    Realist

Всъщност ръждата е от двата изоставени съветски лунохода.
    —цитат от коментар 10 на Депутат 241

И аз това си помислих! +++++++

🤣

Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  23. 23 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#19] от "дедо Андро":

Хо-хо-хо-хо!!!
    =========
    Точно ти ли трябваше да изтъпанчиш, дедо..... :)
    Не се бъзиках......но както и да е.....

24. 24 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Ето , най-сетне се намери работа за активната част на нашето малцинство.....

25. 25 Профил на ivo
    ivo

Глобалистите си признават че Луната е желязна топка и че е в атмосферата на Земята! Всичко ще си признаят!

Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  26. 26 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#25] от "ivo":

Проучвал ли си произхода на термина.....камера.....?

27. 27 Профил на geordgeo
    geordgeo

Баси тъпите коментари, тоя народ изцяло е изперкъл...

28. 28 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#27] от "geordgeo":

Тогава моля.....
    Коментар 26 се отнася и към вас......

29. 29 Профил на .
    .

Баси тъпите коментари, тоя народ изцяло е изперкъл...
    —цитат от коментар 27 на geordgeo

То и статията е толко умна, например що тоя кислород да не е от слънчевия вятър? Верно там водородни ядра са 90 и кусор процента, ма има и други макар малко.

30. 30 Профил на Клюводървец
    Клюводървец

По голема тъпотия от 20 години не бях чел.Браво дневник -велики сте,Арман май и от вас се захранва?

Ръй! Ръй!
  31. 31 Профил на гошо
    гошо

До коментар [#17] от "s_topuzov":

Не Путин е виновния

гошо
  32. 32 Профил на Тангра
    Тангра

ЕС да командирова всичките цигани на Луната, да съберат желязото.
    Грета и тя да иде да помага и да се научи малко на труд.

33. 33 Профил на Judjuk
    Judjuk

Въъъъй, ръждясвала била! Ми тя сигурно и гние. Горката!

34. 34 Профил на Enter_K
    Enter_K

До коментар [#32] от "Тангра":

От доста време не съм ходил до луната и до циганско гето.
    Нещата са се развили в бурна симбиоза.
    Подозирам, че до изборите ще отрежат достъпа на мургавште избиратели до луната и после с 50лв пак ще ги пуснат само до земните сметища.
    Не вярвайте на обещания съграждани роми, луната е далеко, 50-тачката близо. Лунният ви тартор ще ви каже.

35. 35 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1953 Неутрално

—цитат от коментар 16 на eti mehter

Гюлен.

California Über Alles
  36. 36 Профил на dasho
    dasho
  37. 37 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#35] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

Гюлен
    =======
    Вашето фиаско......
    Неуспешен проект, гниещ в дебрите на Пенсилвания......
    Гъткайте си го със здраве...... 😁👈

38. 38 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#29] от ".":

То и статията е толко умна
    ========
    Статията си е статия.......поясняваща на длъж и на шир безсилието на съвременната наука......дори към най близкия естествен спътник на земята.....

39. 39 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#16] от "eti mehter":

Хората седем пъти ходиха до луната. Не мислиш ли че щяха дазабележат нещо? Къде й е обективът на тази "камера"?

40. 40 Профил на Тангра
    Тангра
  41. 41 Профил на laskovf
    laskovf

И това какво влияние ще окаже върху нас?

42. 42 Профил на eti mehter