Ще плащаме години наред за изпуснатите заради COVID-19 месеци в училище

Никога не сме си представяли, че ще имаме струпване на здравна, икономическа, екологична и социална криза наведнъж, каза генералният секретар Анхел Гурия

© oecd.org

Никога не сме си представяли, че ще имаме струпване на здравна, икономическа, екологична и социална криза наведнъж, каза генералният секретар Анхел Гурия



Икономическата цена на месеците, в които ученици и студенти пропуснаха заради пандемията, ще бъде плащана от обществата по света години и десетилетия наред. Основната причина е, че младежите ще приключват образованието си с по-малко умения и с ограничен спрямо нормалната ситуация капацитет да помогнат за икономическото възстановяване.


Това е едно от посланията в разпространения днес доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), посветен на последиците за образованието. В него се посочва, че досега са пропуснати между 7 и 23 седмици от обучение с физическо присъствие в клас. Ако последва втора вълна на пандемията, това време ще се увеличи.


Дори изключителната за образованието ситуация да приключи през 2020 г., прекъсването на нормалното обучение няма да бъде компенсирано, казват авторите.


Крайният резултат е продължителен спад в производителността и значителни последици за икономиките. ОИСР дори се ангажира с конкретен показател - спад от средно 1.5% от БВП до края на века. Оценката се основава на анализ на спада в икономическия растеж при подобни явления в историята, каквото е например глобалната финансова криза.




"Иначе казано, държавите ще продължат да се борят с намалено благосъстояние на населението си, дори училищата незабавно да се завърнат към показателите си от преди пандемията."


Трябва да положим всички усилия кризата да не задълбочи неравенството в образованието, което установихме в много държави. “It’s critical that every effort be made to ensure that the crisis does not exacerbate the inequalities in education that have been revealed in many countries.


Анхел Гурия,

генерален директор на ОИСР


Един от примерите е, че при оптимистичен сценарий в ЕС страните няма да са се върнали в края на 2021 г. към темпото на растеж на икономиките си през 2019 г. Дълго след това проблемът с недостатъчното обучение ще остави и държавните бюджети с по-малко приходи, т.е. и с по-малко средства за инвестиране в образованието, казват от ОИСР. По същата причина и домакинствата вероятно ще са с по-ограничени възможности да влагат в образованието на децата си, докато повечето публични средства се пренасочват към здравния и социалния сектор.


Затова е много важно финансирането на образоването да остане приоритет продължително време - за да имат и малките деца поне същите възможности като сегашните ученици, казват от ОИСР.


Кризата удари особено силно професионалното образование, а това е източник на сериозна тревога, тъй като много от тези умения поддържат икономическия и обществения живот и по време на карантината. Днес изглежда, че младежите няма да получат същото ниво на професионална подготовка в техникуми и гимназии, както техните родители, се казва в доклада. Освен това професионалната квалификация не носи някаква финансова изгода - завършилите такава гимназия получават същите заплати като тези с общ профил и средно с 34% по-малко от обучилите се в полувисши и висши училища в страните от ОИСР.


Затова правителствата трябва да положат усилия да направят професионалното образование отново привлекателно за младите хора. Една от най-наложителните мерки е то да бъде свързано с реалния бизнес, защото в момента само една трета от учениците се обучават по програми в предприятия.


Друг проблем, посочен в доклада, е нежеланието на обучаващите се да отделят големи суми и много време да ходят на уроци и лекции, когато много от тях са достъпни онлайн. Това може особено силно да засегне институциите, разчитащи да привлекат студенти от чужбина - ако в следващата академична година те са чувствително по-малко, много университети ще трябва да съкратят преподаватели и програми, а така и да понижат нивото на обучение и изследователска работа.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Да не забравим да изкажем благодарности за приноса на китайската комунистическа партия в "борбата" със заразата.

  2. 2 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2492 Неутрално

    Сваляйте още критериите за тройка и се оправдавайте с КовиД. Когато тройката искаше 51 процента не бе зле, като свалиха на 16 процента - стана.

  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3562 Неутрално

    Ти да видиш ... Сетили се!

    Лицемери!

  4. 4 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 973 Неутрално

    При положение, че 90% от това което се учи са пълни глупости и загуба на време, по-скоро ще имаме полза.

    -voxy
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1455 Неутрално

    Пълни глупости, брей това незаменимо училище. Особено на наша почва, където на лесните матури след 7-ми клас 1/3 от децата са с двойки по математика, а 1/4 от децата са с двойки по български. Т.е. оценките показват, че за една голяма част от децата училището не си върши работата и е на практика безсмислено.

    А иначе който иска да учи Ковид не може да му попречи. Но Ковид е удобно оправдание за така или иначе неучещите.

  7. 7 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3562 Неутрално

    При положение, че 90% от това което се учи са пълни глупости и загуба на време, по-скоро ще имаме полза.
    —цитат от коментар 4 на voxy


    Kаква, че наистина ми е чудно?

    Поуки поне, ако не друго, някой да си е извадил - поне засега не личи ...
    Щото тогава би трябвало да са извадени и гьостериците. Нечулястрени и по-дебелшки ...

  8. 8 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    Не е това проблема в образованието.

    The best way to predict the future is to invent it.
  9. 9 Профил на Psycho the rapist
    Psycho the rapist
    Рейтинг: 216 Неутрално

    Извадка от учебник от 6 клас: "Връх Шипка е на върха на планината..." Какво да говорим повече? Ганьо направи знанието на изтривалка за бърсане на цървули.

  10. 10 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    До коментар [#5] от "xm...":

    Някъде в края на февруари и самото начало на месец март, СЗО участва на първата съвместна пресконференции в Китай заедно с китайските лекари. На тая пресконференция, беше директно заявено и потвърдено от американския участник, че единствените работещи мерки са китайските затваряния, карантини, блокирания и други съсвсем подходящи за една тоталитарна държава мерки. Тоя изцяло грешен подход или ако искаш "опит", беше приложен в сводните общества на Европа и Америка и разбира се у нас. "Опитът" на една тоталитарна държава и контролирано общество ! Дълго време щабът (ББ) се оправдаваха с точно тия указания. Накрая СЗО излезе със становище, че повече повече затваряния ще доведат до катастрофа.

    Пиша ти любезен отговор, който не заслужаваш.

  11. 11 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Сещам се един келеш, дето е 10-ти клас и дори умножението му куца, в тоя ред на мисли, ние отдавна плащаме за таива индивиди.

  12. 12 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 532 Неутрално

    Абсолютни глупости! Силата е на интернет и безкрайно по-голяма от силата на образованието. Ютуб, уйки, безброй платформи за онлайн обучение - в интернет можеш да научиш абсолютно всичко и с няколко години практика да се превърнеш в специалист. Класическото образование е отживелица, но ще минат години докато масата и костилките го осъзнаят. За пример - в САЩ от няколко години има часове по Майнкрафт т.е. децата играят игри и учат технологии. Не се занимават с глупости да назустяват формули, които се изчисляват с достъпни онлайн инструменти или да помнят коя битка бил спечелил Карл Велики преди 1300 години някакви неща които нямат никакво значение.

  13. 13 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 902 Неутрално

    До коментар [#10] от "Индиана":

    Китай много бързо осъзна глупостта с карантината и затварянето на хора и бизнеси. Сега там няма тестване, няма затваряне, няма Ковид. ЕС и др. развити държави приложиха най-глупавите мерки. Не признават изцяло грешните си и безсмислени решения и се готвят да повтарят и задълбочават проблеми с вируси и в бъдеще. Преди 100 години се е умирало и от червен вятър. Сега се лекува за седмица. Медицината и човешкия имунитет са развити в пъти повече.

  14. 14 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Сега искат да убедят хората, че училището няма алтернатива. Докато не са се усетили всички, че става и по друг начин. Те, нашите, се изпуснаха - оценките на матурите били по-високи, защото абитуриентите не ходили на училище (да се разбира - не са си губили времето)

  15. 15 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 48 Неутрално

    Това звучи по-скоро като оправдание на нихилистичните образователни системи, чиито най-висши цели са да възпитават джендър-толерантно поколение. Може би там ще е изоставането, недай си боже да изпуснат някой дето получава ерекция не от снимка на роботка с лице на пингвин.

  16. 16 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4452 Весело

    До коментар [#9] от "Psycho the rapist":

    Не се притеснявайте толкова, талива смехории пишат и в най-развитите страни.
    За момент се замислих, дали да се опасявам от завършилите медицина в периода на КОВИД-19?

  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3155 Неутрално

    Вярата в правото дело на Партията се равнява на 2 виши.

  18. 18 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    Докога ще си заравяме главите в пясъка? Докога ще се опитваме да даваме еднакъв шанс за образование на искащите и неискащи образование? Докога ше си вярваме че учение се налива в главата с фуния? Докога ще хабим обществен ресурс да образоваме хора които никак не искат да бъдат образовани?

  19. 19 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3441 Неутрално

    Те са си неграмотни учениците По-неграмотни едва ли ще станат.

  20. 20 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2944 Разстроено

    Хората са прави и проблемът далеч не е в достъпа до информация. Особено по-проблемните деца, особено в по-слабо развити райони, ще имат дългосрочни трудности със социалната адаптация, концентрацията, мотивацията.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  21. 21 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Учениците пропуснаха 4 месеца от 12 години училище и това определя цената, която ще плащаме. Забравяме за орязването на бюджета за образование, снижаване на критериите, опростяване на програмата, създаване на университети със съмнително качество... но, проблемът е във вируса...

  22. 22 Профил на laskovf
    laskovf
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Не мисля, днешните младежи учат бързо, стига да имат правилния стимул и метод.

  23. 23 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1175 Любопитно

    Пълни глупости...... 7 до 23 седмици могат да се компенсират с 10 до 30 седмици..... дори да има ефект на натрупването, за една година пропуските могат да се наваксат, да се намали натиска върху другите системи. В Бг реално сме изпуснали 3 седмици..... но чак пък толкова....

    "...Крайният резултат е продължителен спад в производителността и значителни последици за икономиките. ОИСР дори се ангажира с конкретен показател - спад от средно 1.5% от БВП до края на века. Оценката се основава на анализ на спада в икономическия растеж при подобни явления в историята, каквото е например глобалната финансова криза...."


    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  24. 24 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4200 Неутрално

    Китайците добре ни изпързаляха. Докато в края на миналата година, и началото на 202 ревяха за епидемията, изведнъж се оказа, че там няма новозаразени срещу десетки хиляди в Европа и САЩ. То не бяха истории с ковчези, чували, военни камиони извозващи стотици като при чумавите години от преди векове, а май нещо ги пропуснахме?
    С глупостите у нас (в Европа) продължаваме, а в Китай всичко е на макс, все едно за Ковид-19 изобщо не се е и чуло и видяло! Защо ли?

  25. 25 Профил на Feniks_na_gril
    Feniks_na_gril
    Рейтинг: 193 Неутрално

    Глупости на квадрати.

  26. 26 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    До коментар [#12] от "koalarevolution":

    :) аз досега не съм видял да плащаме на някой инженер или софтуерен архитект, или пък финансист, рисърч координатор и пр. работници за "умения придобити в Интернет". То е ясно, че има много информация из нета, всеки ежедневно я ползва. Обаче ги наемаме едва след като се обадим в университета, където са завършили и им проверим валидността на дипломата, успех, предмети и т.н. детайли. Много от хората са с докторантури. Така поне се плащат големите заплати в Силициевата Долина. Иначе да, всеки има право да се пробва като предприемач и да стане милионер/милиардер и т.н. фантастика. За това не се иска формално образование. Като гледам, в БГ са го постигнали :)

  27. 27 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    До коментар [#26] от "mirohero":

    Така поне се плащат големите заплати в Силициевата Долина.

    Идея си нямаш как се наемат софтуер инженери и други специалисти. Наемат се по знания и умения, не по дипломи. И това се отнася за цяла Америка, не само за Сан Франциско. Изключенията за които се искат дипломи и сертификати са някои държавни служби, лекари, аптекари, адвокати. Фирмите искат знаещи и можещи хора, не диплома.

  28. 28 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#12] от "koalarevolution":

    Щом мислиш, че формулите са просто за наизустяване и че историята е "някакви неща без никакво значение", значи нямаш идея какво значи да си образован.

    Само хинтче - чрез формулите се изразяват преки връзки и зависимости между нещата.
    От историята човек може да си направи много добри изводи за това в какъв свят живее, да не допуска много грешки, които са допускали тези преди него и т.н.

  29. 29 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#27] от "Таралеж":

    При кои други, освен при софтуерните инженери, е така? Адвокоати? Икономисти? Машинни инженери? Химици? Физици? Финансисти? Анализатори? Лекари?

    Ти ще отидеш ли на лекар, който се е учил в Ютюб? Софтуерните инженери са изключение. И честно казано трябва да се прави разлика между кодери и реални софтуерни инженери. Голяма част от хората тук след разни курсове в академии или Софт Уни, наричат себе си софтуерни инженери. Може да са разработчици (дивелопъри), но не са инженери. И да - тези, завършили информатика в СУ или ТУ разработват по-корав софтуер. На Наков фантазиите са ясни.

  30. 30 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    До коментар [#29] от "Pandipool":

    Има позиции с регулации за сертификати и дипломи, повечето са без. За някои регулациите са важни, например лекари и фармацевти. За други са отживелица, например за учители (поне според мен). Което пък е пряко свързано с темата за образованието. Всеки е забелязал че чистели стават (в поне 80-90%) хора които за друго не стават. Хора които са избутали едно образование и взели един Китап. И учат децата (60-70 % от които нямат ама никакво желание нещо да научат). Системата е архаична, резултати са мижави, стимулът да станеш учител е почти нулев. Докога ще се залъгваме?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK