Ще плащаме години наред за изпуснатите заради COVID-19 месеци в училище

Никога не сме си представяли, че ще имаме струпване на здравна, икономическа, екологична и социална криза наведнъж, каза генералният секретар Анхел Гурия

© oecd.org

Никога не сме си представяли, че ще имаме струпване на здравна, икономическа, екологична и социална криза наведнъж, каза генералният секретар Анхел Гурия



Икономическата цена на месеците, в които ученици и студенти пропуснаха заради пандемията, ще бъде плащана от обществата по света години и десетилетия наред. Основната причина е, че младежите ще приключват образованието си с по-малко умения и с ограничен спрямо нормалната ситуация капацитет да помогнат за икономическото възстановяване.


Това е едно от посланията в разпространения днес доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), посветен на последиците за образованието. В него се посочва, че досега са пропуснати между 7 и 23 седмици от обучение с физическо присъствие в клас. Ако последва втора вълна на пандемията, това време ще се увеличи.


Дори изключителната за образованието ситуация да приключи през 2020 г., прекъсването на нормалното обучение няма да бъде компенсирано, казват авторите.


Крайният резултат е продължителен спад в производителността и значителни последици за икономиките. ОИСР дори се ангажира с конкретен показател - спад от средно 1.5% от БВП до края на века. Оценката се основава на анализ на спада в икономическия растеж при подобни явления в историята, каквото е например глобалната финансова криза.




"Иначе казано, държавите ще продължат да се борят с намалено благосъстояние на населението си, дори училищата незабавно да се завърнат към показателите си от преди пандемията."


Трябва да положим всички усилия кризата да не задълбочи неравенството в образованието, което установихме в много държави. “It’s critical that every effort be made to ensure that the crisis does not exacerbate the inequalities in education that have been revealed in many countries.


Анхел Гурия,

генерален директор на ОИСР


Един от примерите е, че при оптимистичен сценарий в ЕС страните няма да са се върнали в края на 2021 г. към темпото на растеж на икономиките си през 2019 г. Дълго след това проблемът с недостатъчното обучение ще остави и държавните бюджети с по-малко приходи, т.е. и с по-малко средства за инвестиране в образованието, казват от ОИСР. По същата причина и домакинствата вероятно ще са с по-ограничени възможности да влагат в образованието на децата си, докато повечето публични средства се пренасочват към здравния и социалния сектор.


Затова е много важно финансирането на образоването да остане приоритет продължително време - за да имат и малките деца поне същите възможности като сегашните ученици, казват от ОИСР.


Кризата удари особено силно професионалното образование, а това е източник на сериозна тревога, тъй като много от тези умения поддържат икономическия и обществения живот и по време на карантината. Днес изглежда, че младежите няма да получат същото ниво на професионална подготовка в техникуми и гимназии, както техните родители, се казва в доклада. Освен това професионалната квалификация не носи някаква финансова изгода - завършилите такава гимназия получават същите заплати като тези с общ профил и средно с 34% по-малко от обучилите се в полувисши и висши училища в страните от ОИСР.


Затова правителствата трябва да положат усилия да направят професионалното образование отново привлекателно за младите хора. Една от най-наложителните мерки е то да бъде свързано с реалния бизнес, защото в момента само една трета от учениците се обучават по програми в предприятия.


Друг проблем, посочен в доклада, е нежеланието на обучаващите се да отделят големи суми и много време да ходят на уроци и лекции, когато много от тях са достъпни онлайн. Това може особено силно да засегне институциите, разчитащи да привлекат студенти от чужбина - ако в следващата академична година те са чувствително по-малко, много университети ще трябва да съкратят преподаватели и програми, а така и да понижат нивото на обучение и изследователска работа.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK