НАСА търси частни компании, които да добиват ресурси на Луната

Илюстрация на астронавти на НАСА по време на мисията Artemis

© NASA

Илюстрация на астронавти на НАСА по време на мисията Artemis

Американската космическа агенция НАСА предприе още една голяма стъпка, за да насърчи частното изследване на Луната, като обяви, че търси частни компании, които да събират лунен прах и камъни от повърхността и да ги продават на НАСА.

След това агенцията ще закупи лунните проби в количества между 50 и 500 грама за между 15 000 и 25 000 долара.

Администраторът на НАСА Джим Брайдънстайн обяви миналата седмица, че инициативата ще стане част от програма за технологично развитие, която ще помогне на астронавтите да живеят от местните ресурси по време на мисии на Луната или други планети.

"Основното е, че ще закупим малко лунна почва с цел да покажем, че това може да се направи", заяви Брайдънстайн по време на онлайн презентация на срещата на върха за устойчиво развитие на космоса на Secure World Foundation.

В параметрите на инициативата частни компании от САЩ или други държави трябва да изкопаят от 50 до 500 г лунен материал до 2024 г. и официално да прехвърлят собствеността върху материала на НАСА на лунната повърхност. 80% от парите ще бъдат изплатени след събирането на пробите. Компаниите ще получат 10% при подписване на договор и 10% след изстрелването на космическия си кораб.

НАСА в крайна сметка ще достави лунния материал на Земята, ако всичко върви по план. Космическата агенция вече има значителни запаси от лунни скали. Астронавтите от "Аполо" общо са донесли 382 кг лунен материал между 1969 г. и 1972 г.

Основната цел на новата инициатива е да стимулира и нормализира добива и продажбата на лунни ресурси, каза Брайдънстайн.

Астронавтът Чарлз Конрад по време на мисията "Аполо" 12

© NASA

Астронавтът Чарлз Конрад по време на мисията "Аполо" 12

"В момента се опитваме да докажем концепцията, че ресурсите могат да се извличат и да се търгуват. Не говорим само за търговия между компании или частни лица, но също така между държави, както и между частни лица в други страни."

Според НАСА бъдещите по-далечни мисии като тези до Марс ще изискват използването на ресурси, добивани на място.

"Ще използваме наученото на Луната и около нея, за да направим следващия гигантски скок - изпращането на астронавти на Марс", написа по-късно в блог Брайдънстайн.

Надпреварата за космически ресурси

Администраторът на НАСА подчертава, че инициативата ще е в съответствие с Договора за космическото пространство от 1967 г., който казва, че никоя държава не може да предявява суверенни претенции към Луната или други небесни тела, по същия начин, по който Антарктическият континент е извън границите на териториални претенции.

Инициативата, насочена към компании, които планират да изпратят роботи за добив на лунни ресурси, е част от целта на НАСА да определи това, което Брайдънстайн нарича "норми на поведение" в Космоса, и да позволи частното изследване на Луната по начини, които биха могли да помогнат за поддържане на бъдещи мисии на астронавтите. НАСА заяви, че разглежда добиваните ресурси като собственост на компанията и материалите ще станат "еднолична собственост на НАСА" след покупката.

НАСА цели в крайна сметка да закупува повече видове ресурси като лед и други материали, които могат да бъдат открити на Луната.

Важното в съобщението на НАСА е не толкова финансовия стимул (който е малък), а създаването на правния прецедент, че частни компании могат да събират и продават космически ресурси (с изричната благословия на правителството на САЩ/НАСА).

Кейси Драйер,

главен адвокат и старши съветник по космическа политика в Планетарното общество (The Planetary society)

През май агенцията постави началото на глобален дебат за основните принципи, регулиращи начина, по който хората ще живеят и работят на Луната, като публикува основните принципи на това, което се надява да се превърне в международен пакт за изследване на Луната, наречен Artemis Accords. Това би позволило на компаниите да притежават лунните ресурси, които добиват - решаващ елемент за подизпълнителите на НАСА, което ще им позволи да преобразуват водния лед на Луната за ракетно гориво или да използват лунни материали за изграждане на площадки за кацане.

"Това е една малка стъпка за космическите ресурси, но гигантски скок за политиките и прецедент", каза Майк Голд, шефът на НАСА по международните отношения, пред "Ройтерс".

"Те ще плащат на компанията, за да им продаде камък, който компанията притежава. Това е продуктът", каза в интервю Джоан Габринович, бивш главен редактор на Journal of Space Law. "Компанията трябва сама да реши дали си струва да поеме финансовия и технологичен риск, за да продаде въпросния камък."

НАСА вече има отделна програма за договори с компании, които да превозят научни експерименти и товари до Луната. Сред тях са Astrobotic, SpaceX, Blue Origin, Sierra Nevada Corp и Lockheed Martin.

Използването на лунните ресурси е от решаващо значение за установяването на устойчиво човешко присъствие на и около Луната - цел, която НАСА смята да постигне до края на това десетилетие чрез програмата "Артемида"/Artemis. Тя от своя страна ще помогне на агенцията да се подготви за пътувания с екипаж до Марс през 30-те години, споделят служители на НАСА.

През април президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа указ, с който се поддържа усвояването на космически ресурси на Луната и други небесни тела от страна на САЩ.

1. 1 Профил на EU defender
    EU defender

Роскосмос? :)

The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin

Лунните концесии очевидно ще стават все по-актуални...

3. 3 Профил на Deaddark
    Deaddark

Лунният камък има прилична цена, една баржа със стотина контейнера по 50 тона си е далавера за милиони.

4. 4 Профил на deaf
    deaf

Объркан съм! Нали тук във форума ме убеждаваха,че добиването на полезни изкопаеми от Луната,било технологично невъзможно.

Единствения ценен ресурс е Хелий-3, но доставката е безумно скъпа а и трябва
    съвършено нова минна технология за добив във условията на вакуум !!!

25 хиляди долара? Малко ми се струва...

7. 7 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2007 Неутрално

А питали ли са македонците?

8. 8 Профил на redguy
    redguy

—цитат от коментар 4 на deaf

В случая не става въпрос точно за полезни изкопаеми, а за камъни и прах от Луната.
    Което не означава, че технически е невъзможен добивът на ресурси от Луната. Просто за момента е твърде скъпо и се прави повече по административно-политически причини.
    Както го разбирам - понеже Луната няма как да се усвоява от държавите заради този пакт от 67-ма, НАСА финансира частни компании за работата и така заобикалят регулациите.

9. 9 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

До коментар [#1] от "EU defender":

Роскосмос в Сибир, за по-лесно...

Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  10. 10 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1906 Неутрално

Зная, че много обичате думичката "частно", ама за сега освен спътници до геостационарна орбита из Космоса друг келепирец няма - за това няма и частници. Всеки грам материал доставен от Луната за сега е на безумна цена = има доста време докато стане използваем ресурс.

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  11. 11 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

Значи взимането на проби по 0.5-3кг и добиването на ресурси са две мноооого различни теми.

12. 12 Профил на Judjuk
    Judjuk

Това е грабеж. Янкето посяга към Луната македонска!?

13. 13 Профил на deaf
    deaf

До коментар [#8] от "redguy":

Ама нали на Луната имало силна радиация? Ако е така,каква е ползата от радиоактивни камъни и прах?

14. 14 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

—цитат от коментар 3 на Deaddark

тя понеже цената ще си остане същата като доставиш 100 контейнера от сувенирните камъни...

15. 15 Профил на Иво
    Иво

Интересно, значи която държава и частна компания може да стигне до Луната (а след това и до Марс) да добива, превозва и продава местните ресурси може да прави това най-спокойно без някакви ограничения и правила!?

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  16. 16 Профил на blondofil
    blondofil

Специалисти по "Студен резерв" не търсят ли. Имаме промоция.

17. 17 Профил на Cacafuego
    Cacafuego

Единствения ценен ресурс е Хелий-3, но доставката е безумно скъпа а и трябвасъвършено нова минна технология за добив във условията на вакуум !!!
    —цитат от коментар 5 на valtoro

Грешиш. Хелият е единственият ценен ресурс за/на Земята, но на Луната цените са други. Всеки грам вода, необходим за хората на Луната струва десетки може би стотици хиляди долара. Ако се добие на място може да е икономически смислено. То си е написано - смятат да купуват и добит на място лед.

Едно съобщение е новина, само ако някой не иска то да бъде публикувано. Всичко останало е реклама!
  18. 18 Профил на etar
    etar

До коментар [#1] от "EU defender":Роскосмос в Сибир, за по-лесно...
    —цитат от коментар 9 на hamiltonf

Мисля, че тази компания изследва по скоро дъното на тихия океан. Имат вече няколко успешни мисии до там.

19. 19 Профил на Deaddark
    Deaddark

До коментар [#14] от "Jazzdevil":

Игра на думи - Лунният камък е вид евтино бижу, не е камък от Луната. Затова и коментара ми е "Весело''

20. 20 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

—цитат от коментар 15 на Иво

А какво да правят? Да чакат изостанали държави като Русия да стигнат до Луната и Марс и едва тогава да добиват? Русия едва ли някога ще стигне до Луната и Марс. Който може ще добива, който не може ще купува, ако има с какво. Който няма пари за да купува, ще гледа отстрани и ще продължава с популярната напоследък упорка на руските тролове, че парите за космически изследвания са хвърлени на вятъра, когато в Америка имало много безработни и гладни. Съвсем просто е!

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  21. 21 Профил на Корки
    Корки

Засега няма лунни НПО и дивият капитализъм можеда добива блага, без да се съобразява с хленченето на лунните зелени(сиви).

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов

Луната, новото Белене, където робите ще ходят с високотехнологични космически кораби, да чукат камънье с чукове и кирки.

мурзилка
  23. 23 Профил на tacheaux
    tacheaux

На снимката американският астронавт Чарлз Конрад се намира до автоматичния космически апарат „Сървейър-3“ (извършил кацане на Луната на 20 април 1967 г.). Лунният модил на Аполо 12 нарочно е кацнал до този космически апарат , за да се демонтират някои детайли от него и доставянето им на Земята за изучаване на влиянието на продължителното пребиваване в лунни условия.
    С Аполо 12 се осъществява второто кацане на американци на Луната.

Стеигнаха ли дотам, да добиват ресурсите на Луната?

25. 25 Профил на Маршалов
    Маршалов

До коментар [#24] от "Роси":

Не! Поне засега капацитетът на целио света продължава да е както преди 50 години, тоест най-много да прати поредните няколко екпедиции, които покрай другото да вземат няколко контейнера с проби. Ама напоследък има някво оживление покрай космическия бизнес и може следващите десетилетия нещата да се променят коренно.

мурзилка