В атмосферата на Венера са открити потенциални следи от живот

Венера, заснета от сондата "Галилео" през 1990 г.

© NASA

Венера, заснета от сондата "Галилео" през 1990 г.

Учени обявиха в понеделник, че са открили следи от фосфин в киселинните облаци на Венера, което може да показва наличието на микроби в атмосферата на планетата и да е знак за потенциален живот. Астрономите до момента не са намерили друго обяснение за откритието си освен биологични процеси, но предупреждават, че наличието на химическото съединение не трябва да се приема като доказателство за наличието на живот.

Фисфин е газ, чиято молекула е съставена от един фосфорен атом и три водородни атома. На Земята фосфинът се появява при биологични процеси, при наличието на микроби, живеещи в червата на животни, или в бедна на кислород среда като блата. Може да бъде произвеждан и индустриално.

Екипът на проф. Джейн Грийвс от Университета в Кардиф, Великобритания, е намерил следи от фосфин в атмосферата на Венера, на около 50 км над повърхността. Наблюденията са публикувани в списание Nature Astronomy, където подробно са описани и опитите да се покаже, че съединението може да има естествен, небиологичен произход като изригване на вулкани, метеорити или нормалните процеси в атмосферата.

Като се има предвид всичко, което знаем за Венера и условията, които съществуват там, никой все още не е успял да опише абиотичен път към фосфина, не и в количествата, които са били открити. Това означава, че потенциалният биологичен произход заслужава внимание, казва Грийвс пред Би Би Си.

"През цялата си кариера се интересувах от търсенето на живот на друго място във Вселената, така че просто съм смаян, че това дори е възможно, каза проф. Грийвс. Но, да, ние искрено насърчаваме колеги да се опитат да намерят какво сме пропуснали като обяснение."

Какво точно е открил екипът

Екипът на проф. Грийвс първо идентифицира фосфина в атмосферата на Венера с помощта на телескопа "Джеймс Клерк Максуел" на Хаваите и след това потвърждава наблюденията с по големия Large Millimeter/submillimeter Array в Атакама, Чили.

Снимки на Венера, направени от Mariner 10 на NASA през 1974 г.

© NASA

Снимки на Венера, направени от Mariner 10 на NASA през 1974 г.

Фосфинът има характерна "абсорбционна линия", която тези радиотелескопи различават при дължина на вълната около 1 мм. Газът се наблюдава в средните ширини на планетата, на около 50-60 км надморска височина. Концентрацията е малка - съставлява само 10-20 части на всеки милиард атмосферни молекули - но в този контекст това е много.

Защо откритието е толкова интересно

Венера е далеч от най-очевидното място, където бихте търсили живот другаде в Слънчевата система. В сравнение със Земята тя е по-близо до библейския ад - 96% от атмосферата е съставена от въглероден диоксид в резултат на парниковия ефект, а температурите на повърхността достигат над 400С.

Космическите сонди, които са кацали на планетата, са оцелявали само минути, преди да се разрушат. И все пак 50 км над повърхността условията са почти "приятни" и ако наистина има живот на Венера, точно тук бихме могли да очакваме да го намерим.

Основен проблем в атмосферата е дебелата покривка от облаци, които са съставени предимно (75-95%) от сярна киселина, което е катастрофално за клетъчните структури, изграждащи живите организми на Земята.

Д-р Уилям Бейнс, биохимик от Масачузетския технологичен институт (MIT) в САЩ, е изучавал различните комбинации от различни съединения, които се очаква да бъдат намерени на Венера. Като член на екипа е изследвал дали вулканите, мълниите и дори метеоритите могат да изиграят роля за създаването на фосфин - и всички химически реакции, които той е изследвал, са 10 000 пъти по-слаби, за да произведат количеството фосфин, което е било наблюдавано.

Изображение на Венера, направено по данни на сондите Magellan и Pioneer Venus Orbiter.

© NASA

За да оцелеят в сярната киселина, смята Бейнс, венерианските микроби във въздуха или ще трябва да използват някаква неизвестна, коренно различна биохимия, или да развият своеобразна броня.

"По принцип един по-обичащ водата живот може да се скрие в някаква защитна обвивка от капчици сярна киселина", каза той пред Би Би Си. "Говорим за бактерии, които се заобикалят от нещо по-твърдо от тефлона и се затварят напълно. Но тогава как се хранят? Как обменят газове? Това е истински парадокс."

Съобщението бе посрещнато с голям ентусиазъм от учените, но и с доста скептицизъм. Екипът категорично не твърди, че е намерил живот на Венера, а само че идеята трябва да бъде допълнително проучена, тъй като може да има все още необяснени геоложки или абиотични химически пътища към получаването на фосфина.

Колин Уилсън от "Оксфорд" е работил по сондата на Европейската космическа агенция (ESA) "Венера експрес" и е водеща фигура в разработването на нова концепция за мисия, наречена EnVision. Според него новите данни ще стимулират нова вълна от изследвания на планетата.

"Това е наистина вълнуващо и ще доведе до нови открития - дори ако първоначалното откриване на фосфин се окаже погрешна интерпретация на данните, което не мисля, че ще бъде. Мисля, че животът в облаците на Венера днес е толкова малко вероятен и ще намерим други химически пътища за създаване на фосфин в атмосферата - но при това търсене ще открием много интересни неща за Венера", каза той пред Би Би Си.

Астробиологът Люис Дартнел от Университета в Уестминстър е също толкова предпазлив. Той смята, че Марс или спътниците на Юпитер и Сатурн са по-добър залог за намиране на живот.

Илюстрация на Венера и молекули фосфин, които са намерени в атмосферата на планетата.

© NASA

"Ако животът може да оцелее в горните облачни палуби на Венера - това ще бъде изключително, защото това означава, че може би животът е много разпространен в нашата галактика като цяло. Може би животът не се нуждае от много подобни на Земята планети и би могъл да оцелее на други, адски горещи, подобни на Венера планети из Млечния път."

Бъдещи мисии

Единственият начин да се докаже наличието на живот в облаците на Венера е да се изпрати сонда, която да изучава специфично атмосферата.

Американската космическа агенция НАСА поиска наскоро учени да изпратят проекти за потенциална мисия до Венера след 2030 г. Една конкретна концепция предлага аеробот или инструментален балон, който да пътува през облаците на Венера.

"Руснаците направиха това с балона си Vega през 1985 г.", казва проф. Сара Сийгър от MIT. "Той беше покрит с тефлон, за да го предпази от сярна киселина, и плаваше наоколо за няколко дни, правейки измервания. Определено бихме могли да направим някои измервания на място. Можем да концентрираме капчиците и да измерим техните свойства. Можем дори да изпратим микроскоп и да се опитаме да търсим самия живот."

Администраторът на НАСА Джим Брайдънстайн нарече в "Туитър" новите открития "най-значимото развитие досега в изграждането на аргумента за живот извън Земята".

"Време е да приоритизираме Венера", написа Брайдънстайн.

1. 1 Профил на nehaen
    nehaen
  2. 2 Профил на dejmos
    dejmos

Ти да видиш :)) И какво ще правим на ВЕНЕРИНИТЕ хълмове ??

3. 3 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

Интересно. Остава да си спомним и местещия се обект, който се видя на обработеното видео, изпратено от съветските станции "Венера".

4. 4 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 2064 Неутрално

Ти да видиш :)) И какво ще правим на ВЕНЕРИНИТЕ хълмове ??
    —цитат от коментар 2 на dejmos

Ми квото и досега сме правили.

5. 5 Профил на pavur
    pavur

ясно . приоритизиране на Венера , за сметка на Марс ! странно .

6. 6 Профил на znaya
    znaya

Венера става приоритет на НАСА след откриването на фосфин ва атмосферата й - много по адекватно заглавие в презрените 24 часа

7. 7 Профил на roosty
    roosty
  8. 8 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

"В сравнение със Земята Венера е по-близо до библейския ад - 96% от атмосферата е съставена от въглероден диоксид в резултат на парниковия ефект, а температурите на повърхността достигат над 400С"

9. 9 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1980 Весело

До коментар [#5] от "pavur":

А ко питаш у Холивуд не следи а такъв живот кипи из космоса не ти е работа

гошо
  10. 10 Профил на ART
    ART

Сега остава, ако има микроорганизми на Венера да си ги донесем на Земята да си ги изучававаме. Някакви мега-супер- дупер микроорганизми дето издържат на 500 градуса и 90 атмосфери. И ядат всичко.

До коментар [#10] от "ART":

Тогава COVID-19 ще ни се стори като лека настинка...

12. 12 Профил на Шака  Зулу
    Шака Зулу
  13. 13 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

—цитат от коментар 10 на ART

Ами то и тука на Земята има бактерии дето живеят в пълна тъмнина на дъното на океана около горещи вулканчни извори при температури над 110С и налягания 500-700 атмосфери и ядат разтворения във водата сероводород.

14. 14 Профил на blondofil
    blondofil

До коментар [#2] от "dejmos":

Естествено, че има живот. Откъде иначе идват венерическите болести.

15. 15 Профил на gr52

—цитат от коментар 10 на ART

Бактериите - носители на венерическото заболяване ДБ, например...

16. 16 Профил на gr52
    gr52

До коментар [#14] от "blondofil":

Изпреварил си ме. Поздравления за невероятното чувство за хумор, което демонстрираш непрекъснато.

17. 17 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#10] от "ART":

Щамът Андромеда :)

☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  18. 18 Профил на dark'star
    dark'star

щом живот на Венера е в заглавията ... положението е лошо
    = появят ли се статии за извънземни - правителството пада

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  19. 19 Профил на gr52

До коментар [#18] от "dark'star":

Този път съм съгласен с теб. Има го още при Илф и Петров, в годините след "ВОССР". Щом строителството на социализъма и комунизъма, или пък Световната пролетарска революция нещо закъсвали, от обкомите на Партията към трудовите колективи тръгвали хиляди лектори с папки под мишниците. Лекцията в папките, впрочем, била винаги една и съща при всички: "Има ли живот на Марс?"

20. 20 Профил на gr52

21. 21 Профил на gr52
    gr52

Но отчети и това, че статията се появява в "Дневник",а той не е официоз на ГЕРБ, а на ДБ.

22. 22 Профил на STRATOR38
    STRATOR38

И в България има паразити, оцеляват и се приспособяват, само цвета си менят...

23. 23 Профил на Борис
    Борис

Уважаеми преводачи, "диоксид" на български се превежда като "двуокис" - моля отворете си учебниците по химия. Както и "оксидация" е "окисляване".

24. 24 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ

До коментар [#2] от "dejmos":

Ще възстановявате растителността.

25. 25 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ

До коментар [#18] от "dark'star":

Едно време, когато фалираше Първа Частна Банка, хората четяха вестник "Феномен" и за Баба Ванга 😁

26. 26 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#13] от "Jazzdevil":

Тези "бактерии" се наричат археи, примитивни безядрени едноклетъчни, но много различни от бактериите като произход. Освен приспособимост за живот при екстремални условия, при някои видове археи се среща фотосинтеза без отделяне на кислород. Предполага се, че сложните организми, с обособено ядро в клетките, са възникнали като симбиоза на архея и бактерия. От археята външната структура на клетката, от бактерията вътрешните органели. Еукариотите, включително и човека, са около 40% потомци на археи.

Eddie lives... somewhere in time!
  27. 27 Профил на nix1130
    nix1130

С тия телескопи си мислят че откриват нещо. Ръчичка си искаааа, око да видииии. Не некфи ДевелОпърски уравнения и бази данни на база светлинки и фотони.

28. 28 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#6] от "znaya":

Може би ще стане приоритет, Марс до голяма степен е изучен, доколкото позволяват днешните технологии. Проблем, и то сериозен, е че всичко разработено за Марс няма да работи на Венера. Старите съветски технически решения едва ли могат да се възпроизведат дори в Русия. От друга страна са вече и много остарели.

Eddie lives... somewhere in time!
  29. 29 Профил на satanail13
    satanail13

ясно . приоритизиране на Венера , за сметка на Марс ! странно .
    —цитат от коментар 5 на pavur

Много ми харесва аватара Ви - много е точен :-) новото СССР управлявано от ГДР вер.2

Марс е изконна Американска територия!
  30. 30 Профил на Веселяк У
    Веселяк У

До коментар [#27] от "nix1130":

С тия телескопи откриват всичко! "Ръчичка си иска и око" само за необразованите хора, като плоскоземците, например. Уравненията работят! Благодарение на тези уравнения са всички технологии които имаме на земярта. Защо не съставите друго уравнение, с което да опровергаете тези "ДевелОпърски уравнения и бази данни"...:))

31. 31 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

И тук си имаме венериански микроби.....това новост ли е ?!

"Планетата Венера може да е била обитаема в продължение на милиарди години, изчислиха учените от НАСА. В настоящия огнен котел, немислим за какъвто и да е живот, я е превърнал същият газ, който прави възможно топлото време на Земята - въглеродният двуокис.
    Нови компютърни модели от историята на климата на втората планета от Слънцето показват, че до преди 700 милиона години температурите са варирали от 68F (20C) до 122F (50C), достатъчно ниски, за да съществува течна вода.
    През 80-те години на миналия век мисията на НАСА на втората планета, откри данни, че някога планетата е имала плитък океан, но тъй като получава много повече слънчева енергия от Земята, учените смятат, че тя се е изпарила, преди животът да може да се установи там.
    Първоначалният тласък за "венеризацията" на климата и е даден от въглеродния двуокис, който е създал парников ефект, който е направил планетата напълно немислима за какъвто и да е живот, основан на същата биохимия като този на Земята. "
    Каквото е било е минало и няма как да се възстанови.

33. 33 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 2064 Неутрално

—цитат от коментар 23 на Борис

Борис, по неизвестни за мен причини, вече отдавна и у нас приеха официално да казваме оксиди и оксидация. Дихидрогениев оксид! Звучи културно, нали? Като старинен химик (металург) мен много ме дразни, ама кво да правим!

34. 34 Профил на ivo
    ivo

Глупостите на глобалистите нямат край! Как пък няма нито една снимка от тоя телескоп, а все компютърни графики от някакви фалшиви сонди на НАСА - хахахахах!

Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  35. 35 Профил на ikx29685314
    ikx29685314

Оправете името на професора, не е Джон а е Джейн (Jane Greaves)!!

36. 36 Профил на Judjuk
    Judjuk

Имало супа от сварени минипийчета!

37. 37 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#34] от "ivo":

Венера и тя ли е плоска :)

38. 38 Профил на geparez
    geparez

[quote#33:"Лопе де Вега"][/quote]

Всеки език се развива, българския даже много бавно. Това е положението. Ето една много дълга, но супер яка статия по въпроса. На английски.

39. 39 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

В Breaking Bad още в първи епизод има демонстрация от къде се появява фосфина...

@)----,--'--
  40. 40 Профил на gogo63
    gogo63

—цитат от коментар 23 на Борис

Уви, няма надежда. Единственият шанс е някой най-сетне да научи гоогле транслате на приличен български, тогава и нашите джурнализи изведнъж ще започнат да "пишат" поносимо.

41. 41 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

До коментар [#40] от "gogo63":
    От много години в учебниците се говори за оксид, диоксид и пр. - поне 30-35 години. Брат ми, роден 1974 г. вече учеше химията по този начин.

@)----,--'--