Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.

ООН: Нито една от целите за опазване на природата не е постигната

Нито едно от правителствата по света не е изпълнило обещанията, дадени преди десетилетие, за защита на дивата природа, въпреки че някои примери показват, че унищожаването на природата може да бъде забавено и дори тенденцията да бъде обърната, според доклад на ООН, публикуван във вторник.

Докладът очертава препоръки за мащабни промени в секторите от земеделие до градско планиране и прекратяването на употребата на изкопаемите горива, движещи климатичните промени, за да помогне за спасяването на над милион животински и растителни видове, които са застрашени от изчезване.

"Няма съмнение, че перспективите, ако продължаваме по стария начин, са ужасяващи", каза водещият автор Дейвид Купър, заместник изпълнителен секретар на Конвенцията на ООН за биологичното разнообразие, пред "Ройтерс".

Изследването "Глобална перспектива за биологичното разнообразие 5", публикувано преди ключова среща на върха на ООН по въпроса по-късно този месец, установи, че въпреки напредъка в някои области естествените местообитания продължават да изчезват, огромен брой видове остават застрашени от изчезване от човешки дейности и 500 млрд. долара вредни за околната среда държавни субсидии не са премахнати.

Организацията на обединените нации настоява правителствата да отделят колективно 30% от сушата и морските зони на планетата за опазване, когато се срещнат догодина в Китай, за да договорят нов пакт за дивата природа. В момента около 17% от сушата попада в зони, които получават някаква форма на защита. Според учените светът може да се нуждае от повече от 30%, за да оцелее.

Загрижеността за въздействието на индустриалното общество върху природата ескалира на фона на пандемията от коронавирус, за който се смята, че произхожда от пазара на диви животни в китайския град Ухан. Унищожаването на дивите пространства увеличава риска от прескачане на болести от животни на хора, казват учените.

Докладът оценява 20 цели, известни като "Цели за биоразнообразието от Аичи", постигнати в рамките на глобален пакт, подписан в Япония през 2010 г. Сред целите са забавяне на обезлесяването, опазване на влажните зони и повишаване на обществената информираност за важността на природата.

Нито една от основните цели не е била изпълнена, се казва в доклада. Има обаче признаци на напредък. Например, докато глобалното обезлесяване не е било намалено с 50%, то се забавило с около една трета през последните 10 години спрямо предходното десетилетие.

ООН: Нито една от целите за опазване на природата не е постигната

И докато една трета от морските рибни запаси са били подложени на прекомерен улов, по-голям дял от преди десетилетие, запасите бързо са се възстановили в районите, където са били въведени защити.

Шест цели са постигнати частично, включително тези за защитени територии и инвазивни видове. Докато правителствата не са успели да защитят 17% от сухоземните и вътрешноводните зони и 10% от морските местообитания, 44% от жизненоважните биоразнообразни зони сега са под защита, увеличение с 29% през 2000 г. Имало е около 200 успешни премахвания на инвазивни видове от острови.

Според ООН състоянието на природата се влошава и бездействието може да подкопае целите на Парижкото споразумение за климата и целите за устойчиво развитие.

Живите системи на Земята като цяло са компрометирани. И колкото повече човечеството експлоатира природата по неустойчиви начини и подкопава нейния принос към хората, толкова повече ние подкопаваме собственото си благосъстояние, сигурност и просперитет.

Елизабет Мрема,

изпълнителен секретар на Конвенцията за биологичното разнообразие на ООН

Водещата цел за намаляване наполовина на загубата на естествени местообитания, включително гори, не е постигната. Докато темповете на обезлесяване в световен мащаб са намалели, деградацията и фрагментацията на богатите на биологично разнообразие екосистеми в тропиците остават високи. Дивите зони и влажните зони продължават да изчезват, а сладководните екосистеми остават критично застрашени.

Половин трилион долара вредни държавни субсидии за селското стопанство, изкопаемите горива и риболова са изтъкнати в доклада като особена област на безпокойство.

"Все още виждаме много повече публични средства, инвестирани в неща, които вредят на биологичното разнообразие, отколкото в неща, които поддържат биологичното разнообразие", казва Купър.

Според доклада пластмасовите отпадъци и излишните хранителни вещества не са доведени до нива, които да не увреждат функциите на екосистемата и биологичното разнообразие. Около 260 000 тона пластмасови частици са се натрупали в океаните със сериозни въздействия върху морските екосистеми, често с неизвестни последици. Замърсяването с електроника също е подчертано като нарастващ проблем, подхранван от високите нива на потребление.

ООН: Нито една от целите за опазване на природата не е постигната

Повече от 60% от кораловите рифове в света са застрашени, особено поради прекомерен риболов и разрушителни практики, а целта за намаляване на заплахата от 2015 г. е пропусната. Целта е пропусната и през 2020 г., като климатичната криза, окисляването на океана и развитието на бреговете са обвинени за лошото състояние на рифовете.

Целта за защита на поддържащите живота екосистеми, като същевременно се вземат предвид нуждите на жените, коренните общности и бедните, не е били постигната. Оценката на състоянието на природата на Земята установява, че екосистемите, които осигуряват чиста вода, лекарства и поддържат поминъка, не са защитени, като непропорционално засягат жените и уязвимите общности.

Авторите на доклада посочват и някои практики, които доведоха до спасяването на 48 биологични вида от изчезване през последните десетилетия, като знак на надежда.

Миналата година международната група от учени на IPBES заяви, че един милион вида са изложени на риск от изчезване, освен ако страните не могат да дадат приоритет на опазването им.

Около две трети от животните в света - бозайници, птици, риби, земноводни и влечуги - са изчезнали през последните 50 години, се казва в доклад на Световния фонд за дивата природа, публикуван миналата седмица.

"Оптимистични сме, че шокиращите констатации, излезли от редица неотдавнашни доклади, наистина ще дадат възможност на всички да преосмислим действията си, смята Мрема. Това също ще окаже натиск върху правителствата."