Чернокоси и мургави - "викинг" е повече описание на работа, а не етнос

© Pixabay.com

Макар никой да не оспорва репутацията им за търговия, страховити набези и плитки в косите, викингите далеч не са били хомогенна група от руси скандинавци, които са владеели моретата по своето време.

Генетично проучване на човешки останки от ерата на викингите не само потвърди, че викинги от различни части на Скандинавия са плавали към различни части на света, но разкри, че тъмната коса и мургава кожа е била по-често срещана сред викингите, отколкото сред скандинавците днес.

Нещо повече, докато някои да са били родени викинги, други са възприели културата - или може би им е била наложена.

"Викингите не са били ограничени до руси скандинавци", каза проф. Еске Вилерслев, съавтор на изследването и еволюционен генетик към университетите в Кеймбридж и Копенхаген.

Изследването, публикувано в списание Nature, е разкрило напълно генома на 442 души, живели в цяла Европа между около 2400 г. пр.н.е. и 1600 г., като по-голямата част са от епохата на викингите - период, който се простира от около 750 г. до 1050 г.

Изследването, което е и най-голямото секвениране на викингска ДНК до момента, се основава и на съществуващи данни от повече от 1000 древни индивиди извън периода на викингите и 3855 души, живеещи днес.

Екипът установява, че през Желязната епоха южноевропейските гени навлизат в Дания и след това се разпространяват на север, докато в по-малка степен гени от Азия влизат в Швеция.

Викингите генетично не са чисто скандинавци.

проф. Еске Вилерслев,

еволюционен генетик и палеоантрополог

Скандинавците от викингската епоха не са едно хомогенно население, а са групирани в три основни групи - констатация, която предполага, че викингите от различни части на Скандинавия не са се смесвали помежду си особено много.

Екипът установи, че тези групи приблизително съответстват на днешните скандинавски страни, въпреки че викингите от Югозападна Швеция са генетично подобни на своите връстници в Дания. Генетичното разнообразие е било най-голямо в крайбрежните региони.

Над 50 обезглавени викинги, погребани в Дорсет. Великобритания

© Dorset County Council/Oxford Archaeology

Над 50 обезглавени викинги, погребани в Дорсет. Великобритания

Резултатите също уреждат спора за географията на набезите. Саги, записани векове след първите експедиции, предполагат, че викингите от определени региони са предпочитали конкретни дестинации, но други учени предполагат, че повечето набези са били без определена цел.

Чрез ДНК анализа изследователите за първи път могат категорично да проследят произхода на хората от далечните краища на викингската диаспора до техните корени в Скандинавия. "Можем да следваме моделите на контакт, предложени от писмени източници, но оспорвани от историците в продължение на десетилетия", казва съавторът Серен Синдбек, археолог от Университета в Орхус, пред списание Science.

По-нататъшен анализ потвърждава дългогодишното мнение, че повечето викинги в Англия идват от Дания, както е отразено в имената на места и исторически записи, докато Балтийският регион, Полша и реките на Русия и Украйна са доминирани от шведски викинги, а викинги от Норвегия стигат до Ирландия, Исландия, Гренландия и остров Ман.

"Това е детайл, който човек не би могъл да разкрие само въз основа на археологията", казва Вилерслев.

Чернокоси и мургави - "викинг" е повече описание на работа, а не етнос