Статиите в "Уикипедия" имат огромно влияние върху туризма, твърдят икономисти

Статиите в "Уикипедия" имат огромно влияние върху туризма, твърдят икономисти


Можете да престанете да се занимавате със скъпи рекламни кампании, лъскави брошури или претенциозни интернет сайтове - един от най-рентабилните начини туристическите мениджъри да насочат бизнеса към своите градове е чрез актуализиране на страницата им в онлайн енциклопедията "Уикипедия", пише в. "Гардиън".


Експеримент на икономисти от Collegio Carlo Alberto в Торино, Италия, и ZEW в Манхайм, Германия, установи, че няколко прости редакции на страница в "Уикипедия" могат да доведат до допълнителни над 100 хил. евро годишни приходи от туризъм за малък град, подчертавайки силата на безплатната онлайн енциклопедия.


Изследователите са избрали на случаен принцип градове в Испания, чиито страници в "Уикипедия" са били подобрени с няколко абзаца информация за тяхната история и местни забележителности, както и висококачествени снимки на местността.




Не е била нужна и намесата на експерти по туризма. Повечето от добавеното съдържание е било просто преведено от испанската версия на "Уикипедия" на френски, немски, италиански или холандски.


Според проучването това е имало незабавен и забележителен ефект - добавянето на само два абзаца текст и една снимка към статията е увеличило броя на нощувките в даден град с около 9% по време на туристическия сезон. В някои случаи увеличението е било дори по-голямо. За градове с почти никаква информация на техните страници в "Уикипедия", незначителна редакция може да увеличи посещенията с една трета.


"Ако разширим това върху цялата туристическа индустрия, въздействието е голямо", пишат авторите. "Въздействието може да се измерва в милиарди евро."


Всъщност ефектът е толкова голям, че повдига въпроса защо повече градове по света не правят такова основно редактиране, казват авторите. "Уикипедия" е до голяма степен списвана и редактирана от доброволци, но просто увеличаването на наличната информация по определени теми може да доведе до огромни ползи спрямо прекараното време.


Добавен ефект е, че много туристически агенции и сайтове просто копират информацията от "Уикипедия".


Една от причините това да не е широкоразпространена практика е самата структура на "Уикипедия" - почти всички допълнения към холандската версия на сайта са били премахнати в рамките на 24 часа, което е принудило учените да ограничат изследването си на ефектите до останалите три езика.


Старши редактор на холандския сайт е забелязал експеримента и е забранил всички бъдещи актуализации от екипа. Редактирането на информация в "Уикипедия" с предимно търговска цел не е разрешено на сайта и редакторът е счел, че изследването е преминало тази граница.


Изследването не е първото, което предполага огромното влияние на онлайн енциклопедията. Предишно проучване, цитирано от изследователите, установява, че добавянето на ново научно съдържание към енциклопедията "предизвиква промени в стотици свързани статии в научните списания". Дори да не използват самата информация, професионални учени често проверяват "Уикипедия" и цитират същите статии, които са цитирани на самия уебсайт.


Изследването предстои да бъде публикувано в Journal of Economics & Management Strategy.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK