Малка "такса задръстване" може драстично да намали проблемите с трафика

Малка "такса задръстване" може драстично да намали проблемите с трафика

© Reuters



Въвеждането на т.нар. такса срещу задръствания не само ще намали трафика от автомобили в големите градове, но ще има и редица положителни финансови и здравни последици за жителите, без да се отразява зле на бизнеса. Това е констатацията на две проучвания, направени от института ifo съвместно с консултантската компания Intraplan Consult и с финансовата подкрепа от индустриално-търговската камара за Мюнхен и Горна Бавария.


"Такса задръстване" от 6 евро на ден може да намали трафика в Мюнхен в рамките на Средния околовръстен път на града с 23 процента. При 10 евро намалението би било дори 30 процента.


"Това ще ни позволи да се справим с проблема със задръстванията в центъра", казва Оливър Фалк, директор на Центъра за индустриална организация и нови технологии на института в официално изявление. "Предполагаме, че резултатите ще бъдат приложими и за други претоварени градове."




"Ако шофьорите преминат към други видове транспорт, трафикът ще намалее и ще бъде по-бързо и лесно да стигнете отново до магазините и клиентите. В крайна сметка търговията на дребно също ще спечели от това, тъй като ще направи Мюнхен още по-привлекателен и продуктивен като място за бизнес. Едно от предимствата на таксите пред забраните за шофиране е, че хората поне имат възможност да шофират", казва Фалк.


Изчисленията вече отразяват по-високите такси за паркиране от 10 евро вместо 6 евро на ден, както в момента се изпробва в части от центъра на Мюнхен. Въпреки това, добавя той, само увеличението на таксите за паркиране на практика няма да има ефект.


Търсенето на обществен транспорт се увеличава, когато се въведе такса за задръстване. В случая с Мюнхен обаче проучването показва, че това увеличение би се отнасяло главно до онези маршрути, за които вече е планирано разширяване. Приходите от таксата могат да бъдат инвестирани в по-нататъшно подобряване на обществения транспорт. Това дори увеличава ефекта на насочване на трафика - такса от 6 евро на ден може да генерира годишни приходи от около 600 млн. евро. Част от дохода може да се използва и за облекчаване на социалните затруднения.


"Това прави таксата срещу задръстванията по-социално балансирана от другите мерки", казва Фалк.


И накрая, добавя той, таксата срещу задръстванията е в полза на доставчици, таксита и логистични компании. Според изчисленията това намалява времето за пътуване за търговски транспорт със 7.5 процента. Това води до спестяване на време, което може да бъде оценено на 204 милиона евро годишно, без да се отчитат произтичащият по-нисък стрес и по-висока производителност.


Малка "такса задръстване" може драстично да намали проблемите с трафика

© ifo


Основният резултат от проучването е, че въвеждането на "такса задръстване" ще намали проблемите с трафика в центъра на Мюнхен. Ако по-високите такси за паркиране се комбинират с дневна такса от 6 евро, автомобилният трафик може да бъде намален средно с повече от 23% през целия ден и с 33% в пиковите часове. С преминаването към употребата на обществен транспорт и други ще се увеличи ефективността за насочване на движението, но броят на пътуванията до центъра на града с всички видове транспорт ще намалее само леко.


Фолк посочва, че някои градове вече са въвели подобни модели на таксуване за своите центрове и са имали положителен опит с тях. Например в Сингапур, Лондон и Стокхолм пътният трафик е намален с между 15 и 44 процента за няколко години. Подобен модел също се обсъжда в момента в Берлин.


Заключението на второто проучване "Ефекти от таксата за задръствания върху търговията на дребно и туризма в Мюнхен" е, че няма причина за безпокойство на търговците на дребно, хотелиерите, ресторантьорите и туроператорите - "таксата задръстване" не би повлияла значително на пътуванията до и в центъра на града. Както показват градовете с такси за задръствания като Лондон и Стокхолм, клиентите преминават към други транспортни средства за пазаруване и развлекателни пътувания - без негативни ефекти върху оборота на бизнеса в центъра на града.


В дългосрочен план търговията на дребно и туризмът дори биха се възползвали от подобна такса, тъй като биха могли значително да намалят задръстванията. Шофьорите, независимо дали са клиенти, туристи или доставчици, спестяват време; стресът, шумът и изгорелите газове са намалени. Производителността се увеличава и центърът на града става още по-привлекателен.


Проучване за въвеждането на "такса задръстване" в София, проведено през 2019 г., посочи, че повечето жители на града са съгласни с подобна мярка. Против са 18%, с ниска приоритетност я определят 11%, но за 70% тази мярка е важна и получава оценки над 6, като 27% й поставят най-високата оценка 10.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK