Големите полски модни марки гледат към Източна Европа

Големите полски модни марки гледат към Източна Европа

© Associated Press



Големите полски вериги за облекло и обувки Ел Пи Пи (LPP) и Си Си Си (CCC) пренасочват вниманието си към Източна Европа, възползвайки се от възможността да добавят нови физически магазини към мрежата си, докато международните им конкуренти се концентрират върху онлайн продажбите в условията на пандемията от коронавирус, пише агенция "Ройтерс".


Ел Пи Пи - източноевропейският вариант на "Ейч енд Ем" (H&M) и "Зара" (Zara), заяви амбиции да настигне двата си конкурента и да стане една от петте водещи модни марки в света.


Тези планове забуксуваха, след като пандемията нанесе удар на потребителското търсене. Източна Европа обаче понесе кризата по-добре от западните икономики и сега търговците виждат по-добри перспективи в родния си регион. "Подходът ни към разрастването се промени заради епидемията. Надяваме се, че от догодина ще се върнем към разрастването с нови магазини, но най-вече на източните пазари", посочва заместник главният изпълнителен директор на Ел Пи Пи Пшемислав Луткевич.




Същевременно някои от големите западни марки, които около 2000 г. масово се устремиха към региона, за да се възползват от нарастващите доходи и бързия икономически растеж, затвориха свои магазини в Източна и Централна Европа.


"Индитекс" (Inditex), компанията - майка на Зара, например обяви през юни, че ще закрие до 1200 магазина "Зара" и "Пул енд Беър" (Pull&Bear), пренасочвайки се към онлайн търговията и големите магазини в първостепенните търговски райони.


Според анализите в тежки времена за западноевропейските търговци има основания да се концентрират върху основните си пазари. Това обаче отваря възможности за полските марки, отбелязва партньорът в "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC) от Варшава Гжегож Лапташ.


Магазините за обувки и чанти Си Си Си, сред чиито марки са спортните обувки "Спранди" (Sprandi) и обувките и чантите "Ласоцки" (Lasocki) и "Джени Феъри" (Jenny Fairy), свиха плановете си за разрастване за тази година, но догодина възнамеряват да направят нови инвестиции в Източна Европа.


Със сигурност ще отворим магазини в Румъния или Русия, защото те са добри пазари, посочва главният изпълнителен директор Марчин Чичерски.


Източна и Централна Европа разцъфтяха през последните години благодарение на притока на фондове от ЕС и инвестициите на глобални компании, които се възползват от по-ниските възнаграждения и квалифицираната работна ръка. Районът освен това отчете по-малко случи на COVID-19 от по-големите европейски страни.


През юли продажбите на дребно отново се увеличиха в Полша, Чехия и Унгария. Полша освен това, изглежда, ще се окаже най-устойчивата икономика в ЕС за 2020 г. - очаква се брутният й вътрешен продукт да се свие едва с 4.6 процента спрямо 8.7 процента за еврозоната.


Ел Пи Пи, която продава най-голямата си марка "Ризървд" (Reserved) в 25 държави, бе особено тежко засегната от високите разходи и слабите продажби в Германия, където има 19 магазина.


Компанията с централа в Гданск очаква общите й приходи да се понижат с цели 30 процента през 2020 г. спрямо прогнозата отпреди пандемията за двуцифрен растеж. Същевременно обаче тя планира да увеличи търговските си площи с над 10 процента догодина, най-вече в Източна Европа.


Пазарът на облекло и обувки в Полша, Румъния и Русия се е равнявал на около 55.2 млрд. евро през 2019 г., което е по-малко от половината от комбинирания размер (на продажбите - бел. ред.) във Великобритания и Германия по данни на "Юромонитър интернешънъл" (Euromonitor International). Разходите на човек от населението на пазари като Полша и Румъния обаче нарастват с по-бърз темп - съответно с 19 процента и 43 процента през периода 2015-2019 г., спрямо 6 процента във Великобритания и спада от 1.5 процента в Германия.


В Източна Европа западните марки се възприемат като предлагащи по-високо качество. Заради това Ел Пи Пи използва име на английски език за марката си "Ризървд". Името освен това се свързва с вечеря в ресторант, което в Полша беше лукс през 1998 г., когато бе създадена марката.


Дори в самата Полша едва 10 процента от хората знаят, че "Ризървд" е полска марка, установява полският клон на компанията за пазарни проучвания Ге еф Ка (GfK).


Като инвестират във физически магазини, Ел Пи Пи и Си Си Си, която е сред най-големите производители на обувки в региона, залагат, че потребителите на Изток все още предпочитат да купуват "на живо" вместо онлайн.


Според данни на "Юромонитър" делът на електронната търговия в Полша, Румъния и Русия през 2019 г. е бил едва около 13-14 процента спрямо 25 процента в Германия и 27 процента във Великобритания.


За много руснаци и потребители от Източна Европа онлайн предлагането на модните марки не е примамливо."Онлайн не мога да премеря нещата, да видя как стоят. А след като пристигнат, стоките рядко покриват очакванията и често се налага да ги връщам", споделя московчанката Екатерина, докато пазарува из руската столица.


"Източните пазари са различни... клиентите предпочитат традиционното пазаруване, така че там просто отваряме повече магазини", заключава Луткевич.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на misho73
    misho73
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    То мода не остана, всички перодават скъсани дънки и щамповани китайски фланелки. Сега да кажат цената. Гледам турците от Ел Си Уай-ки-ки лакта ризите на 10-15 кинта, което ако извадиш ДДС, наем в мола и заплата, остават има-няма 2 долара. Това е положението с "модата".
    Требе се плаща на "инфлуенсърки" (онези от Инстграм с дупетата и джуките) и на разни негри от НБА за да потръгне алъп-верипа с патъците и потниците. На това кълват кифлите, в целий свет, не само пернишките.
    Сега ако се намери някой да продава истински дрехи може и да пробие :-)
    Ма да са живи и здрави, ние моловете за това сме ги правили - да има, да се радват 'ората.

    Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  2. 2 Профил на misho73
    misho73
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Без майтап, онзи ден за две кафета и една кола ми взеха повече от магазина "за мода", отдето придобих три китайски фланелки (за спане си ги ползвам, нищо че са модерни) за 12,70. И понеже е без бакшиш - кафенето обра по-голямата сума (15 с бакшиша). Не знам дали така трябва да е, ама е така. Едно време дрехите бяха доста по-ксъпа работа от кафенце. Сега явно наема е решаващ за цената на артикулите.
    Ама сериозно, тези от статията за мода ли минават? Язе съм бил модерен, пъ да не знам :-) Пощуре тоа свет!?!

    Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  3. 3 Профил на misho73
    misho73
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    А като съм се разписал - за мен под мода минават най-вече 2-3 БГ бранда - Теодор и още няколко (РЕКЛАМА, ама безплатна). Там ми взимат най-много, но пък съм доволен. Но както стана ясно по-горе, аз от мода не отбирам, гледам да не ми се смеят хората, а колко успявам - нямам идея.
    И още се чудя - как двама италиански гейове (Долче и Габана), като си сложат имената на обикновена фланелка, от 1,5 долара става 60 лева е загадка. Това не мога да го проумея, но е факт. По ми се отдава квантовата механика от тези чудатости на природата...

    Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  4. 4 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1054 Весело

    Ура! Ще има пак "Бич Може", Нивеа и кехлибар!

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5560 Любопитно

    ZARA е испанска марка и като такава се произнася САРА, както ZARAGOZA се произнася "САРАГОСА", а не ЗАРАГОЗА. Щом H&M го произнасяме Ейч Ем, а PEUGEOT го произнасяме ПЕЖО, не би трябвало за произнасяме ZARA като ЗАРА.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#5] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Еми то на български тх няма. По-скоро Цара трябва да го направим, за да е като в "Барцелона"! :-)

  7. 7 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    До коментар [#5] от "Незнайко в Слънчевия град":
    Май не сте съвсем прав за произнасянето.. Че не е З , не е...ама Сара би звучало добре в Мексико. В метрополията е нещо средно между з и с.Да се изкаже някой живеещ в Испания, на чист кастилски :)

  8. 8 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Който магазин е по-евтин, ще спечели!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  9. 9 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4346 Весело

    До коментар [#7] от "тулса":

    На "чист" кастилски" е с пенинсуларното съскане - ZARA, (Spanish: [ˈθaɾa]

  10. 10 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4346 Весело

    До коментар [#5] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Малко ми напомняте за един одески виц
    - Моня, французите казват, че трябва да ставаш от масата леко гладен.
    - Изя, то французин ли си?
    - Не.
    - Тогава седи и яж. :-)

  11. 11 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3830 Весело

    До коментар [#10] от "daskal1":
    Пак от Одеса:
    ..Сара, Сара, не крутите задом
    ето неприлично вам говорят и.т.н.

  12. 12 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#1] от "misho73":

    Описаното се нарича “фаст фешън” или сезонна мода. Общо взето дрехи за тийнове следващи последния тренд на кройки и цветове, от долнопробни материи които стават на торба след 5-6 изпирания. Идеята е да се носи 2-3-4 месеца всеки ден и да се хвърля. Типични примери са New Yorker, H&M, Zara.

    Качествените дрехи като цяло се придържат към по-класически кройки и не следват последните инстаграм трендове. Има ги и тях по моловете, но цените им далеч не са толкова приятни.

  13. 13 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4346 Весело

    До коментар [#11] от "тулса":

    Да, от "Школа бальнъх танцов Соломона Пляра" -
    "Тётя Сара не крутите задом,
    Это ж не пропеллер, а вы не самолёт."
    https://www.youtube.com/watch?v=cvi40ROu7qo

  14. 14 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    Ам те са Ел пе пе и Це це це, ама вий де да знаити с вашия английски първи левел ...

  15. 15 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    До коментар [#9] от "daskal1":

    ПОЛУОСТРОВНО съскане

  16. 16 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    До коментар [#6] от "Тарасион":

    Да!
    Сядам на цитроена и отивам в Барцелона!

  17. 17 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    До коментар [#5] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Аз пежо данти кажа как го произнасям (как му викам по-точно), ама на цитроена му викам борче, а на реното лъвче

  18. 18 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1800 Весело

    Добре са се ориентирали. Източноевропейците обичаме да заобикаляме закона, та дори при карантина ще намерим начин да я заобиколим (дори само за спорта) и да отскочим до магазина. Сега, ще е проблем ако магазините са в мол, ама пък си допълнително предизвикателство...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  19. 19 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1800 Весело

    До коментар [#17] от "Славейко":
    НЕма да те питам за "Рено", че имам едно такова усещане...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  20. 20 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1484 Весело

    До коментар [#19] от "gost22":

    Аааа, как позна

  21. 21 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    Отдавна мина времето, когато се фукахме, че имаме парфюми "Бич может" и "Рококо", внесени от братска Полша. Сега имаме достъп до всякакви марки облекла, обувки и козметика и поляците едва ли ще се наложат на сегашните пазари, защото конкуренцията на западните стоки е жестока. Няма вече СИВ, няма вече преференции за "нашите" хора. Всеки гледа да изплува в морето на свободната конкуренция.

  22. 22 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#21] от "proza":

    Не знам за парфюмите, но словашките, чешките и словенските стоки за планина са с топ качество на нормални цени.

  23. 23 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#22] от "victortrt":

    В частност визирам Зайо Нортфайндър Нордблан Трим Алпина Алпин Про Килпи и Планика





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK