Големите полски модни марки гледат към Източна Европа

Големите полски модни марки гледат към Източна Европа

© Associated Press



Големите полски вериги за облекло и обувки Ел Пи Пи (LPP) и Си Си Си (CCC) пренасочват вниманието си към Източна Европа, възползвайки се от възможността да добавят нови физически магазини към мрежата си, докато международните им конкуренти се концентрират върху онлайн продажбите в условията на пандемията от коронавирус, пише агенция "Ройтерс".


Ел Пи Пи - източноевропейският вариант на "Ейч енд Ем" (H&M) и "Зара" (Zara), заяви амбиции да настигне двата си конкурента и да стане една от петте водещи модни марки в света.


Тези планове забуксуваха, след като пандемията нанесе удар на потребителското търсене. Източна Европа обаче понесе кризата по-добре от западните икономики и сега търговците виждат по-добри перспективи в родния си регион. "Подходът ни към разрастването се промени заради епидемията. Надяваме се, че от догодина ще се върнем към разрастването с нови магазини, но най-вече на източните пазари", посочва заместник главният изпълнителен директор на Ел Пи Пи Пшемислав Луткевич.




Същевременно някои от големите западни марки, които около 2000 г. масово се устремиха към региона, за да се възползват от нарастващите доходи и бързия икономически растеж, затвориха свои магазини в Източна и Централна Европа.


"Индитекс" (Inditex), компанията - майка на Зара, например обяви през юни, че ще закрие до 1200 магазина "Зара" и "Пул енд Беър" (Pull&Bear), пренасочвайки се към онлайн търговията и големите магазини в първостепенните търговски райони.


Според анализите в тежки времена за западноевропейските търговци има основания да се концентрират върху основните си пазари. Това обаче отваря възможности за полските марки, отбелязва партньорът в "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC) от Варшава Гжегож Лапташ.


Магазините за обувки и чанти Си Си Си, сред чиито марки са спортните обувки "Спранди" (Sprandi) и обувките и чантите "Ласоцки" (Lasocki) и "Джени Феъри" (Jenny Fairy), свиха плановете си за разрастване за тази година, но догодина възнамеряват да направят нови инвестиции в Източна Европа.


Със сигурност ще отворим магазини в Румъния или Русия, защото те са добри пазари, посочва главният изпълнителен директор Марчин Чичерски.


Източна и Централна Европа разцъфтяха през последните години благодарение на притока на фондове от ЕС и инвестициите на глобални компании, които се възползват от по-ниските възнаграждения и квалифицираната работна ръка. Районът освен това отчете по-малко случи на COVID-19 от по-големите европейски страни.


През юли продажбите на дребно отново се увеличиха в Полша, Чехия и Унгария. Полша освен това, изглежда, ще се окаже най-устойчивата икономика в ЕС за 2020 г. - очаква се брутният й вътрешен продукт да се свие едва с 4.6 процента спрямо 8.7 процента за еврозоната.


Ел Пи Пи, която продава най-голямата си марка "Ризървд" (Reserved) в 25 държави, бе особено тежко засегната от високите разходи и слабите продажби в Германия, където има 19 магазина.


Компанията с централа в Гданск очаква общите й приходи да се понижат с цели 30 процента през 2020 г. спрямо прогнозата отпреди пандемията за двуцифрен растеж. Същевременно обаче тя планира да увеличи търговските си площи с над 10 процента догодина, най-вече в Източна Европа.


Пазарът на облекло и обувки в Полша, Румъния и Русия се е равнявал на около 55.2 млрд. евро през 2019 г., което е по-малко от половината от комбинирания размер (на продажбите - бел. ред.) във Великобритания и Германия по данни на "Юромонитър интернешънъл" (Euromonitor International). Разходите на човек от населението на пазари като Полша и Румъния обаче нарастват с по-бърз темп - съответно с 19 процента и 43 процента през периода 2015-2019 г., спрямо 6 процента във Великобритания и спада от 1.5 процента в Германия.


В Източна Европа западните марки се възприемат като предлагащи по-високо качество. Заради това Ел Пи Пи използва име на английски език за марката си "Ризървд". Името освен това се свързва с вечеря в ресторант, което в Полша беше лукс през 1998 г., когато бе създадена марката.


Дори в самата Полша едва 10 процента от хората знаят, че "Ризървд" е полска марка, установява полският клон на компанията за пазарни проучвания Ге еф Ка (GfK).


Като инвестират във физически магазини, Ел Пи Пи и Си Си Си, която е сред най-големите производители на обувки в региона, залагат, че потребителите на Изток все още предпочитат да купуват "на живо" вместо онлайн.


Според данни на "Юромонитър" делът на електронната търговия в Полша, Румъния и Русия през 2019 г. е бил едва около 13-14 процента спрямо 25 процента в Германия и 27 процента във Великобритания.


За много руснаци и потребители от Източна Европа онлайн предлагането на модните марки не е примамливо."Онлайн не мога да премеря нещата, да видя как стоят. А след като пристигнат, стоките рядко покриват очакванията и често се налага да ги връщам", споделя московчанката Екатерина, докато пазарува из руската столица.


"Източните пазари са различни... клиентите предпочитат традиционното пазаруване, така че там просто отваряме повече магазини", заключава Луткевич.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK