Руснаците смесват ненужното самолетно гориво с дизел за колите си

Руснаците смесват ненужното самолетно гориво с дизел за колите си

© Reuters



Отмяната на много полети заради пандемията предизвика поевтиняване на самолетното гориво, което се използва от руснаци да го смесват с дизел за автомобили и тежка техника. Но това може да доведе до недостиг на гориво за авиокомпаниите и по-малко данъчни приходи, казват представители на сектора, цитирани от "Ройтерс".


Увеличената употреба на този сурогат създава главоболия и за производителите на дизелово гориво, защото се конкурират с напълно законната конкуренция на по-евтината смес.


Между януари и август руските авиокомпании са намалили с 36% използването на самолетно гориво. Това са 1.9 милиона тона по-малко. В същото време употребата му за други нужди се е увеличила 1.5 пъти или 500 хиляди тона, показват изчисления на "Ройтерс", базирани на данни от Refinitiv Eikon. През май и юни са се изравнили доставките на гориво за самолети и за производителите на горивни смеси.




В Русия обикновено се произвеждат около 12 милиона тона керосин годишно, от които 20% се изнасят. Две трети (62%) от домашното количество е отишло миналата година в гражданската авиация.


Но докато през 2018-2019 г. около 12-13% се използват от производителите на сурогатно гориво, то за първите 8 месеца на настоящата година този дял се е увеличил до 22%. Освен това този продукт използват производители на бои, както и химическата промишленост.


Източници от пазара казват, че смес, устойчива на руските студове, се произвежда от 60-70% летен дизел и 30-40% самолетно гориво. Според тях този по-евтин продукт не се продава на бензиностанции, а се доставя директно на крайни потребители като компании в строителството, земеделието или дърводобива.


"Регулаторът "Росстандарт" не ходи там да проверява качеството на горивото, а те са доволни от него. Най-важното е, че е евтино", казва един от търговците.


Министерството на енергетиката обмисля да наложи предел на количествата самолетно гориво, което може да се предлага на борсата SPIMEX за клиенти извън авиационния сектор. Основната причина е, че смесването му с други горива намалява данъчните приходи от дизел.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK