Радиацията на Луната е безопасна за човешки бази, показа китайският Chang'e-4

Илюстрация на база на НАСА на повърхността на Луната

© NASA

Илюстрация на база на НАСА на повърхността на Луната

Китайският луноход "Чанъе-4" (Chang'e-4) направи първите подробни измервания на интензивната радиация, която бомбардира лунната повърхност, и установи, че тя безопасна за дългосрочно човешко присъствие. Резултатите дават на учените по-добра представа за това от каква защита ще се нуждаят бъдещите екипажи.

Астронавтите от мисиите "Аполо" от 60-те и 70-те години носеха дозиметри за измерване на облъчването, но устройствата улавяха общата експозиция от цялото им пътуване - не само времето им на повърхността на Луната. Оттогава насам учените трябва да изчисляват дозите радиация, на която са изложени астронавтите на лунната повърхност, "чрез екстраполация и моделиране", казва физикът Робърт Вимер-Швингрубер от Университета в Кил, съавтор на изследването, публикувано в Science Advances. "Всъщност никога не сме измервали радиацията изключително и само на Луната."

В момента има нов интерес към извършването на такива измервания, след като програмата "Артемида" на НАСА възнамерява да приземи екипажи за дългосрочен престой до 2024 г. и Китайската национална космическа администрация планира пилотирани мисии някъде след 2030 г.

Роботизираният Chang'e 4 влезе в историята миналата година, когато кацна в кратера Фон Карман на далечната страна на Луната.

Един от инструментите на лунохода, използвани от учените в Германия и Китай, измерва дозите радиация за всеки един час и данните показват, че астронавтите ще бъдат изложени на приблизително 200 пъти нивата на радиация в сравнение с хората на Земята. Дозиметърът в Chang'e 4 е частично защитен, подобно на космическите скафандри, така че данните са приложими за астронавтите.

Chang’e 4 на повърхността на Луната - червената стрелка сочи към покритието на дозиметъра

© Chinese National Space Agency (CNSA) and National Astronomical Observatories of China (NAOC)

Измерванията показват доза от около 60 микросиверта на час. Един микросиверт μSv е равен на 0,000001 сиверта - облъчване с около 1 сиверт би причинило лъчева болест при човек.

Измерената доза е около пет до десет пъти по-голяма от тази, която получават пътниците на междуконтинентален полет от Ню Йорк до Франкфурт, когато самолетът е над части от защитната атмосфера, казва Вимер-Швингрубер. Макар и висока за земните стандарти, радиацията е една от известните опасности при космическите полети. На НАСА е забранено по закон да увеличава риска от смърт на астронавтите си от рак с повече от 3% и замерените нива остават под допустимото.

Според учените покритие с поне 50 см лунна почва би било достатъчно да защити базите на Луната от радиацията. По-дълбоко разположена камера, защитена с около 10 м вода, би била достатъчна, за да предпази от случайни слънчеви бури, които могат да доведат до драстичен скок на нивата на радиация. Между мисиите "Аполо" 16 и 17 Слънцето изригва по начин, който би могъл да причини лъчева болест, повръщане и евентуално смърт, ако астронавтите са били незащитени в Космоса по това време. Такава камера ще трябва да бъде достъпна в рамките на 30 минути - количеството време за предварително предупреждение, което сега е възможно чрез системата от наблюдаващи Слънцето сателити.

Астронавтът Бъз Алдрин на Луната по време на мисията "Аполо" 11

© NASA

Астронавтът Бъз Алдрин на Луната по време на мисията "Аполо" 11

Специализираният дозиметър в Chang'e 4 измерва както заредени, така и неутрални частици. Заредените частици като протони и тежки ядра, лишени от електроните си, са опасни, тъй като могат да проникнат през човешката кожа и да увредят ДНК, което води до рак и други неблагоприятни последици за здравето. Те идват от два основни източника: мощни слънчеви изригвания, които се появяват спорадично на Луната, и постоянните космически лъчи от дълбокия Космос.

За разлика от Земята на Луната липсва магнитно поле, което да отклони това излъчване. Когато удари повърхността, то произвежда вторично изригване на неутрални частици, включително неутрони, които могат да проникнат по-дълбоко от заредените частици. Неутроните могат да се сблъскат с протони в тъканта на човек, предавайки инерция като билярдни топки, казва Вимер-Швингрубер. След това тези енергични, заредени протони могат да причинят хаос в други клетки. Измервания на неутралните частици не са били правени до момента и евентуалното им въздействие е било трудно да се прогнозира.

Резултатите не са нещо, което учените вече не подозираха, казва Франсис Кучинота, който изследва здравните ефекти от космическата радиация в Университета на Невада, Лас Вегас. Но е добре да имаме конкретни измервания, които потвърждават, че ако астронавтите живеят в защитени бази, те могат да прекарат до 6 месеца на Луната, без да надхвърлят законово определените граници на НАСА, добавя той.

1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа

Ми то тва като Чернобил, ама нема зеленчук за рупане.

Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 2094 Весело

Значи ли, че китайците ще се изнесат на Луната?

3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1906 Весело

След толкова десетилетия комунизъм никаква радиация не може да уплаши китайците...

4. 4 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов

Бе тя радиацията е безопасна,ама е пълно с коронавируси и всичкото лунен добитък е измрел!
    🐂🐖🦢🦃🐪🐵💀

Много съм прост
  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender

Всички китайци да се изнасят там. Светът ще бъде много по-добро място без тях.

The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil

Направо "революционно" откритие - без китайските другари никога нямаше да разберем това...
    Дънните от тоя "лунен" дозиметър различават ли се с нещо от тези от всяка друга сонда дето е в открития космос?

7. 7 Профил на dedoliben
    dedoliben

Още една стройна теория как американците заради тази пуста радиация не са били на Луната отиде на кино.

"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  8. 8 Профил на xm...
    xm...

—цитат от коментар 7 на dedoliben

Уффф!
    Радиационният пояс на ван Ален, бе деде!
    То поясите са два, де ... ама са под общо название.
    ОКОЛО Земята ...

9. 9 Профил на Булаир
    Булаир

Заглавието кърти миФки ... Радиацията е безопасна, ама първо трябва да се покриеш с поне половин метър лунен прахоляк ... а за по-сигурно - повече.

10. 10 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

11. 11 Профил на Булаир
    Булаир

Или машинният превод куца или нещо в статията... Напр.защо в земната атмосфера, макари и на голяма височина, радиацията да е 5-10 пъти по-голяма, отколкото на луната?А иначе, това за 50см е добре. Ако увеличат на 2м, вече от нищо няма да ги е страх. Макар че на Луната няма мършояди и може да не се копае чак толкова...
    —цитат от коментар 10 на ivanpopov

До коментар [#10] от "ivanpopov":

"Измерената доза е около пет до десет пъти по-голяма от тази, която получават пътниците на междуконтинентален полет от Ню Йорк до Франкфурт, когато самолетът е над части от защитната атмосфера ..." ... точно обратното

12. 12 Профил на dejmos
    dejmos

Мдаааааа ..ще трябва да се свива с КИТАЙСКОТО ЛИДЕРСТВО. Комунизъм - космос ; банкерски капитализъм - феодализъм - бандитизъм

13. 13 Профил на star bastun
    star bastun

А сега де! Вчера четох , че човек със скафандър не може дапреживее два месеца на Луната.

14. 14 Профил на Булаир

—цитат от коментар 13 на star bastun

До коментар [#13] от "star bastun":

Може, но с една малка подробност - скафандърът да има подплата от половин метър лунен прах.

15. 15 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

—цитат от коментар 5 на EU defender

Ай ся, коментара ти е расистки!

Libertarianism is just anarchy for rich people
  16. 16 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Важното е , че се очертават нови хоризонти за тези , които стават за всичко.....

17. 17 Профил на ivo
    ivo

В случая имаме 2 измами на веднъж! Нито радиация има, нито може да се отиде на Луната! Глобалистите обичат да комбинират колкото се може повече от техните лъжи на веднъж!

Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  18. 18 Профил на geordgeo
    geordgeo

Важни са научните открития, а не от кой са направени. Та тая мисия на китайците просто ще обогати научните познания на хората за Луната, а всяка нова информация е добре дошла...

19. 19 Профил на PisnaMi
    PisnaMi

"Радиацията на Луната е безопасна за човешки бази"

Ами, да се изнасяме, белким там няма Бац€ и Главен каскет :)

Може за китайците да е безвредно.

До коментар [#17] от "ivo":

Не е ясно освен Земята дали и Луната не е плоска?!

22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#21] от "klimentm":

Не е изключено.....
    А колко неща знаем за луната.....?
    Почти нищо

Bukalemun
  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk

—цитат от коментар 5 на EU defender

Не може! Това е исконна македонска земя поробена от американския империализъм.

24. 24 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф

Според мен е въпрос на време китайците да осерат Луната!

25. 25 Профил на jord bond
    jord bond

—цитат от коментар 5 на EU defender

А на теб ще ти се наложи да плащаш 5 пъти по- скъпи стоки...

26. 26 Профил на jord bond
    jord bond

До коментар [#21] от "klimentm":Не е изключено..... А колко неща знаем за луната.....?Почти нищо
    —цитат от коментар 22 на eti mehter

Е, как нищо. Отдавна знаем, че виси на знамето ви... 🌜⭐️

27. 27 Профил на profesionalist
    profesionalist

Не само радияцията но и температурата играят важна роля за човешките мечти.

28. 28 Профил на Ivan Gun
    Ivan Gun

колко умни хора имало в българия - ха ха ха ха , и колко са дружелюбни не са злонамерени , има израстване в нашата страна - морално и социално - евала! ха ха ха

29. 29 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#26] от "jord bond":

виси
    =====
    А знаеш ли защо...?

Bukalemun
  30. 30 Профил на ivo
    ivo

До коментар [#21] от "klimentm":

Разбира се че Луната не е плоска, а сфера, това можеш да го видиш с очите си! Както може да видиш с очите си че и Земята е плоска! Не си ли летял със самолет?

Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!