Учени разкриха невроните на мъж, загинал при избухването на Везувий

"Последният ден на Помпей", Карл Брюлов

© Google Art Project

"Последният ден на Помпей", Карл Брюлов

Изключително добре запазени мозъчни клетки бяха открити в останките на млад мъж, убит при изригването на вулкана Везувий преди почти 2000 години, съобщиха учени в Италия.

Запазените неврони в остъклена форма (витрификация) са открити на археологическия обект Херкуланеум - древен римски град, който също като Помпей и Стабий е затрупан от вулканична пепел при изригването на Везувий през 79 г.

"Изследването на остъклени тъкани като тези, които открихме в Херкуланеум ... може да спаси животи в бъдеще", каза водещият автор на изследването Пиер Паоло Петроне, антрополог от университета "Федерико II" в Неапол, пред агенция Франс прес.

"Експериментите продължават в няколко области и данните и информацията, които получаваме, ще ни позволят да изясним други и по-нови аспекти на случилото се преди 2000 години по време на най-известното изригване на Везувий", каза Петроне.

Жертвата, чиито тъкани са изследвани, е мъж на възраст около 20 години, чиито останки са открити през 60-те години на миналия век, легнал на дървено легло в сграда в града.

Екстремната топлина на изригването и бързото охлаждане, което е последвало, на практика е превърнало мозъчната тъкан в стъклен материал, замразявайки невронните структури и оставяйки ги непокътнати, обясни Петроне в изследването, публикувано в списание PLOS One.

A. Клетка с аксон, заобиколена от мембрана. Цитоплазмата е изпълнена с нишковидни структури.Б. Невронната мрежа. Клетъчната цитоплазма показва купчина тръбни структури.