Boom Supersonic опитва да възроди идеята за "Конкорд" с X-B1

Прототипът XB-1 на Boom Supersonic

© Reuters

Прототипът XB-1 на Boom Supersonic



Boom Supersonic представи в сряда първия си демонстрационен самолет X-B1, който трябва да започне изпитания през следващата година. Представянето е голяма стъпка за американския стартъп, който иска да върне търговските полети със скорост над звуковата бариера, съобщи "Ройтерс".


Няколко американски компании (Boom Supersonic, Aerion Supersonic, подкрепяна от "Боинг", и Spike Aerospace) се борят да върнат свръхзвуковото пътуване на пътници, което изчезна с пенсионирането на англо-френския "Конкорд" през 2003 г.


Днешните планирани свръхзвукови самолети, макар и по-тихи и по-икономични от "Конкорд", са под натиск от природозащитници и летища, за да отговорят на нивата на шум и стандартите за въглеродни емисии за конвенционалните самолети.




Базираната в Денвър Boom заяви в съобщение, че XB-1 ще бъде подложен на серия тестове за намаляване на въглеродните емисии по време на тестовете, които трябва да започне догодина в Мохаве, Калифорния.


Прототипът XB-1 на Boom Supersonic

© Reuters

Прототипът XB-1 на Boom Supersonic


XB-1 има 21.6 м дълъг фюзелаж, въглероден корпус и три двигателя J85-15, проектирани от GE, се казва в изявлението.


Първият полет на самолета е планиран за последните месеци на 2021 г., като въвеждането в експлоатация на свръхзвуковия авиолайнер на компанията Overture се очаква да стане до края на десетилетието, заяви изпълнителният директор на Boom Блейк Шол пред "Ройтерс".


Илюстрация на пътническия самолет Overture

© Reuters

Илюстрация на пътническия самолет Overture


Overture, свръхзвуков самолет с 65 до 88 места, би намалил времето за трансатлантически полет наполовина на около три часа и половина. Компанията казва, че има поръчки от Japan Airlines Co и Virgin Group, които са инвестирали 10 млн. долара в компанията през 2017 г.


Шол заяви, че очаква авиационният пазар, засегнат от пандемията от коронавирус, да се възстанови до момента, когато Overture излезе на пазара.


"Хубавото на свръхзвуковите джетове е, че ако се притеснявате за времето, което прекарвате в самолетите, по-малко време е по-добре", каза той.


Шол основава Boom през 2014 г., след като е работил в "Амазон" и "Групон", според уебсайта на компанията.


По-рано тази година беше съобщено, че "Ролс-Ройс" ще работи заедно с Boom по проекта Overture.


Обавен като "най-бързият частно разработен самолет в историята", XB-1 ще има само един пилот, делта крило и три двигателя. Overture, който трябва да бъде близо три пъти по-голям, се предполага да лети със скорост от Max 2.2 - повече от два пъти по-голяма от скоростта на звука.


Boom Supersonic опитва да възроди идеята за "Конкорд" с X-B1

© Reuters


Всеки самолет ще бъде на цена от 200 млн. долара, като AP съобщава, че Boom е осигурил предварителни поръчки на стойност 6 млрд. долара преди пандемията.


До момента само два свръхзвукови проекта са били реализирани - "Конкорд" и "Ту-144", които развиваха скорост около 2000 км/ч. И двата проекта обаче останаха в историята като нерентабилни. Катастрофа с "Конкорд" във Франция през 2000 г., при която загинаха 113 души, изведе проекта от експлоатация.

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5688 Неутрално

    Дано успеят.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    Не е ли рисковано да има само един пилот в самолета? Ако му стане лошо,кой ще управлява самолета?

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5688 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":

    Пак не си разбрал. Това е за прототипа.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3220 Неутрално

    Не е ли рисковано да има само един пилот в самолета? Ако му стане лошо,кой ще управлява самолета?
    —цитат от коментар 2 на deaf


    Автоматика.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#4] от "Alexander97":

    В американските авиолинии пилотите са длъжни от време на време да приземяват самолета ръчно,за да не губят уменията си да пилотират,когато автоматиката се развали.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":Пак не си разбрал. Това е за прототипа.
    —цитат от коментар 3 на КМЕТ В СЯНКА



    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Пише си чистак и ясно че самолета ще има само един пилот.

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5688 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    От течението на терасата ще да е. Прочети пак.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Какъв е смисълът да се разработва прототип с един пилот,а после да се сложат двама пилота?! И къде ще го сложат вторият пилот?

  9. 9 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Какъв е смисълът да се разработва прототип с един пилот,а после да се сложат двама пилота?! И къде ще го сложат вторият пилот?

  10. 10 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2863 Весело

    До коментар [#8] от "deaf":

    Колега - то управлението е едно - и десет пилота да сложат, управлението е едно. Пример ти давам с автомобил - вътре може да има 5 шофьора, но воланът е един.

  11. 11 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#10] от "Deaddark":

    Да де,но в самолета "воланите" са два,все пак. И въпросът си остава - защо от фирмата казват,че в самолета ще има само един пилот?

  12. 12 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Ами успех макар че не съм оптимист. Влизъл съм в Конкорд и ми направи впечатление колко клаустрофобично тесен е всъщност. Съмнявам се този да е по комфортен в този смисъл.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  13. 13 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    Това е пълна лъжа, че катастрофата във Франция е причината за спирането на Конкорд. Този инцидент не беше по никаква вина самолета или екипажа му. А спирането на полетите по-късно беше изцяло по икономически причини. Просто не беше рентабилно.

  14. 14 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#8] от "deaf":
    “ Какъв е смисълът да се разработва прототип с един пилот,а после да се сложат двама пилота?!”
    Прототипът е умалена версия на ХВ-1. Факт, което преводачите на статията са пропуснали.

  15. 15 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#8] от "deaf":
    “ Какъв е смисълът да се разработва прототип с един пилот,а после да се сложат двама пилота?!”
    Прототипът е умалена версия на ХВ-1. Факт, което преводачите на статията са пропуснали.

  16. 16 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#13] от "Alex Ivanov":
    Подобно е развитието на пътническите 747 в момента. Повечето от тях няма да литнат повече като пътнически.

  17. 17 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    Това е пълна лъжа, че катастрофата във Франция е причината за спирането на Конкорд. Този инцидент не беше по никаква вина самолета или екипажа му. А спирането на полетите по-късно беше изцяло по икономически причини. Просто не беше рентабилно.
    —цитат от коментар 13 на Alex Ivanov



    До коментар [#13] от "Alex Ivanov":

    Катастрофата на самолет се дължи или на техническа повреда,или на екипажа,или и на двете.

  18. 18 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#16] от "yardadin":

    То и А380 отива към края си, като гледам.

  19. 19 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#17] от "deaf":

    Значи, специално при Конкорд, причината беше отломка от друг самолет върху пистата. При набиране на скорост за излитане, самолетът мина през нея и спука гума. Отломки от гумата предизвикаха пробив резервоара и запалване на горивото .... за целия инцидент нямат абсолютно никаква вина нито самолетът, нито пилотите. Просто пистата не беше почистена.

  20. 20 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":

    Ако не се лъжа разследването беше разкрило конструктивни дефекти в колесника или резервоара (вече не помня), които са причината този отломък да се окаже толкова фатален.

  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":

    Не се заяждам,но строго погледнато се дължи на техническа грешка и/или недоглеждане на техниците поддържащи самолета,които са допуснали парче от самолета да се откъсне. Плюс персоналът поддържащ пистите на летището.

  22. 22 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#20] от "Sinergy":

    Няма такова нещо, при подобна скорост, гръмване на гума с подобно налягане ..... няма резервоар който да издържи сблъсък от отломка при такова зверско пръсване и такава скорост на удара. То реално и не сблъсъкът спука резервоара, а вълнението на горивото вътре, предизвикано от сблъсъка. Бяха правили компютърна симулация, за да го установят, защото видимо резервоарът беше пробит отвътре навън, а не обратното.

  23. 23 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    До коментар [#21] от "deaf":

    Грешките са 2 - първо на техника на самолета на Континентал Еърлайнс, това е полетът, излетял преди Конкорд, от когото пада отломката от обшивката на двигателя. Некачествено е поставена въпросната пластина май беше. Другата грешка е, че пистата не се оглежда след всяко излитане за наличие на опасни предмети по нея.

    Но пак казвам - за инцидента няма никаква вина нито самолетът, нито пилотите. Просто попадат на грешното място, в грешното време.

  24. 24 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#23] от "Alex Ivanov":

    Да така е,пилотите и самият самолет "Конкорд" нямат вина за катастрофата,но другият самолет преди него - има.

    Представи си,че караш кола и от колата пред теб изпадне гърнето в резултат на което ти катастрофираш. Вината за нея ще е на шофьора пред теб,който не е закрепил както трябва гърнето с ауспуха. И на техниците от КТП-то.

  25. 25 Профил на Веселяк У
    Веселяк У
    Рейтинг: 367 Неутрално
  26. 26 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    Да де, аз не твърдя, че никой въобще няма вина, само казвам, самолетът на Ер Франс /въпросният Конкорд/ и пилотите му нямат вина, защото в статията накрая пише, че заради този инцидент бил изведен от експлоатация Конкорд, което е напълно невярно.

    Реално, това е единственият фатален инцидент на Конкорд за цялото му съществуване, той беше един от най-безопасните самолети. И летеше в свои коридори над целия останал трафик през Атлантика. Просто беше прекалено скъпо да се пътува с него и това го свали на земята.

  27. 27 Профил на petyo9
    petyo9
    Рейтинг: 764 Неутрално

    Не е ли рисковано да има само един пилот в самолета? Ако му стане лошо,кой ще управлява самолета?
    —цитат от коментар 2 на deaf


    Тенденция. Ще бъдем (надявам се) живи да видим и първият пътнически самолет без екипаж - не с един пилот, а с нито един. Да си припомним, че сравнително до неотдавна екипажите включваха освен двамата пилоти още и щурман, борден инженер и борден радист. Тези длъжности отпаднаха във връзка с развитието на техниката и особено - автоматизацията, сега ще отпадне вторият пилот, а след време - и първия.

  28. 28 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Конкорд и Аполо бяха най-великите достижения на човечеството през 20-ти век, за които наистина трябва да съжаляваме или възродим.

  29. 29 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 934 Неутрално

    Пак ще бъде самолет за богати за да е рентабилен, но е съмнително !!!

  30. 30 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 2460 Любопитно

    До коментар [#13] от "Alex Ivanov":Подобно е развитието на пътническите 747 в момента. Повечето от тях няма да литнат повече като пътнически.
    —цитат от коментар 16 на yardadin


    Вчера имаше новина, че най- големият оператор БЕ, ги пенсионира...

  31. 31 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 2460 Любопитно

    Пак ще бъде самолет за богати за да е рентабилен, но е съмнително !!!
    —цитат от коментар 29 на valtoro


    Разбира се. След Депресията, кои мислиш ще пътуват най- вече. Точно заради това сега размразяват тия проекти. Феодалите се завръщат.

    "Пандемията увеличи състоянието на милиардерите до $10,2 трлн." https://t.ly/LqJG

  32. 32 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2863 Весело

    До коментар [#11] от "deaf":

    Знаех си че са с два волана - като летят от Ел Ей преди Ню Йорк единия свива в ляво за Бронкс, другия в дясно за Манхатън.

    То има и коли с два волана, но активен е само единия - същото е и при пилотите, идеята е като му стане лошо на единия да не го местят от седалката, а другия да превключи на своя, втория, волан.

  33. 33 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Весело

    До коментар [#32] от "Deaddark":

    А бе хора,ти и още един съфорумец наистина сте шизофреници! Приписвате ми думи,които не съм казал! Това е шизофрения! Прочети постовете ми. Къде в тях съм написал,че самолетът може и трябва да се управлява ЕДНОВРЕМЕННО с двата "волана",(щурвала)?!

  34. 34 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2863 Весело

    До коментар [#33] от "deaf":

    Защото се правиш на ударен - аз ти говоря че един управлява, ти се правиш на чук че имало два волана, сякаш и двамата управляват едновременно. Дал съм ти и пример с автомобил - не че не си го разбрал, просто се заяждаш за спорта. А сега така го извъртя все едно не ти, а аз съм казал че в самолета има два активни пилота, а не единия е резерва в случай че му стане лошо. Но както и да е - жив и здрав - щом те радва да се заяждаш - в този форум не е забранено.

  35. 35 Профил на frankie...says
    frankie...says
    Рейтинг: 339 Неутрално

    До коментар [#19] от "Alex Ivanov":Ако не се лъжа разследването беше разкрило конструктивни дефекти в колесника или резервоара (вече не помня), които са причината този отломък да се окаже толкова фатален.
    —цитат от коментар 20 на Sinergy


    Лъжеш се. Разследването установи, че ударът от парчетата на спуканата гума са по долната страна на крилото/резервоар, а разкъсването на крилото/резервоар са от горната страна. Причината - инцидентът става при излизатане и резервоара е пълен до горе и ударът предизвиква хидравличен удар защото горивото е практически несвиваемо (при дадените условия). Във всеки един по-късен момент все по-голяма част от резервоара щеше да пълен с повече горивни пари и по-малко течно гориво и ефекта от подобен удар в долната част на крилото/резервоара щеше да предизвика деформция, но не и разкъсване на конструкцията.

    Всички полети с Конкорд бяха спрени до изясняване на причните за инцидентат. Свалянето им на земята предреши съдбата им, която финансово беше кантар и превес даваше само емоционалния елемент да летиш свръхзвуково до Ню Йорк.

  36. 36 Профил на frankie...says
    frankie...says
    Рейтинг: 339 Неутрално

    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":Какъв е смисълът да се разработва прототип с един пилот,а после да се сложат двама пилота?! И къде ще го сложат вторият пилот?
    —цитат от коментар 9 на deaf


    Как ги четете тия статия и аз не мога да разберат.

    Пише: ХВ-1 е дълъг 21.5 метра (малък самолет е демек). Вижда се и на първата снимка. И ще е с 1 пилот, И е нормално да е с 1 пилот. Прототипът му ще е точно толкво голям, колкото ще е и крайния вариант - 21.5 метра.

    Пише: Overture ще е близо 3 пъти по-голям от XB-1 и ще има до 88 места. Вижда се на втората снимка. И няма да е с 1 пилот.

  37. 37 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Весело

    До коментар [#34] от "Deaddark":

    Аз не се заяждам,а споря и доуточнявам нещата. Правиш ли разлика? И какъв е смисълът от форум в който не може да се спори и дискутира? Или ти може би искаш всеки да си каже веднъж мнението и после да си мълчи.
    Що се отнася до колите с два волана,те са учебни. И при тях инструктора наистина може буквално да се намеси в шофирането на другият. Това го знам от опит. По време на кормуването,(когато карах шофьорските изпити),веднъж инструктора внезапно наби спирачките от неговото място. Беше помислил,че ще ударя колата в задницата на една спряла кола,докато всъщност исках да мина на косъм от нея. Човекът доста се шашна! После се смяхме на случката.
    При самолета това не може да се стане,разбира се. Там управлява единият пилот,но "воланите" са два.

  38. 38 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3212 Весело

    До коментар [#36] от "frankie...says":

    Въпросът е как ги пишат статиите. Форума на Дневник не е за супер,дупер,хипер-авиационни специалисти,а за "обикновените" хора,които не могат да разберат от половин дума за какво иде реч по такива тясно специализирани теми.

  39. 39 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    До коментар [#37] от "deaf":

    Ти не спориш - като ти казах че в самолета един управлява другия пилот е резерва, тръгна да казваш че не съм бил прав, защото имало два "волана". Казах ти че втория "волан" се включва от резервния пилот в случай че на първия пилот му стане лошо, за да не се губи време, защото рискът е голям при излитане и приземяване. Какво пак не ти става ясно че в пилотската кабина един управлява, а не двама едновременно в синхрон.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK