Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил

Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил


Авангардна компания за електрически превозни средства показа три прототипа на според компанията следващото поколение електрически автомобили.


Израелската фирма REE Automotive (REE) казва, че техните платформи за електрически превозни средства предлагат на клиентите свободата да поставят отгоре всяка форма или размер на каросерията.


"Нашата платформа предоставя перфектното празно платно за нашите клиенти, върху което да изграждат електромобили, съобразени с техните нужди, независимо дали става въпрос за напълно автономно превозно средство за доставка, просторна, но компактна градска кола или камион за доставка с по-голяма товароносимост при по-малък разход", каза пред "Ройтерс" Даниел Барел, съосновател и главен изпълнителен директор на REE.




REE Automotive, разработчик на шасита за електрически превозни средства, вижда своята платформа като бъдещ пазарен стандарт за световната автомобилна индустрия.


Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил

© Reuters


Трите прототипа, всеки от които има за цел да носи различно по тегло и размери превозно средство, преминаха няколко теста на писта в южния израелски град Беершеба през септември.


Платформата, която също ще може да се използва и за самоуправляващи се превозни средства, интегрира електрически мотор, кормилни и спирачни компоненти и малък компютър, разположен между колелото и шасито.


Компанията казва, че това позволява по-евтина и лесна поддръжка и бързи актуализации на софтуера.


Барел разказа пред "Ройтерс", че на компанията са й били необходими седем години, за да разработи "най-модулната електрическа платформа в света... която може да приема всякакъв размер, всякаква форма и всякакъв вид превозно средство."


Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил


Плоското шаси оставя повече място за батерията и дава свободата да се проектира всякакъв тип каросерия отгоре, обясни Барел, отбелязвайки, че технологията може да се използва в камиони до 12 тона.


REE се стреми да изкара платформата си на пазара през четвъртото тримесечие на 2021 г., но компанията не разкрива за какво приложение и какви са разходите за крайните клиенти.


Главният маркетинг директор Керен Шемеш заяви, че компанията се е насочила към приложенията за мобилност, включително доставки, публичен и частен транспорт на хора.


Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил


"В свят на COVID-19, когато имате социални ограничения, електронната търговия процъфтява, каза Шемеш пред "Ройтерс" в центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията в Тел Авив. Така че разрешаваме на доставчиците и онлайн търговците на дребно да построят собствено превозно средство, използвайки нашата платформа", добави тя.


REE и индийският производител на автомобили Mahindra and Mahindra подписаха меморандум за разбирателство през август, за да проучат съвместното развитие на електрическите търговски превозни средства, а Барел очаква да подпише още сделки за сътрудничество през следващите месеци.


REE е събрала 160 млн. долара от инвеститори според технологичното издание Crunchbase, включително Mitsubishi Corp и Musashi Seimitsu, които също са негови партньори, както и KYB Corp. Тя си сътрудничи i с Fiat Chrysler и Hino Motors.


Конкурентите включват Rivian, която разработва пикапи и фургони, и британската Arrival, която се фокусира върху леките търговски превозни средства.


Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил


Според Барел платформите на REE ще доминират по пътищата.


"Нашата визия за следващите десет години е да се превърнем в пазарен стандарт, крайъгълен камък, където всички електрически превозни средства или поне повечето от тях да бъдат изградени на платформа REE."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (120)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1629 Неутрално

    Опитват се да станат Андроид на електрическите автомобили.
    Според мен много добре са се ориентирали и момента също е подходящ.
    Никога не се знае кой ще стане първо конче, но за тези ще чуваме още в следвашите години,

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  2. 2 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2822 Неутрално

    Големият проблем на електричарките е автономността на колата. Все още батериите не могат да постигнат енергийната плътност на фосилните горива. И това спира налагането им. Ако се постигне пробив, тогава.

    *ПКП-Проста кърджалийска путка-неформално любезно обръщение на мин. председателя към председателя на Нар. събрание
  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2333 Неутрално

    Несериозно

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  4. 4 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Весело

    Автономният пробег вече не е чак толкова голям проблем. Почти никой не кара повече от 500 километра без почивка.

    Двата основни проблема са липсата на зарядни станции и по-високата покупна цена на електромобилите. И двата проблема са икономически, а не технически.

  5. 5 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Весело

    Автономният пробег вече не е чак толкова голям проблем. Почти никой не кара повече от 500 километра без почивка.

    Двата основни проблема са липсата на зарядни станции и по-високата покупна цена на електромобилите. И двата проблема са икономически, а не технически.

  6. 6 Профил на onzitam
    onzitam
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николай Колев":

    Според мен проблем е цената - все още. Иначе, отдавна вече има разработки за пробег от порядъка на 400--500 км. с едно зареждане, както и зареждане на батерията до 80% за около половин час.

  7. 7 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 904 Неутрално

    По скоро прилича на електрокар !!!

  8. 8 Профил на 1mp
    1mp
    Рейтинг: 262 Неутрално

    До коментар [#7] от "valtoro":

    То е електрокар!

  9. 9 Профил на 1mp
    1mp
    Рейтинг: 262 Неутрално

    Не е съвсем ясно, как ще се закрепи каросерията към шасито. Но вероятно е измислено.

  10. 10 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    Това е някаква глупост. Всеки производител си моделира "скейтбордите" така че да му пасва на собствената концепция, в зависимост от вида на батерията и габаритите на колата. Тесла от 3 години продава такива "скейтборди", а съм 100% сигурен, че техните са с показатели в пъти по добре от израелските.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  11. 11 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    Не се разбира каква е иновацията или превода е лош. Абсолютно всеки може да си купи батерия, да и сложи два мотора и 4 гуми.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  12. 12 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#6] от "onzitam":

    Предвид спецификата на зареждане, първите 50% се зареждат най-бързо, което става за десетина минути. Тоест, зареждаш 200 км за десетина минути.

    Ако бързите зарядни станции са през десетина километра както са сега бензиностанциите, не вярвам някой да има проблеми с малкия пробег от 500 км. Доказателство са множеството газови уредби с бутилки на мястото на резервната гума, които имат пробег стотина километра и по-малко. На практика почти няма газова бутилка която да осигурява пробег 500 км, но никой не се оплаква.

  13. 13 Профил на tko42434569
    tko42434569
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Толкова много думи за да се обяви разработката на нов вид електрическо "безпилотно" самоходно оръжие на сухопътните сили. :)))

  14. 14 Профил на bogner
    bogner
    Рейтинг: 72 Неутрално

    това наистина е гениално!

  15. 15 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#11] от "iak":

    Иновацията е, че това е целият задвижващ тракт на автомобила включително спирачките. Остава единствено да моделираш интериора и екстериора по свой избор без да мислиш за останалото.


    Доколкото разбрах дори размерите се определят от клиента.

  16. 16 Профил на _imi_
    _imi_
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Не се разбира каква е иновацията или превода е лош. Абсолютно всеки може да си купи батерия, да и сложи два мотора и 4 гуми.
    —цитат от коментар 11 на iak


    Само, че ще му излезе 3 пъти по скъпо от произвежданите масово от роботизирани линии.

  17. 17 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#6] от "onzitam":

    Това със зареждане на 80% от 500км пробег за половин час е фантастично та чак абсурдно. Ако приемем че батерията е 100квч то 80% за 30мин са точно 80кв инсталирана мощност. При една малка електростанция с 10 места това са 800кв което е един доста масивен консуматор. Отделно е самия процес на зареждане - дори при 400В, 80кв са си 200А - представяте ли си какъв е кабела, за сравнение дебелия кабел за бойлера ви вкъщи е за 30А.

  18. 18 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 991 Весело

    Колкото повече разработки, толкова по-голяма е вероятността да се пръкне нещо наистина много практично. А идеята на израелците си я бива, все пак универсалността дава големи възможности и предимства на производителя да прави всякакви комбинации според поръчките на клиентите. То и моето колело преди години го електрифицирах на майтап, ама вече 40к км го юркам с някакви нонейм китайски контролери за без пари, а всичките ми колеги се смееха, че ТОВА нямало да се получи. Е, не само, че се получи, ами не го заменям за никакво градско превозно средство, а съм сигурен, че така ще стане и с масовата градска електрическа кола - ще се появи някакъв автомобилен"майтап" отнякъде и след 5 годинки стой та гледай кой се е оказал масов...

  19. 19 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Новите зарядни станции на tesla supercharger зареждат с 250 kW мощност, а кабелите им са с течно охлаждане и не са толкова дебели, колкото на старите зарядни станции, които работят с мощност 150 kW.

    Зареждането става от буферни батерии, които са заредени предварително с доста по-малка мощност, като в много от случаите част от зареждането става от фотоволтаиците, които покриват паркингът на зарядната станция.

  20. 20 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    Не знам дали предлагат и знанията как да настроиш поточните линии, откъде и какви компоненти да купуваш и подобни неща. На Тесла най-голямата им мъка беше настройването на заводите, така че да произвеждат евтино и с достатъчно високо качество автомобили, иначе моделите си ги измислят без проблеми и си правят прототипи.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  21. 21 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    Може да е от снимките, но ми се струва, че това нещо не може да завива, освен ако не завива като бобкат.

  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    "Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил"

    Мечтата на Ленин за Електрификация.
    Нафта, мазут, дизел, газ, антиел Тотоплофикация... утекоха в историята.

    Е-платформа проектира и решение намира?

  23. 23 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2567 Неутрално

    всякакви образи почнаха да се бият с традиционните автокомпании и ще стане интересно. варварите тръгнаха към рим :)

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Уфф, 80% за половин час са 160кв което за 1.6Мв за една станция с 10 места. Това си е един малък град.

  25. 25 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 930 Весело

    Краш тестовете задължителни за автомобили да не говрим за камиончетата минаха ли успешно ? Тюф...?
    Като гледа в Бг. където всеки си прави каквото иска и му минава номера ...какви дий..зайнерски изчадия се търкалят,тук ще се получи ..,хахах.
    Както съм чувал ,че казва Стив Джобс ,клиента НЕзнае какво иска ,ние трябва да му го предложим.
    То и телефончета щяхме д си сглабяме като лего но...май така и не почна а там пробива е доста по- лесно достижим от при тежката мобиност.

  26. 26 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2588 Любопитно

    Големият проблем на електричарките е автономността на колата. Все още батериите не могат да постигнат енергийната плътност на фосилните горива. И това спира налагането им. Ако се постигне пробив, тогава.
    —цитат от коментар 2 на Николай Колев


    300/400 км пробег на едно зареждане вече не са проблем... Моето Рено Зои има пробег от 180 мили (300 км) и това е сега с по ниски температури (8/10С) Лятото се очакват без напъване 220/240 мили (близо 400 км)

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  27. 27 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 994 Весело

    Може да е от снимките, но ми се струва, че това нещо не може да завива, освен ако не завива като бобкат.
    —цитат от коментар 21 на Цайко


    Преди години бай Ганьо на гарата във Виена гледа влака и локомотива и мърмори под нос:
    - Тц, не , туй нещо нема да тръгне!
    Да, ама влакът пуф-паф, пуф-паф, взел, че тръгнал.
    Бай Ганьо пак под нос:
    - Тц, не, туй нещо нема да спре!

    Такива ми ти работи...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  28. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#12] от "Ivan е":

    "... Ако бързите зарядни станции са през десетина километра както са сега бензиностанциите..."!

    Ако, ако, ако... Ама не са и скоро няма да бъдат. И има една основна причина: Казва се разполагаема мощност. Тоест някой трябва да я произведе тази ел.енергия и то в момента. Не след малко или преди малко. И като събереш тази разполагаема мощност за тези зарядни станции, които трябва да са през десетина километра се получават едни мегавати и гигавати, свят да ти се завие...!
    Тоест, трябва да има някакъв технологичен пробив при батериите или кондензаторите, иначе няма да се получи. Кога ще стане този пробив, не се знае. Дано да е по-скоро.
    Нормалните и масови бутилки за пропан-бутан са 30-40 литра на мястото на резервната гума. Тоест осигуряват спокойно 300 километра пробег. Има и 50-60 литрови и не са новост или рядкост. Има и бусове с фабрично поставени газови уредби, които минават по 700-800 километра без никакъв проблем. Наскоро се возих на един такъв. По нищо не можеш да разбереш, че е с газова уредба.

    Бивш tww09306483.
  29. 29 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2588 Любопитно

    До коментар [#28] от "Petleshev":

    Погледни тук развитието на зарядните във Великобритания:
    Всеки ден се появяват нови и нови зарядни станции.

    https://www.zap-map.com/statistics/

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  30. 30 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    [quote#27:"ТНТ"][/quote]

    Вие бяхте ли там? И как казвате, че е стигнал бай Ганьо до Виена?

  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#19] от "Ivan е":

    Абе... Като сметнеш, че един декар фотоволтаици дават около 150 киловата при оптимални условия, сам може да си сметнеш, каква площ трбява да има този покрив. Следват кабели, акумулатори, сухранение, поддържане, загуби и така нататък. Та тия 250 киловатови зарядни станции са сериозна работа и с доста големи загуби. Пък какво се случва с батериите при такива натоварвания...? Не ми се смисли. Батериите си искат грижа и зареждане по определен начин. Бързите заряди с непълен капацитет скапват батерията, независимо от всички рекламни приказки.

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2567 Неутрално

    До коментар [#28] от "Petleshev":

    на газ си само наполовина по-чист от бензина. никой няма да се занимава. иначе за няколко трилиона евро би трябвало да се решат нещата лека полека

  33. 33 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 112 Неутрално

    Ми то хубаво, ама малко несериозно звучи да се връщаме към автомобили върху рама и да се откажем от самоносещите каросерии.
    Най-сериозното предимство на самоносещите каросерии е оформянето на зони на безопасност, което при рамната конструкция е трудно постижимо.
    За бутикови изпълнения няма проблем, ама за масово автомобилостроене не става.

  34. 34 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 994 Любопитно

    До коментар [#30] от "Цайко":

    А вие от вицове и от хумор изобщо, разбирате ли?

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  35. 35 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#26] от "padrino":

    Да де... Това което сме коментирали много пъти. Електрическите коли са за средни и къси разстояния. Ако имам парите и разхода няма да ми е в тежест, бих скочил в тигана. Но за съжаление към момента цената от 60 хиляди лева за малоразмерна кола ми се виждат почти безсмислени. Иначе имам гараж и няма да ми е проблем да си я зареждам. До няколко години мисля и малка къща да си направя, че съм купил мястото. Основните километри които въртя са градско и извънградско в рамките на 120-150 километра. Меракът ми е за плъгин на Тойота Приус, ама и той гони 80 хиляди лева...
    Затова към момента най-ме устройва Опел-чето със среден разход от около 7 на 100 бензин. И си е съвсем прилична колата. Събира ни всичките заедно с багажа, че и остава място.
    Никой не бяга от по-новото и по-хубавото. Въпрос на доходи. Просто при електрическите коли в момента си плащаш предварително километрите. ;)

    Бивш tww09306483.
  36. 36 Профил на krasenoFski
    krasenoFski
    Рейтинг: 842 Неутрално

    Вероятно за да покажат подобни платформи, имат идея и за по-натам.

  37. 37 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1812 Весело

    Не е съвсем ясно, как ще се закрепи каросерията към шасито. Но вероятно е измислено.
    —цитат от коментар 9 на 1mp


    Сега разработват специални лепила, скоро ще са на пазара и те!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  38. 38 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    Тая плоска констукция след едно минаване по родните български павета ще стане на клечки за зъби. За родните асфалтови дупки изобщо да не говорим.

  39. 39 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    ..., като в много от случаите част от зареждането става от фотоволтаиците, които покриват паркингът на зарядната станция.
    —цитат от коментар 19 на Ivan е


    Фотоволтаици с такава площ я ти стигнат да си заредиш лаптопа, я не ...

  40. 40 Профил на beH3uH .
    beH3uH .
    Рейтинг: 44 Неутрално

    А нашите разработки къде са ?
    Строим с държавни пари петролни станции.. Евала б-х.

  41. 41 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#33] от "Ipolit":

    Самоносещата конструкция има по-добър комфорт на возене. Рамата е за по-големи натоварвания и стабилност. А батериите са тежки и това е факт. Батерията на Тесла от 85 киловата, тежи 540 килограма. Освен това не търпи усукване и огъване. Затова при електричките се ползват шасита или поне при по-големите модели.

    Бивш tww09306483.
  42. 42 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#33] от "Ipolit":Самоносещата конструкция има по-добър комфорт на возене.
    —цитат от коментар 41 на Petleshev


    Плоската констукция не държи на усукване. Виж им само окачването. Тези платформи горе са за добре поддържани и равни шосета или за индустриални площи. За друго не стават.

  43. 43 Профил на Сър Джон
    Сър Джон
    Рейтинг: 947 Неутрално

    Не знам дали знаете, но Тел Авив е първо място в света по брой стартъп-ина глава от населението на града.
    Всички като чуят за ИТ, нови технологии, старъп компании си мислят само за Силициевата долина, но има няколко места в света, където нивото не е по-ниско.

    "Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в Столипиново
  44. 44 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 626 Неутрално
  45. 45 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 668 Неутрално

    До коментар [#26] от "padrino":

    Аха, чакай от Рено Зои 400 км без напъване. На този автомобил реалната автомонимия е 350 км и то в градско с внимателно каране. Като сложим това, че никога не изцеждаш батерията до 0%, става още по-малко. Това, че го обявяват да караш по 400 км е само на книжка.

    Все пак 300 км не е зле по принцип. Ако работиш на 15-20 км, това ти прави цяла седмица без зареждане. Ако тръгнеш по магистрала също е ОК, спокойно можеш да покараш 200-220 км за 2 часа и да спреш да заредиш. Само, че трябва да караш малко по-бавно, не със 130 и като спреш да почакаш повечко да се зареди. Зои-то е ограничено на 46 квтч зареждане, така че ако искаш да напълниш батерията на 80%, ще трябва около час. Излиза, че да минеш 300 км ще трябват 4 часа.

  46. 46 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#31] от "Petleshev":

    Не знам защо 150 киловата от декар ти се струват малко. По принцип това са около 30 паркоместа. Това означава по 5 киловата на автомобил, ако са заети всички 30 паркоместа. На един служебен паркинг, само за два часа слънце от 8-часовия работен ден, всеки от електромобилите ще е зареден с по 8kWh, които са предостатъчни за 50 километра дневно. Това са 18 хиляди километра годишно за автомобил. Това са 750 км пробег/час слънцегреене.

    Останалите часове слънцегреене остават излишни и се връщат в мрежата или зареждат батериите на бързите зарядни. Както виждаш, ако всяко паркомясто се покрие с фотоволтаици, ще има излишък от енергия, а не недостиг. Само jumbo plaza има 1000 паркоместа, които са 25 000км пробег/час

    Това са 120 автомобила за час с по 200 километра пробег.

    На всеки 30 секунди може да излиза зареден автомобил. Знаеш ли за бензиностанция, която има такъв капацитет?



  47. 47 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 814 Неутрално

    Излиза, че да минеш 300 км ще трябват 4 часа.
    —цитат от коментар 45 на ilinko


    Което ми напомня за един от епизодите на Black Mirror

    @)----,--'--
  48. 48 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Аха... И аз все за това се замислям. Като се заговори тук за електрически коли, зареждане на батерии и зарядни станции, това киловати и мегавати ги нямат за нищо някои хора. Все едно си опъваш кабела на печката и го включваш в контакта и всичко е наред. А зарядна станция с десетина бързи зарядни си иска мощност, като за един квартал...

    Бивш tww09306483.
  49. 49 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#31] от "Petleshev":Не знам защо 150 киловата от декар ти се струват малко. По принцип това са около 30 паркоместа. Това означава по 5 киловата на автомобил, ако са заети всички 30 паркоместа. На един служебен паркинг, само за два часа слънце от 8-часовия работен ден, всеки от електромобилите ще е зареден с по 8kWh, които са предостатъчни за 50 километра дневно. Това са 18 хиляди километра годишно за автомобил. Това са 750 км пробег/час слънцегреене. Останалите часове слънцегреене остават излишни и се връщат в мрежата или зареждат батериите на бързите зарядни. Както виждаш, ако всяко паркомясто се покрие с фотоволтаици, ще има излишък от енергия, а не недостиг. Само jumbo plaza има 1000 паркоместа, които са 25 000км пробег/час Това са 120 автомобила за час с по 200 километра пробег. На всеки 30 секунди може да излиза зареден автомобил. Знаеш ли за бензиностанция, която има такъв капацитет?
    —цитат от коментар 46 на Ivan е


    На квм имаш максимална мощност 150 вата. Трябват ти 10 квм за 1,5 киловата. 1 паркомясто е по-малко от 20 квм. Цялото ти дава към 2,5 киловата пикова мощност. Пикова означава, че средната ще е доста по-малко и то в слънчев ден. Дори да приемем, че работи през цялото време на пикова мощност, колко време ще трябва да заредиш 100 киловата батерия? 40 часа? Т.е. 5 дни по 8 часа слънце ... толкова за фотоволтаиците и за 30-те секунди :-)

  50. 50 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#6] от "onzitam":Това със зареждане на 80% от 500км пробег за половин час е фантастично та чак абсурдно. Ако приемем че батерията е 100квч то 80% за 30мин са точно 80кв инсталирана мощност. При една малка електростанция с 10 места това са 800кв което е един доста масивен консуматор. Отделно е самия процес на зареждане - дори при 400В, 80кв са си 200А - представяте ли си какъв е кабела, за сравнение дебелия кабел за бойлера ви вкъщи е за 30А.
    —цитат от коментар 17 на m17


    Мощностите и сечението на кабела не са особен проблем. Проблемът засега е външното захранване. Никоя съществуваща бензиностанция няма нужда от такива мощности, и няма нужната външна инфраструктура. Прокарването на нови захранващи линии или усилване на съществуващите не е някакъв технологичен проблем, но няма как да стане веднага преди да се окаже икономически обосновано. Така е било преди 100 години и с бензиностанциите, така беше преди 30 и с газ-станциите.

  51. 51 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#48] от "Petleshev":

    Прочети коментар 46. По-скоро е обратното. Зарядната станция може да захранва квартала, когато пече слънце.

    Освен това, за зареждането на 2 милиона електромобила потребяваната енергия на България ще се увеличи само с 10%. Много по-малко, отколкото беше износът ни, когато предлагахме евтина енергия. Сега за срам и резил, бавно но сигурно се превръщане от износители във вносители на ток, защото вече е по-евтино да си внасяме ток от възобновяеми източници, отколкото да си го произвеждаме сами от въглищните централи.

    Фотоволтаиците могат да решат този проблем, ако държавата подкрепя фотоволтаичните инсталации на частни лица и малки предприятия, а не им пречи с всякакви бюрократични спънки. Дори без субсидии сметката вече излиза, защото цените на оборудването паднаха драстично.

  52. 52 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#12] от "Ivan е":

    Бутилка на мястото на резервна гума събира газ за поне 400 км. За другото - у нас станциите са рядкост. Вижте в Западна Европа докъде докараха нещата като плътност. Има магистрали на които зарядните точки са на не повече от 50 км една от друга.

  53. 53 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#12] от "Ivan е":"И има една основна причина: Казва се разполагаема мощност. Тоест някой трябва да я произведе тази ел.енергия и то в момента. Не след малко или преди малко. И като събереш тази разполагаема мощност за тези зарядни станции, които трябва да са през десетина километра се получават едни мегавати и гигавати, свят да ти се завие...!
    —цитат от коментар 28 на Petleshev


    По мои груби сметки за България ще са необходими около 1000 MW при условие всички леки автомобили да станат електрически. Не е невъзможна мощност, особено когато се използват суперкондензатори в бързите зарядни станции.

  54. 54 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#48] от "Petleshev":Прочети коментар 46. По-скоро е обратното. Зарядната станция може да захранва квартала, когато пече слънце. ...
    —цитат от коментар 51 на Ivan е


    Глупости, нещо не си в час ... :-) горе ти направих проста сметка .. пиковата мощност от 10 квм е 1,5 киловата, при летен слънчев ден и то не повече от 4-5 часа от деня.

  55. 55 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#51] от "Ivan е":

    Въпреки кривите ти сметки, аз съм твърдо за фотоволтаици по всички покриви! Инвестицията ще се изплаща едни 10 години, но това е бъдещето, няма спор! На бъдещите жилища и техника ще им е нужна по-малко енергия, а и по ред други причини, самозадоволяването с енергия е силно препоръчително.

  56. 56 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#49] от "Гражданин":

    Един паркинг, освен паркоместа включва и платна за придвижване на автомобилите. На 1000 квадратни метра не можеш да направиш 50 паркоместа, както твърдиш, освен ако не паркираш автомобилите за складиране и не трябва да излизат от там. Освен това, ако ще покриваш целия паркинг, панелите се инсталират под наклон зигзагообразно с изложение изток-запад, за да дават приблизително еднаква мощност от Изгрев до залез.

    Така на 1000 квадрата паркинг се монтират повече от 1000 квадрата фотоволтаици, точно както 100 квадрата къща има над 130 квадрата покрив, дори без да броим сачаците които стърчат навън.

    Дори без да отчитаме тази особеност, 330 ватов фотоволтаик има размери 1960х992х40мм значи един киловат ПИК заема около 6 квадрата. 1000 квадрата фотоволтаици имат мощност 166 киловатпик.

    Ако смятаме както смята ти, на електромобил се падат по 5,5kWp мощност или 11 киловатчаса за два часа, които аз благосклонно намалих на 8 киловатчаса, ако си спомняш, за да включа всички загуби.

    Jumbo plaza има 1000 паркоместа, които са 33 декара, без да броим сградите, и обходните пътища върху които също могат да се инсталират фотоволтаици. Отиваме на 5,5 мегаватпик мощност. Сам сметни по колко автомобила на час могат да се заредят с мощност 250 киловата.

  57. 57 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#53] от "nigel":

    Там ти е грешката. Бъркаш енергия с мощност. Дори тогава пак имаш грешка.

    Един електромобил се нуждае от 2,4 мегаватчаса, за да измине 12 хиляди километра годишно, колкото е средният пробег за Европа. Някои автомобили из минават по повече, но някои по по-малко.

    Това са 4,8 тераватчаса енергия, които са по 13 150 мегаватчаса на денонощие. Ако ги разделим на 24 часа, се получава 548 мегавата мощност, но надали зареждането ще е разпределено равномерно денонощието че дори и в дните от седмицата.

    По-скоро ще се зареждат когато енергията е най-евтина. В бъдеще това ще е времето, когато пече слънце. Това нашето бъдеще е вече настояще в Германия, където при свръхпредлагане, когато пече слънце и духа вятър цените на тока са отрицателни и на практика ти плащат за да си заредиш електромобила.



  58. 58 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":Аха... И аз все за това се замислям. Като се заговори тук за електрически коли, зареждане на батерии и зарядни станции, това киловати и мегавати ги нямат за нищо някои хора. Все едно си опъваш кабела на печката и го включваш в контакта и всичко е наред. А зарядна станция с десетина бързи зарядни си иска мощност, като за един квартал...
    —цитат от коментар 48 на Petleshev


    То е измислено ..
    Германци измислиха система без кабели, без да се копаят улици, тротоари и после наново да се асфалтират ..

    Дизел на метанол!
    Има си генераторче и като дойде кола - се включва и почва да я зарежда!
    Като няма кола - си стои ..

  59. 59 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#56] от "Ivan е":

    "... Сам сметни по колко автомобила на час могат да се заредят с мощност 250 киловата...".

    Колко? Десетина коли ще ги зареждаш по 3-4 часа и то, ако не са с от по-големите батерии. А за бързите зарядни които са над 100 киловата, сам смятай какви мощности трябват. И ако тия мощности са от фотоволтаици - олеле майко! Не казвам, че не възможно. Просто става много сложно и скъпо, защото иска големи площи, кабели, акумулатори и прочие. Скъпичко си е...!

    Бивш tww09306483.
  60. 60 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#55] от "Гражданин":

    Ти може и да си твърдо за фотоволтаици по покривите, ама ЕРП-тата въобще не са! На теория за мощности до 30 киловата процедурата е много облекчена. Ама я се опитай на практика да го направиш... Свят ще ти се завие от спънки и бюрокрация, която е така направена, че да обслужва интереса на ЕРП-тата и едрите играчи в енергетиката.
    Преди време с няколко колеги се опитахме да започнем такава процедура, за да поставим солари на покрива на държавна сграда. Познай какво се случи...?!

    Бивш tww09306483.
  61. 61 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#58] от "simChо":

    Само не схванах, защо тоя метанол да не си го наливам директно в резервоара, ами ще правяим ток от него с генератор, че да зареждаме батерии?!

    Бивш tww09306483.
  62. 62 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    Вероятно за да покажат подобни платформи, имат идея и за по-натам.
    —цитат от коментар 36 на krasenoFski


    Ми те ги показаха, още май месец , а преди това и още в 2019 ..

    https://www.youtube.com/watch?v=RnbSnVPFSNg

    А новото при израелците е Corner Module..
    Те го те :

    https://www.youtube.com/watch?v=TDuEQpvhn1w&feature=emb_logo

    https://www.youtube.com/watch?v=7b_xO-EnjkI

    А ето ги модулите, още преди повече от година ..
    https://www.youtube.com/watch?v=Kx2bmDb56j0

    За сега имат подписан договор, за предварителни намерения с "Махиндра" и това е всичко ...
    А части, та да сглобяват от тях модулите щели били да се взимат от Mitsubishi Corporation, American Axle и Musashi .

    Ама от година - единственото раздвижване са ентусиястите по форуми и този интерес на "Махиндра"..

    Дано успеят , момчетата .. дано тежките времена отминат ..

  63. 63 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#54] от "Гражданин":

    Първо не можеш да събереш един автомобил на 10 квадрата, освен ако не караш мини или смарт. Стандартно паркомясто е поне 15 квадрата без мястото за излизане, което събира точно 10 стандартни панела по 280 вата . Това са 2,8 kWp, от които се очаква за нашата географска ширина да произведат 3 640 киловатчаса енергия годишно.

    Тесла модел 3 изминава над 500 км с зареждане на 80kWh батерия. Можеш да я заредиш 45 пъти, но нека ги сложим 40 заради загубите в зарядното. Това са 20 хиляди километра годишен пробег от всяко паркоместа, при средно годишен пробег 12 хиляди километра.


    Както и да го погледнеш, едно паркоместо може да произвежда повече енергия отколкото потребява.


    Трябва да обърнем внимание, търсенето и предлагането на енергия от фотоволтаичния навес няма да съвпадат с нуждите на автомобила и през лятото повече от енергията ще бъде отдавана в квартала, а през зимата, автомобилът ще има нужда от повече ток, отколкото може да произведе а.

  64. 64 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    До коментар [#58] от "simChо":Само не схванах, защо тоя метанол да не си го наливам директно в резервоара, ами ще правяим ток от него с генератор, че да зареждаме батерии?!
    —цитат от коментар 61 на Petleshev


    Не може!

    Зелената сделка!
    Електромобили!

    Те я новината, тука я намерих в едно специализирано издание, че ще мислиш че лъжа .. :
    ------------------
    Берлинский стартап ME Energy разработал станцию ​​быстрой зарядки, на которой электричество вырабатывается прямо на месте с помощью двигателя внутреннего сгорания, работающего на биометаноле ...
    Станция быстрой зарядки на метаноле на 150 000 евро дешевле, чем обычная электрозарядная станция. С 1500-литровым баком для метанола и предусмотренной мощностью зарядки 150 кВт автономная зарядная станция обойдется не более чем в 80 000 евро.

    К концу 2020 года ME Energy грозится подготовить свою станцию ​​быстрой зарядки к серийному производству. Вроде бы все замечательно, провода тянуть не надо, выходит колоссальная экономия денег.."
    ---------------------

    То иначе и природен газ може да си гориш, директно в двигателя, вместо в ТЕЦ, па от там по кабели да прехвърляш, да зареждаш батерийки , през зарядни станции и т.н.

    Ама не може - Екология, бако!

    https://www.youtube.com/watch?v=1YPAU0CH-jg&t=17s

    Заветите на Грета Тунберг!

    Тънка работа е ..

  65. 65 Профил на Shiznitz
    Shiznitz
    Рейтинг: 12 Неутрално

    До коментар [#12] от "Ivan е":

    "Доказателство са множеството газови уредби с бутилки на мястото на резервната гума, които имат пробег стотина километра и по-малко. "

    Малко подвеждащ е коментарът ти. Имал съм газова бутилка на мястото на резервната и беше 36 литрова, с полезен обем към 30л. Това ми стигаше за поне 400км с тогавашната бангия.

  66. 66 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    [quote#16:"_imi_"][/quote]

    Ахам значи на Тесла и излиза по скъпо да си ги произведе сама отколкото да ги купи от израелците? Същото е и с другите големи производители.

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  67. 67 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    ... това са 2,8 kWp, от които се очаква за нашата географска ширина да произведат 3 640 киловатчаса енергия годишно.
    —цитат от коментар 63 на Ivan е


    Е малко се пресилваш, това се опитвам да ти обясня. Смяташ с оптимални стойностти, които в реалността няма как да се постигнат. Удобно пропускаш загуби при конвертиране, пренос, зареждане и разреждане, разходи за куп неща. Соларната енергия все още се изплаща трудно и все още е повече зелена идея, отколкото икономически обоснована, затова я дотират. Ползите идват по-скоро от по-екологичния начин на живот, съответно по-малко разходи за здраве и т.н. ... ядрената енергия все още е по-изгодна. Има вече по-модерни и по-компактни/малки ядрени реактори, които са много по-безопасни от руските самовари. Ама на, купихме едни руски тарамбуки и искат да ги монтират сега ...

  68. 68 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина"Израелска компания показа платформа за какъвто си искаш електромобил"Мечтата на Ленин за Електрификация.
    Нафта, мазут, дизел, газ, антиел Тотоплофикация... утекоха в историята.Е-платформа проектира и решение намира?
    —цитат от коментар 22 на dnevnikar


    Ми леките коли са около 5%-6% от консумацията на горивата, така че какво точно ще се промени глобално, дори и 100% да станат електро - неясно ..
    Според мене - точно пък нищо ..

    А трактори, комбайни, багери, булдозери, кораби, самолети .. са доста далече от минаването на батерийки ..
    Ми един кораб, от серията "Емма Маерск" има разход 14 000 литра на час, и не спира в продължение на месец ..

    Това как би могло да е на литиево-йонна батерийка и кога ли ще стане?

  69. 69 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#67] от "Гражданин":

    Kоя от двете цифри не е вярна? На 15 квадрата няма да се съберат 10 панела по 280W или 1kWp в България не произвежда РЕАЛНИ 1300kWh годишно на изхода на инвертора? В някои години се е стигало и над 1400kWh в Южна България.

    Дали загубите по ниско напрежение без премимаване през трансформатори на 20 метра от фотоволтаика до жилищния блок ще са повече отколкото от АЕЦ Козлодуй до същия този блок?


    Това са лесно достъпни факти, които може да провериш или направо да ми кажеш твоите сметки. Колко киловатчаса могат да произведат 10 панела по 280wp?

  70. 70 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#65] от "Shiznitz":

    Вероятно си прав. Направил съм си грешни изводи от газовата уредба на баща ми, който имаше suzuki vitara с бутилка в багажника, която едвам му стигаше за 200 км извънградско. Мислех си че бутилките на мястото на гумата са още по-малки, защото съм останал с впечатление, че те имат най-малък пробег.

    Изводът обаче остава същия. Когато през 10 километра имаш зарядна станция, пробегът с едно зареждане е най-малкият ти проблем, ако всичко останало ти е в полза.

  71. 71 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#68] от "simChо":

    Корабите ще минат на водород или в най-лошия случай на газ.

  72. 72 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 112 Неутрално

    Водородът не може да движи двигател. Водородът прави ток, който движи електромотор. Само че за получаването на водород е необходим ток. Като цяло водородът е вид акумулатор, който не остарява и не деградира.
    Смисълът е излишни мощности да правят водород и при нужда този водород да се гори за получаване на ток.
    За колите може да има смисъл за бързо зареждане, щото ако има механизъм за директно вкарване на водородна клетка, електрическите коли ще се зареждат за 30 секунди.

  73. 73 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#69] от "Ivan е":

    Вече ти обясних. Смяташ с пикови и оптимални стойностти. Не отчиташ куп неща, като загуби, техпроблеми, офлайн, цена, регулации, допълнително оборудване и т.н.. Соларната енергия все още е проблемна, защото все още е скъпа и няма буфери за ел енергия. Като си такъв жилав оптимист, що не вземеш да си сложиш едни 10 панела на покрива и да ги вържеш към енергото? Оше с подаване на молба за включване ще усетиш за какво дръво иде реч. Мечтаеш си малко теоритично, не си пробвал и не познаваш реалносттите. Тези соларни паркове, които имаме, те са строени с европейски пари и не са на случайни хора.

  74. 74 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2822 Неутрално

    До коментар [#6] от "onzitam":

    Енергийната плътност е нещо различно. Това е количеството извлечена енергия от единица обем. Пробегът и времето за зареждане не влияят на цената на изделието.
    От килограм въглища, метан, пропан-бутан и негфт се извлича десетки пъти повече енергия от кг. батерия.

    *ПКП-Проста кърджалийска путка-неформално любезно обръщение на мин. председателя към председателя на Нар. събрание
  75. 75 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2660 Неутрално

    До коментар [#63] от "Ivan е":

    Сметките ти обаче са само на хартия. На практика нещата се случват по друг начин. Тоест енергията от соларите трябва да я складираш някъде, а като сложиш разхода за други батерии, инвертори, трансформатори и разни други електроники и техники заедно с поддържането и сметките отиват в канала и възвращаемостта на инвестицията клони към нулата.
    Иначе е безспорно, че не оползотворяваме хиляди декари площи покриви, ами сменяме статута на земеделска земя.

    Бивш tww09306483.
  76. 76 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#50] от "nigel":

    Не казвам че е невъзможно но си е сериозен проблем. Очевидно не оценявате че течните горива имат огромна енергийна плътност. Докато прекарване на такива количества електричество не е баш тривиално. Да, като се вложат много,много пари ще стане.

  77. 77 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#72] от "Ipolit":

    Само че водорода никога няма да стане мейнстрим гориво защото има много недостатъци. Основните от които са че е изключително запалим и взривоопасен. И второто че понеже е с ниска молекулна маса буквално изтича през стените на съдовете в които е поставен. Не може да се съхранява и транспортира без големи загуби.

  78. 78 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#68] от "simChо":

    Напротив, леките автомобили и камиони правят 80% от потреблението на течни горива. Разбира се че няма да се мине веднага и може би скоро няма да видим багер на батерии.

  79. 79 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#75] от "Petleshev":

    +++++
    Точно! Че е екологично, няма спор. Но цената на соларния ток за момента не е икономически обоснована.

    Ако беше .. що покриви има за препокриване :)

  80. 80 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#58] от "simChо":

    Айде съвсем фантастично стана. Дистанцото зареждане на принципа на индукцията е измислено сигурно преди 200 години но има голям проблем спрямо жичното - капацитета е много, много по-малък. Т.е дори ако целия под на автомобила е антена ще ви трябват дни и седмици да заредите смислено количество енергия.

  81. 81 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#79] от "Гражданин":

    Не е баш така вече. Последните години фотосоларите поевтиняха дотолкова че в местата със много слънчево греене като Испания вече се строят соларни паркове на пазарен принцип - без субсидии и преференции. Да, още не е масово но предвид че цената на енергията от въглища и атомни централи нараства заради екология и безопасност, може да се окаже че съвсем скоро всички покриви масово ще бъдат облицовани.

  82. 82 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2588 Неутрално

    До коментар [#35] от "Petleshev":

    Разбирам те напълно. От това което си споделял е видно, че в Бг засега ел колите са в графата "лукс". Както и преди сме споделяли, всичко започва с инфраструктурата. Тук при мен я има, при теб все още не.
    Само за Септември има над 350 нови зарядни станции и всичките те вече са минимум 22 киловата. От ден на ден става все по-лесно и бързо да "заредиш"

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  83. 83 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#73] от "Гражданин":

    Въпросът ми беше кратък и ясен. Колко киловатчаса е реалното производство от 1kWp фотоволтаична централа на изхода на инвертора?

    Имам фотоволтаици на покрива. Не са 10 но имам. Засега не мога да докарам това производство, защото инвертора ми е свързан с лимитер, който ограничава производството до моментната консумация на дома ми.

    Няма нужда да обяснявам, защо не връщам енергията нали? Все пак живеем в България. Даже не съм си правил труда да ходя до енергото, защото съм запознат с бюрократичния АД който ме очаква, дори да реша да подарявам излишната енергия.

    Въпреки това успявам да докарам до около 1000 киловатчаса годишно от 1kWp . 1300 киловатчаса са напълно реални за България без никакви преувеличения.

    Излишната енергия я складирам в ... бойлера.

  84. 84 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Неутрално

    До коментар [#57] от "Ivan е":

    Не ги бъркам (иначе трябва да си хвърля дипломата ;-) ), смятал съм с годишен пробег 20 хил. км. Изненадан съм от числото 12 хил. - аз правя повече, а не карам колкото много от познатите ми, да не говорим за германците. Но щом има такава статистика може и така да е.


  85. 85 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Весело

    До коментар [#68] от "simChо":Корабите ще минат на водород или в най-лошия случай на газ.
    —цитат от коментар 71 на Ivan е


    На платна е още по-екологично. Пък и нали ще отпаднат танкерите, контейнери могат да се возят и с по-малки гемийки.

  86. 86 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Весело

    До коментар [#50] от "nigel":Не казвам че е невъзможно но си е сериозен проблем. Очевидно не оценявате че течните горива имат огромна енергийна плътност. Докато прекарване на такива количества електричество не е баш тривиално. Да, като се вложат много,много пари ще стане.
    —цитат от коментар 76 на m17


    С енергийната плътност на течните горива не съм наясно, но с "прекарването на такива количества електричество" си вадя хляба. Там няма невероятни технологични предизвикателства, просто развитие на инфраструктурата. Което ще стане паралелно с нарастването на нуждите. Струва много пари, разбира се.

  87. 87 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#85] от "nigel":

    Подиграваш се, но това за газта мисля че вече влезе в сила за пристанищата. Не помня от коя година, корабите ще могат да влизат в пристанищата само на газ, както сега влизат само на дизел и не могат на корабно гориво, с което се движат в открито море.

  88. 88 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Неутрално

    Няма нужда да обяснявам, защо не връщам енергията нали? Все пак живеем в България. Даже не съм си правил труда да ходя до енергото, защото съм запознат с бюрократичния АД който ме очаква, дори да реша да подарявам излишната енергия.
    —цитат от коментар 83 на Ivan е


    Поздравления (наистина !) за инициативата лично да прилагате нещо за което толкова разпалено агитирате. Опасявам се обаче че за връщането на енергията пропускате някои подробности.
    Представете си ситуация когато от "енергото" изключат вашия извод за някаква профилактика, присъединяване на друг потребител и какво ли още не. Готов ли сте да поемете отговорността да обезопасите извода от подаване на обратно захранване от ваша страна ? Не е нужно да имате дежурен оператор в къщи, но като минимум диспечерът трябва да поддържа постоянна връзка с вас и още десетки/стотици като вас за да съгласува оперативните мерки за осигуряване на безопасност. Готов ли сте да гарантирате надеждно обезопасяване от ваша страна, с поемане на съответната отговорност при техническа неизправност ?
    Не става дума за кабинетна приумица на някакви омразни бюрократи. Правилниците за техническа безопасност по цял свят са доста подобни защото са написани след хиляди злополуки.
    Доколкото знам от колеги вече има няколко случая на районни техници пострадали от подаване на обратно напрежение при работа по уж изключени и обезопасени кабели.
    За Ваша информация - не работя в "енергото" и основно не работя за българския пазар, така че нямам никаква лична заинтересованост да защитавам някого.

  89. 89 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 963 Весело

    До коментар [#85] от "nigel":Подиграваш се, но това за газта мисля че вече влезе в сила за пристанищата. Не помня от коя година, корабите ще могат да влизат в пристанищата само на газ, както сега влизат само на дизел и не могат на корабно гориво, с което се движат в открито море.
    —цитат от коментар 87 на Ivan е


    Не се подигравам, малко да разведрим обстановката. Има една стара приказка че сериозното лице не означава непременно умна глава :-)

  90. 90 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#86] от "nigel":

    Със сигурност ще е необходима промяна на електропреносната система, но голяма част от проблемите може да бъде решена на софтуерно ниво чрез така наречения demand response. Сегашната парадигма е, че производството следва потреблението и централите работят с мощността, която е необходима на потребителите.

    Обаче възобновяемите източници не мислят така и си работят когато им е кеф, без да се съобразяват с нуждите на потребителите. Тогава потребителите започват да се съобразяват с ВЕИ производството с помощта на моркова и тоягата. Когато пече слънцето тока е много евтин, когато не пече слънце и не духа вятър, тока ще стане адски скъп.

    ако трябва да зареждаш електромобила си веднъж в седмицата, най-вероятно ще предпочетеш да го заредиш точно когато цената на тока е най-ниска или нулева, а когато вечерно време киловатчас струва 50 стотинки, надали и през ума ще ти мине да включиш автомобила на зарядно.

    Това разбира се ще го прави софтуер, който ще следи цените и ще включва и изключва консуматори спрямо наличната мощност към момента. Надали на някой му пречи кога ще се зареди автомобила или ще му се загрее бойлера, ако в крайна сметка винаги електромобила е зареден, а бойлера загрят.

    Ако в Калифорния имаха такава система, нямаше да имат режим на тока, защото климатиците нямаше да се включват чак когато собствениците се прибират, а слънцето вече е залязло, при положение че е могло да работят през деня, когато е имало излишна енергия.

  91. 91 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    ... Засега не мога да докарам това производство, защото инвертора ми е свързан с лимитер, който ограничава производството до моментната консумация на дома ми.
    —цитат от коментар 83 на Ivan е


    Ами написах ти и горе, като решиш да върнеш енергия по жиците, ще се сетиш за какво дръво иде реч.

    Предвид зимен период, лошо време и т.н. въобще не съм убеден, че вадиш 1000 киловатчаса годишно от 1kWp, но щом казваш ...

    А и защо не вземеш да назовеш разходите по покупка, монтаж и поддръжка на инсталацията? И за колко време смяташ да я изплатиш със спестени 250 лева на година? И ок, може и да вкарваш енергията в бойлера, но за да я вкараш там, все пак трябва да е достатъчно студен, нали? На бойлера му трябват

  92. 92 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#88] от "nigel":

    Инвертора не е толкова глупав. Всеки мрежов инвертор следи мрежовата честота и напрежение, иначе няма как да работи. При отпадане на мрежата, инвертора автоматично спира работа, защото няма с какво да сравнява. Това е очевиден недостатък, когато спре тока, защото колкото и слънце да пече аз пак нямам ток, но е направено от съображения за сигурност.


    Другия вариант беше да си купя хибриден или островен тип инвертор, който да ползвам с батерии, но там инвестицията няма избиване, защото един цикъл от живота на батерията струва повече, отколкото да си купя тока от енергото.

    Искрено се надявам най-накрая бюрократичните спънки да отпаднат, за да може добавянето на повече панели да стане рентабилно, дори да връщам енергията по пазарни цени на тока. Въобще не ми трябва да се занимавам със субсидирани цени.

  93. 93 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#91] от "Гражданин":

    Системата ми струва около 2000 лв, но инвертора може да поеме още няколко панела, които засега не ми трябват. Панелите са четири броя по 270 вата. По показания на инвертора и контролния електромер след него, за година назад добивът е малко над 1000 киловатчаса, но все още нямам две навършени години за по точна статистика. Какво съм спестил не е много ясно, защото понякога включвам консуматори, които надвишават с малко производството на панелите, "за да не ходи зян" тяхното производство.

    Основно изградих системата за да ми топли бойлера. Прецених че е по-добрия вариант отколкото класически колектори за топла вода. През лятото се справя перфектно със задачата и остава енергия и за климатика.

    Класическа система щеше да ми струва пак толкова, а и повече като се има предвид нуждата от по-голям и скъп бойлер, който ще протече на петата година по новите стандарти за качество.

  94. 94 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#93] от "Ivan е":

    Адмирации за ентусиазма! :-)

    Да, за 10-15 години ще се изплати. Като това е и живота на кумулатора. Последния според мен е неизбежен, ако наистина искаш да оползотвориш добитата енергия.

    По-подходящи консуматори за фотоволтаиците (със скромен акумулатор) са хладилник, осветление, телевизор, зарядни и разни други малки досадни консуматори, които трупат доста на сметката. Само хладилника ти точи поне 30 квчаса месечно.

    Там, където ти е нужна топлина - бойлер, парно, по-добре със обикновен соларен панел.

    Имам намерение и аз да правя, но все отлагам .. :-)

  95. 95 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#93] от "Ivan е":

    Това е много интересно, аз съм проучвал и сравнявал цената на слънчева система за топлене на вода при вариант фотосолар или класическа водна система. И фотосолара излизаше с пъти по-скъп и доста над тази цена която споменавате. И още един въпрос - как сте постигнали "съхранявам излишната енергия в бойлера" - как точно модулирате консумацията на бойлера ?. Или дори как го пускате само като има излишък на енергия ?

  96. 96 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#94] от "Гражданин":

    Абсолютно всички консуматори се захранват от инвертора, който просто връща енергия в инсталацията на цялата къща.


    Бойлера тества през 10 минути дали има има излишна енергия, като се изключва и проверява дали лимитера се включва. Ако е включен значи има излишна енергия и включва реотана на 500 вата мощност, ако лимитера изключи остава така, ако ли метъра е включен, включва реотаните на 1000 вата и тогава със сигурност лимитера изключва, защото дори в ярък слънчев ден по обед, рядко мощността надхвърля 950 вата, въпреки че теоретично трябва да е 1080 вата.


    Автоматиката е малко елементарно, но за сметка на това работи безотказно.


    Класическата система за загряване на вода щеше да ми топли само бойлера и за тази цена пак нямаше да е достатъчна през по-голямата част от зимата, а през лятото нямаше да мога да ползвам излишната енергия, която сега ползвам за климатика.

  97. 97 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#95] от "m17":

    Кога сте правили това проучване? за последните няколко години цената на фотоволтаиците падна почти двойно. Има един интересен вариант, за който съм чел по форумите, но не посмях да пробвам. Свързват фотоволтаиците директно към бойлера без инвертор, което излиза много по-евтино. Проблемът е, че при прав ток при изключване на терморегулатора се получава волтова дъга, която буквално може да го запали.


    Фотоволтаичните панели вече са на цени под лев за ват. Моите излязоха около 900 лв за 1080 вата, но сега има и по-евтини.


    Има обаче една подробност. Всичко съм си правил сам и не съм плащал за труд. Това си е сериозно перо. Инвертора е от алиекспрес, но от Европейски склад, за да не плащам мито. В България същият беше с няколкостотин лв отгоре.

  98. 98 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Идеята за модулиране е доста добра.

  99. 99 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    До коментар [#68] от "simChо":Корабите ще минат на водород или в най-лошия случай на газ.
    —цитат от коментар 71 на Ivan е


    В момента водород се добива от природен газ или въглища ..
    Метанов цикъл
    CH_4 + H_2O / CO + 3H2

    Цена $2-$2,5 за килограм.
    Биоводородът е на цена $5-$7 за килограм

    Когато водородът се изгори в двигател се получава вода + азотни окиси, които като се смесят става азотна киселина ..

    При дизел, има по-малко азотни окиси, на единица отдадена мощност, за това не е ясна целта ни да слагаме водород?

    При използване на горивни клетки, цената на цялото удоволствие става 3 пъти повече..
    А иначе за природен газ в дизелите на корабите е умно решение и е отдавна ..
    Но дуал-фюел е по-скъпо, като първоначална инвестиция, а никой не дава дотация - дотацията е за електромобилите .. та дизелите си лашкат и всеки да се оправя!

    Многократно съм давал следния пример от 2013 - MAN L35/44DF Dual Fuel Engine :

    https://www.youtube.com/watch?v=Slo27qMxdPQ&t=26s

    https://www.youtube.com/watch?v=LSobaJIyvQ0

    https://www.youtube.com/watch?v=9ZQ5wo7ul8A

    https://www.youtube.com/watch?v=FrwEpERNyEo&t=11s

    В цилиндрите изгаря 60% газ и към 40% дизел .. дизелът е необходим, за запалване, тъй като природният газ при налягането в цилиндъра се пали при 800-900 градуса, за това първо започва да гори дизеловото гориво, а после и природният газ

    КПД е до 56% ..

    Ако вземем този газ, изгорим го в ТЕЦ, вземем енергията, прехвърляме я по кабели, вкарваме я в батерии, изкарваме я и задвижваме кола - КПД ни е под 20% ..

    Но не се използва - Екология!
    Като КПД на

  100. 100 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2935 Неутрално

    До коментар [#28] от "Petleshev":на газ си само наполовина по-чист от бензина. никой няма да се занимава. иначе за няколко трилиона евро би трябвало да се решат нещата лека полека
    —цитат от коментар 32 на karatista


    Нещата се решават ..
    В ТЕЦовете се слагат неизкопаеми горива и биомаса, както и РДФ и се получава ВЕИ нисковъглеродна енергия ..

    Ето как е в ЕС :
    ---------------
    $31.07.2014 г. — In 2012, biomass and waste accounted for about two-thirds of all renewable energy consumption in the EU.$
    -----
    The "Renewable and waste sources" category includes Hydroelectric, Wind, Wave, Tidal, Solar photovoltaic, Geothermal aquifers, Landfill gas, Sewage gas, Biogas from autogeneration, Municipal solid waste (MSW), Poultry litter, Straw, Wood, Charcoal, Liquid bio-fuels, Bioethanol, Biodiesel and other Biomass.
    ---------------

    Така ще е и у нас, съвсем скоро!
    Ковачки вече тръгна по този път!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK