
© Blue Origin
Изстрелването на NS-13 на Blue Origin във вторник
Ракетата New Shepard на Blue Origin направи във вторник успешен тест на новите сензори на НАСА, предназначени за кацане на Луната.
Според Blue Origin, "демонстрацията на лунния сензор за кацане е първият полезен товар, монтиран от външната страна на ракета New Shepard и тества технология, предназначена за постигане на висока точност на кацане. Това ще даде възможност за дългосрочно изследване на Луната, както и за бъдещи мисии до Марс."
Ракетата New Shepard, разработена от Blue Origin на шефа на "Амазон" Джеф Безос, може да каца вертикално на земята след завръщането си от космоса.
НАСА искаше да види как новата технология работи на Земята, преди да бъде изпратена на Луната.
Тестовото изстрелване във вторник беше седмото за New Shepard (общо 13 за програмата), която е проектирана да превозва космически туристи на кратки "суборбитални" пътувания.
Пътниците ще достигат на около 100 км над Земята, което ще им позволява да изпитат микрогравитация. Капсулата за екипажа и туристите е монтирана на върха на New Shepard.
© Blue Origin Капсулата за екипаж на New Shepard
Според компанията капсулата ще разполага с най-големите илюминатори, изпращани някога в космоса. След като достигне необходимата височина, капсулата се отделя от носителя и двете превозни средства се връщат на Земята.
По време на теста във вторник (NS-13), капсулата се спусна с парашути, докато ракетата изпълни перфектно вертикално кацане.
"Взимаме най-доброто от разработките на НАСА, едно или две търговски предложения, като ги поставяме в задвижващия модул на New Shepard", каза Стефан Биенявски, старши инженер в Blue Origin, цитиран от Би Би Си. "Това, което наистина е ценно за задвижващия модул, е връщането обратно от космоса и извършването на контролирано кацане, което много прилича на това, което искаме да направим с лунното кацане."
© Blue Origin Контролираното приземяване на New Shepard NS-13
Първата от сензорните системи е разработена от Draper, изследователска организация със седалище в Кеймбридж, Масачузетс. Проектирана е за извършване на "зависеща от терена навигация", при която камерите събират информация в реално време за обстановката, която след това се сравнява с предварително заредени карти, за да се определи точното местоположение на превозното средство.
Тъй като през 60-те години НАСА имаше карти на Луната с ниска разделителна способност, Нийл Армстронг и Бъз Олдрин едва не катастрофират в поле от камъни по време на историческото кацане на "Аполо" 11.
© Blue Origin
Космическата агенция иска да избегне повторение на подобно нещо, така че сензорните системи като Draper имат за цел да направят кацанията по-безопасни.
"Целта за кацане на "Аполо" беше от порядъка на няколко мили, нашата цел за кацане е 100 метра - или по-малко", каза Биенявски.
Втората сензорна система се нарича Navigation Doppler Lidar, която е разработена в изследователския център "Лангли" на НАСА във Вирджиния. Той също така е проектиран да помага на превозните средства да кацат прецизно, като изпраща лазерни лъчи към повърхността на планетарното тяло и записва отразения сигнал, за да определи скоростта и височината на превозното средство.
Blue Origin е част от екипа, който трябва да започне разработването на спускателен апарат за НАСА, способен да върне хората на лунната повърхност за първи път от 1972 г. насам.
НАСА планира да изпрати мъж и жена на лунния Южен полюс до 2024 г., като това ще е първа стъпка в по-голям план за установяване на дългосрочно присъствие на Луната.
Високата 18 метра ракета New Shepard излетя в 14:36 BST (09:36 EDT) във вторник от тестовия център на Blue Origin близо до Ван Хорн, Тексас. Превозното средство достигна максимална височина от 105 км над Земята.