
© Надежда Чипева, Капитал
Урбанистите и местните власти трябва да подобрят условията за разходка в градовете, за да се справят с лошото здраве и социалното неравенство на населението, заявиха изследователи в четвъртък, след като пандемията от коронавируса подчерта колко важно е хората да имат възможност да ходят пеша.
Париж, Лондон, Богота и Хонконг са сред най-добрите градове за пешеходци в света, според ново проучване на близо 1000 града от базирания в Ню Йорк Институт за транспорт и развитие (ITDP). София, която е единствения български град в проучването, попада в средата на класацията.
Подобряването на условията за ходене пеша е особено важно сега, тъй като опасенията за безопасността доведоха до рязък спад в използването на обществения транспорт, създавайки по-големи рискове за уязвимите жители, каза Хедър Томпсън, главен изпълнителен директор на ITDP, цитирана от "Ройтерс".
"COVID-19 разкри драматично нашите неравенства на всяко ниво, включително вариантите за пътуване. По-богатите имат по-голям достъп до места за разходки и по-добър транспорт, докато хората с ниски доходи, нямат нито едното, нито другото", каза тя.
"Изключително важно е да изместим баланса в нашите градове от автомобилите. Така ще спечелим толкова много - от по-чист въздух до по-добро здраве до по-силни местни икономики и по-дълбоки връзки в общностите", смята Томпсън.
© Reuters
По време на затварянето заради пандемията, жителите на градовете по целия свят се разхождаха и тренираха по улици, по които не се движеха коли. С отмяната на ограниченията обаче трафикът се увеличи. Повече автомобили на пътя влошават качеството на въздуха, увеличават токсичните емисии и представляват по-големи рискове за пешеходците, според ITDP.
Проучването на ITDP класира градовете по мерки като плътност на градските блокове, близостта на жителите до откритите пространства без автомобили и достъпа им до услуги, включително здравеопазване и образование.
Много малко градове като цяло дават приоритет на пешеходците и са доминирани от автомобили. Докладът установи, че градовете в САЩ се класират особено ниско по всички параметри.
Сред градовете с над 5 милиона жители само Богота в Колумбия е в челната петица по трите параметри.
© Reuters
Първата класация оценява дела на хората, живеещи на 100 метра от място без автомобили, като паркове, пешеходни улици и площади. Те подобряват здравето, засилват връзките в общността и повишават безопасността на пешеходците, казват изследователите. Хонконг заема първото място с 85%, следван от Москва (75%), Париж (61%) и Лондон (59%). 53% от жителите на София живеят близо до места за разходка, като подобна е ситуацията в Бостън, Тунис и Алепо.
"Политиците трябва да разберат проблемите, които е причинило ориентирането към автомобилите. Тогава те ще могат да предприемат конкретни стъпки: от планиране на удобни и разнообразни квартали до оборудване на улици с пейки, широки тротоари и сянка", каза Тейлър Райх, водещ автор на доклада.
Квартал, в който хората могат да се придвижват пеша, е свързан с по-добро здраве за жителите и по-малко жертви на пътя. Той също така стимулира местния бизнес, намалява социалните неравенства и увеличава устойчивостта на въздействието на изменението на климата и икономическите шокове, каза Райх.
© Reuters
Втората класация разглежда дела на хората, живеещи на километър от здравни и образователни институции. В Париж 85% от хората живеят в такъв район, което му отрежда първо място, следван от Лима в Перу, Лондон, Сантяго в Чили и Богота. София се нарежда на сравнително добра позиция с 69%, подобно на Тбилиси, Рим, Тулуза, Познан.
Отделно проучване на учени от Университета в Уоруик, Великобритания, показа, че по-устойчивите икономически модели може да помогнат на света да се възстанови финансово от пандемията, като същевременно постигне целите за намаляване на въглеродните емисии.
© Reuters
По време на пандемията подобренията в качеството на въздуха може да са спасили повече животи, докато намаляването на шума в околната среда и задръстванията са довели до увеличаване на броя на хората, които спортуват навън, се казва в изследването, публикувано в началото на месеца.
Свободните места трябва да бъдат в основата на градското планиране, а създаването на улици без автомобили е "бърз, рентабилен начин" за превръщане на градовете в по-достъпни, каза Томпсън. "В новото ни ралност световете ни станаха много по-малки и ходенето е по-важно от всякога."
Virgin
Рейтинг: 2150 НеутралноОт ден на ден положението става по-лошо.
Политиката на "уплътняване" дава своите резултати.
Работата на парче, липсата на ясна визия за развитие на града, корупцията, корупцията и пак корупцията допълнително превръщат София в неудобен за живеене град.
geordgeo
Рейтинг: 1175 ВеселоТака е, няма нищо по-хубаво от ходенето пеш, поне за мен. На второ място е карането на колело, което ми е основния начин за придвижване в града целогодишно (условията за това няма да коментирам). Колата я оставям за семейни излети извън града, иначе в гаража. И те така се чувствам много добре...
Пипера е много лют
Рейтинг: 1140 НеутралноЗа сметка на това общината отдава годни за паркове площи на строителната мафия.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUBada Bing
Рейтинг: 683 НеутралноТрябва да се намалят разрешените проценти за застрояване.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
atmanpg
Рейтинг: 2142 НеутралноФандъкова да събори половината блокове, за да се освободи място за паркове.
Jazzdevil
Рейтинг: 1235 НеутралноКаква разходка бе - не слушате ли Мутафчийски - това е безотговорно!
blondofil
Рейтинг: 3024 НеутралноЕ па да си одат обратно на село.
pet_fire
Рейтинг: 5080 Неутрално"Едва половината софиянци живеят до места за разходка"
Но разстоянието до тях не е далече
EU defender
Рейтинг: 976 НеутралноТова изобщо не лош процент. Напротив. В София има много паркове. В Истанбул например или в Атина е доста по-зле. За мен най-парковия град, в който съм бил е Хановер.
The best way to predict the future is to invent it.ivanpopov
Рейтинг: 2249 НеутралноСофия беше най-зелената столица в Европа, предпоследното десетилетие на социализма. Не знам как са ни класирали тогава пред Хелзинки, но беше факт. Най-идиотските закони за реституцията, обаче, наравно с пълното безхаберие на избирателите и пълната безнаказаност на общинарите и държавните органи, са на път да превърнат София в подобие на хонг-конгския "Джунглата". На софиянци обаче определено им харесва, щом вече 29г подкрепят едни и същи практики.
EU defender
Рейтинг: 976 НеутралноДо коментар [#1] от "Virgin":
The best way to predict the future is to invent it.Масква те зове, като ти е неудобно тук.
J.J.
Рейтинг: 821 ГневноДо коментар [#1] от "Virgin":
Напротив, има ясна визия на главния архитект и тя е ДОПЪЛНИТЕЛНО УПЛЪТНЯВАНЕ. Според Здравков има много територии, които тепърва трябва да се уплътняват, независимо, че София е един от най-компактните градове в света сравнено с градове с подобно население. Най-лошото е, че силно рекламираната инициатива "Визия за София" също стигна до подобен извод и основен компонент от визията е "компактния град". Тази "визия" беше печално подкрепена от общинския съвет...
Славейко
Рейтинг: 1928 НеутралноПрез последните 24 години ни е!ха майката на нас софиянци - половин България се натресе тука, и се застрои де що имаше празно място. Качете се на Витоша и ще искате да се хвърлите като видите гледката
EU defender
Рейтинг: 976 НеутралноТоку що се връщам от преход от Бай Кръстьо до хижа Камен Дел и обратно. Това са над 12 километра. По пътеката срещнах максимум 20 души. На самата хижа имаше 5-6 човека. Какви разходки, народа е по масите и яко го мързи.
The best way to predict the future is to invent it.Сд
Рейтинг: 651 НеутралноВ Париж във Булонския лес само проститутки.В Пловдив на тепетата пълно със наркопласьори по храстите
Славейко
Рейтинг: 1928 НеутралноЦеко Минев запуши Витоша с помощта на Гроб и недоразумението Фандъкова
До коментар [#15] от "EU defender":
goofy
Рейтинг: 361 НеутралноКакто е приказката, гориш няколко литра дизел с бричката, за да идеш до фитнеса и да въртиш педалите на велоергометъра или да тичаш на пътека. Пълен абсурд е изобщо масовата употреба на автомобили в рамките на градовете и особено в централните им части. Логиката и здравия разум сочат еднозначно, че развитие трябва да се търси най-вече в градския транспорт, условия за масово ползване на велосипеди и нормални такива за пешеходците.
Автомобилът не е основно човешко право, Ганьо.
EU defender
Рейтинг: 976 НеутралноЗаглавието:
The best way to predict the future is to invent it.Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Статията:
Втората класация разглежда дела на хората, живеещи на километър от здравни и образователни институции. В Париж 85% от хората живеят в такъв район, което му отрежда първо място, следван от Лима в Перу, Лондон, Сантяго в Чили и Богота. София се нарежда на сравнително добра позиция с 69%, подобно на Тбилиси, Рим, Тулуза, Познан.
Ама нали трябва да хленчим и мрънкаме......
Billy Pilgrim
Рейтинг: 1515 НеутралноКакви неща се мислят по света а къде сме ние, трагедия. Какво им дреме на герп за добра урбанистична среда. Важното е да се дадат разрешения за строеж и да се лапнат едни пари, после като няма дори места за паркиране герп ще сложат зона и ще лапнат още едни пари. Що да се хабят да правят нови квартали със съответната инфраструктура, канализация и достатъчно пространство за хората и паркове, като може да пляснеш строеж там където и без това вече е претъпкано и да лапнеш едни пари без да си си мръднал пръста. Това е фандъка-герп както и всичките преди нея последните 30 години.
дерибеев
Рейтинг: 2915 НеутралноИ небостъргач е лоша дума ...
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васEU defender
Рейтинг: 976 НеутралноСпоред тази статия https://www.treehugger.com/global-cities-most-and-least-public-green-space-4868715 #:~:text=Home to a number of,and Toronto (12.7 percent).
The best way to predict the future is to invent it.с най-голям дял на парковата площ е Виена. Следват Стокхолм, Мадрид.
4ort
Рейтинг: 1734 НеутралноЯ да види каква е била ситуацията, когато "нямаше" корупция!
https://kiselec1.blogspot.com/2018/12/8-1985.html
Ramon Asvalda
Рейтинг: 1013 Весело"Едва 15% от хората ядат торта и имат масажен стол в къщи сочи проучване "
С тези темпове, ще излетим до някои сателит на Юпитер до другата година :))
Но какво да правят учените.. Хората ги е грижа повече за чувствата и политкоректността отколкото за прогреса, а има много груби истини, които биха ги накарали да се чувстват зле :)))
Stargate
Рейтинг: 1820 НеутралноДо коментар [#18] от "goofy":
Не сте Вие, този който ще каже, кое е основно човешко право и кое не, Ганьо!
Dark
Рейтинг: 1653 НеутралноДа се връщат по родните места, там има ниви и поля. Тук станаха в повече, но плащат данъци в селата си
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
krasenoFski
Рейтинг: 351 НеутралноВсичко е въпрос на приоритети и желание.
Един препатил
Рейтинг: 2787 Весело"Ходи пеша, бе! Ходи пеша!"
stupidbird
Рейтинг: 213 НеутралноЕдва ли би се случило нещо положително, докато има малоумни лобита като тези, които напират за повече права за автомобилите спрямо пешеходците:
https://www.instagram.com/sofiaforus/
glavatar
Рейтинг: 877 НеутралноАз мисля, че голяма част от "софиянци" не си пада по ходенето пеша.
hamiltonf
Рейтинг: 3648 ВеселоСофия между другото е една от най-зелените столици или големи градове в Европа, бие с доста дори Амстердам, който според някакви "корифеи" бил най-зелен като природа, но е "най-зелен" заради нещо друго...
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Костадин Иванов
Рейтинг: 3355 ВеселоПариж, Лондон, Богота и Хонконг са сред най-добрите градове за пешеходци в света, според ново проучване на близо 1000 града от базирания в Ню Йорк Институт за транспорт и развитие (ITDP). София, която е единствения български град в проучването, попада в средата на класацията.
Еретик^^^^^^^^^^
Много е важно кой попада в класацията. Иначе съм убеден, че В Бавско, Разлог, Самоков и Етрополе има повече място за разходки от Париж и Лондон.
Dankol
Рейтинг: 615 НеутралноУмнокрасавците обвиняват СО че е застроила София , а в същото време инвестират парите от кражбите на родителите си в апартаменти за шортлет в Booking и Airbnb !
Bedtime for Democracy
Рейтинг: 953 Неутралноличи си че в Нидерландия си ходил само по телевизора... Пак се изхвърляш без да имаш и бегла идея. Като махнеш центъра на А'дам , града е страхотен Pure Chewing Satisfaction
hamiltonf
Рейтинг: 3648 ВеселоДо коментар [#35] от "Bedtime for Democracy":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Никой не е казал, че не е страхотен, но София доказано е по-зеления град, от към природа, не от към е-автомобили, е-моторници, колоездачи или гребци по каналите.
Не се излагай за пореден път...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
deaf
Рейтинг: 2161 ВеселоДо коментар [#23] от "4ort":
Загледах се в таблиците от линка,който си постнал и се учудих за някои неща,които съм забравил. Излиза,че пилешкото месо (3,23лв.) и хладилниците (335лв.) са по-скъпи в сравнение с днес!
edin drugii
Рейтинг: 2086 НеутралноПравилното е във всички градове да се изгради широка мрежа велоалеи насочени към всички извънградски райони ,гори и места за отдих на по 20-30-40 км ,това ни трябва на всички и няма да има значение кой на колко километра от парка живее .
Манчо
Рейтинг: 1899 ВеселоХонконг заема първото място с 85%
Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!****************************************
Шегаджии ;)
majorman
Рейтинг: 655 ЛюбопитноЩо, ве, молът не е ли място за разходка? Гледам всичко живо се блъска да влезе там.
We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of mandaskal1
Рейтинг: 3999 ВеселоДо коментар [#32] от "hamiltonf":
Да не искаш да кажеш че Амстердам е зелен от "тревата", или пък е от влагата?
Манчо
Рейтинг: 1899 ВеселоПропускаш мухъла, май...... Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
Роси
Рейтинг: 7654 НеутралноВ България има и други зелени градове. Но те са по-малки и никой не говори за тях.
blondofil
Рейтинг: 3024 НеутралноДо коментар [#14] от "Славейко":
Който не може да покаже кръщелното на прадядо си че е роден в София да си оди у село да копа с мотиката.
w
Рейтинг: 213 НеутралноТова е, защото софиянци са алчни. Всичките си продадоха имотите на родителите и на бабите и дядовците като измряха. Купиха по един мерцедес и изпукаха парите.
tolex
Рейтинг: 648 НеутралноА бе дневник, разбирам, че 'неска нема с к'во да ядете борисов и гешев, от дубай спряха кинтите за протестите, та се чудите каква статия да иСкарате. По-тъп и неграмотен "информационен" материал отдавна не бях виждал. Вие какво искате - всички ли да живеят до местата за разхождане?!?! Как си представяте един 8 етажен блок и всички да живеят на 8-мия етаж? Думи немам, Задминахте ПИк, немате настигане вече. Ама то затова и абонатите ви вече не може да ги настигнете.
Николай Бучков
Рейтинг: 4848 ГневноТози "ПРЕХОД" се характеризира с "усвояване" зелени площи, вкл. квартални градинки, на места да се чуди човек как става така , че блоковете никнат един срещу друг, никакъв въздух между тях, спокойно може да се прескача през прозорци и тераси..... но, най-впечатляващото е, че има кой да ги купува!!! Човек започва да гледа физиономиите на новите си съседи, усеща специфични миризми....... и ако, засега това касае само половината софиянци, то тенденцията е и за останалата половина, ако имаме шанс този "ПРЕХОД" да продължи! А, като се наблюдава реакцията на народонаселението по други щекотливи въпроси, като корупция, която ти вади и двете очи едновременно, то само едно застрояване в градинки и паркове да дразни сетивата?!? Тук всичко се опорочи, всичко... минало, настояще , бъдеще... та нямало въздух, ами очевидно няма нужда от въздух......
ceci_
Рейтинг: 621 НеутралноТова е само в старитеиквартали. Новите са планирани с достиженията на европейската архитектурна мисъл!
Vassil Stoychev
Рейтинг: 497 НеутралноКметицата когато и да хвърли оставка все ще е късно. Ако се сравнят старите с новия градоустройствен план по отношение на озеленяване и паркове ,всички ще стигнат до извода, че главните архитекти +повечето районни кметове и администрация са за разстрел.
И да обясня за недостатъчно умни индивиди като tolex - в момента на много места по света се правят планове за т.нар. зелени градове.
Тези градове имат поне 40 % зелени площи съотнесени към общата площ на града. За сравнение поне по данните преди две години София имаше под 10%. Зелените градове не се изчерпват само с парковете , естакадите, фасадите на сградите, покривите, бреговете на реките и други неизползвани пространства също се озеленяват.
Което е еретична идея за софийските общинари -в тая работа никаква далавера няма.
olimpipanov
Рейтинг: 930 НеутралноПак добре при условие,че се застроиха доста мевдублокови пространства и унищожени градинки.
Отделно достъпът до планината, нещо униколано е силно затруднен, съоръженията
за ско ппък е съвсем друга бира. Кнщвевският лифт беше унищожен, този до бай Крътстьо също, но така е като от 30 г кметове са хора без поглед в бъдещето и корумпета + глаДно архитекти разбойници.
Petia Nikolova
Рейтинг: 704 ВеселоДо коментар [#41] от "majorman":
Боядисват стените на МОЛ-а в зелено и все едно е натура за разходка.
Petia Nikolova
Рейтинг: 704 НеутралноДо коментар [#8] от "blondofil":
Еврофондовете не стигат да отходни канал по селата и пътища. Инак и аз ще съм там.
lz2
Рейтинг: 2443 НеутралноНа село всичките места са места за разходки!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Клюводървец
Рейтинг: 609 ВеселоВ София,кварталите,Младост 1,2,3,4 и т.н.,Люлин 1,2,3, и т.н се построиха по времето га БКП/БСП,беше на власт по проекти спуснати от СССР.За какви разходки,за какви паркинги за лични автомобили става дума,когато за скапаният Москвич даваш 1500 лв. и чакаш безкрайно време ?
Ръй! Ръй!dnevnikar
Рейтинг: 3536 НеутралноUNITED EU UNION
Не съвсем уместни... паралели
#15 от EU defender:
Току що се връщам от преход от Бай Кръстьо до хижа Камен Дел и обратно. Това са над 12 километра. По пътеката срещнах максимум 20 души. На самата хижа имаше 5-6 човека. Какви разходки, народа е по масите и яко го мързи.
#16 от Сд:
В Париж във Булонския лес само проститутки.
В Пловдив на тепетата пълно със наркопласьори по храстите
#17 от Славейко:
Цеко Минев запуши Витоша с помощта на Гроб и недоразумението Фандъкова
dnevnikar
Рейтинг: 3536 НеутралноUNITED EU UNION
Харта за човешки права... конституция...
Няма една Конституция която да признава автомобил
като основно човешко право.
Ако по случай 3тия рожден ден са Ви подарили автомобилче ;)
бъркате понятията
До коментар [#25] от "Stargate":
До коментар [#18] от "goofy":
Автомобилът не е основно човешко право, Ганьо.
—цитат от коментар 18 на goofy
Не сте Вие, този който ще каже, кое е основно човешко право и кое не
Stargate
Рейтинг: 1820 НеутралноДо коментар [#57] от "dnevnikar":
Ок, вие си карайте каруцата. Нямам нищо против. Даже може в пещера да се преместите да живеете. Също нямам против! Само не се опитвайте да казвате на останалите какво да правят и как да живеят! Ама на вас левите другари само това ви се отдава! Някак си отвътре ви идва голямото его!
Петър Петров
Рейтинг: 695 НеутралноВ Мадрид ко правят - слагат два големи парка които са реално извън града но иначе ги броят.И средно статистически ко излиза - всички имат зелени площи.Ама в единия парк има по некоя майка с бебе,а я другия ептен нема никой.Ама иначе ги слагат в кюпа.Или работят само събота и неделя.
Горд българин с три години стаж в Испания .дерибеев
Рейтинг: 2915 НеутралноДо коментар [#18] от "goofy":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васТака е, и все пак защо след като не е право се трошат милиарди от данъците за пътища? Защо е гениалната хрумка "акциз върху горивата? Защо тогава е сочното парче торта наречено гражданска отговорност? Защо има еко такса върху автомобилите? И защо по дяволите аз да плащам хиляди лева годишно след като ти (не платил нищо от това) си имал права? Та, ако аз и милиони като мен не плащат откъде ще има пари за малоумната ти велоалея? И защо след като има еднопосочни улици и трябва да обикалям квартала, малоумната ти велоалея(същата която плащам и аз) не можело да е еднопосочна? Понеже бизнеса с ел. тротинетки на домакина се провалял?
джендър NATO generals
Рейтинг: 939 ЛюбопитноСтотици хиляди не излизат с години от мини града "Люлин".
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токvalerie pvi
Рейтинг: 229 НеутралноМного относително... София има Витоша , която е на макс 1 час . което е абсолютно уникално и невероятно предимство. . Живял съм в Лондон и Виена и в Белгия. И ще ме прощавате ...всичко е до култура на придвижване. В Лондон последните 5-6 години се пънат да са по европейци относно колелета...но са далече а и парковете им са пренаселени , така че се чувстваш като във фитнес зала . Виж Белгия и северните страни са светлинни години напред с вело предвижването. .
valerie pvi
Рейтинг: 229 НеутралноДо коментар [#55] от "Клюводървец":
Глупости ... В никой град по стар от 50 години няма паркинги специално проектирани в града при създаването му . Има пригодени
Виж конюшни е имало , ама те отдавна са превърнати в апартаменти. Това си е сериозен проблем навсякъде и в много градове колите умишлено се намаляват или ти излизат безумно солено.
Daniboy
Рейтинг: 641 НеутралноПо времето на социализма щеше да си председател на някоя комисия по разселване. „Товарете портокалите в бурета. Братя Карамазови”
PETZL
Рейтинг: 836 НеутралноДа ходят на село, там има къде да се разхождат.😉😍😜
99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.gost22
Рейтинг: 1981 ВеселоВсичките зелени и удобни градове са... гладки като тепсия. От там кеф ти пеша или с колело, част от трафика и по вода... От друга страна, важно е какво искат хората, а то си личи по покупката на жилища, а не по кой какво казал. Ако на софиянци им беше важен достъпа до парк, никой нямаше да купува имот в презастроен сокак. Та хайде стига оплаквахте нероден Петко. Хората си искат колата и МОЛ-а, а не парка.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...gost22
Рейтинг: 1981 ВеселоКато се замисля, може пък ББ да ползва еврокинти и да довърши "софийското море" и да му залесят бреговете като на Канал дьо Миди, което ще вкара значителна част от жилищата в графата "до 100 метра от зелена площ".
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...А, верно бе, няма да стане щото нали в момента искат оставката на ББ, та "софийското море" май ще си остане само на хартия.