Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters



Италианският дизайнер Брунело Кучинели прави луксозни мъжки костюми, които се продават за до 7000 евро. Но дори той - както повечето хора по света - не е носил костюм от месеци, камо ли да си е купил такъв.


"Всички сме затворени вкъщи, така че това е първото сако, което облякох от март насам", каза Кучинели пред "Ройтерс" в Милано, когато през септември представи най-новата си колекция, облечен в светлосив блейзър.


Повечето хора в момента работят от вкъщи, с новооткрита любов към спортните дрехи - тенденция, която някои експерти очакват да надживее пандемията. И се организират малко - ако въобще е позволено - сватби и официални тържества.

  • Тази разтърсваща промяна в поведението има дълбоки последици в цялата верига на доставки за костюми и официално облекло. Секторът е преобърнат нагоре с краката на всеки континент.

В Австралия, най-големият производител на мериносова вълна в света, цените са в свободно падане към най-ниските стойности за последното десетилетие. Много овцевъди са в тежко положение и трупат вълната под всеки наличен навес с надежда за възстановяване на пазара.




В северната част на Италия фабриките за вълна, които купуват от фермерите и тъкат плат за костюми от висок клас, са свидетели как поръчките от търговците на дребно буквално изчезват.


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


В САЩ и Европа няколко търговски вериги, специализирани в бизнес облекло, като Men's Wearhouse, Brooks Brothers и TM Lewin, са затворили магазините си или са подали документи за обявяване в несъстоятелност. Това се случи през последните няколко месеца и се очаква да ги последват и други.


Участници на всички нива в индустрията споделят пред "Ройтерс", че са принудени да се адаптират, за да оцелеят - от фермерите, които се насочват към други форми на земеделие, до фабриките за платове, преминаващи към по-разтегаеми тъкани за нова порода костюми, които не се мачкат лесно и са по-устойчиви на петна.


"Хората искат да им е по-удобно и са по-малко склонни да носят официален костюм", каза Силвио Бото Поала, управляващ директор на Lanificio Botto Giuseppe, фабрика за платове в италианския текстилен център Биела, която обслужва Armani, Max Mara, Ralph Lauren и Hermes.


По време на Zoom конференции ще видите мъже, облечени с риза, може би дори с вратовръзка, но малцина ще са в костюм.


Силвио Бото Поала,

управляващ директор на Lanificio Botto Giuseppe


Доменико "Мимо" Спано, базиран в Манхатън италиански шивач, който прави костюми, започващи от 5400 долара, казва, че прави три до пет костюма на месец в сравнение с 10 или 15 преди.

© Reuters

Доменико "Мимо" Спано, базиран в Манхатън италиански шивач, който прави костюми, започващи от 5400 долара, казва, че прави три до пет костюма на месец в сравнение с 10 или 15 преди.


Фермерите не могат да чакат


Цените на фината вълна в Австралия са намалели с повече от 50% през последните 18 месеца, тъй като покупките на мериносова вълна от италианските фабрики са почти спрени.

  • Референтната цена за мериносова вълна падна до A.58 австралийски долара (.1) за килограм в началото на септември от A.16 в началото на 2019 г. Оттогава цената частично се е възстановила до малко над A.

Андрю Бланш, управляващ директор на New England Wool в Нов Южен Уелс, който купува вълна от фермите за италиански производители на текстил, заяви, че много купувачи вече се оплакват от ненужни доставки.


"Всички те трябва да се отърват от натрупаната вълна, преди дори да се върнат на пазара тук, казва Бланш. Ако магазините не са отворени, цялата верига се задръства. Голяма част от поръчките, за които бяхме купили вълна, току-що бяха анулирани от клиенти в САЩ и Европа."


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


Бланш споделя, че Китай, който заедно с Италия купува по-голямата част от австралийския износ на вълна за над 3 млрд. австралийски долара годишно, сега е "единственото шоу в града", въпреки че китайските купувачи също вземат по-малко вълна.


Много фермери на мериносови овце съхраняват вълната си в навеси или складове; въпреки че някои, които все още се съвземат след тригодишната суша, продават продукцията си на слабия пазар, за да оцелеят.


"Не всеки е достатъчно голям, за да съхранява вълната си и да изчака цената да се промени", казва Дейв Йънг, фермер близо до град Яс в Нов Южен Уелс "Ние сме в положението, при което трябва да излезем на пазара за относително кратко време след стригането на овцете."


Йънг, който има около 4500 овце, каза, че е пренасочил някои операции, за да продава агнешко месо вместо вълна.


Силвио Бото Поала във фабриката Giuseppe&Figli край Биела, Италия.

© Reuters

Силвио Бото Поала във фабриката Giuseppe&Figli край Биела, Италия.


Малко по-нагоре по веригата за доставки, в Северна Италия, Бото Поала очаква продажбите на текстилната му фабрика да спаднат с 25% от 63 млн. евро миналата година и че ще отнеме 2-3 години, за да се възстановят.


Бизнесът му обаче е изолиран до известна степен, защото най-вече произвежда дамско облекло; други са по-песимистично настроени.


За някои бизнеси говорим за спад на продажбите с 50%-80%.


Еторе Пиаченца,

генерален мениджър на Fratelli Piacenza


Еторе Пиаченца ръководи вековна семейна фирма с годишен оборот от 52 милиона евро. Той също така е председател на групата на текстилните фабрики в местната бизнес асоциация.


Поала казва, че повече от 50% от оборота на фабриката му сега идва от вълна, която е направена по-разтегаема чрез специална обработка или добавяне на ликра.


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


Това е така, защото каквото и търсене да има за костюми в бъдеще, по-вероятно е да е за тъкани, които са по-устойчиви на петна и не се мачкат лесно, а такъв плат може да се използва и за всекидневно облекло, смятат производителите.


Италианският луксозен лейбъл Etro например току-що пусна "24-часово сако", изработено от трико и смес от вълна и памук.


"Клиентите ми са по пижами"


Постепенното преминаване към ежедневно облекло продължава от години. През 2019 г. дори "Голдман Сакс" - бастион на костюмите по поръчка - отпусна дрескода за своя персонал. Да не говорим за възхода на хипстърската традиция в Силициевата долина.


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


Но COVID-19 главоломно увеличи продажбите на комфортни и спортни облекла за сметка на бизнес облеклото.


През второто тримесечие на тази година, когато голяма част от света беше блокиран, Nike е била най-продаваната марка според Lyst, глобална платформа за мода, която анализира поведението на повече от девет милиона онлайн купувачи на месец.

  • Това е първият път от началото на индекса на Lyst, когато луксозна модна марка не заема първото място. Отделът Athleta на Gap, който продава спортни дрехи, е бил най-добре представящата се модна линия през трите месеца до 1 август. Продажбите са нараснали с 6% в сравнение с 52% спад в Banana Republic, известен с по-стилните си дрехи.

Костюмите се нареждат сред най-намаляваните и най-ниско продаваните артикули във Франция, Италия и Германия през септември според данни, събрани от StyleSage, която анализира цени от уебсайтове.


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


Марки от средата на пазара, включително Asos, Topman, Guess и Hugo Boss, са имали най-големите намаления - до 50%.


Сривът в търсенето на офис облекло накара американски търговци на дребно, включително Jos. A. Bank и J. Crew, да подадат документи за защита от кредитори през лятото, а много други търговци са изправени пред несигурно бъдеще.


20-25 000 американски магазина за облекла могат да затворят до края на годината, в сравнение с около 9800 през 2019 г.


Прогноза на консултантската фирма Coresight Research

"Признавам, че тази година не съм купил никакво офис облекло. Мога да ви кажа, че на разходка из Ситито може да видите много малко костюми", каза Джеймс Уитакър, партньор в адвокатска кантора Mayer Brown в Лондон.


Бизнесът е "изключително бавен" дори след края на карантинните мерки за Джаспър Литман, шивач, обучен в "Савил Роу", лондонската улица, известна с костюмите си за мъже.


Непригоден за новото време: съдбата на официалния костюм виси на конец

© Reuters


Литман споделя, че неговите клиенти, предимно адвокати и банкери, "седят вкъщи по пижама". Обикновено прави около 200 костюма годишно, но досега е направил само 63 през 2020 г.


Клиентите не са склонни да рискуват да се качат на влака, за да вземат дори костюмите, които вече са направени и предплатени.


"Няма смисъл да го правят, защото ще получат костюм, който не могат да носят."


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK