Макрон и Ердоган - зад спора за карикатурите се крие тежка криза

Протестът срещу френския президент Еманюел Макрон в Истанбул.

© Reuters

Протестът срещу френския президент Еманюел Макрон в Истанбул.



"Правителството на Мали поиска Турция да защити суверенитета ѝ в светлината на подновените френски колониални амбиции. Турска президентска делегация бе изпратена до Мали, за да обсъди разполагането на турска военна база за тази цел."


Тази новина е фалшива. Разпространяването ѝ на 25 юни от профил, подкрепящ турската намеса в Либия, в разгара на задочното турско-френско противоборство за северноафриканската страна обаче хвърля светлина върху истински проблем.


Прави го и сегашната остра словесна престрелка и размяна на реплики между президентите Реджеп Тайип Ердоган и Еманюел Макрон. Репликите на Макрон, че ислямът е "в криза" и защитата на карикатури отпреди години след убийството на учителя Самюел Пати, показал ги на ученици, станаха повод турският му колега да го посъветва два пъти "да се прегледа" и да се включи в призива за световен бойкот на френски стоки, започнал основно в арабски мюсюлмански държави, но подклаждан силно от лидери на неарабски като Турция и Пакистан. В резултат Франция отзова посланика си от Турция за пръв път от 119 години.




Проблемът е, че интересите им се пресичат все по-често, докато нуждите им да отправят остри нападки едни към други понякога се допълват.


Не са рядкост и резките словесни стълкновения за Сирия, Либия и Нагорни Карабах. Първият от години сериозен инцидент между държави от НАТО, който не е гръцко-турски, бе френско-турски - в Средиземно море - и бе свързан тъкмо с либийското ембарго. Франция е недвусмислен поддръжник на Гърция, Кипър и Египет в спора им за търсенето на изкопаеми горива в Средиземноморието, в което Турция търси своето място (а твърди, че то не ѝ е давано).


"Дневник" обобщава къде се сблъскаха интересите на Париж и Анкара в последните години.


Либия и Африка


Турция изпитва нужда от арабски съюзници, трайно присъствие в Северна Африка и поддръжка на договорите за възстановяване на Либия, когато (Анкара се надява) Правителството на националното съгласие, подкрепяно от нея, спечели войната, при това с нейна помощ.


Обратно, Либийската национална армия на Халифа Хафтар, която Франция подкрепяше по-скоро дипломатически, може да осигури нужната на Париж стабилност по южните либийски граници с важните за френските интереси в сигурността Нигер и Чад. Това е врата към целия Сахел и намиращите се там бивши френски колонии, белязани от нова вълна екстремизъм (и ангажирани със сътрудничество с Франция срещу него) в последните години.


Както казва обаче сенегалският опозиционер Абдулайе Батили, "има повече негодувание срещу французите днес в Сахел заради въпроса за сигурността". В момент, когато хиляди френски войници са в Сахел и Париж се опитва да избегне нов момент на нестабилност, цитиралият Батили "Файненшъл таймс" отбелязва, че Франция е въвлечена в задълбочаващо се съревнование и със стари (Великобритания), и с нови (Китай, Русия и Турция) сили в Африка.


Турският външен министър Мевлют Чавушоглу в Бамако с Махамат Салех Аннадиф, ръководител на мисията на ООН за стабилиация в Мали.

© Associated Press

Турският външен министър Мевлют Чавушоглу в Бамако с Махамат Салех Аннадиф, ръководител на мисията на ООН за стабилиация в Мали.


За това съперничество с Турция все по-често се пише във френски медии; два месеца след фалшивата новина за "освободителна турска делегация" в Мали турският външен министър Мевлют Чавушоглу действително кацна в Бамако след военен преврат - част от обиколките на турската дипломация в Африка, които само коронавирусът бе успял за кратко да ограничи.


Източното Средиземноморие


"Действията в Източното Средиземноморие" на Турция са обобщаващата фраза, която съдържа, но не се изчерпва със ставащото в Либия. Именно те - напрежението с Гърция, Кипър и Египет заради морските граници с Либия и търсенето на петрол и газ в оспорвани води - са повод Франция да призовава за европейски санкции срещу Турция.


През август, когато сеизмичният кораб "Оруч реис" навлезе във водите на гръцки острови, Франция подсили символично бойната си техника в Източното Средиземноморие, за да даде знак, че намесата в интересите на държави от ЕС е "червена линия" за Франция. Макрон не скрива, че фразата "Средиземноморска сила" винаги ще е част от френската идентичност както на запад (Северна Африка), така и на изток (Ливан и Сирия).


Сирия


В Сирия Франция активно помагаше на кюрдските Сили за защита на народа (YPG) - военното крило на фактически управлявалата близо половин десетилетие Северна Сирия Партия на демократичния съюз (PYD). За Турция YPG е сирийско разклонение на Кюрдската работническа партия (ПКК), призната в Анкара, Брюксел и Вашингтон за терористична организация и водила 3 десетилетия война с турската държава с десетки хиляди жертви.


Франция "да избира" между Турция и YPG в борбата с "Ислямска държава", призова бившият министър на европейските въпроси на Турци Йомер Челик през 2017 г., след като Макрон се срещна с кюрдска делегация, включваща представители на PYD и YPG. Франция, която обмисляше да засили военния си ангажимент в Сирия, бе обезпокоена и от турските операции в северната част на страната, отнели контрола на обширни територии от ръцете на YPG.


Сирия бе и поводът Макрон да изрече прословутата фраза за "мозъчна смърт на НАТО", за да онагледи недоволството си от решението на САЩ да позволят активната намеса на Турция в Североизточна Сирия, изтегляйки се от ключови територии, където кюрдите бяха стратегическият партньор.


Анкара върна жеста два пъти. Веднъж самият Ердоган каза, че може би Макрон е в "мозъчна смърт". Година по-късно Турция обвини в "мозъчна смърт" Минската група в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, която ръководи опитите за уреждане на конфликта в Нагорни Карабах, председателствана от Франция, Русия и САЩ.


Нагорни Карабах


Това бе последният голям геополитически сблъсък. В страна, отношенията си с която Турция понякога определя с фразата "една нация, две държави", тече десетилетен (но дълго замразен) конфликт с Армения - а във Франция живеят до 600 хил. души с арменски корени - еквивалент на 20% от населенето на родината на предците им. Влиятелни фигури от арменски произход са сред причините Армения да е част от Международната организация на франкофонията, макар малцина там да говорят френски (и дори бе домакин на срещата ѝ на върха през 2018 г.). Париж е под натиск и от арменската общност в страната, във френски издания се появяват публикации за наемниците от открито подкрепящата Азербайджан Турция, сражаващи се с арменските сили за Нагорни Карабах.


Визия за исляма


Битката обаче не е само за влияние в чужбина; във Франция тя има преки последици върху обществото.


Макрон обяви, че затяга мерките срещу радикализацията на мюсюлманите - близо 6 млн. във Франция, най-голямата общност в Западна Европа. От 300 чуждестранни имами вероятно половината са от Турция, макар турците във Франция да са под 10% от мюсюлманите там.


След убийството на учителя Самюел Пати Макрон говори за нарастващ риск от "ислямистки сепаратизъм" в момент, когато Турция контролира близо 20% от френските джамии; заявките за засиленото наблюдение на финансовите потоци и други мерки за борба с екстремистки течения са възприемани в Турция като удар по престижа на управляващите в Западна Европа, където голяма част от общността зад граница поддържа управляващата Партия на справедливостта и развитието.


Макрон и Ердоган - зад спора за карикатурите се крие тежка криза

© Reuters


Критици на Макрон, особено в мюсюлмански страни, казват, че той по-скоро трябва да работи срещу отчуждението на мюсюлманите във Франция и изолирането им в гета. Поддръжници казват, че заради радикализацията се появяват "паралелни общества", със свои закони, сред част от мюсюлманите, които рушат френския секуларизъм и заплашват нацията.


Ислямът стана повод Ердоган да призове турците "да не обръщат внимание на френските марки" и да обяви, че Макрон има "проблем с исляма и мюсюлманите" (който по думите му е и психиатричен).


Вътрешнополитически нужди


"Известният с културното си ниво турски президент има поне три мотива за нападението", пише от Париж за "Новая газета" Юрий Сафронов. Първо, Ердоган трябва да поддържа у избирателите постоянно чувство на борба с външен враг. Второ, Анкара поддържа за вътрешнополитически престиж образа на основен "защитник на мюсюлманите" (впрочем с особено изострено чувство към палестинците, но не само), и не на последно място се пресичат точките на интерес на двете държави, изброени по-горе.


Ердоган от години представя проблемите на Турция като външен заговор срещу растящата ѝ (действително) сила. Моментът на атака срещу Макрон и на присъединяването към бойкота - довело до протести срещу френския лидер в градове като Истанбул - обявен в някои арабски държави, съвпадна с непомненото дъно на турската лира - под 8 за долар.


Турската икономика не може да се измъкне от проблемите, започнали преди две години и довели миналата година до загуба на подкрепа в почти всички водещи градове на местните избори. От друга страна Макрон, който често дава заявки за европейско лидерство по външнополитически въпроси, се нуждае от стратегия срещу радикализацията и за да спечели част от електората на крайната десница, пише "Вашингтон пост" и цитира Аслъ Айдънташбаш от Европейския съвет за външна политика.


"Тази битка е сбъдната мечта и за двамата. Макрон и Ердоган намериха един в друг идеалния враг. Раздорът работи и за двамата лидери по странен начин, както вътрешнополитически, така и за влиянието, което се опитват да изнесат навън."


Аслъ Айдънташбаш, анализатор

Отвъд временните вътрешнополитически нужди остава пропастта заради етапа в развитието на двете държави: утвърдената, влиятелна, многолюдна, бивша колониална сила Франция, с мрежа от връзки и интереси по света, срещу все още растящата откъм икономика, население и амбиции Турция, чиято мрежа все по-често се преплита с френската.

Ключови думи към статията:

Коментари (59)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Ердоган срещу БАНКСТЕРИТЕ, 1000 лири за лев.

  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    А е имало времена през 19-ти век например,когато Турция и Франция са били не само съюзници,но и приятели. Минало-бешело...

  3. 3 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Неутрално
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5778 Весело

    Тази криза им идва "дюшеш" и на двамата!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    "Тази битка е сбъдната мечта и за двамата. Макрон и Ердоган намериха един в друг идеалния враг. Раздорът работи и за двамата лидери по странен начин, както вътрешнополитически, така и за влиянието, което се опитват да изнесат навън."

    Аслъ Айдънташбаш, анализатор

    Ей, това е аслъ анализатор ама малко ташакбаш, защото Макрон е принуден да даде достоен отговор на ислямската агресия която става все по-нетърпима, докато за феса ислямската експанзия е същността но исляма!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  6. 6 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Френският външен министър Мевлют Чавушоглу
    ==========================================
    На снимката. Кохато пишеш дълго и обстоятелствено, но малко си объркан от всички с френски имена.

    Свободата, Санчо...
  7. 7 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 882 Неутрално

    утвърдената, влиятелна, многолюдна, бивша колониална сила Франция,
    =====================================
    Бивши колониалисти няма. При това Турция е почти 90 милиона, не знам защо Франция е определена като "многолюдна" и Турция не е призната за колониална сила.

    Свободата, Санчо...
  8. 8 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    Спор между една бивша вече колониална империя и държава с мечти за възстановяване на османската империя. И двете, надценяващи собственото си значение в реалностите на 21 век.

  9. 9 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 845 Любопитно

    "Френският външен министър Мевлют Чавушоглу ..."

    А бе, Дневник, и вие ли се напълнихте с герберски калинки?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3807 Весело

    Давай Ердо..... 👈.....
    Той е само едно момче което не си е научило домашното.


    Bukalemun
  11. 11 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    Бай Ердо гледа да отклони вниманието от истинските проблеми.

  12. 12 Профил на #ОСТАВКА
    #ОСТАВКА
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    Ако на мюслитата не им харесва, да бегат обратно. Франция не им е длъжна

  13. 13 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    Добре, че се намери един европейски лидер, който посмя да се опълчи на пълзящата религиозна ислямска радикализация. Както и на опитите на един смешник, сходен на нашия, изживяващ се за диктатор, да припознае радикалните ислямисти за свои.

  14. 14 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    "Турският президент Реджеп Тайип Ердоган ще украси корицата на новия брой на френското сатирично издание „Шарли ебдо“ в сряда, съобщи редакцията в Туитър, предаде ДПА.

    Карикатурата на Ердоган вероятно ще ожесточи войната на думи между турския президент и западните привърженици на свободата на словото, отбелязва БТА.

    Във вторник „Шарли ебдо“ публикува в Туитър корицата на следващия брой, на която ще има карикатура на Ердоган, който седи на стол, като повдига полата на забрадена жена и разкрива задните ѝ части. Карикатурата е озаглавена: „Ердоган - той е много забавен насаме“. **************************************************.
    След време ако оцелее някой, ще напише, че Третата световна война е започнала заради едни карикатури.

  15. 15 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 920 Неутрално

    За съжаление Макрон е трагична фигура; каузата е вече загубена. Франция не е това, което беше преди 30 г., но след още 30 вече няма да има Франция - мюсулманите ще са поне 30%, а белите французи под 50%.
    Страната ще изглежда така, както сега изглежда националният ѝ отбор по футбол - всичко друго, но не и френски.

  16. 16 Профил на Strymski
    Strymski
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Ето така стават белите по света.
    Франция не е сама в тази битка , за разлика от Турция , която си създава врагове даже сред държави от мюсюлманският свят.
    И макар в този конфликт деликатно да се появява плашещият лик на религиозна нетърпимост , всъщност си е чисто и просто защита на икономически интереси.

    След грубата с Китай ,се надявам , че на Западният свят им “ светна “ най-после за опасността произтичаща от това ,да насърчават икономически ,амбициозни и склонни към авторитаризъм държави.

  17. 17 Профил на Strymski
    Strymski
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Грубата грешка с Китай

  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4533 Любопитно

    Бай Ердо гледа да отклони вниманието от истинските проблеми.
    —цитат от коментар 11 на chepokalipsis


    Именно, това се крие зад напрежението между Турция и Франция.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  19. 19 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4196 Неутрално

    Ердоган срещу БАНКСТЕРИТЕ, 1000 лири за лев.
    —цитат от коментар 1 на 442


    Когато ПЕЧАТАШ ПАРИ-ХАРТИЙКИ БЕЗ ПОКРИТИЕ както го прави Ердоган

    тогава НИКАКВИ БАНКСТЕРИ не са ти виновни

    Виновни са крадливите ръчички които искат да запушат дупките

    от откраднатото

    с ПЕЧАТАНЕ НА ПАРИ

  20. 20 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4533 Любопитно

    До коментар [#17] от "Strymski":

    Каква връзка има Китай с тази статия!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  21. 21 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4196 Неутрално

    НЕ Е само Исляма с който бездарно се борят бездарни хорица
    с двоен стандарт
    ЕС ЗАГУБИ БИТКАТА с ПОСТ КОМУНИСТИЧЕСКАТА КОРУПЦИЯ и РАЗВРАТ
    Видяхме че подобно на К-вируса ПОСТ КОМУНИСТИЧЕСКАТА КОРУПЦИЯ
    и РАЗВРАТ вече са в Европарламента - в ЕНП - справка ТУСК и МАРТИН ВЕБЕР

  22. 22 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    Арабистът проф. Владимир Чуков коментира в сутрешния блок на БТВ безпрецедентното обезглавяване на френски учител. Убиецът е млад чеченец, роден в Москва и емигрирал заедно с огромното си семейство в Париж. Сестрата на момчето е от 2014 година в Сирия. Бащата е дал съгласие синът му да направи този терористичен акт. Това семейство по принцип е ислямистки настроено. Този демонстративен акт в центъра на Франция е направен с почерка на "Ислмяска държава", каза още арабистът. Той разкри, че преди действията си терористът е провел разговор с джихадист от ИДЛИБ на руски език, вероятно сестра му. Обезглавяването в центъра на Франция е в почерка на Ислямска държава, допълни експертът.

    "17 г. да живееш във Франция и нищо да не възприемеш от културата на тази държава - това говори за този тип второ поколение емигранти и властите трябва да си направят огромни, огромни изводи", коментира още проф. Чуков.

    Франция трябва да си промени законите, защото обвиненията срещу тероризъм, в който участват имами, падат в съда. По делото за "Шарли Ебдо" обвиняем заплаши полицайката. Представяте ли си докъде са стигнали нещата!

    Проф. Чуков обясни още, че възелът между Франция и Турция се затяга. Припомняме, че в събота турският президент Реджеп Ердоган каза, че турският му колега Еманюел Макрон има проблем с мюсюлманите и че се нуждае от преглед за психично здраве. Днес пък турският президент ще украси корицата на новия брой на френското сатирично издание "Шарли ебдо".

    Това е резултат от обтегнатите отношения между двете държави от около година. Това е сблъсък между две държави, които спорят за влияние върху една и съща територия. Започна се от Либия, продължи се в Сирия и в Северен Ирак, заяви проф. Чуков.

  23. 23 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2537 Неутрално

    Кризата е тук и тя ще продължи, докато псевдо султана и подобните му не станат част от Цивилизацията!!!

  24. 24 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4196 Неутрално

    Докато не се появят РЪКОВОДИТЕЛИ от МАЩАБА на

    Роналд РЕЙГЪН
    Маргарет ТАЧЪР
    Хелмут КОЛ
    Франсоа МИТЕРАН

    с ЯСНИ МОРАЛНИ ПОЗИЦИИ и
    с РЕШИТЕЛНОСТ да преборят КОМУНИСТИЧЕСКАТА и ИСЛЯМСКАТА ДИКТАТУРИ
    дотогава ЕС и Западния свят като цяло
    ще мъждукат в режим на
    ДВУЛИЧНОСТ
    БЕЗСИЛИЕ и
    БЕЗДАРИЕ

  25. 25 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Не изключвам от външнополитическите си напъни, Ердоган накрая да се сдобие с херния.

  26. 26 Профил на paul_proteus
    paul_proteus
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Някой, някога опитва ли да прочете написаното преду публикация? Долунаписаното ми казва : твърдо НЕ.

    Френският външен министър Мевлют Чавушоглу в Бамако с Махамат Салех Аннадиф, ръководител на мисията на ООН за стабилиация в Мали.

    "Nothing succeeds as planned" - J. Heller in "Good As Gold"
  27. 27 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4196 Неутрално

    Арабистът проф. Владимир Чуков коментира в сутрешния блок на БТВ безпрецедентното обезглавяване на френски учител. Убиецът е млад чеченец, роден в Москва и емигрирал заедно с огромното си семейство в Париж. . Той разкри, че преди действията си терористът е провел разговор с джихадист от ИДЛИБ на руски език,
    —цитат от коментар 22 на constatator


    И ОТКОГА разговорите между ДЖИХАДИСТИ почнаха да се водят

    на РУСКИЙ ЯЗыК !!!!!!

    Някак си БЕЗДАРНО се правят опити ДА СЕ НЕГЛИЖИРА СЪВЕТСКО-РУСКИЯ елемент

    предвид факта че става въпрос за СЪВЕТСКО-РУСКИ ЧЕЧЕНЦИ такива каквито бяха

    и АТЕНТАТОРИТЕ от БОСТОНСКИЯ МАРАТОН преди време

  28. 28 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2537 Весело

    До коментар [#25] от "venelingeologia":

    Или с кафява линия, южно от кръста, откъм гърба....

  29. 29 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    Турчулята вече са проблем за целия западен свят и за арабския също.
    Това не е лошо !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  30. 30 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Някой питал ли се е, защо емигрантите в Европа се чувстват отритнати въпреки интеграционните политики и парички помощи?
    Турската държава не им създава никакви благинки, ама на нея не и се сърдят.

  31. 31 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Баба Меркел да сдава властта вече, в момента тя пречи на ЕС да вземе реални мерки срещу Тайип. Време е Германия и Франция да отворят съвместен икономически фронт срещу Турция и да ги фалират.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  32. 32 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    До коментар [#30] от "half truth":

    Защото в Турция ако се оплачат...........................

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  33. 33 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Защото в Турция ако се оплачат.
    До коментар [#32] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Дори и през ум не им минава да се оплакват от Турция. Те се оплакват от “двуличния запад”.

  34. 34 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    " През август, когато сеизмичният кораб "Оруч реис" навлезе във водите на гръцки острови, Франция подсили символично бойната си техника в Източното Средиземноморие, за да даде знак, че намесата в интересите на държави от ЕС е "червена линия" за Франция. Макрон не скрива, че фразата "Средиземноморска сила" винаги ще е част от френската идентичност както на запад (Северна Африка), така и на изток (Ливан и Сирия)."

    Жалко, че Франция е напълно сама в усилието си да въдвори ред срещу престъпните действия на източната сатрапия, но това е реалността в ЕС ! Много отдавна страни като Англия и Германия трябваше да последват нейния пример, а сега всички вече виждаме как един самозабравил се султан трябва да бъде поставен на място, включително и с икономически санкции !

  35. 35 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2104 Неутрално

    "Критици на Макрон, особено в мюсюлмански страни, казват, че той по-скоро трябва да работи срещу отчуждението на мюсюлманите във Франция и изолирането им в гета. "
    *
    Някой може ли да ми обясни какво означава "изолирането им в гета"? Да не би тези "гета" да са оградени и да има пропускателен режим? Или пък обитателите им да нямат право да живеят в други квартали? Да им е отказан достъп до образование?
    Истината е, че мигрантите сами се изолират и живеят в собствените си общности без ни най-малко намерение да се интегрират. Повечето от тях идват на Запад привлечени единствено и само от по-богатия живот и щедри социални помощи. Иначе нямаше да има 3-4 поколение мигранти, които да си живеят в паралелни общества.

  36. 36 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 548 Неутрално

    "Френският външен министър Мевлют Чавушоглу в Бамако..."

    няма ли да изтрезнеете най сетне?

  37. 37 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    До коментар [#35] от "pamela":

    Проблема е, че идват в западния свят и искат да го направят кочина като техния !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  39. 39 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3861 Неутрално


    До коментар [#21] от "Hawaii":
    "ЕС ЗАГУБИ БИТКАТА с ПОСТ КОМУНИСТИЧЕСКАТА КОРУПЦИЯ и РАЗВРАТ"

    Лошото е , че ЕС никога те е водил такава битка. Вместо международно осъждане на комунизма и търсене на отговорност за комунистическите престъпления , Западът прие комунистическите престъпници за нормални политически и бизнес партньори.

  40. 40 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3861 Неутрално

    "Френският външен министър Мевлют Чавушоглу в Бамако..."

    Грешката е очевидна , но преди години имаше един министър председател на Франция на име Жак Шабан Олмаз.

  41. 41 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    Султанът използва невежеството на хората. Средновековни норми.

  42. 42 Профил на nix1130
    nix1130
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Още моя приятел Нострадамус каза че 3тата св война ще я започне кюрд. А аз не виждам по голям кюрд от ердо.

  43. 43 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3846 Неутрално

    До коментар [#22] от "constatator":
    "...Франция трябва да си промени законите, защото обвиненията срещу тероризъм, в който участват имами, падат в съда. По делото за "Шарли Ебдо" обвиняем заплаши полицайката. Представяте ли си докъде са стигнали нещата!..."

    Мисля, че много скоро и това ще се случи. Нещата започват да излизат извън контрол, а на мястото на Марин льо Пен може да се появи някой френски Хитлер.

  44. 44 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2329 Неутрално

    Всеки, който се опитва да притисне Турция в ъгъла рискува много. Навремето си Чърчил прати флотата в Галиполи и бе разбит. През 20-те години гърците пратиха войски в Мала Азия и Ататщрк ги изхвърли в морето, заедно със султана, когото уизгониха. След това бе проведено грандиозно етническо прочистване, което засегна много българи, гърци, арменци и турци.
    Лозанският договор трябва да се преразгледа и привилегиите на Гърция да се премахнат. Единственно справедливост е пътят към мира.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2362 Неутрално

    Турция вече стотина години не е била ступвана. Май й е време вече. И Франция не е Гърция (или България), хич няма да си поплюва и ще остави Турция без крайбрежни територии...
    А може да дойде и удобният момент за руснаците да решат проблема Босфор.

  47. 47 Профил на STRATOR38
    STRATOR38
    Рейтинг: 977 Неутрално

    1$=8,10турски лири.... Незнам... Ще се катурне болния човек на Европа.

  48. 48 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3861 Неутрално

    1$=8,10турски лири.... Незнам... Ще се катурне болния човек на Европа.
    —цитат от коментар 47 на STRATOR38


    1$=77.82 руски рубли.
    Болният човек не само на Европа , но и на света е РФ.

  49. 49 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2313 Неутрално

    Макрон призовава за санкции срещу Турция, но не прави нищо за да се наложат. Това се дължи главно на икономическите интереси на Франция, пък и на другите големи европейски държави. Големите корпорации имат заводи в Турция, които изнасят за Европа евтини стоки, които стават все по-евтини заради обезценяването на лирата.

  50. 50 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4063 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Ленина

    Мащабът е по-широк и продължителен.
    Касае Евразия и Африка. Около 14 столетия.
    И Америка...

    До коментар [#22] от "constatator":

    "Това е резултат от обтегнатите отношения между двете държави от около година.
    Това е сблъсък между две държави, които спорят за влияние върху една и съща територия.
    Започна се от Либия, продължи се в Сирия и в Северен Ирак, заяви проф. Чуков."

  51. 51 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1141 Весело

    Шарли Ебдо вчера се изгаври с Ердоган като пусна анимирано клипче. Днес вицепрезидентът на Турция изригна в Туитър:

    "Осъждам неморалната публикация на непоправимия френски парцал, отнасяща се до нашия президент."

    *ПЦК-Проста Цинкова Кофа. Просто кофа.
  52. 52 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1236 Весело

    До коментар [#46] от "PisnaMi":
    А може да дойде и удобният момент за руснаците да решат проблема Босфор.". **************************************************.
    Ако това се случи, руснаците ще обявят, че по българското черноморие се говори руски език. Ще организират един референдум като в Крим и ще изпълнят мечтата на всички руски императори Черно море да стане руско езеро(затова са водени всички руско - турски войни) . А България от три морета ще остане без нито едно.И ще ни се наложи да си връщаме Бяло море, разбира се само ако ΕΡΕΒΟΣ разреши😉

  53. 53 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3861 Неутрално

    До коментар [#52] от "constatator":

    Не ти ли писна да се занимаваш с глупостите на "PisnaMi"?

  54. 54 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2362 Неутрално

    До коментар [#52] от "constatator":

    +++
    Съгласен.

    До коментар [#53] от "tacheaux":
    А по същество?

  55. 55 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    До коментар [#52] от "constatator":+++Съгласен.До коментар [#53] от "tacheaux":А по същество?
    —цитат от коментар 54 на PisnaMi


    По същество? Например, какъв е "проблема Босфор"?

    *ПЦК-Проста Цинкова Кофа. Просто кофа.
  56. 56 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2576 Неутрално

    До коментар [#7] от "Bornagain":
    "не знам защо Франция е определена като "многолюдна" и Турция не е призната за колониална сила. "

    За хората с ограничено мислене, империя е само тази сила, която владее отдалечени територии. Според него Османската империя не е империя като е владяла целия Балкански полуостров, Арабия ....

    подпис
  57. 57 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2576 Весело

    До коментар [#52] от "constatator":
    "Ако това се случи, руснаците ще обявят, че по българското черноморие се говори руски език."

    Добре, че няма да се случи. Мечти мечти - мокри мечти.

    подпис
  58. 58 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2598 Любопитно

    И ОТКОГА разговорите между ДЖИХАДИСТИ почнаха да се водят

    на РУСКИЙ ЯЗыК !!!!!!

    Някак си БЕЗДАРНО се правят опити ДА СЕ НЕГЛИЖИРА СЪВЕТСКО-РУСКИЯ елемент

    предвид факта че става въпрос за СЪВЕТСКО-РУСКИ ЧЕЧЕНЦИ такива каквито бяха

    и АТЕНТАТОРИТЕ от БОСТОНСКИЯ МАРАТОН преди време
    —цитат от коментар 27 на Hawaii


    Хауай, сещаш ли се за палача на ИДИЛ с ножа който говореше на английски?! Така че престани с тъпите инсинуации! Точно тези чеченци воюваха с руските войски за Шериат в Чечня и даже го получиха по времето на Лебед!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  59. 59 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3846 Неутрално

    [quote#7:".....Бивши колониалисти няма. При това Турция е почти 90 милиона, не знам защо Франция е определена като "многолюдна" и Турция не е призната за колониална сила. [/quote]

    Колкото една държава е по-уредена, и хората по-съзнателни, толкова по-често те попадат в графата "лошите" (колониалисти, империалисти, експлоататори)!

    Калкото една държава е по-дива и по-неорганизирана, и по-гладна (Конго, Афганистан, Чад, Мали), толкова по-често хората там се считат за угнетени, екплоатирани, омерзени.
    И на всички тях виновни са им все европейците и американците.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK