Ледът на кометата 67Р е по-мек от памук, показа второто кацане на "Филе"

Илюстрация на "Филе" на повърхността на кометата 67P/Churyumov-Gerasimenko

Илюстрация на "Филе" на повърхността на кометата 67P/Churyumov-Gerasimenko

След години детективска работа, учените успяха да идентифицират второто място, където спускаемият апарат "Филе" (Philae) на мисията "Розета" се докосна до повърхността на кометата 67P/Churyumov-Gerasimenko. "Филе" е оставил своя отпечатък в лед на милиарди години, разкривайки, че леденият интериор на кометата е с изключително ниска плътност, подобно на пяна.

"Филе" се спусна на повърхността на кометата на 12 ноември 2014 г. Тя се отскочи от първоначалното си място за кацане (Агилкия) и започна двучасов полет, по време на който се сблъска с ръба на скала, към последното място за кацане. В крайна сметка "Филе" спря в Абидос, закрито от Слънцето място, което беше идентифицирано в изображенията на "Розета" едва 22 месеца по-късно, няколко седмици преди приключването на мисията.

Кацането на "Филе", част от мисия на Европейската космическа агенция (ESA), бе първото по рода си меко докосване до повърхността на комета, 4-километровата 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Кацането не тръгна по план още в началото. 100-килограмовите анкерни харпуни на спускаемия апарат не успяха да се изстрелят правилно и "Филе" отскочи от кометата на две различни места, преди да се отпусне в тъмна пещерна структура два часа след първия контакт с повърхността. (Гравитационното привличане на кометата е 50 000 пъти по-слабо от това на Земята, така че нещата, които отскачат там, са склонни да стоят известно време в полет.)

"Филе" не можеше да хване достатъчно слънчева светлина на крайното си място, за да презареди вторичната си батерия, така че спускаемият апарат събираше научни данни само за няколко дни. И все пак разнообразните наблюдения на спускаемия апарат са помогнали на учените да разберат по-добре 67P и кометите като цяло.

Крайното място, където кацна "Филе"

© ESA/Rosetta

Крайното място, където кацна "Филе"

Екипът на "Розета" бързо забеляза първото място за кацане на "Филе" в изображения, заснети от орбиталния кораб на мисията, който започна да обикаля кометата през август 2014 г. Самият "Филе" беше намерен през септември 2016 г. след обширно търсене в изображенията, но местоположението на второто място за докосване не беше индентифицирано до момента.

"Филе" ни беше оставил една последна мистерия, която чакаше да бъде разгадана", каза в изявление Лорънс О'Рурк от ESA, който ръководи търсенето. "Важно беше да се намери мястото на докосване, защото сензорите показаха, че роботът се е опитал да се вкопае в повърхността, най-вероятно излагайки примитивния лед, скрит отдолу, което щеше да ни даде безценен достъп до лед на милиарди години."

Мястото се намира само на 30 метра от последното, трето място за кацане на "Филе", показва проучването, публикувано в списание Nature. О'Рурк и колегите му установяват, че "Филе" прекарва близо две минути на второто място за кацане, удряйки повърхността поне четири различни пъти в процеса.

Второто кацане на "Филе"

Второто кацане на "Филе"

Това оставя ярки следи върху материала на повърхността на кометата, който изследователите определят като воден лед. Изкопаният материал изглежда доста по-различно от останалата повърхност на кометата.

Един от ударите е издълбал 25-сантиметрова вдлъбнатина в леден отломък - белег, който издава много меко тяло. Учените са изчислили, че вътрешността от леден прах на 67P е "по-пухкава от пяната на капучино или морската пяна по вълните", каза О'Рурк.

Порьозността на този древен материал е едва 75%, което на практика означава, че той е три четвърти празно пространство. Тези данни съответства на стойността на порьозността на кометата 67P като цяло, която членовете на екипа на мисията определиха в предишно проучване.

Трите кацания на "Филе"

Трите кацания на "Филе"

Нито "Филе", нито орбитърът "Розета" работят в момента. "Филе" остана без енергия доста по-рано от планираното, а след почти привърши горивото си, "Розета" беше приведена до контролиран сблъсък с кометата през септември 2016 г.

Знаейки, че някои от ледовете на кометата са толкова меки, би могло да помогне на бъдещи мисии да намерят по-безопасно място за кацане до 67P или други комети като нея, смята О'Рурк. Също така може да е важно за разбирането как да защитим Земята, ако комета някога се насочи към планетата. "Не можете просто да я ударите с предмет и да очаквате да се премести или да се разпадне", казва О'Рурк. "Това би било като да удариш облак."

1. 1 Профил на putinxujlo
    putinxujlo

🤥Чакаме какво ще каже Рогозин по този въпрос🙇‍♂️

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

4. 4 Профил на Манчо
    Рейтинг: 1980 Любопитно

Абе, кацането на руска памучна комета от страна на неруски космически апарати не е ли опит за анексия на чуждо космическо тяло? Нещо като космически Крим? Не е ли опит за удар в гърба на руските памукопроизводители?

Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  5. 5 Профил на blondofil
    blondofil

Не е лед а е сирене за ручане. Описан е още в тримата глупаци

6. 6 Профил на daskal1
    daskal1

Стига с тези руски комплекси, поднася се много сериозна и интересна информация, в вие пак за "краставицата с нейните 90% вода".

Абе тия нямат ли правителство да го критикуват и да искат оставката на Тръмп ами кацат по разни комети и астероиди?! Не могат ли да спретнат един протест пред Белия дом и да го замерят с яйца?! Ненормални хора! Работят вместо да си изкарват парите с простащини!

8. 8 Профил на Манчо
    Рейтинг: 1980 Неутрално

—цитат от коментар 7 на lz2

Всъщност, "Розета" е еврокосмическа, а не американска програма, така че Тръмп е леко отдалечен от събитието ;)

Значи, все пак замръзналите облаци, каквито имаше във филма "Интерстелар", наистина съществуват!

10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#6] от "daskal1":

Каква трогателна статия. ...нали Даскале. ...!
    Направо се почувствах кометянин ....докато я чета....

Ледовете по полюсите на земното кълбо се топят .....а сме тръгнали да се занимаваме с памучените ледове в космоса. .....
    Какви хоризонти в науката. ...!
    Даже и сълза не смея да пусна ....
    Ше вземе да се превърне в памучен лед .....

Bukalemun
  11. 11 Профил на tigervi

До коментар [#9] от "Незнайко в Слънчевия град":

Кометите и астероидите са твърде малки тела с нищожна гравитация, която е неспособна да уплътни материала от който са съставени. Общо взето това са доста рехави обекти, където отделните части се свързват от силите на адхезия. Те са доста по-силни в условията на вакуум, но определено не са достатъчни за да направят здрава връзка.

12. 12 Профил на tigervi

13. 13 Профил на tigervi

14. 14 Профил на tigervi

15. 15 Профил на tigervi

16. 16 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#1] от "putinxujlo":

Русский батут, лучший в мире!

17. 17 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki

До коментар [#6] от "daskal1":

Стига с тези руски комплекси...
    —цитат от коментар 6 на daskal1

Не така, Даскале!
    Сееш ли вятър, няма начин да не пожънеш буря!

18. 18 Профил на Манчо
    Рейтинг: 1980 Весело

Русский батут, лучший в мире!
    —цитат от коментар 16 на Tzar Vova Josei-ki

Украинский ЛГБТИ , лучший в мире!

19. 19 Профил на Манчо
    Рейтинг: 1980 Весело

Стига с тези руски комплекси
    —цитат от коментар 6 на daskal1

Тема без руски комплекси / особено картонените С 400/ - тук не е никаква тема ;)

На някои им се струва безсмислено, но наука се прави стъпка по стъпка.
    Добре че има учени хора които движат прогреса за да могат невежите