
© Associated Press
Катастрофалното земетресение в Турция остави дълбоки следи. Но докато едни сгради са срутени напълно, други край тях изглеждат непокътнати. "Ако строителството беше по-качествено, жертвите щяха да са по-малко", пише "Дойче веле".
В третата нощ след катастрофалното земетресение в Измир е било открито 14-годишно момиче, съобщават турските медии. Шансовете да бъдат открити други оцелели изпод развалините се топят с всеки изминал час. Според официални данни тежкото земетресение в петък е довело до смъртта на повече от 80 души в Турция и Гърция, а ранените са около 1000.
В Измир поне 4 сгради са напълно разрушени
В спасителните работи участват и специално обучени кучета търсачи като петгодишния лабрадор Мави. Мави лае само когато подуши следата на жив човек изпод развалините. Преди 25 години Ебру - водачката на кучето, сама е била затрупана и после спасена изпод развалините на земетресение в Турция. Днес тя помага в търсенето на оцелелите, разказва германската обществена телевизия АРД. "Виждам дрехите на децата, книгите им. Постоянно се моля да има още оцелели", казва Ебру. Заедно с Мави тя обикаля около разрушена сграда със зъболекарски кабинет. Предполага се, че там може да има още затрупани деца.
От сегашното земетресение в Турция и Гърция особено тежко пострада турският град Измир. Над четиримилионния град се издигаха облаци от прах. Там почти до основи се сринаха поне четири сгради. Други 26 сгради са толкова тежко засегнати, че са станали необитаеми и трябва да бъдат разрушени.
Снимки от въздуха обаче показват нещо странно: докато някои сгради са превърнати в купчина от разтрошени бетонни плочи, други осеметажни сгради до тях изглеждат почти непокътнати. Мозина в Турция сега постоянно се питат какво е обяснението за този факт. Това е и въпросът, който неизменно се задава след всяко разрушително земетресение в Турция.
Ако строителството беше по-качествено
"Не е учудващо, че на това място земята често се тресе. Големи части на Турция са силно сеизмичен регион. Но ако бяха спазвали строителните норми и поне не бяха използвали нискокачествен бетон, сега нямаше толкова много хора да останат погребани под развалините на своите жилища", коментира "Зюддойче цайтунг".
Строителният експерт Али Коджак от истанбулския университет "Йълдъз" показа пред камерата на телевизия "Хабертюрк" отломка от сграда с размер на футболна топка, която прилича на швейцарско сирене - защото е цялата осеяна с дупки. "Непонятно е, че е възможно да се използват подобни материали", казва експертът.
Сегашното земетресение в Измир събуди спомена от катастрофалния земетръс през 1999 година от 7.6 по скалата на Рихтер, когато загинаха 18 хил. души. Оттогава насам някои неща бяха подобрени, включително и строителните норми за защита от земетресения. А хората, които имат достатъчно финансови средства, си купуват само апартаменти в сгради, които са построени след 1999 година. Смята се, че те са по-устойчиви на земетресения.
бабачко
Рейтинг: 498 Неутралнодобре, че такъв магнитуд е необичаен за нашата територия, че не знам с "новото строителство" какво ще се случи
искаш нов монитор? изтрий тук: ##############bat_plamen
Рейтинг: 4391 НеутралноДо коментар [#1] от "бабачко":
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Разломите които минават близо до България са под Истанбул и Атина!
bat_plamen
Рейтинг: 4391 НеутралноНяма начин, ако строителството е некачествено да не е било пагубно!
bat_plamen
Рейтинг: 4391 НеутралноНяма начин, ако строителството е некачествено да не е било пагубно!
vincenzo76
Рейтинг: 598 НеутралноВъв Турция имаха сериозен проблем с качеството на произведения цимент!!!И нямам идея защо това е така!!!Основните суровини за производството му са варовика и глината!!!не вярвам в Турция да няма кариери с качествен варовик!!!
Yotce
Рейтинг: 1479 НеутралноДо коментар [#5] от "vincenzo76":
Не става дума за качеството на цимента, а за качеството на бетона.
Доколкото си спомням, 1999-та година разследването установи, че изродите предприемачи масово са ползвали пясък от морето.
olimpipanov
Рейтинг: 1028 НеутралноНе може в страна пропита от корупция да няма проблеми с некачествено строителство. За съжаление и територията България не прави изкл. Не ми се мисли ако друсне при нас такова земетресение какво ще се случи.
SS
Рейтинг: 3118 НеутралноДо коментар [#2] от "bat_plamen":
Аааа и тука си имаме - къде оставяш Крупнишко-Кресненско земетръсно огнище – последно голямо земетресение 1904 г. Прогнозиран магнитуд – 7-8 степен по Рихтер (X-XI по Медведев-Шпонхойер-Карник). Цикъл на повторяемост – неизвестен.Това е огнището с най-висок енергиен потенциал в страната и един от най-високите в Европа !
И Шабленско земетръсно огнище – последно голямо земетресение 1901 г. Прогнозиран магнитуд – 7-7,5 степен (IX-X по МШК). Цикъл на повторяемост – неизвестен.Най-застрашени населени места – Шабла, Добрич, Силистра, Балчик, Каварна, Варна !!!
MititU
Рейтинг: 1141 ЛюбопитноМи и тук да друсне по-силно ще си покаже новото не винаги е по-хубаво
"Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХПлочи с дебелина на маса за кафе,стени с ютонг и запълнени фуги с пяна,летяща изолация още неизмазана,течове на нови "изолирани"тавани само срещу 700-1000 евро на квадрат и повече 🤣🤣🤣
vincenzo76
Рейтинг: 598 НеутралноДо коментар [#6] от "Yotce":
Да ползваш морски пясък за бетон - това си е умишлено убийство!!!За такива затвора трябва да е доживотен!!!
ТРАБАНТ
Рейтинг: 447 НеутралноТрябва да се завишат стандартите и контрола за в бъдеще! След като областа е силно сеизмична и се случват земетресения с такава сила. А хората живеещи във вече построеното могат само да се молят следващия път да не са техните сгради...
sablezub
Рейтинг: 707 Неутрално"Ако строителството беше по-качествено, жертвите щяха да са по-малко"
Да, но ако строителството беше по-качествено, печалбата на бизнесмена-капиталист щеше да е по-малка.
Познайте от три пъти дали на капиталиста му пука за жертвите. Който междувпрочем има само при земетресение. А земетресение я има, я не.
sablezub
Рейтинг: 707 НеутралноХайде холан! Да се завишат стандартите и контрола! Ще се качи малко сумата за рушвета за г-да стандартизиращите и контролиращите. А може дори хич да не се качи.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 806 НеутралноДо коментар [#6] от "Yotce":
Точно така. Някои фирми използват морски пясък, а с него бетон не става. Отделно пестят арматура. Мисля, че в Авджилар, Истанбул това показа разследването след голямото земетресение.
ivo
Рейтинг: 612 Неутрално"Снимки от въздуха обаче показват нещо странно: докато някои сгради са превърнати в купчина от разтрошени бетонни плочи, други осеметажни сгради до тях изглеждат почти непокътнати." Защо? В Измир са паднали само 4 сгради, а всички останали са непокътнати и няма нито една напукана улица! Как така? При едно обикновено земетресение падат почти всички сгради, само някои остават и доста в разрушен вид. Защото това не е обикновено земетресение, а изкуствено създадено. Много хора не знаят че земетресение може да се направи с бомби. Британските глобалисти работят по земетръсни бомби още от Втората Световна! Бомбата в Бейрут създаде земетресение от 4.2! Изкуствените и естествените земетресения имат различна чистота на вибрация и амплитуда и затова пораженията са различни. Друг много лесен начин да се разбере дали едно земетресение е изкуствено е ако епицентъра му е близко до земната повърхност, като това в Измир! Земетресението в Турция и Гърция е типично, като по учебник, изкуствено създадено земетресение!
Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!mihail_p
Рейтинг: 1481 Неутралнов който пясък от морето има сол,
която рязко влошава съединителните каччества на бетона.
това се знае от много отдавна, но
жалко, че никой не му пука, и че трябва
по такъв ужасен начин да се научат
турските строители, че с тези неща
не трябва да има компромис.
.
Рейтинг: 1815 НеутралноМи при трус от 6-та степен какъвто е бил в Измир не би трябвало нищо да падне , на гръцкия остров при 6,9 само 2 съборетини са се срутили. Ма ако в Измир има като нашите "майстори" с перфораторите къде бутат стени и дупчат да се разширяват постоянно всичко е възможно.
.
Рейтинг: 1815 НеутралноДо коментар [#15] от "ivo":
Бе на 21 км под морето кой бомба ще залага? За, зависи и кой ще зарезонира и изтегли лошата клечка, ма дори тогава желязото трябва да държи, бетона се пука, ма сградата се крепи.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 3046 НеутралноСтрояха с морски пясък и турска арматура.
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Номади !
dfjftriktrcdt
Рейтинг: 1564 НеутралноAAAA,недей така,форумният ислямис..т веднага ще ти каже,че САЩ,ЦРУ,Гюлен и всетските партии са виновни,а не Ердоганчо,който е на власт десетилетия... shlshlshlshl
Роси
Рейтинг: 8413 НеутралноИ минали земетресения в Турция са показвали некачествено строителство. Мисля, че имаше сгради , построени с морски пясък, които се сринаха.
Роси
Рейтинг: 8413 НеутралноИ минали земетресения в Турция са показвали некачествено строителство. Мисля, че имаше сгради , построени с морски пясък, които се сринаха.
zxb14690578
Рейтинг: 41 НеутралноДа им пратим Доган, той ще ги оправи за 300 дни!
ivo
Рейтинг: 612 НеутралноДо коментар [#18] от ".":
Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!Какви 21 км.? Официално епицентъра е само на 2 км. под морето, а неофициално е сигурно още по-наблизо! Бомбата не е заложена а е пусната отгоре или е била на някой кораб. Глобалистите са искали да взривят бомбата в Измир, но са ги спрели на време и не са успяли да стигнат до Измир и затова взрива е в морето на близо. На Измир му се е разминало това което направиха в Бейрут! Освен това, напълно е възможно глобалистите да са отслабили 4те паднали сгради допълнително, малко преди или по време на самото земетресение.
vesolr
Рейтинг: 4080 ЛюбопитноВ Турция нямат ли норми за строителство, стандарт за бетона или толкова ги спазват?
От клеветника https://goo.gl/QdmktQМОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1705 НеутралноНе е баш така както го описвате😀 И с морски пясък може да се прави качествен бетон. ОБАЧЕ тогава трябва да се ползва бая повече цемент, и това оскъпява нещата.
Това е защото морския пясък (от едно място) е почти еднороден по големина и е близо до сферичен по форма. И остава бая пространство между "малките сферични песъчинки" което се запълва с "лепилото" (смес цемент с вода). Докато речния пясък (и този от каменните кариери) е острозъб и с различна големина дори взет от едно място. Там запълването е много по добро.
По...неуките предприемачи знаят наизуст едни рецепти за бетон: Еди колко си цимент, пясък, чакъл и вода в определени пропорции за единица обем бетон от определена марка (марка 200/Б200/Б20...всяка държава нарича различно този стандартен бетон разрушаващ се при 200 кг/кв'см). ОБАЧЕ тези "рецепти" са за острозъбен пясък със строго определени фракции по големина (за по добро запълване).
Ако ползваш морския пясък (който НЕ Е острозъб а сферичен, и с еднаква големина) трябва да се поставя МНОГО повече цемент (който е най скъпата съставка на бетона). Ако ползваш стандартна рецепта и морски пясък-бетонът е бая по слаб. И тогава стават сакатлъците!
По голямите предприемачи си имат ин'ситу лаборатории и правят си рецепти за определените марки бетон според различните видове пясъци (в арабските пустини и покрай моретата не винаги има речен камък) и ползват смес от местен пясък с пясък от кариерите които им доставят чакъла.
За протокола.
До коментар [#14] от "Котаракът на Шрьодингер":
До коментар [#10] от "vincenzo76":
До коментар [#6] от "Yotce":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
half truth
Рейтинг: 1924 НеутралноДо коментар [#15] от "ivo":
Споко не е работа на англичаните!
През 1928г. е имало друго силно разришително за Измир земетресение върху същата разломна линия.
Това е разломна линия започваща от древния град Ефес и отиваща на запад в Егейско море, където се свързва с друга разломна линия, идваща от остров Самос.
Изобщо цялата територия на Турция е върху мрежа от разломни линии. Така че всеки момент някъде може да се очаква земетресение.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#5] от "vincenzo76":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Много турски цимент е вложен в сгради в Бълагрия.
half truth
Рейтинг: 1924 НеутралноВъв Турция имаха сериозен проблем с качеството на произведения цимент!!!И нямам идея защо това е така!!!
—цитат от коментар 5 на vincenzo76
До коментар [#20] от "dfjftriktrcdt":
Аз имам. След земетресението 1999г бяха наложени стандарти в строителството. Само че , много строители не ги спазиха и съответно не получиха сертификати. Проблема е, че в жилища без сертификати е разрешено да се живее и съответно да се продават. Втори проблем ,преди 2-3г. правителството обяви амнистия за незаконните строежи - срещу дребна сума милиони сгради бяха озаконени.
atmanpg
Рейтинг: 2411 НеутралноПрез нулевите години, от "Вулкан" се оплакваха, че хотелите по черноморието се строят най-вече с турски цемент.
Защото бил доста по-евтин от нашенския.
limbize
Рейтинг: 1139 НеутралноДо коментар [#26] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Малко си във заблуда, ама ще пиша след работа
limbize
Рейтинг: 1139 НеутралноДо коментар [#30] от "atmanpg":
Да, после го спряха заради надвишена концентрация на тежки метали
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1705 НеутралноИма, има😀 Ама не всички ги спазват, и тех'надзорът е бил калпав😀 Факт-съседните на сринатите сгради са невредими. Явно там са спазвали нормите😀
Пример от нашенско: Всеки предприемач Е ДЛЪЖЕН да сключи договор с лицензирана лаборатория. При всяко изливане на плоча е ДЛЪЖЕН да излее и няколко "кубчета" 10/10/10 за контрол от лабораторията (техниците от лабораторията ги събират сами). Тези кубчета се пробват след седмица (тогава бетонът стига 70% от неговата...."якост") и след 28 дена. Ако има грешка в рецептурата/материалите/изготвянето -след 7 дена това се вижда и тогава се взимат мерки. За това следят двама функционера-единият е проектанта/конструктора на сградата (който по нашенско е дефиниран като "отговорен за изпълнението на скелета"), другият е общинския тех'надзор, който е задължен да следи за резултатите от проверките. Никой от тях не му се влиза в затвора/не му се плащат обезщетения непокрити от застраховката му, та нещата функционират. И самата лаборатория, ако види проблем-КВИЧИ ТА СЕ КЪСА ЧЕ ИМА ПРОБЛЕМ И УВЕДОМЯВА ЦЯЛ СВЯТ И СЪСЕДНИТЕ ГАЛАКТИКИ😀😀😀
И заводите за готов бетон си правят своите вътрешни проверки при всяка смяна на някой от компонентите (чакъл и пясък) и си променят рецептурата съответно. Та от заводите готовия бетон (превозван в онези камиони с въртящ се странен цилиндър) ВИНАГИ е ОК. Проблемът е когато предприемача му добавя "малко вода" и тогава понижава качеството на бетона. Но не помня да се е говорило да е имало случай дотолкова да се снижи качеството, та да се стига до разрушаване.
По мое време не съм чувал да трошат изляти плочи, но по възрастните колеги разказват за такива случаи през 50те и 60те. И тогава някои предприемачи губят реноме, фалирват и т.н. Та през джоба ВСИЧКИ са се научили КЪДЕ ДА НЕ ПЕСТИШ че после ти излиза много по скъпо😀
До коментар [#25] от "vesolr":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
vincenzo76
Рейтинг: 598 НеутралноВярно е!!!Но това беше преди, когато яко се вихреше контрабанда на цимент от Турция!!! Не казвам ,че всичкия цимент е некачествен, разбира се!!!Но в един Алжир примрно, и Египет също - не искат и да чуят за турски цимент!!!
nhh18551388
Рейтинг: 689 НеутралноКакво ли щеше да стане ако турския Джейлан беше построил язовирните стени на каскадата Горна Арда. Лелее, не ми се мисли даже.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1705 ВеселоЕ, напълно е възможно да съм пропуснал нещо относно проблемите на ползването на морски пясък за бетон, ама в един коментар е трудно да вкараш една цяла наука😀😀😀
Освен това имам чувството че има едни странни разлики в инженерните стандарти в България и по нашенско . Споменавал съм го и преди: По нашенско като се поставят слоевете агрегати под асфалт на шосе/булевард/дори и улица ВИНАГИ има цистерни които овлажняват по време на трамбоването всеки слой от 10-15 см, с определо дозирано количество вода. Дозировката я определя лаборант (който проверява агрегатите преди това) при голями обекти, или "майстора'бригадир" на по малките. И преди СЛЕДВАЩИЯ слой от 15 см се прави проверка на плътността, с едни пневматични...уреди.
Бях свидетел на ремонта на бул. Прага преди няколко години (минавах по два пъти на ден от там). ЕДНА ЦИСТЕРНА ЗА ЦЯР НЕ ВИДЯХ! А разкопаха булеварда на поне 60-70 см под предишното му ниво щото "ернозема" понякога беше само на 40 см под тротоара😀 И като споделих това в този форум, един ми се подигра че нищо не разбирам от земна механика.
Е, вЕрно, аз съм само БрУЗД инженерин, не теоретик, и знам да само чета лабораторни резултати и да ги сравнявам с изискванията. И да санкционирам (на хартия в сметките, парите друг не ги плаща) за нарушения. Но между прозявка и кафе/друго гледам с мойте 'убави черни очи и как навлажняват агрегатите, и как им правят "полева проверка" на плътността. А това на бул. Прага не видях.
Та...ще се радвам да ми обясниш къде се заблуждавам😀
До коментар [#31] от "limbize":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
vesolr
Рейтинг: 4080 ВеселоДо коментар [#33] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
От клеветника https://goo.gl/QdmktQАко купуваш бетон от завод, рисковете наистина са по-малки. Тва с добавянето на вода е риск, ама заводът си има някакви разумни граници, които е дал на шофьора - никой няма да ти добави 1 цистерна вода само щото чорбаджията на обекта така решил.
Някои строители обаче си го бъркат сами по техни си "рецепти" на место, та не се знае какви точно са случаите в Турция. Според мен комбинация от недобросъвестни строители и евтин/некачествен бетон от някой местен бетонен възел без нужния качествен контрол.
Абе ети да каже - той нали е разбирач по всичко турско, само да не обвини Мосад и ЦРУ в диверсия.
Judjuk
Рейтинг: 3552 Неутрално"в който пясък от морето има сол, която рязко влошава съединителните каччества на бетона.това се знае от много отдавна, но жалко, че никой не му пука"
До коментар [#16] от "mihail_p":
Солта е нежелана, защото повишава корозията на армировката. Но в пясъка е в нищожно количество и не влияе. Даже слагат по малко сол през зимата, за да не замръзва бетона. Замръзналия при полагането бетон се разпада. Не ситния пясък вреди, а еднородния. Трябва да е разнороден, с различни по размер зърна. Да се слага повече цимент и възможно най-малко вода. Така бетонът става плътен и тежък, но трудно се уплътнява. Затуй трябва да се вибрира. Нормите за проектиране са перфектни, те са Еврокод. Законовите постановки обаче са несъстоятелни. Преди имаше само три страни - проектант, строител и инвеститор. Тесни специалисти! И контрол от независима лаборатория. Сега има предприемач, който само брои пари, гавази на самия обект, технически ръководител, който отговаря единствено за сроковете и бригадирите, които вършат цялата работа. Контролът е вятър работа, а протоколите са копи-пейс. При което положение качеството е само една мечта. Земетресение кога да е ще има и ще са тежки пораженията.
Lou
Рейтинг: 1987 НеутралноГоляма част от старите български панелки са правени с нискокачествен бетон. Освен това в много блокове собствениците къртят стени без никакъв строетелен контрол. Масова практика е да се изкърти стената към терасата за разширяване на жилището. Освен това терасите се затварят и остъкляват с тежки строителни материали, които развалят баланса на цялата конструкция. Въпрос на време е такива стари панелни блокове с незаконни ремонти да паднат.
СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!Подкрепям мнението на коментар №1 - дано не ни сполети подобно земетресение. Ще има много жертви.
Случаят с Турция ми напомня да подобен в Италия преди време. Имаше едно унищожително земетресение, което уби доста народ. Тогава по медеиите излезе материал за едно от градчетата, където имало мното стари сгради. Кметът искал ге да бъдат съборени, но живущите там вдигнали бунт и ги запазили. Когато ги тръсна, всички стари сгради паднаха, избивайки същите собственици. Човек трябва да внимава какво си пожелава, защото може и да го получи.
ahasver
Рейтинг: 1627 НеутралноДо коментар [#15] от "ivo":лесен начин да се разбере дали едно земетресение е изкуствено е ако епицентъра му е близко до земната повърхност,
ГЛУПОСТИ ! При движението на земекорните плочи има процеси на колизия, субдукция и трансформни разломи. Плиткофокусните земетресения са резултат на изостатичните движения.
Не пишете дивотии от Женски пазар!
Judjuk
Рейтинг: 3552 Неутрално"Голяма част от старите български панелки са правени с нискокачествен бетон. Освен това в много блокове собствениците къртят стени без никакъв строетелен контрол. Масова практика е да се изкърти стената към терасата за разширяване на жилището."
До коментар [#39] от "Lou":
Не е вярно. Панелите се изготвяха в завод, с прилагане на прецизен контрол и при качества надвишаващи сегашното изпълнение в пъти и десетки пъти. Пропуски бяха възможни единствено при монтажа на панелите, но вероятността не е голяма. Панелките са най-устойчиви при земетръс, тъй като връзките между панелите буквално пресичат земетръсната вълна и я обезсилват. Няма по-добра антиземетръсна система. Нихилистичното отношение към панелките е първично и примитивно и няма логично обяснение.
PisnaMi
Рейтинг: 1948 НеутралноКато друсне, та до Одрин ще се измие всичко...
Judjuk
Рейтинг: 3552 НеутралноДо коментар [#39] от "Lou":
фасадната панела към терасата е само преградна. Не е носеща и няма никакво отношение към устойчивостта на сградата. Без проблем може да се махне, но по-добре и по лесно е да се облицова с топлоизолиращи, водо- и мразоустойчиви керамични плочи.
Лесно и сравнително икономично панелките може да станат вечни. "Санирането" обаче е менте.
Judjuk
Рейтинг: 3552 Неутрално"Според мен комбинация от недобросъвестни строители и евтин/некачествен бетон от някой местен бетонен възел без нужния качествен контрол."
До коментар [#37] от "vesolr":
Има хиляди начини да се извърши некачествено строителство. Най-разпространеният е чрез прането на пари.
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално[quote#26:"МОЙШЕ ТОЛКОЗ"][/quote]
в случая се лашкаш от верни неща до откровени неистини:
- морския пясък има няколко съществени проблема,като до някъде си нацелил единия
1. много тясна фракция е наистина, това води до по-голямо водопоглъщане, но това е решим проблем с добавяне на друга фракция.
2. речният пясък също е с овална форма, но е по-широка фракция. За пример ще ти дам, че речният филц не е проложим при високоякостни бетони, първо защото няма нужната якост и второ защото е "загладен" от там пада и адхезията с цимента.
3. основният проблем на морският пясък, заради който е забранен за влагане в стоманобетонни конструкции са солите и в частност хлоридите. Въобще, цялата наука за стоманобетона бяга като дявол от тамян от хлоридите . Арматурата е с повърхностен слой дижелезен триоксид, но при наличие на хлорни йони -те заместват кислорода и се получава съединението железендихлорид(познат ни като ръжда), което е с 10 пъти по-голям обем от железния оксид и в следствие на което се образуват вътрешни напрежение и се разрушава връзката между арматурата и бетона. С течение на времето процесът се засилва, арматурата отслабва , както и самата конструкция.Това е основният проблем със солите. Другият се нарияа ефлуресценция, който води до разрушаване в самия бетон по подобна схема - солите в разтвор не променят значително неговия обем, но след като се изпари водата и преминат в кристална структура те си повишават обема стотици пъти, -появат повърхностни разрушения по бетона, с течение на времето прониква въглероден диоксид , който се свързва с останалия несвързан калциевия хирдооксид(естествената антикорозионна защита на армировката заради високото си рН) и се получава калциев карбонат (винервайс), това е неутрална сол ,която постепенно се отмива и отваря пори в бетона, намалението на якостта не е толкова значително , но когато процесът стигне до армировката - почват да действат хлоридите и се стига до гореописания проблем.
Относно класовете бетон - така нареченият по стар вече стандарт Б20 може да се постигне и с 220 кг цимент на кубик бетон, но поне в България е забранено да се вкарва в конструкция Б20 с под 270 кг цимент на кубик бетон(в изключение на случайте когато имаме 240 кг портланд цимент и 60 кг поцулан-шлака от пещите в тецовете на въглища и по-известен като римски цимент). В стоежите на жилищтни и административни сгради се използва т.н. транспортен бетон - от 9 до 14 см слягане по конус на Абрамс. Този бетон може да с еизлее и уплътни на строителните площадки. Предприемачите обикновено не си бъркат бетона, а и го доставя бетоновъзел. В зависимист от цимента, който се ползва и спецификата на местния пясък и филц се правят рецептурите за бетона, така че да отговаря и на двете характеристики - якост и обработваемост. Повярвай ми, хората знаят какво правят. Още в дивото строене през ранните години на века тук, пояти нямаше случаи на лош бетон, само един път съм виждал да гътат плоча и то беше при зимно бетониране (тогава фирмата в която работех произвеждаше пластификатори/суперпластификатори за бетон и държеше 35% от целия пазар на тези химикали за транспортен бетон тук, а сега е повече)
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално[quote#36:"МОЙШЕ ТОЛКОЗ"][/quote]
мног зависи с какъв асфалтобетон(това е правилния термин) се работи ,т.е. какъв е биндера. Твърде е вероятно при вас проблемът да е температурата на основата и въздуха и водата е за охлаждане на сместта за да не е толкова пластична. Тук не съм специалист, но цяла София беше свидетел на експеримента на Калистратов на виадукта над 4ти колиметър. там един дъжд разкара играта на полимермодифицирания битум и се наложи дапремахнат всичко до бетон и да полагат изолация и асфалтобетон наново. Там също не отчетоха един сериозен фактор - топлинните разширения в дълбояина и всичко се нацепи след една зима. Просто не тршбваше да изровят всичко до филца и да намалшват дебелината бе асфалтобетона, но фрезоването и извозването са скъпи дейности.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 3046 НеутралноДо коментар [#45] от "limbize":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Отличен коментар колега +++++
limbize
Рейтинг: 1139 Неутралнотук малка корекция - нацепванията не са на самият мост , а на земната основа след него посока Окръжна. Мога да го обясня, но не е за форум на Дневник.
Та относно "швейцарското сирене" в Измир - пробемът е при строителите. Бетонът просто не е вибриран достатъчно добре при изливането на колоните и плочите. Въздуховъвличане над 4обемни процента в носеща стоманобетонна конструкция е катастрофа, еле пък при субтропичен морски климат,
С Стоянов
Рейтинг: 1517 ЛюбопитноДо коментар [#7] от "olimpipanov":
ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВОПреди 8-9 години имаше в Перник! Нищо подобно не се случи! Нямаше рухнали жилищни сгради! Нямаше жертви! Стига с този негативизъм!!!
limbize
Рейтинг: 1139 НеутралноПернишкото беше и нещо, айде сега
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално[quote#50:"limbize"][/quote]
уффф 5 и нещо
limbize
Рейтинг: 1139 Неутралномноу си умен и ти: слагат соли, но нитрати защото понижават температурата на замръзване на направната вода и не предизвикват корозия на армировката. На времето си правих експериметни в лабораторишта, та при стайна температура с вода от чешмата забърках 10% разтвор на калциев двухлорид и рязко температурата на разтвора падна на -18 градуса и си беше течен все едно сег си я сипал от бутилка на слънце. Тази сол е непролижима за стоманабетон заради хлоридите. Допустимото съдържание на разтворими хлориди в стоманобетон е 0,0000075 масови процента, на практика е забранено. В София са построени сигурно 5000 сгради с химикал за зимно бетониране , който съм разработил аз. Не го харесвах заради технологичните проблеми при производството му, беше временно решение , но тогава нямаше по-добър на пазара. После колегите в старата фирма го подобриха и отпадна тежката технология на производство. Зимата, при минус 20 каквото и да сложиш като ускорител, подобрител, не може да действа без самия изпълнител да положи грижи да намали топлообмена на зреещия бетон с околната среда. Руснаците и при минус 40 бетонират, ама в самите плочи слагат нагреватели, които си остават там.
limbize
Рейтинг: 1139 Неутралноти бетоновъзел дори на картинка виждал ли си ? Примерно испанците на дунав мост 2 си правеха бетона сами и то по обективни причини. Във Видин има само един бетоновъзел и то с малък капацитет, скъп бетон и пълна липса на опит да правят водоплътен бетон за изливане на пилоните за моста.
valerie pvi
Рейтинг: 255 НеутралноЕ, това вече няма как да стане. Определено българина държи палмата по негативизъм и самооплюване. Явно някакъв извратен мазохистичен ген дето си носиме.
Uprsport
Рейтинг: 994 НеутралноДа не си пръскан от самолет?
Enter_K
Рейтинг: 1344 НеутралноПреди 20 години земетресението там събори 100000 жилища (не като брой сгради) и повечето бяха нови, некачествено, бързопостроени. Май бе потърсена отговорност пред закона на строителите.
Явно нищо не се е променило. Жалко за жертвите.
daskal1
Рейтинг: 4510 НеутралноДо коментар [#53] от "limbize":
Благодаря за професионално издържаните обяснения.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1705 ВеселоДо коментар [#46] от "limbize":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhiУФ😀😀😀! ИСТИНСКИ КЕФ е да чета коментари на разбирач, и още повече ако и аз съм близо до бранжа на "разбирача" та разбирам някои от подробнистите/детайлите😀. Твойта употреба на понятието "асфалт'бетон", адхезия с цимента и "Конуса на Абрамс" ми говори за ПГС инженер. От друга страна си работил във фирма продаваща пластификатори за "транспортен бетон" (НОВ за мен термин на български, превеждах урбулешката това като "готов бетон")...'Бе я си признай без бой-инженерин ли си или друго😀?
С'я по ред, от началото:
1. Тъй като ПАРИТЕ говорят-и от морски пясък може да се прави качествен бетон, ама чрез смесване с други пясъци (фракции). А солите просто СЕ ПРОМИВАТ с вода, и ОПС...нЕма ги😀. Голямите фирми имат и хора способни да изчислят в нулево време кой е по евтиния вариант (носиш друг пясък от далече/промиваш морския/купуваш и отпадаците от каменоломните и им отмиваш прахта) и да го предложат на инженерите съставящи рецептата за бетона. И шефа решава кой вариант да избере.
2. Имам няк'ъф опит с МОНОЛИТНИ бетонни конструкции функциониращи в морска среда (вълноломи, подкрепни масивни бетонни подпорни стени под нивото на морето). Проектирани от "морски инженери" от Холандия- двама отдавна израелци, и един холандец оригинал (носеше не зле на пиене😀)Да, там ДЖИлязУ нЕма, ама...от 40+ години има такива в чието създаване съм участвал и до сега са БЕТОН! Ако се каниш да посетиш Израел, ще ти дам координатите на няколко от тях😀
3. Признавам си без бой че никога не съм работил/надзиравал работа с ВИСОКОкачествени бетони (над Б400) -тях по нашенско ги правят в заводи за готови елементи. Та не знам кои пясъци ползват там.
4. Относно трамбоването с навлажняване (15-30 см' преди последния слой на който се пръска биндера)-Температурата на въздуха и влажността (по нашенско по голяма от тази в София, с изключение "хамсин"-на арабски "50" дена годишно) не играят много...според мен де😀 На бул. Прага с джапанки разравях без усилие ПОСЛЕДНИЯ (преди бетон'асфалта) пласт. По нашенско и с петата на кубинка с гьонова подметка ми беше трудно и за по ниските слоеве😀 .
Е, резултатите са видни: В София е пълно с хлътнали улици/тротоари. По нашенско-рядко явление. Щото на виновните им късат ушите/бият ги по джоба, и ги ИЗХВЪРЛЯТ от списъка на участващите в голями търгове😀 Да 'одят да асфалтират на бай Пешо паркинга пред сервиза му😀. Това се отнася и до тех'надзора-фирма след 2-3 яки гафа ИЗЧЕЗВА от пазара. И ги разследват за рушвети *( и ги съдят за щети). И след съд застрахователите им дигат ЯКО персоналната застраховка, та...не си струва да имитираш тех'надзор😀
Атмосферните температури са важни може би за бетон'асфалта: В България има и под'нулеви температури в които се асфалтират улици/излива се бетон. По нашенско под'нулеви температури няма, освен в Ерусалим и други високи градове, и това веднъж на десетилетие. И тогава НИКОЙ не бачка😀
До коментар [#46] от "limbize":
transvaal
Рейтинг: 1202 НеутралноДо коментар [#33] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Тук в ЮАР, където живея, съм построил досега 3 къщи. Имам лиценз и това не е проблем - научаваш едни 3 големички книги, явяваш се на изпит и ако го изкараш - имаш регистрация като строител. Правилата са много прости, но лесно изпълними и всичко е проследимо. За бетон не можеш да ползваш нито морски, нито речен пясък - трябва да е остър, от кариера, от гранит. В общия случай, когато се изливат плочи, основи, стълбища и пр. викаш готов бетон и тогава нямаш грижа за проби от бетона - готовият е винаги по-силен от спецификацията. 25 Мпа е обикновено за основи и плочи. Също има контрол върху арматурата, понеже фирмата надзорник на структурните елементи ти дава планове с броя, сечението и разположението на прътите. За да лееш бетон, трябва ден преди това да мине инспекция и да подпише, че кофражи и арматури са О.К. Освен това, бетонът и тухлите са едва една трета от цената на сградата. Затова е безсмислено да икономисваш от там. Аз лично слагах едни 30% повече стомана в къщите, които съм построил. Така ти е мирна главата. Тук земетресения няма, но има глини, които се разширяват и свиват и основите трябва да са яки, да не поддават от никъде - нито откъм ъглите, нито в средата на сградата. Къщите са макс 2 етажа, големи - сега е нормално да се строят 400 - 700 кв. м. Мисля, че в земетръсни райони циментът и стоманата са в по-голям разход, но въпреки това, черупката на сградата надали е повече от половината цена. Плочки, гранити, стъклария, балюстради, осветителни тела и разните бани и кухни са много скъпата част. Затова е непростимо да се икономисва от арматура и цимент. Освен всичко друго, като излееш, макар и не задължително, е хубаво пресният бетон да се вибрира и глади с едни бензинови машинки, подобни на косачка. Никога не правя компромис със здравината на сградата.
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2019 НеутралноЗащо, на Социалиста строител пукаше ли му? Пак имаше рушвети! Ако партийния не чука жена ти няма гарсониера за теб. А гарсониерата ти е строена от войници или от мързеливи строители от панели който ги заваряваха пияници и фугите се пълнеха с вестници за да не се бърка цимент и да се влачи по етажите. В момента 90% от панелните сгради в България са с ръждясали и изгнили връзки и при едно земетресение ще се съборят като купчина карти.
Да живее СоциализЪма! California Über Alles
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално1.По образование съм инженер-еколог баклавар и Процеси и апарати Магeсник. В момента в България, тримата най-големи специалисти по "транспортен бетон" са двама силикатчици и един завършил дървесина в ХТИ. Единият силикатчик вече притежаваше ако не първата, то поне втората по обем продажби на бетон тук - Росен Николов от Хидробетон, вторият силикатчик, който реално го убеди тогава да работи с нас , известно време работи и за него за да разработи пазара в провинцията се казва Ивайло Митров, третият , завърши технологиш на дървесината и хартията в ХТИ, набор ми е, колега от вуза, но го хванахме от рано да бачка по развойната дейност и пласмента - Евгени Цветков. След като хидробетн се пребориха с циментопроизводителите да купуват шлаката от марица Изток 2 , смштай колко е бил прозорлив. Влезе да учи висше на 47 години , силикати за да научи нещо ново за бизнеса си, вече беше монополист в градовете, в който работи и милионер. Но и тримата на куп успяха едва за 6 месеца да решат проблем с рецептурите след като се смени пясъка(хидробетон си купи кариера)
1. Относно парите - не винаги важат, това е обемно произвоство, ако не можеш да осигуриш логистика е трудно. Като писах за Видин горе - в София Б25 купувах за обекти на 90 лв на кубик, без транспортните разходи до пещера Магурата излизаше 130 лв на кубик, но видинци работеха само с цимент, което в последствие за мен се оказа голям проблем, щот по рецептура за Б25 ми идваше Б40 и като почнах да го шлайфам след
7 дни ми се завъртя главата заради консумативите.
2. В твоя случай влажността на въздуха помага по-бързо да се награва повърхностния слой , от там и по-високата пластичност нежелана при обработката на последния слой(не може да се постигне нужната равнинност). Относно подложките тук и при вас въобщще не мисля да споря. Тук е трагедия. Сестрата е инженер пътно строителство и преди години си би камшика от тук(като преди това работеше за българска фирма, която стреше сгради предимно в Германия), и като дойде Тиквичката, след две години сблъсък с това строителство и маниера на неплащане отиде в Австрия, с адвокат от там си събра парите, които не и платиха тук.
3. Да, снегът при вас е нещо като национален празник :D
limbize
Рейтинг: 1139 Неутралноотносно "транспортния бетон" това е ширпотребата, с която се сблъскваме - там се бориш за цена при нормативен минимум на качеството. Примерно торкрета(подземно строителство и земеукрепване) е съвсем друга наука, земновлажните бетони за тротоарни плочки и щампован бетон друга. Специалните бетони за специфични конструкции с обраборваемост на транспортен бетон , но и една камара други, по-важни специфики е сфера на добри печалби, но на специфични обекти, там не се гони цена заради конкуренция , а качество и експертиза.
limbize
Рейтинг: 1139 НеутралноКолкото по-малка ти е сградата, толкова е по-голям процентът от цената на грубото строителство. строителният надзор го има навсякъде, питанката е как работи на разлияните места
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално[quote#61:"limbize"][/quote]
Задължителната употребата на трошен гранит за ниско строителство е доншкъде безумна, но това си е в цента на имота , който купуваш - всяка страна си решава за себе си.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1705 ВеселоДа😀 Като падне сняг в Ерусалим пол'вин Израел пътуваше до там с децата да видят сняг😀 И докато стигаха по задръстената магистрала Тел Авив-Ерусалим-снегът вече се беше разтопил😀
А аз "ударих късмет" да живея в Ерусалим 1979-1988, когато имаше 3 ЯКИ снежни зими. И се кефих с един мижав автоматик (Шевролет Вега) да пътувам по ТЕЖКО заснежени улици със затънали камиони, и да правя пируети на заснежени празни паркинги (играчка с ръчната и крачната спирачки😀) Ама преди това армията ме прати (като бонус) на един курс за "напреднало шофиране" на хлъзгави повърхностти, та бях...бая подготвен😀 Синът ми до ден днешен помни онези пируети по снега, въпреки че и него го пратих да вземе този курс за "напреднало шофиране" на 18 г' възраст😀 И биФшата ми също-с тези двамата бях спокоен като те ме возиха😀
Относно твойта специализация "инженер'еколог" (по нашенско им казват "инженер на околната среда")-По нашенско се появи към 1971-72. Повечето от туземския вариант на ИСИ им се пулехме...боклукчии?!? Оказа се направление с ОГРОМНО бъдеще и потенциал. Колеги направиха ЯКИ ПАЧКИ от "менажиране на отпадъците"😀
Това относно регламентираното (вкарано в държавните стандарти) използване на шлаката (а тя е от бучки до прах май) като пълнеж за агрегати под афалт'бетона , или в асфалт'бетона, си е напредък и удар: Ползваш нещо за което преди си плащал пари да се освободиш от него като боклук) , и не плащаш за това което си купувал преди. Това добре докато някои булгаристански тарикати не почват да слагат 13% шлака вместо 3%😀
До коментар [#61] от "limbize":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
limbize
Рейтинг: 1139 Неутрално[quote#65:"МОЙШЕ ТОЛКОЗ"][/quote]
и аз мислех така докато не се сблъсках с реалността: бяхме единствената специалност разделена на две групи - софиянци и от провинцията, до влизането в катедрата си бех отличник, после местните рязко изпъкнаха. Та тая катедра умря съ създателя си, преподавателите си направиха пачките с някаква частна специалност под шапката на вуза и до там. Иначе в процеси и апарати ме пратиха стипендиантче в НюКясъл. Големо кеф беше там, но се уплашихот свободата и се върнах.
Говорим за различни неща. За поцулана - това е циментът доказал се през вековете. Римляните са използвали вулканична пепел за своя цимент, това е същото. Сега го наричаме поцуланов цимент.
limbize
Рейтинг: 1139 НеутралноСкипнах излишното, но като цяло се вижда проблемът и в Турция - имаш кетап да строиш двуетажни сгради, а не знаеш какво е виброрейка, същото не са знаели и турските строители в Измир, но просто вместо на 2 са правили сградите на по 5-6 етажа
Тиква загубена
Рейтинг: 0 НеутралноТурците даже и да строят, като хората не могат.
Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!transvaal
Рейтинг: 1202 Неутрално[quote#67:"limbize"][/quote]
Знам много добре. Това, че не ги знам на Български нищо не значи. Аз съм инженер, но не строителен. Работя за военна фирма и това, което работя няма нищо общо със строителството. Строежите са ми странична, частна дейност. И що се отнася до строежите, работата си я знам отлично и това, което съм построил е изрядно.
transvaal
Рейтинг: 1202 НеутралноА ти можеш ли? Като ти гледам коментарите, май за нищо не ставаш.
jagal
Рейтинг: 458 НеутралноЗдравейте,
Да се изкажа и аз (щото ми влизате малко в работния периметър :) ).
В България асфалтобетон се полага при температури над +5 градуса и върху суха настилка.
Бетон се лее и при минусови температури, като се добавят "подобрители" (въпреки, че и там има някакви температурни граници).
Биндера сте го "ронили" защото той е - неплътен асфалтобетон , служи основно като подравняващ пласт за плътния (износващия) пласт асфалтобетон.
Това с петата на кубинката е така наречения "тест на петата" (изпалзва се разбира се само за собствена проверка) и се ползва само за проверка на плътността на пластовете БЕЗ битум.
Oggie Petkov
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#41] от "Judjuk":
По принцип сте прав, но като си спомня качеството на изпълнение на панелния блок в който живея, доста се съмнявам в казаното от вас. Точно заварките бяха ужасно изпълнени, между панелите имаше огромни пролуки, които след това бяха запълвани с каквото им попадне на строителите, вкл. торби от цимент. Трябваше да правя и довършителните работи по стените и тавана.Не ми хвали "качественото" соц. строителство. Живял съм и в унгарска панелка. Качеството на изпълнение е от земята до небето.