Арабски страни бойкотират турски стоки, докато Ердоган води кампания срещу френските

Арабски страни бойкотират турски стоки, докато Ердоган води кампания срещу френските

© Associated Press



Призивът за бойкот на френски стоки, свързан с водещи мюсюлмански страни след коментари на френския президент за исляма, не образува мощна вълна в Близкия изток и Северна Африка в първите дни след началото на напрежението. Нещо повече, поне две арабски държави водят кампания за бойкот, но не на френски, а на турски стоки.


В Саудитска Арабия, която осъди карикатурите, но не предприе нищо друго (въпреки кампанията сред саудитски потребители срещу френски продукти), стоките от Турция не са на почит напоследък.


Най-голямата арабска икономика бойкотира някои от тях от месеци - според медийни публикации в Саудитска Арабия турски продукти вече не се срещат по лавиците в някои супермаркети. Част от тези стоки вече се опитва да замени Египет - трета година тече, откакто убийството на саудитеца Джамал Хашокжи в Истанбул изостри отношенията между фактическите регионални съперници Анкара и Риад, а Кайро е важен съюзник на уахабитското кралство. "Ал Монитор" цитира подкрепящия режима експерт Ахмад Муса с думите, че "арабските граждани не трябва да купуват турски продукти, защото турският президент Реджеп Тайип Ердоган иска да унищожи арабските държави".




На мястото на турските стоки идват и такива от Гърция и Мароко - саудитски потребители наричат "благословия" факта, че виждат продукти от трите (заедно с Египет) държави вместо турските.


Други профили разпространяват изображения, сходни с тези от призивите за френския бойкот - "дълг на всички араби и саудитци" е да не купуват изброените марки.


В средата на миналия месец Турция реагира с негодувание на други "неофициални" (каквато е и саудитската) кампании за бойкот - на саудитските съюзници, Бахрейн и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Последната стана най-острият регионален противник на Турция; двете държави често разменят реплики, а проправителствените медии непрекъснато отправят нападки към съперника. Всъщност ОАЕ не е важна част от кампанията; Египет също в известна степен страни от нея въпреки напрежението между Кайро и Анкара от последните години.


Проблемът е и в Мароко, но там е по-скоро икономически - източници на независимото издание "Дувар" и други медии посочват, че проблемът е в смятаната от Рабат за нелоялна конкуренция на турските текстилни продукти на местния пазар. Резултатът е повишени вносни мита на някои стоки.


За Турция проблемът може да е по-голям на някои северноафрикански пазари, отколкото на тези в Залива; "Дувар" пише, че през 2019 г. износът за Мароко е на стойност 2.24 млрд. долара, за Алир - 1.86 млрд.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK