Илюстрация на полет на SLS

Илюстрация на полет на SLS

При изстрелването си най-новата ракета на НАСА Space Launch System (SLS) ще бъде най-мощната, летяла някога, задминавайки както Сатурн V, с която американците стигнаха до Луната, така и Falcon Heavy на SpaceX, която извежда сателити в орбита и дори изпрати една Tesla Roadster на основателя Илон Мъск на пътуване до Марс.

И докато НАСА се придвижва към първия полет на SLS за извеждане на космическия кораб Orion в орбита около Луната, инженерите продължават да имат опасения не толкова за двигателите, колкото за софтуера, който ще контролира всичко в ракетата прави - от задаването на траекторията й до отваряне на отделни клапани, разказва "Ню Йорк таймс".

Софтуерът вече е толкова важен за ракетите, колкото грубата сила на двигателите, особено при ракети като SLS, която всъщност е обединение на части, построени от различни производители - "Боинг" изгражда основното тяло, "Локхийд Мартин" изгражда космическия кораб Orion, "Аероджет Рокетдайн" и "Нортроп Груман" са отговорни съответно за четирите двигателя RS-25 и двата странични бустера. А "Юнайтед Лонч Алайанс" доставя последната степен.

Всички тези компоненти трябва да работят заедно, за да бъде мисията успешна. Но наскоро Консултативният съвет за аерокосмическа безопасност (ASAP) на НАСА заяви, че е загрижен от несинхронизирания начин на разработване и тестване на сложната система.

На заседание на ASAP миналия месец Пол Хил, член на съвет и бивш директор на полети и мисии в НАСА, каза, че "съветът изпитва голяма загриженост относно възможностите и плановете за интегрирани тестове от начало до край, особено за летателния софтуер".

© NASA

Вместо един изчерпателен тест за авиониката и софтуера, който да имитира полет, "има множество и отделни лаборатории; емулатори и симулации се използват за тестване на отделни части на софтуера", предупреди той.

"Доколкото е възможно, системите за полет трябва да бъдат разработени за успех, като целта е да тествате както летите. По същия начин, по който екипите на НАСА тренират по начина, по който летят, и летят по начина, по който тренират", каза Хил.

Според съвета НАСА и нейните подизпълнители не се възползват от "предимствата на извлечените уроци" от неуспешния полет миналата година на космическия кораб Starliner на "Боинг", който претърпя две софтуерни грешки, които му попречиха да се свърже с Международната космическа станция (МКС) по план и принуди ръководителите да съкратят мисията.

НАСА призна, че не е надзиравала добре работата на "Боинг" по проекта и обеща да въведе по-строги прегледи, особено на тестовете на софтуера.

Илюстрация на отделянето на бустерите от SLS

Илюстрация на отделянето на бустерите от SLS

Това е само поредният от проблемите по SLS, която се бори с превишени разходи и серия неуспехи. Много правителствени доклади през годините създават картина за лошо управление на програмата.

Преди три години генералният инспектор на НАСА докладва, че НАСА е похарчила над 15 млрд. долара за SLS, космическия кораб "Орион" и свързаните с тях наземни системи между 2012 г. и 2016 г. Според него общата сума ще достигне 23 млр. долара.

Докладът обвинява "Боинг", основния изпълнител, "че постоянно подценява работата, която трябва да бъде извършена, и по този начин размера и уменията на необходимата работна сила".

Друг доклад на правителствената служба за отчетност през миналата година установява, че въпреки лошото представяне на "Боинг", НАСА продължава да й плаща десетки милиони долари като награди за високи оценки при тестове.

Провеждане на симулации на полет на SLS в центъра "Кенеди" на НАСА

Провеждане на симулации на полет на SLS в центъра "Кенеди" на НАСА

Следващата стъпка за SLS e запалването и осемминутното изгаряне на двигателите, планирано за по-късно тази година в космическия център "Стенис" в Мисисипи. Първото изстрелване, което в момента е планирано за края на 2021 г., трябва да постави космическия кораб Orion без екипаж в орбита около Луната.

Администраторът на НАСА Джим Брайдънстайн заяви, че "всички елементи, от които се нуждаем за успешно кацане на Луната през 2024 г., са в ход като част от програмата Artemis. И ние се движим бързо, за да постигнем тази цел " - поръчаното от Белия дом ускорение на оригиналния график, предвиждащо кацане на Луната през 2028 г.

Илюстрация на SLS на стартовата площадка

Илюстрация на SLS на стартовата площадка

За да бъде постигнат този срок обаче, софтуерът за полети трябва да работи перфектно.

Една от най-добрите илюстрации за лошо разработен софтуер бе последния полет на Starliner.

Малко след като корабът без екипаж излезе в орбита, възникнаха проблеми, тъй като летателните компютри на борда бяха в грешка от 11 часа. С мисълта, че корабът е в съвсем различен момент от мисията, компютрите опитаха да коригират курса, изгаряйки ценно гориво и принуждавайки контролерите да приключат мисията рано, без да се скачат с МКС. По-късно контролерите откриха друг софтуерен проблем, който би могъл да накара сервизния модул да се сблъска с капсулата на екипажа след разделяне.

"Боинг" успя да диагностицира проблема, да изпрати софтуерна корекция и в крайна сметка да свали космическия кораб безопасно. По-късно компанията заяви, че тестването на софтуера е дълбоко опорочено, което позволява двата проблема да останат незабелязани в кода. Това беше признание, напомнящо на софтуерните проблеми, които преследваха самолета 737 Max, който претърпя две катастрофи, при които загинаха общо 346 души.

Представители на "Боинг" заявиха, че по време на тестовия полет Starliner е отчитал времето си от ракетата. По време на тестването служителите са били съсредоточени основно върху това да гарантират, че двете превозни средства комуникират правилно, но са прекъснали теста, така че никога не са видели, че корабът отчита грешното време.

Тестване на бустерите на SLS

Тестване на бустерите на SLS

Ако тестът беше продължил, "щяхме да го хванем", заяви Джон Мълхоланд по-рано тази година, когато беше мениджър на програмата Starliner.

По време на теста на софтуера за разделяне на сервизния модул, "Боинг" не използва действителния хардуер, а по-скоро "емулатор" - компютърна система, проектирана да имитира сервизния модул. Проблемът е, че емулаторът е имал грешна конфигурация на двигателя, програмирана по време на теста, казва Мълхоланд.

НАСА казва, че е уверена, че протоколите за тестване на SLS и Orion са далеч по-стабилни. Като начало програмата е настроена по различен начин. "Боинг" е собственик и използва Starliner за извършване на услуга за НАСА - транспорт на астронавти до МКС.

За разлика, НАСА притежава и ще управлява SLS и е отговорна за всички интегрирани тестове, включително четири дена тестване на различните интерфейси между SLS и Orion, при които е открит проблем с това как вторият етап на ракетата интерпретира данните от първия етап, но това е определено като "доброкачествен проблем", който в момента не изисква никакви модификации.

НАСА не е и съгласна с констатациите на съвета и обяви, че агенцията и нейните изпълнители "провеждат интегрирано цялостно тестване на софтуера, хардуера, авиониката и интегрираните системи, необходими за полети по Artemis... така че да отговарят на строгите изисквания на НАСА за безопасност и да са напълно квалифицирани за полет с екипаж в космоса".

© NASA

Пред репортери през октомври Джон Шанън, вицепрезидент на "Боинг", който ръководи програмата SLS, каза, че основният етап съдържа "мозъка" на ракетата, авиониката, летателните компютри и "системите за управление на превозното средство" и добави, че частта от разработката и тестването на софтуер на компанията е ограничена до "наземния софтуер, който командва самото превозно средство".

Шанън каза, че системите са "завършени, тествани в съоръжения за интеграция в НАСА. Имахме независима проверка и валидиране, за да покажем, че работи добре със софтуера за полет. И всичко е готово за работа".