Летящи таксита ще посрещат туристите в Барселона само след две години

Въздушно такси на Volocopter по време на демонстрация в Сингапур през 2019 г.

© Volocopter

Въздушно такси на Volocopter по време на демонстрация в Сингапур през 2019 г.



Когато най-накрая туристите се завърнат в Испания, може да им бъде предложен нов начин да се издигнат над тълпите и да оценят някои от най-драматичните гледки в страната, съобщава в. "Гардиън".


Enaire, испанската служба за въздушен трафик, обяви плановете си да започне демонстрация на летящи таксита в Барселона и Сантяго де Компостела през 2022 г.


"Трябва да преместим градската мобилност в третото измерение - въздушното пространство. И трябва да го направим възможно най-ефективно и устойчиво", каза генералният директор на Enaire Анхел Луис Ариас на онлайн конференция тази седмица.




Службата работи по европейски проекти, включващи използването на летящи таксита и други летящи превозни средства за придвижване на хора из градските и полуградските райони, както и използването на дронове за доставка на стоки.


Enaire, която е публична компания на министерството на транспорта, мобилността и урбанизацията, ще привлича и подпомага и частни компании, които имат интерес в този сектор.


Испания участва в два финансирани от Европейския съюз проекта по програма "Хоризонт 2020", най-голямата програма на ЕС за научни изследвания и иновации до момента. Единият се ръководи от Европейската организация за безопасност на аеронавигацията, а другият - от мултинационалната технологична компания Everis.


"Планът е и двата проекта да демонстрират въздушно такси в Европа през 2022 г.", съобщи Enaire в официално изявление. "Еnaire ще управлява полета на първите въздушни таксита в Испания, който ще се проведе същата година в Барселона и Сантяго де Компостела."


За момента няколко компании са демонстрирали успешно пътнически безпилотни летателни апарати, включително китайската Ehang и германския авиационен стартъп Volocopter.


През юли миналата година испанската технологична компания Tecnalia представи своя прототип за безпилотно въздушно такси с един човек. Таксито, проектирано да превозва човек или товар до 150 кг, има крейсерска височина между 100 метра и 300 метра и може да измине разстояния до 15 км за 15 минути.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 632 Неутрално

    Ала-бала това няма да стане в следващите 50-70 години.
    Към 2100 евентуално може.

  2. 2 Профил на smeshnotoani
    smeshnotoani
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Звучи невероятно, но много неща така са изглеждали преди да се случат. Мобилните телефони също ги гледахме като телета, а сега са неизменна част от живота ни. Така че нищо чудно скоро да летим с такситата над градовете.

  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1258 Весело

    За едни летящи таксита, за други неработещи здравна, съдебна и образователна ситеми, но за сметка на това злато в чекмеджето на премиера ... Кой как се уредил :)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4921 Неутрално

    Ала-бала това няма да стане в следващите 50-70 години.Към 2100 евентуално може.
    —цитат от коментар 1 на МиГ-29


    И за електричеството така са говорели някои навремето!

  5. 5 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    До коментар [#2] от "smeshnotoani":

    Няма да е скоро, не защото е невероятно, ами защото ще иска доста регулации и някаква инфраструктура. Предполагам, че не е никакъв проблем в момента да се произвеждат такива "хвърчалки", но възникват много въпроси:
    - Кой и как ще може да ги управлява. Тоест каква правоспособност трябва.
    - Къде ще излита и къде ще каца? Има много варианти като покриви, паркове и така нататък, но не може да е навсякъде, защото не всички ще са съгласни.
    - Как ще се определят маршрутите и височината?
    - Ще има ли ограничения за скоростта и таван?
    - Какво ще се прави при злополуки?
    - Как ще се регулира прелитането над частни имоти и жилищни сгради?
    - Как ще се регистрират?
    - И така нататък...
    Със сигурност не е толкова просто и елементарно. Някои хора не разбират, че чисто процедурно и законово, понякога е доста сложно. Прогреса е едната страна на нещата.

    Бивш tww09306483.
  6. 6 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    С тия грозни и опасни "пилотирани" дроноподобни, нищо ново и ок не е! Те са просто вариация на хеликоптер с повечко перки. Живи и здрави да доживеем откриването и практическото използване на антигравитационни технологии, че иначе винаги при наличие на движещи се части, като перките, рискът от дефект е солиден...Докато при хеликоптерите е усвоена техниката на авторотация, с тяхната голяма перка и опитен пилот (кадърно написал автопилот) да може контролирано да катастрофира с ниска скорост. Тия дроноподобни таксЕта, спрат ли перчиците, ше падат като камъни от небето. Дори и да има система за катапултиране и опазване на пътника, като едното нищо е ще убиват невинни граждани като паднат върху тях

    мурзилка
  7. 7 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1498 Разстроено
  8. 8 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1470 Неутрално

    За такситата не съм такъв оптимист, но примерно за куриерски пратки с дронове е напълно възможно навсякъде в големите градове да се случи. Въздушните таксита биха били доста по-скъпи от обикновените и не е толкова сигурно, че ще имат достатъчно клиенти, за да бъдат рентабилни.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  9. 9 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 649 Весело

    Споко, те ще се появят доста по-скоро от очакваното. Единственото, което не ми харесва е, че или трябва да си махна новия покрив със соларните панели или трябва да отсека черешата.

    https://www.volocopter.com/en/product/

    73! Go Go
  10. 10 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 649 Весело

    Споко, те ще се появят доста по-скоро от очакваното. Единственото, което не ми харесва е, че или трябва да си махна новия покрив със соларните панели или трябва да отсека черешата.

    https://www.volocopter.com/en/product/

    73! Go Go
  11. 11 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 2298 Неутрално
  12. 12 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    Исках да кажа с временно.

  13. 13 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 689 Неутрално

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    "Ала-бала това няма да стане в следващите 50-70 години.
    Към 2100 евентуално може."

    Не се наемам да прогозирам кога летящите таксита ще станат действителност, но заглавието не отговаря на съдържанието. В статията се казва, че: "Планът е и двата проекта да демонстрират въздушно такси в Европа през 2022 г." В същото време заглавието гласи: "Летящи таксита ще посрещат туристите в Барселона само след две години". Как то се казва: Нерде Стамбул, нерде Ямбол.

  14. 14 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    Не е добър преводът: "да оценят някои от най-драматичните гледки в страната". Това не звучи добре на български и не е това, което пише в статията.
    Предлагам един превод по-близък до оригинала:
    "да оценят част от най-внушителната урбанистична архитектура в страната".
    Заработвайте си заплатата, Дами и Господа от Дневник. Не сте убедителни. Съжалявам, но згубени в превода изрази не е добра работа.

    Това е оригиналната статия:
    https://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2020/11/08/2003746539

  15. 15 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#2] от "smeshnotoani":Няма да е скоро, не защото е невероятно, ами защото ще иска доста регулации и някаква инфраструктура. Предполагам, че не е никакъв проблем в момента да се произвеждат такива "хвърчалки", но възникват много въпроси:- Кой и как ще може да ги управлява. Тоест каква правоспособност трябва.- Къде ще излита и къде ще каца? Има много варианти като покриви, паркове и така нататък, но не може да е навсякъде, защото не всички ще са съгласни.- Как ще се определят маршрутите и височината?- Ще има ли ограничения за скоростта и таван?- Какво ще се прави при злополуки?- Как ще се регулира прелитането над частни имоти и жилищни сгради?- Как ще се регистрират?- И така нататък...Със сигурност не е толкова просто и елементарно. Някои хора не разбират, че чисто процедурно и законово, понякога е доста сложно. Прогреса е едната страна на нещата.
    —цитат от коментар 5 на Petleshev


    Управляемите дронове не изискват никаква по различна регулация от тази на сегащите хеликоптери. При автономните дронове нещата са малко по различни, защото там ще трябва да се сертифицира системата и сотфтуера, но и това не е нещо непознато за регулаторите, защото вече има сертифицирани автономни метра, влакове и т.н.

  16. 16 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 620 Неутрално

    За такситата не съм такъв оптимист, но примерно за куриерски пратки с дронове е напълно възможно навсякъде в големите градове да се случи. Въздушните таксита биха били доста по-скъпи от обикновените и не е толкова сигурно, че ще имат достатъчно клиенти, за да бъдат рентабилни.
    —цитат от коментар 8 на Darcas


    Скъпи ще бъдат докато имат нужда от пилот, но автономните дронове вероятно ще бъдат по евтини от сегашните таксита. Един дрон ще има капацитета да превози много повече хора, защото ще е много по бърз от едно такси седящо в задръстването, а що се отнася до цената електрическите дронове са много по евтини от тези с двигатели с вътрешно горене, а поддръжката е много по лесна и евтина.

  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8337 Неутрално

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    За България ли говорите. Защото тука и тогава няма да ги има.

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8337 Неутрално

    До коментар [#1] от "МиГ-29":

    За България ли говорите. Защото тука и тогава няма да ги има.

  19. 19 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5695 Весело

    Пешеходците в Барселона след 2 години ще трябва да носят каски, да ги предпазват от падащи предмети и таксита

  20. 20 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2087 Неутрално

    Винаги масовият транспорт е бил най-ефективен и екологичен. Тези дронове по нищо не се различават от автомобилите, освен по това, че ще летят, евентуално. Първо, ще са скъпи, второ когато станат много, ще възникнат същите проблеми като с трафика. Трето, и те трябва да се паркиран някъде, а заема повече място от автомобилите. Демек, никога няма да станат масово използвани! Поне не и в нашия живот и не и в тези презастроени градове!

  21. 21 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Тези "таксита" ще са по-скоро като атракция, отколкото алтернатива на такситата.
    Няма да е "чакай да хвана едно летящо такси да ме откара до еди-кой-си музей".
    Ще бъдат с фиксирани маршрути с цел да предложат красиви въздушни гледки и изживяване на човека/туриста. Нещо като разходка с планер или скачане с парашут. Не толкова за транспорт. От тази гледна точка регулацията им ще е много по-лесна.

  22. 22 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    С тия грозни и опасни "пилотирани" дроноподобни, нищо ново и ок не е! Те са просто вариация на хеликоптер с повечко перки.
    —цитат от коментар 6 на Маршалов


    Не разбираш нещата. Нямат НИЩО ОБЩО с хеликоптер. Хеликоптерът е много, ама много сложна машина с непрекъсната вариация на ъгъла на атака на лопатите, с много сложни възли и струва много скъпо - около 3 пъти по-скъпо за същия тонаж самолет, и курсовете за пилоти на хеликоптери излизат 2-3 пъти по-скъпо от самолетните, даже на ниво ППЛ.
    Технологичният скок тук се дължи на електромоторите, които са отделни за всеки ротор. Четният брой ротори премахва необходимостта от сложната механика на хеликоптера, компенсаторния опашен винт и пр., защото са по двойки контраротативни. Контролабилността на такива машини е много по-проста, отколкото на хеликоптери или самолети с фиксирано крило. С капацитета на батериите днес е напълно обозримо приложението на такива машини в рамките на град или град с околностите - едни 40 км спокойно се покриват. Големите въпроси вече не са технически, а правни - регулации и пр. Освен това, в близките 10 години, дори да няма революция в батериите, се очаква нарастване на капацитета с едни 50%, на база това, което днес го има в лабораториите. Няма съмнение, че мулти-роторите имат голямо бъдеще. И са много, ама много по-евтини от хеликоптерите.

  23. 23 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2996 Неутрално

    [quote#16:"Ал Бънди"][/quote]

    "Российская почта" въведе дронове за отдалечени маршрути , преди време(един дрон се разби в Бурятия).
    На къси разстояния дронът е с батерия и електромотор , на дълги и при тежък товар - само ДВГ.

  24. 24 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    Винаги масовият транспорт е бил най-ефективен и екологичен. .................
    —цитат от коментар 20 на Stargate


    Ако масовият транспорт беше най-ефективен, Съединените Щати щяха да имат масов транспорт. Вашето твърдение изобщо не е вярно. Защото масовият транспорт НИКОГА не може да те закара от точка А до точка Б. А автомобилът те закарва - аз изминавам двадесет крачки от кухнята до гаража, докато седна в колата. От паркинга до моя офис на работа са около 80 крачки. Същото е, когато пазарувам, когато ходим някъде през уик-енда, когато пътуваме до Океана (към 1200 км) на Юг от Йоханесбург. Просто, общественият или масов транспорт НИКОГА не може да постигне полезността на личния такъв. Второ - вярно, един автобус носи, да речем 100 човека. Но, когато тия 100 човека са в 100 отделни автомобила, това вече е ПАЗАР - това са гуми, масла, ремонти, бензиностанции, автосервизи, резервни части, това са десетки, ако не стотици милиони работни места, това парични потоци от ТРИЛИОНИ долари в цял свят и като принос за икономиката и благосъстоянието на хората, пределно ясно е, че приоритет трябва да се дава на ЛИЧНИЯ, а не на обществения транспорт. И като бонус в условията на Китайската Чума - возенето в обществен транспорт (с изключение на самолетния, понеже има филтри) е 100% рецепта за зараза с ковид - НИКОГА не използвайте влак, метро, автобус и трамвай, докато има епидемии, даже от грип, а само с лична кола.
    Най-важно от всичко е, че личният транспорт е сериозна част от мобилността и СВОБОДАТА на ИНДИВИДА и никакви еко и пр. фалшиви аргументи нямат достатъчна тежест срещу свободата на индивида.

  25. 25 Профил на zz54
    zz54
    Рейтинг: 71 Неутрално

    Я малко да стъпим на земята. Проблемите на Каталуния са толкова много, че едва ли ще стане в близките години.Хубаво, но ....Те и англичаните казаваха , 2012 г. ще има такива таксита за Лондонското летище, но.....сега сме 2020г.Не видях такова нещо миналата година....

  26. 26 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ал Бънди":

    Ти колко дрона си поддържал или са плащал за поддържането им та знаеш, че е по-евтино? Като почнете така да ги дрънкате и да обяснявате...! Щяло това, щяло онова... Ама кога и колко, не се знае. Щяло, ама някой ден...! Този автономен дрон си лети ей така, сам самичък и не плащаш за навигация и за управление, автоматика и какво ли още не. Остави фантазиите на тема "Някой слънчев ден"...!

    Бивш tww09306483.
  27. 27 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    До коментар [#22] от "transvaal":

    Ако беше прав, отдавна щеше да се е минало на дронове. Технологията и преди 30 години беше достатъчно развита.

    мурзилка
  28. 28 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    До коментар [#27] от "Маршалов":

    Не е вярно. Технологията не беше развита. Сега има три важни неща, които преди 20 години ги нямаше - батериите напреднаха много. Серийно се произвеждат батерии с капацитет, какъвто не беше мислим преди 20 години. Второ - има огромен напредък в силовата електроника на всички нива - т.е. контролът на потоците енергия с изцяло твърдотелни системи и компютри стана стандартен и евтин. Трето - бързината и възможностите на компютри и контролери днес е в много пъти над тази от преди 20 години. Интеграция на системи от всякакъв вид в едн компютер за целия самолет е вече многократно правено на много платформи и то за много по-сложни задачи, отколкото превоза на пътници. Има също огромен прогрес в навигационни системи в реално време, както и в летателни системи с автопилоти с много голяма точност на спазване на всички зададени параметри. Всеки голям пътнически самолет от изтеклите 10-ина години може да прави напълно автоматичен полет от излитане до кацане включително (стига летището да е екипирано с ИЛС и пр. системи от Категория 3). Автопилот за такива дронове е много по-лесна задача от автопилот за автомобили на земята, което вече е реалност в няколко големи автомобилни компании. Аз не мисля, че тия летящи таксита ще се появят през 2022. Ще трябва повече време и малко по-добри батерии, ще трябва сериозна логистика, подръжка, комуникационни системи и законодателни рамки, което ще отнеме, според мен едни 5-10 години. Но този вид транспорт ще навлезе, при това с голяма сила.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK