Сигналите за живот на Венера може да са грешни

Венера, заснета от "Маринър 10" на 5 февруари, 1974 г.

© NASA/JPL

Венера, заснета от "Маринър 10" на 5 февруари, 1974 г.

Откриването на фосфинов газ в атмосферата на Венера предизвика бурни спекулации дали газът може да бъде произведен от извънземни микроби на планетата, където НАСА обмисля в момента да изпрати мисия. Три независими проучвания след това обаче не успяват да намерят доказателства за фосфин във венерианската атмосфера.

Една от групите използва архивни наблюдения, за да търси наличие на газ в облаците на планетата, но не го намери. Изследването е рецензирано и прието за публикуване в списание Astronomy & Astrophysics.

Две други групи обработиха първоначалните данни на екипа, направил откритието, и също не успяха да намерят доказателства за фосфин.

Но откриването на слаб сигнал от конкретна молекула на друга планета е сложен процес и авторите на оригиналното изследване не са изненадани, че други учени разглеждат по-отблизо работата им.

"Това е нормално. Така работи науката. Ако това бяха данни, които бихте могли просто да погледнете с невъоръжено око и да видите фосфин, той щеше да бъде открит отдавна", казва Клара Соуза-Силва от Смитсоновия център по астрофизика, един от авторите на оригиналното изследване, пред National Geographic.

Първоначалното изследване, публикувано в списание Nature Astronomy през септември, установи наличието на над хиляда пъти повече количество фосфинов газ, отколкото в земната атмосфера, в серните облаци на Венера. В скалисти светове като Венера и Земя условията не се смятат за достатъчно екстремни, за да образуват фосфинови молекули при липса на живот. Някакъв вид метаболизъм или неизвестен химичен процес биха били необходими, за да се обяснят големите количества фосфин в атмосферата на Венера. (На Земята различни микроби произвеждат фосфин и той може да бъде произвеждан в лаборатории.)

Компютърно генериран образ на повърхността на Венера

Компютърно генериран образ на повърхността на Венера

Екипът идентифицира фосфина с помощта на два инструмента, които наблюдават радиовълните. Първо, през 2017 г., Джейн Грийвс от Университета в Кардиф и колегите й откриват потенциални следи от фосфин с телескопа James Clerk Maxwell (JCMT) в Хавай. Но това наблюдение се нуждае от потвърждение и през 2019 г. екипът използва по-мощен инструмент - мрежата от 66 радиотелескопа Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) в пустинята Атакама, Чили.

В данните от ALMA екипът откри слаб сигнал на честотата, при която молекулите на фосфина във венерианската атмосфера биха поемали енергия, известна като спектрална линия. Ако фосфинът наистина е на Венера в големите количества, неговото присъствие би било трудно да се обясни, ако не е биологично произведен, смятат учените. (Нов повторен анализ на данни от сондата Pioneer-Venus на НАСА, която посети Венера в края на 70-те години на миналия век, намери вероятни следи от фосфин, въпреки че не може да ги потвърди.)

Малко след съобщението се появиха съмнения за начина, по който учените от първоначалния екип са анализирали данните, предполагайки, че тяхната процедура може да е генерирала фалшиви сигнали.

Освен това астрономите обикновено търсят множество спектрални линии, произведени от една и съща молекула, за да потвърдят нейното присъствие - наблюдения, които екипът не е имал.

Двойна проверка с друг телескоп

По време на съобщението екипът все още търси потвърждение под формата на спектрални линии, които могат да бъдат наблюдавани с инфрачервени телескопи, но има забавяне заради пандемията. Сега различен екип, включващ Грийвс и Соуза-Силва, са изследвали архивни данни от различен телескоп - инфрачервеният телескоп на НАСА в Хавай.

Повърхността на Венера по данни на мисиите "Магелан" на САЩ и "Венера" на СССР

Повърхността на Венера по данни на мисиите "Магелан" на САЩ и "Венера" на СССР

Тези наблюдения от 2015 г. не показват силен сигнал от фосфин. Водени от Тереза Енкреназ от обсерваторията в Париж, авторите на изследването заключават, че данните поставят горна граница на нивото на фосфин, възможно във венерианската атмосфера, което е една четвърт от първоначално откритото количество. Наблюденията също така предполагат, че всеки фосфин ще трябва да бъде на височина над облаците на планетата, което астрономите смятат за малко вероятно, тъй като газът бързо ще се разпадне.

Соуза-Силва не оспорва наблюденията, но посочва няколко възможни обяснения за това - количествата на фосфин може да варират с течение на времето или инфрачервените наблюдения може да не са изследвали облаците достатъчно дълбоко. Екипът не е сигурен и до момента на каква надморска височина правят инфрачервените наблюдения.

Проверка на оригиналните данни

Два други екипа обработват първоначалните данни, но не успяват да намерят надеждни следи от газа.

Първата група не успя да намери доказателства за фосфин както в данните на JCMT, така и в ALMA. JCMT наистина е открил спектрална линия с правилната честота, но екипът предполага, че това може да се обясни със серен диоксид в атмосферата на Венера, който генерира спектрална линия на същото място.

Данните от ALMA, който прави наблюдения с изключително висока разделителна способност, са по-сложни за анализ. Ярки близки обекти като Венера могат да създадат проблеми за ултрачувствителните телескопи като ALMA. За да идентифицират сигнал от наблюденията на Венера, астрономите трябва да премахнат радиошума, произведен от земната атмосфера, самата Венера и дори оборудването в обсерваторията.

Мрежата от радиотелескопи Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)

© NRAO/AUI/NSF

Мрежата от радиотелескопи Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)

За да направи нещата по-сложни, ALMA наскоро идентифицира грешка в своята система за калибриране, която е създала спектър на Венера с много шум за работата на Грийвс и нейните колеги.

Използвайки техника, наречена полиномно напасване, първоначалният екип търси спектралната линия на фосфина, като математически премахва фоновия шум около региона в спектъра, където трябва да бъде фосфинът. По принцип този тип анализ позволява на астрономите да предскажат кои части от наблюденията са шум и кои са реални сигнали. След като екипът премахва излишния шум, астрономите стигат до заключението, че фосфиновият сигнал е достатъчно важен и силен, за да обявят откритието си.

За да премахне шума, екипът използва полином от висок порядък, което означава, че за моделиране на данните са използвани повече променливи (дванадесет), отколкото е типично (две или три). В допълнение, екипът моделира фоновия шум, като разглежда части от спектъра извън зоната, където се очаква да намери сигнал от фосфин - метод, който обикновено предотвратява скриването на неизвестен шум от възможния сигнал. Въпреки това комбинирането на полином от висок порядък с шумен набор от данни позволява изкуствено да се създаде фалшив сигнал там, където би бил фосфинът.

Пълният видим спектър на слънчевата светлина, показващ тъмните "баркодове", които показват наличието на различни атоми и молекули