Пекин ще ограничи китайските интернет монополи

Пекин ще ограничи китайските интернет монополи

© Reuters



Китай ще въведе нови правила, целящи да ограничат силата на най-големите местни интернет компании, предадоха "Ройтерс" и Би Би Си.


Новите регламенти предполагат, че в Пекин нараства безпокойството от голямото влияние на цифровите платформи. Правила могат да засегнат местни технологични гиганти като "Алибаба" (Alibaba), "Ант груп" (Ant Group) и "Тенсент" (Tencent), както и платформата за доставка на храна Meituan.


Този ход идва в момент, когато Европейският съюз и САЩ също се стремят да ограничат силата на интернет гиганти.

  • Акциите на Alibaba и JD.com тръгнаха надолу, след като предложените регулации бяха публикувани във вторник и разпродажбата продължи в сряда. Но също така Alibaba демонстрира за какво влияние и финанси става дума - в т.нар. Ден на необвързаните, който в Китай е еквивалентът на Черния петък и Кибер понеделникът в САЩ и Европа. Той е днес и според компанията продажбите на онлайн платформите ѝ около това събитие са надхвърлили 56 милиарда долара. По изключение промоционалните оферти тази година обхващат 4 дни около празника, най-вече заради пандемията, принудила китайците да си останат в страната. Това е идеално за търговците, защото те са продали през Alibaba 16 милиона продукта. Като стойност това е сума 16 пъти по-голяма от събраното в двудневния Prime Day на Amazon миналия месец.

Проектът от 22 страници от държавната администрация за регулиране на пазара (SAMR) ще бъде първият опит за определяне на антиконкурентно поведение за технологичния сектор.




Новите правила ще се опитат да спрат компаниите да споделят чувствителни потребителски данни, обединение срещу по-малки конкуренти и продажби на загуба, за да се елиминират конкурентите.


Те също така ще санкционират платформи, принуждаващи компании да подписват ексклузивни договори - нещо, в което е обвинявана Alibaba от търговци и конкуренти.


Пекин ще ограничи китайските интернет монополи

© Reuters


Регламентите ще се занимават и с компаниите, които третират клиентите по различен начин въз основа на техните лични данни, финансово състояние, потребителски навици.


Alibaba и JD.com доминират на онлайн пазара на дребно в Китай, като заедно представляват около три четвърти от китайската електронна търговия.


През септември Alibaba се похвали с 881 милиона активни мобилни потребители месечно - повече от половината от населението на Китай.


Пекин отделно изрази опасения за свързаната с Alibaba компания Ant Group, която изтегли излизането си на фондовия пазар миналата седмица, след като регулаторите изразиха опасения относно нарастващата мощ на онлайн кредиторите и как те могат да повлияят на по-широката финансова система. Предлагането на акции трябваше да бъде най-голямото в света.


Ant Group има около 1.3 милиарда потребители, най-вече в Китай, където управлява Alipay, доминиращата система за цифрови разплащания в страната.


Джак Ма, основател на "Аибаба"

© Reuters

Джак Ма, основател на "Аибаба"


Tencent, който има конкурентна платежна система и е най-голямата компания за игри в света, също може да влезе в полезрението на регулациите.


Ако китайските власти се притесняват от експлозивния растеж на някои интернет платформи, те не са сами, коментира Би Би Си.


Европейският съюз повдигна антимонополни обвинения срещу "Амазон" (Amazon) за злоупотреба с пазарната си мощ в Германия и Франция.


Междувременно американските власти предприемат действия срещу господството на "Гугъл" (Google) като интернет търсачка. Това е най-големият антитръстов иск в САЩ след делото срещу "Майкрософт" в края на 90-те години.


Пекин ще ограничи китайските интернет монополи

© Reuters


Регулациите идват, след като китайският Комитет за финансова стабилност и развитие, орган на правителствено, оглавяван от вицепремиера Лиу Хъ, миналия месец сигнализира за необходимостта от подобряване на механизмите за осигуряване на лоялна конкуренция и призова за засилване на антимонополното правоприлагане.


Миналата година SAMR свика над 20 платформи на среща, за да ги помоли да спрат да изискват от търговците да подписват изключителни споразумения за сътрудничество.


Ши Уен, бивш президент на Yahoo China, коментира пред "Ройтерс", че до момента Китай е избягвал да се държи твърдо с технологичния си сектор, за да помогне на местните технологични гиганти да растат и да се конкурират с американските съперници, повечето от които вече са блокирани от киберпространството на страната.


С фокуса, който сега се насочва към изграждане на вътрешни производства и способности, Пекин се придвижва към овладяване на тези компании, каза той.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK