Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

© Reuters



Ограниченията покрай COVID-19 принудиха студентите масово да се явяват на дистанционни изпити, а университетите по света все повече разчитат на софтуер за наблюдение на тяхното провеждане. Но много имат опасения за технологията, включително за масово събиране на данни и расови пристрастия при разпознаването на лица, разказва "Ройтерс".


Лидерите в индустрията твърдят, че техните платформи са критична част от инфраструктурата, която позволява на учениците да продължат да учат.


"Студентите вече са под огромен натиск заради глобалната пандемия, казва Хю Юнг Хан, изследовател в Human Right Watch, която е специализирана в технологиите и образованието. И сега имаме това инвазивно и несправедливо наблюдение, което нахлува в личния им живот."


Глобален обхват




Над 90% от страните са въвели някаква форма на дистанционно обучение от началото на пандемията според доклад от УНИЦЕФ от август.


Това от своя страна създаде процъфтяващ бизнес за компании, занимаващи се с образователни технологии, включително фирми, които се специализират в осигуряването на дистанционни изпити, на които няма възможност да се преписва.


Една фирма, Proctorio, съобщи, че тази година е провела повече от пет пъти на брой изпити в сравнение с миналата година.


Индустрията за дистанционни изпити предлага набор от услуги - от видеовръзки, които позволяват да се наблюдават учениците, докато полагат изпити, до алгоритми, които използват изкуствен интелект (AI) за откриване на измама.


Но изискването учениците да инсталират софтуер, който да ги наблюдава по време на тест, повдига множество проблеми, казват експертите.


Има голяма пропаст между това, което технологията обещава, и това, което всъщност се случва. Приема се, че всички изглеждат еднакво, правят тестове по един и същи начин и реагират на стресови ситуации по същия начин.


Одри Уотърс,

анализатор на сектора и основател на уебсайта Hack Education


Системите за разпознаване на лица - които някои платформи използват, за да потвърдят самоличността на участника - са по-малко точни при тъмнокожи хора, отбеляза Ший Суаугър, изследовател на индустрията в Университета на Колорадо в Денвър.


А алгоритмите, създадени за откриване на подозрителни движения, неизбежно ще сигнализират за ученици с увреждания и други, които не се движат по начина, по който платформите очакват, добави той.


Студентите също са против достъпа на софтуер на трети страни до техните устройства, като някои услуги изискват учениците да им дадат разрешение да четат техните компютърни файлове, да наблюдават натискането на клавишите и да анализират биометричните данни.


"Не става въпрос само за расова пристрастност, каза Мигел Бишоп, член на студентския сенат в Университет на Калифорния в Чико, който използва платформата Proctorio за изпити. Говорим за събирането на данни без отговорност и щетите върху връзката ученик - учител", каза той.


Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

© Reuters


Изпълнителният директор на Proctorio Майк Олсен коментира пред "Ройтерс", че платформата е най-удобният начин за училищата да се справят с измамите в ерата на пандемията.


"Явяването на изпит в уюта на собствения ви дом по ваш график е по-малко инвазивно", каза той. Критиците на технологията често не разбират как работи, добави той, подчертавайки, че инструментите не идентифицират директно измамниците, а просто сигнализират за подозрително поведение пред университетите.


Глобален бунт


Учениците в различни страни настояват техните училища да преразгледат използването на софтуер за дистанционни изпити със смесени резултати.


През септември Върховният съд отмени дистанционен изпит за прием в Националния юридически факултет на Университета на Индия, след като родител на бъдещ студент и бивш служител на университета заведоха дело.


Те твърдят, че изпитът - който използва AI за откриване на измамници - е несправедлив към студентите с "по-малко средства и от маргинализирани райони", които може да нямат високоскоростен интернет или достатъчно бързи компютри за провеждане на изпита.


Урваши Анеха, основоположник на групата Tandem Research, която преглежда техническите инструменти, използвани по време на пандемията, заяви, че "такъв софтуер рискува да подкопае неприкосновеността на личния живот на учениците и ролята на преподавателите".


"Освен това те се въвеждат в правен вакуум", смята Анеха.


Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

© Reuters


Студентите от Университета в Куинсланд, Австралия, безуспешно подават петиции към университета да спре употребата на "най-инвазивните и потенциално дискриминационни аспекти" на ProctorU, американска услуга за дистанционни изпити, която училището използва.


"Помолихме ги да направят неща като вътрешна проверка на самоличността, вместо платформата да сканира личната ни карта и да прави биометричен анализ на лицата ни", каза Роуан Еванс, представител на студентите, пред "Ройтерс".


Дженифър Бъкли, която преподава инженерство в Университета в Делауеър, решава да не използва ProctorU, след като чува от своите студенти, че квестори са прекъснали дистанционни изпити и са помолили ученици да покажат, че не мамят.


Предпочитам студентите ми да не се чувстват като в полицейска държава.


Дженифър Бъкли,

професор по инженерство в Университета в Делауеър


Изпълнителният директор на ProctorU Скот Макфарланд казва, че "студентите трябва да бъдат уверени, че всички данни от тестовете се притежават от техните училища, а не от доставчика".


"Училищата определят правилата за това какви данни се събират, как се съхраняват и за колко време", каза той в изявление по имейл.


В САЩ и Канада студенти от десетки университети са изпратили петиции, в които критикуват технологията за провеждане на изпити, според Electronic Frontier Foundation, организация с нестопанска цел в областта на цифровите права.


Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

© Reuters


Патрик Съливан, 19-годишен второкурсник от Университета на Масачузетс в Лоуъл, създаде една такава петиция, след като професор по математика го моли да инсталира услугата за дистанционно проследяване Respondus за изпит през септември.


Той казва, че софтуерът е предназначен да блокира достъпа до определени функции на компютъра, докато студентът полага изпит, и има достъп до лични файлове.


Джоди Фини, главният оперативен директор на Respondus, заяви, че няма достъп до лични файлове и че "нашите приложения са били анализирани от стотици клиенти - екипи за университетска сигурност, ИТ служители, студенти, външни компании".


След като 1200 студенти подписват петицията на Съливан, университетът решава да забрани употребата на софтуера.


Технология за следене на изпити предизвика глобален бунт сред студентите

© Reuters


Тъй като пандемията прави дистанционното обучение дългосрочно за много университети, Суаугър препоръчва те да отделят малко време, за да направят свои проучвания и да пуснат само системи, за които е доказано, че работят.


"Висшите училища обичат да се възприемат като сериозни, съвещателни, основани на доказателства изследователски институции, каза той. Що се отнася до тези системи, те правят точно обратното."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK