COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters



Както би се съгласил почти всеки, губещ безброй часове, заседнал в задръстванията, няма по-голямо разочарование за служителите от това да започнат или завършат деня с прекалено дълго пътуване от и до работното място. И макар да не ни харесва, повече от нас го правят.


Избухването на пандемията от коронавирус наложи промени в живота на всички, но има някои положителни непредвидими последици. Времето за пътуване до работното място е едно от тях, особено в по-големите градове. Увеличението на работата от дома се оказва най-добрата практика, която транспортният сектор някога е използвал за намаляване на задръстванията в градовете, обясняват Дейвид Хеншер, ръководител на Института по транспорт и логистика към Университета в Сидни, и Матю Бек, професор по инфрастуктурен мениджмънт в същия университет, в The Conversation.


Учените разглеждат въздействието в Австралия на увеличаването на работата от вкъщи по пътищата и обществения транспорт от март до септември и откриват 10-15% спад в задръстванията в пиковия период, подобно на трафика по време на училищните ваканции.




За района на Сидни от края на май 2020 г. времето за пътуване до работното място намалява, докато работата от вкъщи се увеличава. Това води и до намаление на общите разходи за пътуване до работа с 54%, от 10.5 млрд. австралийски долара годишно на 5.58 млрд. австралийски долара. (1 австралийски долар е равен на 0.62 евро или 0.73 американски долара.)


В Сидни средното годишно намаление на разхода "време" на пътуване на един човек с кола е 2312 австралийски долара към май 2020 г. Това е еквивалентно на 48.16 австралийски долара на седмица или 9.63 австралийски долара на делничен ден.


За пътуващите в обществения транспорт разхода "време" за закъснение в трафика е по-висок, тъй като пътуването често е по-дълго. Спестяването на време струва 5 203 австралийски долара на човек, еквивалентно на 108.39 австралийски долара на седмица или 21.68 австралийски долара на делничен ден.


Всичко това са пари, които могат да бъдат по-добре похарчени другаде, особено в настоящата икономическа среда, смятат учените.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Задръстванията показват, че работата от вкъщи се променя повече от работното място, което може да има големи последици за пътните инвестиции и транспортната политика.


Данните показват, че увеличаването на работата от дома е разпределено равномерно през петте делнични дни. Това е важно, тъй като инфраструктурата и капацитета на услуги обикновено се определя от върхово потребление. Ако търсенето може да бъде изравнено, тъй като данните предполагат, че това може да бъде, тогава последиците за приоритетите за планиране на транспорта ще бъдат значителни.


С връщането към нормалните условия на работа, ситуацията отново ще се промени, предупреждават учените, но няма да се завърне на оригиналното си положение. Много хора в определени професии вероятно ще работят вкъщи един до два дни в седмицата в бъдеще, с пълна подкрепа от работодателя.


Намаляването на трафика и задръстванията може да бъде стимулирано от правителствата, които публично да подкрепят работата от вкъщи като начин за намаляване на натиска върху транспортните мрежи, особено в големите градове, смятат изследователите.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


2020 г. доказва, че задръстванията могат да бъдат намалени, без да се строят повече пътища. Освен многото ползи за околната среда, повишената работа от вкъщи отваря нови възможности за съживяване на предградията. Това съвпада добре с концепцията за 20- или 30-минутен град, стратегия, към която се стремят много австралийски урбанисти.


Тъй като все повече от нас прекарват по-малко дни в пътуване, има рискове. Например, може да преминем по-трайно към използването на частни автомобили за пътуване до работното място, дори след като проблемите с безопасността покрай COVID-19 отшумят, смятат учените.


Ако пътуваме само три или четири дни в седмицата, а не пет, може да сме по-толерантни към разходите, свързани с шофирането, като такси за паркиране и пътни такси. Дори самото задръстване може да ни притеснява по-малко.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Ако това се случи, може да се наложи да намерим други начини да ограничим това увеличение, ако искаме да запазим тези по-кратки пътувания.


Единият вариант е реформа на пътното ценообразуване - система, в която потребителят плаща. Една добре проучена идея е да се замени таксата за регистрация на превозни средства (частично или изцяло) с такса, базирана на разстоянието (ст/км), изминато по време на периоди на големи задръствания - например пикови периоди в градовете.


Това, което прави тази опция привлекателна, е възможността да се определят такси на ниво, което да не е по-скъпо за повечето хора, като в същото време намалява използването на автомобила през пиковия период и намалява времето за пътуване. За Австралия, учените предлагат такса от 5-7 цента/км.


Проучванията показват, че над 70% от пътуващите могат да преминат към друго време на деня и все още да използват автомобилите си, ако искат да избегнат таксата, базирана на разстоянието. Моделите предполагат, че това ще доведе до 8% намаление на времето за пътуване. Това е еквивалентно на периодите на училищна ваканция и промяната в трафика, породена от увеличаването на работата от вкъщи.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Тенденцията само ще се увеличава с възприемането на по-гъвкаво работно време и място.


Алтернативна стратегия за поддържане на ниски нива на задръствания, дори ако пътуването с частни автомобили се увеличава, е прилагането на стимули - награди, подобни на тези, използвани от супермаркетите или авиокомпаниите. Например, въвеждането на точки за лоялност за шофьори, които ще карат само извън пиковите часове, или ще използват само обществен транспорт? Решенията на водачите могат да бъдат проследени чрез GPS, а получените точки да се преобразуват в плащания в брой или отстъпки при пътувания и други покупки, които не са свързани с транспорта.


Изследването е публикувано в списание ScienceDirect.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2446 Неутрално

    Ако се забрани въобще на колите да се движат, одма се решава и въпроса с превишената скорост! Ама не питат от КАТ да им кажа!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на spring_va
    spring_va
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Отиде гордостта на Ба' Бойко (магистралите) у рЯката.

    А иначе, трафикът на хора и коли крепи стотици бизнеси в големите и не толкова големите населени места. Чак се плаша в какво зомбирано общество сме на път да се превърнем. Работа от вкъщи, храна по домовете, затлъстявяне, отчуждаване, затъпяване. Рай за всички нефелни IТ зомбита, които ако ги затвориш в една тъмна стая, с високоскоростен интернет без капка слънчева светлина, ще са най-щастливите същества на света.

  3. 3 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Отиде гордостта на Ба' Бойко (магистралите) у рЯката. А иначе, трафикът на хора и коли крепи стотици бизнеси в големите и не толкова големите населени места. Чак се плаша в какво зомбирано общество сме на път да се превърнем. Работа от вкъщи, храна по домовете, затлъстявяне, отчуждаване, затъпяване. Рай за всички нефелни IТ зомбита, които ако ги затвориш в една тъмна стая, с високоскоростен интернет без капка слънчева светлина, ще са най-щастливите същества на света.
    —цитат от коментар 2 на spring_va


    Звучите като да сте седели в тъмна стая повече отколкото Ви понася.

    нищо ново не става под Слънцето и всяко чудо е за три дни.

    Дори да има залитане по работа от къщи това в един момент ще доведе до обратен ефект и пак ще се втурнат всички навън.

    То ако ставаше така със стоене на едно място пикатентропите едва ли щяха да излязат някога от пещерата :-)

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  4. 4 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 499 Неутрално

    "COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията" айде бе, верно ли? Това и на 12 годишния ми син е ясно. Егати и новината...

  5. 5 Профил на Danail Mindov
    Danail Mindov
    Рейтинг: 130 Неутрално

    Най добрата Политика за Фалити и Мизерия "Добре" Организирана Илюзия.

  6. 6 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3453 Весело

    Ковидът бил доказал ...
    И всичко това велемъдро и напоително ...

    Ми той още другара Сталин го постулира "закона", бе смешници!

    Има движение - има проблем, нЕма движение - ми нЕма и да има проблем!

    Вие какво открихте, че нЕма задръствания, след като запряха хората по къщите!

  7. 7 Профил на themtrx
    themtrx
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Направо се учудвам на подобни заглавия.
    Започваме да говорим за постоянна работа от вкъщи, изолация и естествено това "би спестило пари на хората". О, това не е всичко! Може и да се възнаграждават тези, които не шофират в час-пик, но пък едно GPS-че ще трябва. Разбира се с него ще има и документално съгласие, за проследяване и споделяне на лични данни с втори, трети и десети лица.
    Ще вземе да се окаже, че Оруел го бива повече от Нострадамус.

  8. 8 Профил на barona3
    barona3
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Май за доста неща, работата от в къщи е по-добрата опция!

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8059 Неутрално

    Няма задръствания, но хората луднаха.

  10. 10 Профил на ocean
    ocean
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Питам управляващите, защо не се правят масово антигенни тестове, резултатът е сходен и са много по-масови и евтини.
    Защо PCR тест е 100лв, като себестойността му е 4 долара и това не е някаква тайна, цените се знаят и всеки може да запита за цена и да се увери, че е така! Защо хората трябва да плащат по 100лв на тест, има толкова хора, които не могат да си го позволят господа Управляващи!
    Как от 4 долара, да сложим транспорт и ДДС, та стана 100лв. Печалбари! Тъпи управници! Да не говоря за други неща, как се пишат писма на МЗ и на Щаба от фирми, готови да помогнат със специални цени за респиратори, и други медицински консумативи и дориот МЗ и другите щаб и прочие, не питат аджеба, каква е тази специална цена, която предлагате! Още крадат и то с тези корона продукти. Безсрамници!
    Не се наядохте със скапаните ви комисионни! Нямам думи от управляващите, както и от всички отговорни страни, МЗ, Щаб и прочие!

  11. 11 Профил на Trayan
    Trayan
    Рейтинг: 894 Неутрално

    Най-добрата политика са пешеходните и велоалеи, както и изграждането на добър градски транспорт, озеленяването, въобще обръщането към човека, не към шофьора.

  12. 12 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3467 Неутрално

    То и без коронавирус се знае, че работата от дома намалява задръстванията. Стига само да можеш да си го организирал така. Но за икономиката изобщо не важи. Няма ли реално производство, зле сме.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK