COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters



Както би се съгласил почти всеки, губещ безброй часове, заседнал в задръстванията, няма по-голямо разочарование за служителите от това да започнат или завършат деня с прекалено дълго пътуване от и до работното място. И макар да не ни харесва, повече от нас го правят.


Избухването на пандемията от коронавирус наложи промени в живота на всички, но има някои положителни непредвидими последици. Времето за пътуване до работното място е едно от тях, особено в по-големите градове. Увеличението на работата от дома се оказва най-добрата практика, която транспортният сектор някога е използвал за намаляване на задръстванията в градовете, обясняват Дейвид Хеншер, ръководител на Института по транспорт и логистика към Университета в Сидни, и Матю Бек, професор по инфрастуктурен мениджмънт в същия университет, в The Conversation.


Учените разглеждат въздействието в Австралия на увеличаването на работата от вкъщи по пътищата и обществения транспорт от март до септември и откриват 10-15% спад в задръстванията в пиковия период, подобно на трафика по време на училищните ваканции.




За района на Сидни от края на май 2020 г. времето за пътуване до работното място намалява, докато работата от вкъщи се увеличава. Това води и до намаление на общите разходи за пътуване до работа с 54%, от 10.5 млрд. австралийски долара годишно на 5.58 млрд. австралийски долара. (1 австралийски долар е равен на 0.62 евро или 0.73 американски долара.)


В Сидни средното годишно намаление на разхода "време" на пътуване на един човек с кола е 2312 австралийски долара към май 2020 г. Това е еквивалентно на 48.16 австралийски долара на седмица или 9.63 австралийски долара на делничен ден.


За пътуващите в обществения транспорт разхода "време" за закъснение в трафика е по-висок, тъй като пътуването често е по-дълго. Спестяването на време струва 5 203 австралийски долара на човек, еквивалентно на 108.39 австралийски долара на седмица или 21.68 австралийски долара на делничен ден.


Всичко това са пари, които могат да бъдат по-добре похарчени другаде, особено в настоящата икономическа среда, смятат учените.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Задръстванията показват, че работата от вкъщи се променя повече от работното място, което може да има големи последици за пътните инвестиции и транспортната политика.


Данните показват, че увеличаването на работата от дома е разпределено равномерно през петте делнични дни. Това е важно, тъй като инфраструктурата и капацитета на услуги обикновено се определя от върхово потребление. Ако търсенето може да бъде изравнено, тъй като данните предполагат, че това може да бъде, тогава последиците за приоритетите за планиране на транспорта ще бъдат значителни.


С връщането към нормалните условия на работа, ситуацията отново ще се промени, предупреждават учените, но няма да се завърне на оригиналното си положение. Много хора в определени професии вероятно ще работят вкъщи един до два дни в седмицата в бъдеще, с пълна подкрепа от работодателя.


Намаляването на трафика и задръстванията може да бъде стимулирано от правителствата, които публично да подкрепят работата от вкъщи като начин за намаляване на натиска върху транспортните мрежи, особено в големите градове, смятат изследователите.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


2020 г. доказва, че задръстванията могат да бъдат намалени, без да се строят повече пътища. Освен многото ползи за околната среда, повишената работа от вкъщи отваря нови възможности за съживяване на предградията. Това съвпада добре с концепцията за 20- или 30-минутен град, стратегия, към която се стремят много австралийски урбанисти.


Тъй като все повече от нас прекарват по-малко дни в пътуване, има рискове. Например, може да преминем по-трайно към използването на частни автомобили за пътуване до работното място, дори след като проблемите с безопасността покрай COVID-19 отшумят, смятат учените.


Ако пътуваме само три или четири дни в седмицата, а не пет, може да сме по-толерантни към разходите, свързани с шофирането, като такси за паркиране и пътни такси. Дори самото задръстване може да ни притеснява по-малко.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Ако това се случи, може да се наложи да намерим други начини да ограничим това увеличение, ако искаме да запазим тези по-кратки пътувания.


Единият вариант е реформа на пътното ценообразуване - система, в която потребителят плаща. Една добре проучена идея е да се замени таксата за регистрация на превозни средства (частично или изцяло) с такса, базирана на разстоянието (ст/км), изминато по време на периоди на големи задръствания - например пикови периоди в градовете.


Това, което прави тази опция привлекателна, е възможността да се определят такси на ниво, което да не е по-скъпо за повечето хора, като в същото време намалява използването на автомобила през пиковия период и намалява времето за пътуване. За Австралия, учените предлагат такса от 5-7 цента/км.


Проучванията показват, че над 70% от пътуващите могат да преминат към друго време на деня и все още да използват автомобилите си, ако искат да избегнат таксата, базирана на разстоянието. Моделите предполагат, че това ще доведе до 8% намаление на времето за пътуване. Това е еквивалентно на периодите на училищна ваканция и промяната в трафика, породена от увеличаването на работата от вкъщи.


COVID доказа, че работата от вкъщи е най-добрата политика срещу задръстванията

© Reuters


Тенденцията само ще се увеличава с възприемането на по-гъвкаво работно време и място.


Алтернативна стратегия за поддържане на ниски нива на задръствания, дори ако пътуването с частни автомобили се увеличава, е прилагането на стимули - награди, подобни на тези, използвани от супермаркетите или авиокомпаниите. Например, въвеждането на точки за лоялност за шофьори, които ще карат само извън пиковите часове, или ще използват само обществен транспорт? Решенията на водачите могат да бъдат проследени чрез GPS, а получените точки да се преобразуват в плащания в брой или отстъпки при пътувания и други покупки, които не са свързани с транспорта.


Изследването е публикувано в списание ScienceDirect.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK