Объркани кабели причинаха катастрофа на европейската ракета Vega

Vega започна да лети отново през септември 2020 г

© ESA

Vega започна да лети отново през септември 2020 г



Инженерите на Arienespace са установили повредата, довела до загубата на европейска ракета Vega в понеделник вечерта. Тя се отклони от курса след осем минути полет, унищожавайки и двата сателита на борда.


Проблемът е бил в задвижващите механизми, които променят посоката на тягата на горния двигател на Vega. Когато са получили команда от системата за насочване, навигация и управление (GNC), те са завъртели дюзите на двигателя в обратна на предвидената посока, обясни Европейската космическа агенция (ESA) в официално изявление, в което се назначава и комисия да разследва случилото се.


Ролан Лажие от Arianespace, компанията, която прави и оперира ракетите Vega, каза, че окабеляването на системата за управление на тягата трябва да е било обърнато, когато двигателят на горната степен на ракетата е бил сглобяван.




"Това, разбира се, е проблем с производството и качеството. Това е човешка грешка, а не дизайнерска", каза главният технически директор, цитиран от Би Би Си.


Vega излетя от космодрума Куру във Френска Гвиана в 22:52 местно време (вторник 03:52 българско време). Отломките паднаха в Атлантическия океан.


SeoSat-Ingenio

© ESA

SeoSat-Ingenio


Неуспехът на мисията е вторият за Vega от 17 старта. Загуба на ракета през юли 2019 г. доведе до унищожаването на разузнавателен спътник на Обединените арабски емирства. Тогава полезният товар беше застрахован, но двата спътника в полета тази седмица не са били.


Проектите зад испанския сателит за изображения на Земята SeoSat-Ingenio и френския Taranis за изследване на мълниите в горната част на атмосферата ще трябва да намерят нови източници на финансиране, ако искат да продължат.


SeoSat-Ingenio е разработен в партньорство с ESA. Една от целите му беше да помогне на индустриятa в Испания да се научи как да внедри цялостна космическа система, от производство на сателити до контрол на наземния сегмент и анализ на данни.


Vega е малка ракета, разработвана от ESA от 1998 г. с италианската космическа агенция. Първият ѝ старт бе през 2012 г. от космодрума Куру. Проектирана е за извеждане на компактен полезен товар (300 - 2500 кг) в орбита за научни изследвания и наблюдение на Земята.


Объркани кабели причинаха катастрофа на европейската ракета Vega

© ESA


Ракетата има три долни степени, или сегменти, с твърдо гориво, които извеждат превозното средство от Земята; и след това една степен с течно гориво, която разпределя спътниците в желаните орбити.


Неуспехът през 2019 г. беше причинен от повреда в термичната защита на втория етап на ракетата и произтичащите от това промени отнеха една година. Vega започна да лети отново този септември.


Тъй като загубата в понеделник, изглежда, е била проблем при сглобяването, този път ракетата трябва да се върне в експлоатация по-бързо. Но анкетната комисия без съмнение ще пожелае да отдели време за оценка на процедурите за качество, довели до грешката.


Горният етап на Vega се нарича Attitude Vernier Upper Module, или Avum. Дизайнът му е ръководен от италианската компания Avio и включва мотор RD-843, построен в Украйна.


Анкетната комисия ще се ръководи от служители на ESA и Arianespace.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2457 Весело

    Тайпи ги е връзвал. Как няма да тестваш кабелите!?

  2. 3 Профил на Dimiter Monev
    Dimiter Monev
    Рейтинг: 1671 Разстроено

    С украински двигател така става.

  3. 4 Профил на stefan_b
    stefan_b
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Ракетата може и да гръмнала, но съм сигурен, че при направата и джендър-въпросите, малцинственото включване и екологичната устойчивост са били на ниво.

  4. 5 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    Еми и там има дремльовци...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 6 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2739 Весело

    "Това е човешка грешка, а не дизайнерска", каза главният технически директор"

    А защо дизайнът позволява да бъдат объркани кабелите.
    Причината е по-трагична. ЕС не разчита на частния бизнес както вече правят в САЩ.

    подпис
  6. 7 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2457 Неутрално

    Колеги, в статията пише че са объркали кабелите, по които джипиеса дава команди към двигателя - обърнал дюзите наобратно. Тест на сухо щеше да я покаже тази грешка. Нещо намирисва при испанците.

  7. 8 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 880 Неутрално

    През 1971 година при излитане от летище София се разбива самолет с Паша Христова, Борис Гуджунов и други артисти. Причината - техниците объркали въжетата, които опъвали кормилото и вместо наляво, самолетът тръгнал надясно.
    За 50 години нищо не се е променило.

  8. 9 Профил на pavlinkoto
    pavlinkoto
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Малко обезотговорно е това.

  9. 10 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Имаше един виц - в ада инженери са италианци, а германците са готвачи, в рая е обратното (или нещо подобно).

    Но жалко за проектите, изглеждат интересно.

  10. 11 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иван K":


    "Това е човешка грешка, а не дизайнерска", каза главният технически директор"А защо дизайнът позволява да бъдат объркани кабелите.Причината е по-трагична. ЕС не разчита на частния бизнес както вече правят в САЩ.
    —цитат от коментар 6 на Иван K


    А защо този смята, че дизайнерите не са хора?

  11. 12 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Брееей, джендър-тролството - къде сте? Тишина нещо?
    Да беше руска тая паднала ракета, еххххха, каква плювня щеше да стане, ми то - евро-гейска...денги нето!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  12. 13 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Ясно е трябва така да се направи,че и да се опитват да мушат наобратно да не влява.Винаги се мисли за идиотоустойчивост.И всичко се тества на сухо и тогава се пуска да лети.

  13. 14 Профил на Литекс се преименува на ЦСКА минус  София
    Литекс се преименува на ЦСКА минус София
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    RD-843 е добър двигател и надежден, макар и разработен преди 35 години.
    Проблемът е в подготовката на техническия персонал и инженери.
    Свързването на кабелите е грешка по обслужването и монтажа и не компрометира самия мотор, а екипа.

  14. 15 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Не е дизайнерска, а КОНСТРУКТОРСКА грешка! И двете думи са чуждици, но се използват достатъчно отдавна в българския език, всяка със своето значение. Редно е да ги различавате, като грамотни хора.

    без подпис!
  15. 16 Профил на 4u4o
    4u4o
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Баба Ценка, като е мела работилницата и е премела схемата с окабеляването. И бай Иван механикът е свързвал кабелите по спомен. Той иначе много разбира от окабеляване на Рено и Москвич, до сега не е правил грешки. А после пък хардуерните тестери са отсвирили тестовете на завиващата система, защото са празнували рождения ден на Киро Шперца от финансовия отдел. Шперца е важен човек, няма как да го уважат. Всички жени на ракетната площадка много го харесват. И баба Ценка го иска за зет. Та така.

  16. 17 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3021 Неутрално

    Ако са ги пришпорвали да работят обяснява защо са объркали кабелите.

  17. 18 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2580 Неутрално

    До коментар [#4] от "stefan_b":

    дори да са пропуснаали, савецките ни мурзилки не пропускате да намесяте опорките за Гнилой Западе, под всяка тема.

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  18. 19 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3256 Неутрално

    двата спътника в полета тази седмица не са били.
    ---
    и колко са загубите?

    Любовта ще спаси света!!!
  19. 20 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2841 Неутрално

    Не е дизайнерска, а КОНСТРУКТОРСКА грешка! И двете думи са чуждици, но се използват достатъчно отдавна в българския език, всяка със своето значение. Редно е да ги различавате, като грамотни хора.
    —цитат от коментар 15 на Лопе де Вега


    Ако тия "обяснения" са верни - не е конструкторска, а огромна производствена издънка, защото не е извършено тестване на системата. Което е задължително.

    За мен е видно, че програмата яко е закъсала. И се режат безогледно разходи, хора и процедури, явно.
    Обърнете внимание, че и двата спътника не са били застраховани. Пак "тънкажи".

    И резултатите са налице ...

  20. 21 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    Има тестови програми, които тестват връзките и оценяват резултатите.
    Преди излитането на всеки самолет пилотите тестват ръчно функционирането на закрилките и опашните плоскости. При изстебителите (понеже пилотите не ги виждат визуално) стоят отпред и отзад по един техник и със жестове информират пилота за резултата от ръчния тест. Един час полет на бомбардировач Б-2 на САЩ поглъща 120 часа време за техническа поддръжка. Т.е. поддръжката и тестването са важен фактор.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  21. 22 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 689 Весело

    До коментар [#13] от "dolna4erti4ka":

    Трябва да е много трудно да се пени човек толкова, че и да се самонавива, когато не го бръснат. Живот под постоянно напрежение. Мъка

  22. 23 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    Язък! До сега единствено Ариана имах 100% успех.

  23. 24 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    Глупости! Тези системи се тестват многократно и това не е сложно да се направи на земята.

  24. 25 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Няма да се оправим сами явно. Добре, че баба Меркелица ни вкара инженери на килограм. Ама понеже сме глупаво племе не се възползвахме. И от вкараните доктори не се възползвахме, а сега можеше да нямаме проблеми с персонала в болниците.

  25. 26 Профил на Литекс се преименува на ЦСКА минус  София
    Литекс се преименува на ЦСКА минус София
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    ПО "Южмаш" претърпя два фалита и бе два пъти реанимиран `чрез държавна помощ.
    В момемта произвежда трактори - два модела, тролейбус, ракетата "Зенит"(която вече няма да се ползва) и този двигател, чиито прототип задвижва прословутата "Сатана-1" - модел 1970г. , известна още и като ракета SS-18.
    Двигателят наистина го бива, но в такава среда е ясно, че не може да се поддържа на ниво. Това изисква не само производствено-технически условия, каквито липсват и инвестиции, но най-вече кадрови набор. А там всичко се разпада и разотива, работят "на парче" днеска за утре.

  26. 27 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2526 Неутрално

    Няма начин там да няма български специалисти от сорта на Ковачки и Овчаров!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  27. 28 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2487 Неутрално

    "Това е човешка грешка, а не дизайнерска", каза главният технически директор"

    Това е дизайнерска грешка. :)

    В компютрите кабелите са така направени че не могат да се объркат.

    Направете ги и вие така, ако не искате някой който си бърка в носа и си чати по вайбъра докато връзва кабелите да ги обърка и следващия път. :)

  28. 29 Профил на Александр Г. Дугин (№55)
    Александр Г. Дугин (№55)
    Рейтинг: 396 Весело

    Ракетата може и да гръмнала, но съм сигурен, че при направата и джендър-въпросите, малцинственото включване и екологичната устойчивост са били на ниво.
    —цитат от коментар 4 на stefan_b


    Изпревари ме. Тъкмо щях да посъветвам същото, да се фокусират върху силната си страна - джендърната революция и голямото гей включване. ;)

    Кончита (с) Вурст - Президент на Европейския съюз. ;)
  29. 30 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    Язък! До сега единствено Ариана имах 100% успех.
    —цитат от коментар 23 на ivanpopov


    " Разликата от триумфа до провала е един транзистор "
    ... в случая една връзка на кабел ... Така е винаги - свиквайте !
    Естествено тези които се държат като футболна агитка ще си плещят каквото са си решили, но никой никога в Космоса няма вечен успех ... успехи катастрофи се редуват - въпросът е да продължиш !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  30. 31 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Обаче със сигурност е имало квоти за жендъри и жени в производството.

  31. 32 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Плодовете на Евросоца! Сигурен съм, че някъде някоя Еврономенклатура ще обяви и тази програма за пълен успех като "Галилео".

    Winora forever
  32. 33 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1072 Весело

    Специално за тъпите ЕС свързочници, трябва кабелите да се произвеждат с профилни букси, които да няма как да се присъединяват неправилно. Ми те сигурно са наемали за по-евтино необразовани местни, или дори емигранти, които училище не са виждали, освен отвън.

    мурзилка
  33. 34 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1356 Неутрално

    Щом дизайнерите не са виновни, то тогаз най-вероятно са виновни конструкторите?

    Panta rhei....
  34. 35 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 568 Неутрално

    The rocket has three solid-fuelled lower stages, or segments, that get the vehicle off Earth; and then one liquid-fuelled upper-stage that does the final job of dropping satellites off in their desired orbits.

    Ракетата има три долни степени, или сегменти, с твърдо гориво, които извеждат превозното средство от Земята; и след това една степен с течно гориво, която разпределя спътниците в желаните орбити.

    Ракетата има три долни етапа или сегменти с твърдо гориво, които извеждат превозното средство от Земята; и след това един горивен етап с течно гориво, който върши последната работа по изхвърлянето на спътниците в желаните от тях орбити.

    Състезанието Дневник-Гугъл за нескопосан превод все повече се печели от Дневник.
    За русите каки, станали по неволя журналистки, пиарки или нещо си там подобно, науката и техниката са неща за плебса, те са високо над тях.
    А е повече от желателно да цитират източника, от който са превели некадърно.

    Бих с радост възприел следната намеса на модератора.
    Уважаеми читатели, в интерес на вашето здраве, преводът е скрит за вас. Източникът е:
    https://www.bbc.com/news/science-environment-54979753
    Ако все пак държите да видите превода, кликнете тук:
    https://www.dnevnik.bg/sviat/2020/11/18/4140483_oburkani_kabeli_prichinaha_katastrofa_na_evropeiskata/

    Ваш Моди бди за вас !

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  35. 36 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Мъск да купи ESA за $1.00 и да се свърши с мъката

  36. 37 Профил на Mockingbird
    Mockingbird
    Рейтинг: 231 Неутрално

    Интересно защо например Венецуела не правят такива грешки?
    Само който не се опитва да прави нещо не прави грешки.
    Важното е да се продължава напред, независимо от неуспехите.

  37. 38 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1262 Неутрално

    "Това, разбира се, е проблем с производството и качеството. Това е човешка грешка, а не дизайнерска"

    Имах немски мотоциклет ДКВ, производство 1942 г.
    Нито едно болтче не може да се завие на друго място, камо ли да се обърне окабеляване.
    Нещо не са доизмислили и сега се оправдават.

  38. 39 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2066 Весело

    Хотели лучше, получилось как всегда.
    Руснаци, сър!

    В Русия съм! В Русия съм!
  39. 40 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3700 Любопитно

    "Това, разбира се, е проблем с производството и качеството. Това е човешка грешка, а не дизайнерска",
    =========
    Ако е верно....
    Това е грешка която може да се предотврати от седмокласници.....
    Мирише повече на саботаж.....

    Bukalemun
  40. 41 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 963 Весело

    До коментар [#40] от "eti mehter":

    пиян rusnaк с немърливоста си, може да сложи в джоба отрд обучени диверсанти

  41. 42 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 668 Весело

    На крива ракета космоса и е виновен! Смях!

  42. 43 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Брееей, джендър-тролството - къде сте? Тишина нещо?Да беше руска тая паднала ракета, еххххха, каква плювня щеше да стане, ми то - евро-гейска...денги нето!
    —цитат от коментар 12 на trial_jezz


    Верно, че е доста прано, няма разгорещени дискусии! Вие ако си мислите, че западняците са перфектни се лъжете дълбоко! И тук има некадърници, ама понеже са сакъ приятели със шефа той ги мъчи на различни постове!

    Така и с ракетата, кой знае какъв пиян испанец с свързвал кабелите!

  43. 44 Профил на mandzo
    mandzo
    Рейтинг: 624 Весело

    Баситъпите дизайнери! Първото условие при проектиране е така да го направиш че и да искат да го обърнат, да не могат!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK