Земята е имала мини Луна за почти три години

Мини-Луната 2020 CD3, заснета от обсерваторията в Хавай. Снимката комбинира три изображения, всяко получено с помощта на различни филтри. Цветните линии за звездите на чиито фон се движи обектът.

© International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/G. Fedorets

По-рано тази година астрономите откриха мини Луна в орбита около Земята - обектът вече е напуснал района на планетата, но учените се надяват скоро да могат да откриват повече от тези миниатюрни спътници.

През февруари астрономите от Catalina Sky Survey в Аризона забелязаха мрачен обект в небето, наречен 2020 CD3. Първоначално те не бяха сигурни дали това е мини спътник на Земята или изкуствен обект като част от ракета или остарял сателит. През следващите няколко месеца Григори Федорец от Queen's University в Белфаст и колегите му използваха серия телескопи по целия свят, за да направят повече измервания на обекта и да разберат какво представлява той, разказва New Scientist.

Те откриват, че той е с диаметър около 1.2 метра. Въз основа на цвета и яркостта му учените заключават, че вероятно е направен от силикатна скала, подобно на много подобни обекти в астероидния пояс. Астрономите също проследяват орбитата му в опит да разберат откъде може да е дошъл, преди да бъде прихванат в орбитата на Земята около 2.7 години по-рано.

Изследването е публикувано в списание The Astronomical Journal.

Това е само вторият астероид, за който е известно, че е бил "уловен" от нашата планета като мини Луна - първият, RH120 от 2006 г., обикаляше планетата между септември 2006 г. и юни 2007 г., преди да бъде изтласкан в открития космос.

"Въз основа на компютърни симулации смятаме, че средното време, което тези уловени обекти прекарват в орбита около Земята, е само девет месеца, така че 2020 CD3 е прекарал по-дълго време, отколкото се очаква", казва Федорец. "Но този обект е преминал много близо до Луната и това го е поставило в по-стабилна орбита."

Малкият спътник е обикалял нашата планета веднъж на всеки 47 дни по широка овална орбита, далеч извън орбитата на по-голямата Луна.

2020 CD3 се е отклонил от орбитата на Земята през март, но изследователите прогнозират, че след като обсерваторията "Вера С. Рубин" - огромен телескоп, който в момента се изгражда в Чили - бъде завършена, би трябвало да могат да намерят много повече обекти като него.

Обсверваторията "Вера С. Рубин"

"Можем да откриваме подобни обекти веднъж на всеки два или три месеца в най-добрия случай", казва Федорец. "В най-лошия случай, може би веднъж годишно."

Подобни изследвания са важни, защото знаем много малко за този вид относително малък астероид и намирането им в орбита може да ни даде уникалната възможност да ги изучаваме отблизо.