© CSIRO

Нов мощен телескоп в австралийската пустиня е картографирал огромни области на Вселената за рекордно време, разкривайки милион нови галактики и отваряйки пътя към нови открития, съобщи националната научна агенция на страната във вторник.

Радиотелескопът, наречен Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP), е успял да картира около три милиона галактики само за 300 часа. Сравними проучвания на небето са отнемали цели 10 години.

"Това наистина е сериозен пробив", смята астрономът Дейвид Макконъл, който ръководи изследването на Южното небе на Общността за научни и индустриални изследвания (CSIRO) в Обсерваторията за радиоастрономия "Мърчисън" в Западна Австралия.

Това, което прави този телескоп уникален, е широкото му зрително поле, използващо приемници, проектирани от CSIRO, които му позволяват да прави панорамни снимки на звездното небе с по-големи детайли отпреди.

Телескопът е трябвало да комбинира само 903 изображения, за да получи почти пълна карта, в сравнение с други радиопроучвания на цялото небе, които изискват десетки хиляди изображения.

"Той е по-чувствителен от предишни проучвания, които са покривали цялото небе по този начин, така че виждаме повече обекти, отколкото сме виждали в миналото", каза Макконъл пред "Ройтерс".

© CSIRO

Наличието на телескоп, който може да наблюдава небето за няколко седмици или месеци, означава, че процесът може да се повтаря отново и отново за относително кратко време, позволявайки на астрономите систематично да забелязват и проследяват промените.

"Дори и само с това първо изследване вече открихме някои необичайни обекти в сравнение с предишни изображения", каза Макконъл, включително някои необичайни звезди, които претърпяват силни избухвания. "Очакваме да открием десетки милиони нови галактики в бъдещи проучвания", добави той.

Според него данните, събрани в това проучване, ще позволят на астрономите да разберат повече за формирането на звездите и как еволюират галактиките и черните дупки чрез статистически анализи.

Първоначалните резултати бяха публикувани във вторник в Publications of the Astronomical Society of Australia. Можете да разгледате получената карта на страницата на CSIRO.

Построяването на 36-те антени на ASKAP струва 138 млн долара.

Системата е разположена в Южното полукълбо в отдалечената провинция на Западна Австралия. Отделните антени са поставени в 6-километрова зона в обсерваторията на CSIRO в Мърчисън на около 700 км северно от Пърт.

© CSIRO

Чрез комбиниране на сигнали от по-малките антени телескопът създава изображения с висока разделителна способност, при това на много по-ниска цена, отколкото с един-единствен огромен телескоп.

Огромните обеми данни - генерирани с по-бързи темпове от целия интернет трафик на Австралия - след това се изпращат до суперкомпютри в Пърт, за да създадат изображенията.

ASKAP проведе първото си проучване тази година, като обхвана 83% от небето и намери три милиона галактики във Вселената.

Астрономите казаха, че дълбочината и мащабът са вълнуващи, защото като каталогизират милионите галактики отвъд Млечния път, те могат да провеждат статистически анализи и да помогнат за разбирането на това как еволюирала и е структурирана Вселената.

Телескопът ASKAP е един от предшествениците на международен проект за изграждане на най-големия радиотелескоп в света - Square Kilometer Array - който ще се намира в Южна Африка и Австралия.

1. 1 Профил на скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III
    скоро на екран ИЗЧЕГЪРТВАЧИТЕ III

Защо всички устройства търсещи разум са насочени извън планетата ни?

2. 2 Профил на poijn
    poijn

Защото у нас и да търсят, и да не търсят, разум няма.

3. 3 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin

До коментар [#1] от "dma12587967":

аз не виждам да е написано, че търсят разум. Изследват вселената, следят за промени и еволюция. Ако хванат друго - здраве.

Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  4. 4 Профил на стефан иванов
    стефан иванов

Ами какво да каже човек в белите държави се прави наука,разработват се технологии,търсят се отговори на фундаментални въпроси които ни се струват абстрактни но имат огромно значение за бъдещето на човечеството.
    А в други се специализират в направата на бомбени жилетки и бият глава 5 пъти дневно.
    Лошото е ,че претендират те да командват парада където и в бяла държава да идат.
    Просто искат всичко да осе...т.

5. 5 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков

Поне е занимателно и нестресиращо , като обикновените новини за болести , катастрофи , кражби , " политика и държавничество ".......

6. 6 Профил на EU defender
    EU defender

След три години Те сами ще дойдат.

The best way to predict the future is to invent it.
  7. 7 Профил на Сд
    Сд

И в миналото хората са били много напред в астрономията,вижте
    Стоунхендж,вижте как пирамидите са насочени точно в определени посоки.Но останалия народ пак е бил прост,като сега

8. 8 Профил на Петър Николов
    Петър Николов

Междувременно телескопа Аресибо е аварирал.

Платформата е пропаднала както и предвиждаха учените.

9. 9 Профил на Корки
    Корки

А дали не се занимават с информация подадена от Илон Мъск през Скайлинк?

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  10. 10 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

—цитат от коментар 0 на Статията

Интересно как прекарват данните тогава. С камион?

@)----,--'--
  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#10] от "MyTwoCents":

Чета следното:
    "The Pawsey Supercomputing Centre's 546 TeraFlops MWA cluster will comprise of 78 nodes, each with two Intel Xeon Gold 6230 processors operating at 2.1 GHz and providing 40 compute cores in total, a single Nvidia V100 with 32 GB of high-bandwidth memory, 960 GB of local NVMe storage, and 384 GB of main memory.
    Pawsey currently hosts two supercomputers: The Cray XC30Galaxy and Magnus, a Cray XC40 supercomputer which uses a massively parallel architecture consisting of 1,488 individual nodes that are connected by a high-speed network."
    Линк:https://www.zdnet.com/article/pawseys-new-au2m-hpe-supercomputer-to-support-square-kilometre-array/

12. 12 Профил на chironex
    chironex

До коментар [#1] от "dma12587967":

Статистически погледнато нема начин да нема друг разум във вселената.

13. 13 Профил на profesionalist
    profesionalist

Браво на учените така по лесно религиозните догми могат да бъдат погребани завинаги.Как може Христос 70кг. да въскръсне в небесата при тази земна гравитация.Как може да има 70 девици при тая ниска температура и моштна радиация?Това са фантази.

14. 14 Профил на Plamen Gerzilov
    Plamen Gerzilov

До коментар [#13] от "profesionalist":

Вземи се върни първо малко на училище да те научат да пишеш.

15. 15 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

До коментар [#1] от "dma12587967":Статистически погледнато нема начин да нема друг разум във вселената.Също така статистически погледнато, вероятността да го видим/чуем клони към нула.
    —цитат от коментар 12 на Chironex

Логически при условие че ние сме разумни, то следователно в реда на разумните цивилизации има първа такава. Въпросът е дали пък ние не сме първите?

За разумен живот са необходими елементи от почти цялата Менделеева таблица, които се образуват от при избухване на свръхнови. Т.е. тези елементи трябва да са вече налични при образуването на новата звездна система. Демек второ, трето поколение звезди. На възраст като Слънцето.

@)----,--'--
  16. 16 Профил на profesionalist
    profesionalist

Пламенчо как позна че са ми откраднали буквара.При превод от латиница некои букви не се появяват правилно но важна е мисълта.