Убил ли е замърсеният въздух едно дете? Съд в Лондон ще реши

Убил ли е замърсеният въздух едно дете? Съд в Лондон ще реши

© Associated Press



Предизвикало ли е замърсяването на въздуха в Лондон смъртта на едно момиченце? Седем години след смъртта на Ела съдът започна да разглежда обстоятелствата за смъртта на това момиченце в дело, което може да създаде правен прецедент.


Ела Аду-Киси-Дебра почина на 15 февруари 2013 г. от тежък пристъп на астма след близо три години повтарящи се пристъпи и над 30 хоспитализации за това заболяване. Тя е била на 9 години.


След първа поредица съдебни заседания през 2014 г. съдът установи, че тя е починала от остра дихателна недостатъчност, причинена от тежка астма. Тези изводи обаче бяха отменени през 2019 г. и беше наредено ново разследване поради нови научни данни.




Съдебният лекар, който е натоварен с откриването на причината за смъртта, вчера започна да изследва равнищата на замърсяване, на които е била подложена Ела, и след две седмици заседания ще определи дали те са предизвикали кончината й.


Ако той заключи, че замърсяването на въздуха е пряка причина за смъртта на Ела, това ще създаде прецедент във Великобритания.


"Геологично бавно"


Майка й Розамунд Аду-Киси-Дебра се надява най-после да получи "причината за смъртта й в смъртния й акт" и да накара властите да предприемат действия срещу замърсяването на въздуха.


В някои дни Ела е имала "изключително тежки пристъпи, спираше да диша", описа майка й в интервю за АФП преди началото на съдебното дело. През останалото време тя "водеше нормален живот", свирела е на пиано или на китара, грижела се е за своите по-малки братче и сестриче и мечтаела да стане пилот на самолет.


Ела е живяла на по-малко от 30 метра от силно натоварения Южен околовръстен път в Лондон. През 2018 г. британският експерт по атмосферно замърсяване професор Стивън Холгейт установи "поразителна връзка" между спешните хоспитализации на Ела и регистрираните пикове на азотен двуокис и на фини прахови частици, най-вредните замърсители.


"Това ме шокира, разгневи ме, но и невероятно ме натъжи, че с нищо не можаха да й помогнат", спомня си майката на Ела.


Разследването ще проучи евентуални пропуски на властите да вземат мерки за намаляване на замърсяването и информиране на обществеността за здравните рискове.


Вчера, на първото заседание по делото, адвокатът на семейството Ричард Хърмър обвини властите на квартал Луишъм, че са се забавили да предприемат действия срещу замърсяването, чиито нива са се покачвали.


След като общинският съвет е направил оценка на качеството на въздуха в този район, са били нужни три години да се изготви план за действие и още четири за официалното му приемане. "Това е геологично бавно темпо в контекста на спешна здравна ситуация, нали?", каза Хърмър, обръщайки се към отговарящия за околната среда в Луишъм Дейвид Едуардс. "Погледнато в настоящия контекст, да, със сигурност", отвърна Едуардс.


В делото ще бъдат изслушани представители на министерствата на транспорта, околната среда и здравеопазването, както и професор Холгейт. По данни на лондонското кметство в 99 процента от града се превишават препоръчаните от СЗО допустими максимуми на атмосферно замърсяване.


Миналия месец изпълнителният директор на Фонда за чист въздух Джейн Бърстън заяви, че "за децата в Лондон има с 4.2 процента по-висока вероятност да бъдат приети в болница за астма в дните на високи нива на замърсяване с азотен двуокис".


Кметът лейбърист на Лондон Садик Хан заяви миналия месец с данни в подкрепа на твърдението си, че качеството на въздуха се е подобрило от 2016 г. Той изреди въведени от встъпването му в длъжност мерки, сред които влязлата в сила миналата година "зона с ултраниски емисии", където водачите на най-замърсяващите автомобили трябва да платят ежедневна входна такса. /БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pxn28694177
    pxn28694177
    Рейтинг: 197 Неутрално

    Това е все едно да го "убие" Ковид.

    Със същия успех може да пуснете статия озаглавена "Убили ли са фъстъците, човек с дългогодишна алергия към тях"

  2. 2 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1540 Весело

    Много е окуражителен фактът, че съд ще решава медицински въпрос.
    Утре може да обяви за незаконни болестите, а вдругиден - гравитацията.
    И ще настане върховенство на закона, т.е. - такъв живот!

    Знанието е сила, информацията - власт
  3. 3 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    В Лондон въздуха е чист. Ако там е умрял някой от мръсен въздух, то в София не трябва да има живи.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  4. 4 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    UNITED EU UNION

    без коментар

    "След като общинският съвет е направил оценка на качеството на въздуха в този район, са били нужни три години да се изготви план за действие и
    още четири за официалното му приемане. "

    Това е геологично бавно темпо в контекста на спешна здравна ситуация, нали?",
    каза Хърмър, обръщайки се към отговарящия за околната среда в Луишъм Дейвид Едуардс.

    "Погледнато в настоящия контекст, да, със сигурност", отвърна Едуардс."

  5. 5 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 1695 Неутрално

    Абсолютни либерасткки простотии. Поредните.

  6. 6 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2755 Неутрално

    Въпросът е какво ще последва ако съдът реши че мръсния въздух на Лондон е виновен?

    1. Ще нахока родителите детоа останали да живеят още в Лондон, ми не са заминали на село.

    2. Ще осъди общината да плати.

    3. Ще накара гражданите по-малко да ползват коли.

  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2411 Гневно

    А в София, колко човека е убил мръсният въздух?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK