Илюстрация на лагерпетид

Илюстрация на лагерпетид

Археолози може да са разгадали една от трайните мистерии на палеонтологията - еволюционният произход на летящите влечуги, наречени птерозаври, господствали в небето по същото време, когато динозаврите са доминирали на сушата.

Изследователите заявиха в сряда, че слабо разбраната група влечуги от триасовия период, наречена лагерпетиди, известна от няколко частични скелета от САЩ, Аржентина, Бразилия и Мадагаскар, изглежда е била еволюционният предшественик на птерозаврите, чиито най-известен представител са птеродактилите.

Лагерпетидите, появили се за първи път преди около 237 млн. години, обикновено са били малки, най-вероятно с два крака, и са се хранели предимно с насекоми. Те не са можели да летят. Птерозаврите стават първите летящи гръбначни на Земята, като много по-късно се появяват птиците, а след това и прилепите.

"Произходът на птерозаврите е един от най-загадъчните въпроси на палеонтологията от първото откритие на птерозаврите в края на 18 век", казва пред "Ройтерс" палеонтологът Мартин Езкура от Аржентинския музей на природните науки в Буенос Айрес, водещ автор на изследването, публикувано в списание Nature.

Най-старите известни птерозаври се появяват във вкаменелостите преди около 220 млн. години, като анатомията им е напълно развита за полет, включително крила, образувани от мембрана, простираща се от глезените до изключително удължен четвърти пръст.

© Reuters

Изучавайки по-рано открити и новооткрити вкаменелости с помощта на усъвършенствана технология за сканиране и триизмерно моделиране, археолозите са идентифицирали най-малко 33 характеристики на скелета, предполагащи еволюционна връзка между лагерпетидите и птерозаврите. Те включват формата на вътрешното ухо, мозъчната кутия и зъбите, както и приликите в костите на ръката, крака, глезена и таза.

"Ние показваме, че лагерпетидите са най-близките роднини на птерозаврите и преодоляват анатомичната пропаст между птерозаврите и други влечуги", добави Езкура.

Изглежда, че лагерпетидите също са тясно свързани с динозаврите, твърдят изследователите. Най-старият известен динозавър датира от преди около 233 млн. години. Птерозаврите са изчезнали преди 66 милиона години при сблъсъка с астероида, който също е причинил изчезването на динозаврите.

© Reuters

Докато започват относително малки, птерозаврите в крайна сметка постигат огромни размери, като размахът на крилата достига 10.7 м.

"Изучаваме как птиците трансформират телата си за полет през последните 50 години и по-голямата част от изследванията бяха базирани на необикновени вкаменелости на динозаври и ранни птици", каза палеонтологът и съавтор на изследването Стерлинг Несбит. "Птерозаврите все още не са голяма част от това изследване, просто защото не разполагахме с вкаменелостите до момента."

1. 1 Профил на qry39648641
    qry39648641

Толкова ли е късогледо човечеството че да не може да види че Господ си е правил генетични експерименти с различните видове , а Земята е само лабораторията му ? Даже и ние почти се научихме да правим подобни експерименти.

2. 2 Профил на Гражданин
    Гражданин

Де що има живот и цивилизация е с македонски произход.

deaf

Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

4. 4 Профил на pinoccio
    pinoccio

Господ? Хапчетата си пийте г-не, не че ще има полза де...

5. 5 Профил на deaf
    deaf

Цитат:

"...преодоляват анатомичната пропаст..."

Какво?
    Няма никакво доказателство,че видовете произхождат един от друг.

6. 6 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер

До коментар [#5] от "deaf":
    ”Няма никакво доказателство,че видовете произхождат един от друг.”

Като наблюдавам управляващата класа, съм склонен да не се съглася с вас. Със сигурност една част от хората произлизат от маймуните, някои дори по-късно от другите. Освен това, напоследък ни убеждават тук, че първата амеба е македонска и всички сме произлезли от нея.

7. 7 Профил на Дария Колев
    Дария Колев

—цитат от коментар 1 на qry39648641

Те сега търсят "божествената частица", която от вакуум прави милиарди тонове материя. В Церн Швейцария експериментират безуспешно от много години ...

Впрочем през епохата на динозаврите е било много по-топло от сега, но сега искат да охлаждат Земята, затова измислиха парниковите газове!

8. 8 Профил на tamada
    tamada

До коментар [#5] от "deaf":

Цитат:"...преодоляват анатомичната пропаст..."
    Какво? Няма никакво доказателство,че видовете произхождат един от друг.
    —цитат от коментар 5 на deaf

Няма никакво доказателство, че някой изкуствено е създал който и да било вид. Но за много от видовете има безброй доказателства за обратното.

9. 9 Профил на lividum
    lividum

Абе надали са археолози.

10. 10 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#7] от "Dariya Koleva":

“Впрочем през епохата на динозаврите е било много по-топло от сега,”

Мани топлината! Концентацията на СО2 е била сто пъти по-висока от сегашната, към 10% срещу 0.04% сега. И вместо необратим “парников ефект”, настъпила ледникова епоха, не една, и то без някой да купувал задължително “въглеродни квоти”.

Освен това, плътността на въздуха е трябвало да е по-висока (тежки парникови газове) за да може тия ципести крила да изтсласкват огромните тела на птерозаврите.

11. 11 Профил на Gretel
    Gretel

До коментар [#1] от "qry39648641":

“ Господ си е правил генетични експерименти с различните видове”
    ——
    Експерименти се правят от незнаещите, глупавите демек. Я да не богохулстваш!

Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  12. 12 Профил на Sabbath
    Sabbath

До коментар [#11] от "Gretel":

Всеки лесно може,да стане динозавър,като се завре в дини,или паралелопипед,като пипне парите на леля си.Само педераст,да стане е по-трудно-трябва,да расте на педи.

13. 13 Профил на Black Hawk
    Black Hawk

До коментар [#10] от "wanderer":

Що за глупости пишеш?! Научно доказано е, че малко след летящите влечуги властта вземат тиранозаврите и успяват да прокарат Старата Зелена Сделка и така спасяват планетата. Ако не вярваш питай Раданъ.

14. 14 Профил на Николай Колев
    Николай Колев

Аз се чудех, откъде са ти летящи чудовища в приказките...

* ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  15. 15 Профил на Храбър
    Храбър

Де що има живот и цивилизация е с македонски произход.
    —цитат от коментар 2 на Гражданин

Искаш да кажеш, че македонците са най-близките роднини на австралопитека?
    Щом де що има мисла по земята тя е македонска, логически това следва.

До коментар [#7] от "Dariya Koleva":

Ха ха ужас някакъв цари! От де знайш че е било по топло,да не си живяла по онези времена?

Цитат:"...преодоляват анатомичната пропаст..."Какво? Няма никакво доказателство,че видовете произхождат един от друг.
    —цитат от коментар 5 на deaf

Няма кьораво доказателство,произлизали са по собственно усмотрение?

18. 18 Профил на Gretel
    Gretel

До коментар [#12] от "Sabbath":

“ Само педераст,да стане е по-трудно-трябва,да расте на педи.”
    ——
    Ма то май, според размерите на заврелите се в дините, като че ли са расли на педи... Ето и научно свидетелство по-долу. Да се благодарим на астероида, че не ги виждаме днес по парадите.

19. 19 Профил на spr1364O446
    spr1364O446

"Докато започват относително малки, птерозаврите в крайна сметка постигат огромни размери"

Типичен превод с гугъл от английски, барнат тук-там. Да ама кой да му каже на редакторчето, че всеки език има уникален словоред и като ползваш чужд стои нескопосано и дърводелско. Или до такава степен сте облъчени от англоамериканската култура, че вече не ви прави впечатление?

20. 20 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2080 Неутрално

Никой не вярва вече в еволюцията. Даже най-запалените привърженици на тези теория вече говорят, че "еволюцията е била насочвана"...
    Иначе няма доказателства за макро еволюция (от един вид да се получи друг вид). От един вид никога не се получава друг вид. Разбира се ако не се лукавства, защото някои учени лукавстват и на промяната на един вид казват, че вече се е получил друг вид. Но такова нещо няма. Наблюдава се само микро еволюция (промяна в рамките на вида).
    Не се знае за какво е нужна макро еволюцията? Ясно че някои искат така да си обяснят създаването на различни видове, но тогава какво е било в началото? А и защо сега не се наблюдава макро еволюция, а се наблюдава микро еволюция? Макро еволюцията, ако я е имало, спряла ли е?

Анатема на комунизма!
  21. 21 Профил на spr1364O446
    spr1364O446

До коментар [#20] от "anonim440":

Пак не си си пил хаповете!

23. 23 Профил на qry39648641
    qry39648641

До коментар [#1] от "qry39648641":“ Господ си е правил генетични експерименти с различните видове”——Експерименти се правят от незнаещите, глупавите демек. Я да не богохулстваш!
    —цитат от коментар 11 на Gretel

Експерименти , вуйно , се правят точно от знаещите, като онзи турски доктор дето откри ваксина срещу короновируса, а не от екземпляри като Митьо Пищова и твоя милост.

24. 24 Профил на spr1364O446
    spr1364O446

До коментар [#22] от "anonim440":

На 3-ти април, трольо.

25. 25 Профил на Мултикултиджендър-Ариец
    Мултикултиджендър-Ариец
    Рейтинг: 2052 Весело

Туй на снимката пролича на деди Щори. Абе той от летящите или пълзящите влечуги е? И колко години ще живее този дедо? До колко години живеят влечугите?

In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act

До коментар [#9] от "lividum":

Иманяри ще да са били...
    Дневник, сър...

27. 27 Профил на zero_day
    zero_day

Боже, като чета коментарите тука, се чудя колко мъка има по света, Боже...

28. 28 Профил на gogo63
    gogo63

македонците са най-близките роднини на австралопитека
    —цитат от коментар 15 на Храбър

Перефразирайки Тони Филипов, д-р - най-близки са поне по това, че историята им се събира на една страница (или каменна плочка съответно) :)

29. 29 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#16] от "klimentm":

“От де знайш че е било по топло,”

Техният наследник, крокодила (ако вярваме на еволюционната теория), живее на топло места.
    От биониката, при тия размери на динозаврите трябва да има добро кръвообращение (при температурата на околната среда, защото не поддържат постоянна температура на тялото) и добро дишане. Дори с подозрения за по-ниска гравитация.

30. 30 Профил на Judjuk
    Judjuk

"Археолози може да са разгадали една от трайните мистерии на палеонтологията...."
    А геолози ще просондират гинекологията, и познайте какво ще открият?

31. 31 Профил на petyo9
    petyo9

Виц.Пет от шест учени доказаха,че руската рулетка е безопасна. С тия учени е същото...
    —цитат от коментар 3 на deaf

Освен руската, има и турска рулетка - шестима голи мъже си подхвърлят един на друг мокър сапун в банята.

32. 32 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2080 Неутрално

До коментар [#24] от "spr1364O446":

Защо трябва да ви вярвам?

Анатема на комунизма!
  33. 33 Профил на Един препатил
    Един препатил

Палеонтологията е наука за изкопаемите вкаменелости от някогашни животни и растения.

Археологията е наука изучаваща човешката дейност в миналото, главно чрез възстановяване и анализ на материалната култура и по данни за околната среда.

Геологията е наука, изучаваща състава, строежа, произхода и развитието на Земята и процесите, които формират скалите и минералите.

Робинзон Крузо е литературен герой живял на самотен остров.

Енрико Карузо е велик оперен певец.

Иран и Ирак са различни, макар и съседни страни.

Еволюцията е хазарт, проба-грешка докато се постигне резултат !!!

36. 36 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

До коментар [#1] от "qry39648641":

Кой боК? Че богове има, повече от религиите, които ги измислят.

37. 37 Профил на svv03688321
    svv03688321

Посетете Дизни в Орландо и в Анимал Планет има раид "Флайт ъф пасадже Аватар"
    където може да летите заедно със тези птици над Амазон пълен със динозаври и други хищни животни .
    Това беше най интересния райд който съм изпитва досега някъде чакането е почти цял ден но ако си вземете фаст пасс (който не се дава на всеки) влизате веднага .
    Стархотно е изживяването заслужава си чакането !

39. 39 Профил на spr1364O446
    spr1364O446

До коментар [#32] от "anonim440":

Имай предвид, че може и да блъфирам.