Самолет без вредни емисии? Може

Самолет без вредни емисии? Може

© Associated Press



HY4 вече е на старта - самолетът, задвижван с водород, който изобщо не отделя вредни емисии, получи разрешение да започне тестови полети в Германия, пише "Дойче веле".


Йозеф Кало и екипът му от университета в Улм от години работят по проекта на самолет, задвижван с водород, който не отделя никакви вредни емисии. Единственият отпадъчен продукт при модела HY4 е вода. Последната версия на самолета беше представена в Щутгарт. Регулаторните органи разрешиха на HY4 да започне тестови полети в Германия.


Задава ли се транспортна революция?


Първият пробен полет на HY4 бе осъществен още през 2016-а година. В разработката на самолета участват стартъп компанията H2Fly, Германският аерокосмически център и университетът в Улм. По време на представянето на най-новия модел на летище Щутгарт, федералният министър на транспорта Андреас Шойер каза във видео обръщение: "Това, което се създава тук, може да промени мобилността."




На борда на HY4 водородът и атмосферният кислород се използват в горивната клетка за производството на електрическа енергия. Тя от своя страна задвижва електрическия мотор. Ако използваният водород се генерира с помощта на електричество от възобновяеми енергийни източници, ще става въпрос за т.нар. зелен водород. Той е предпоставката за това HY4 да функционира с нулеви емисии.


Учените очакват революция в транспортните услуги в следващите три до пет години: "Виждаме, че е възможно в самолета да се съхранява достатъчно водород за изминаването на 2000 километра при превозването на 40 до 80 души". До 2030 година на борда на самолета ще могат да се качат и редовни пасажери.


Ключовата роля на водорода


Към момента авиационната индустрия е изправена пред огромни предизвикателства, и то не само заради пандемията. Въздушният трафик вреди особено много на климата. Според Федералната агенция по околна среда неговият принос към парниковия ефект е между пет и осем процента в световен мащаб. В същото време страни като Германия и Франция отпускат милиарди за изследвания на водорода. И в рамките на европейската "Зелена сделка" до 2050 година ще бъдат инвестирани до 470 милиарда в развитието на базираната на водород икономика. Използването на водород в транспортния сектор би било особено полезно там, където няма алтернативи, които да са благоприятни за климата - в тежкотоварния трафик с камиони, в корабоплаването или по неелектрифицирани влакови маршрути.


Тестването на влакове, задвижвани от водород, започна преди две години в Долна Саксония. А създаването на влакове, годни за редовно движение, се планира в началото на 2022-ра година. Германските железници планират пробно пускане за 2025 година. Производител на водородния влак е "Сименс".


Макар да е скъпо, инвестициите не спират


"Зеленият водород" обаче все още е твърде скъп. Според Международната агенция по енергетика той ще стане конкурентоспособен най-рано през 2050 година. А и засега Германия не разполага с необходимото количество възобновяеми енергийни източници, за да произвежда достатъчно водород.


Въпреки това и лидерите в бранша инвестират все повече в разработката на водородни двигатели. Макар авиацията да пострада тежко от пандемията, "Ербъс" обяви, че планира до 2035-а година да пусне на пазара беземисионен самолет, задвижван с водород.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    "задвижван с водород, който не отделя никакви вредни емисии. Единственият отпадъчен продукт при модела HY4 е вода."

    А водната пара е един много силен парников газ! Де ги затоплистите да врякнат срещу идеята?!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1375 Любопитно

    А водорода в Германия го получават от .... метан, известен още и като "природен газ".

    Знанието е сила, информацията - власт
  3. 3 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1375 Весело

    Не че нещо, ама първият самолет, летял на водород, е Ту-155, и то през вече далечната 1988 година.
    Наистина, на водород е работил само единият от трите му двигателя, впоследствие преоборудван на метан. Но пък става дума за реактивен двигател, не бутално недоразумение от стотина конски сили като на този мотопланер.
    Ама де ще знаят мисирките от ДВ такива скучни неща...

    Знанието е сила, информацията - власт
  4. 4 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    Не че нещо, ама първият самолет, летял на водород, е Ту-155, и то през вече далечната 1988 година.Наистина, на водород е работил само единият от трите му двигателя, впоследствие преоборудван на метан. Но пък става дума за реактивен двигател, не бутално недоразумение от стотина конски сили като на този мотопланер.Ама де ще знаят мисирките от ДВ такива скучни неща...
    —цитат от коментар 3 на pag


    Има огромна разлика между горене на водород в двигател и водородните клетки използвани тук!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  5. 5 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Моторът е електрически ама чукча е писател не читател. Важно е русия пътва е горила водород в ту-155.

  6. 6 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Това е само пробен екземпляр, а тук някой вече слага тиганя!

    Как си представяте голям Еърбус с такива двигатели?

  7. 7 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 578 Неутрално

    ""Зеленият водород" обаче все още е твърде скъп. Според Международната агенция по енергетика той ще стане конкурентоспособен най-рано през 2050 година. "

    Това са малко лобистки прогнози на агенция свързана с нефтената индустрия. Последните 10 години цените на акумулаторите използвани в коли и цената на елекроенергията добивана от фотоволтаици паднаха с 90%. Видимо е, че когато има инвестиции в един сектор, относително бързо идват и резултатите! Същото е и с водорода.

  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    [quote#4:"lz2"][/quote]

    Ми хубаво. Действително горивните клетки плюс електромотори имат по-висок КПД от двигателите с вътрешно горене. Статията обаче не споменава в какъв вид е водорода на борда.
    Проблемът винаги е бил в съхранението на водорода и тук пробив засега няма.
    Докато не се случи, самолетите ще си летят на керосин, освен експериментални екзотики като този.

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2401 Неутрално

    Горивните клетки могат да работят с метанол и самолета ще бъде много по-безопасен и резервоарите много по-леки. Въглерода за производството на метанола, може да се набавя от въздуха, както го правят растенията. През ВСВ Германия е произвеждала метанол от метан със синтезпроцес.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  10. 10 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    ""Зеленият водород" обаче все още е твърде скъп. Според Международната агенция по енергетика той ще стане конкурентоспособен най-рано през 2050 година. "Това са малко лобистки прогнози на агенция свързана с нефтената индустрия. Последните 10 години цените на акумулаторите използвани в коли и цената на елекроенергията добивана от фотоволтаици паднаха с 90%. Видимо е, че когато има инвестиции в един сектор, относително бързо идват и резултатите! Същото е и с водорода.
    —цитат от коментар 7 на Ал Бънди


    Кои "акумулатори, използвани в коли " са станали по-евтини?
    "Варта" са едни от най-масовите и са поскъпнали.
    А иначе евтин водород се прави от Природен Газ.

    В момента се ползва при добив на амоняк.
    Въорос - колко водород е произведен на Земята в 2020 ?

  11. 11 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Водород на Земята се добива най-вече от газ.
    Ей феновете на "Газпром", как изпълзяха на форума и са превъзбудени.

  12. 12 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Големия проблем е съхранението на водорода, до колкото помня имаше някакви разработки на твърдотелно съхранение, като най-доброто постигнато беше нещо от сорта на 15-16 тегловни процента водород спрямо теглото на "контейнера", но пък отделянето след това става със загряване, понякога до близо 500 градуса по Целзий. Компресирано е твърде опасен и съвсем малко ефективен (при 500 бара е със съвсем малка плътност), а течен не може и дума да става. Та, докато не се реши този проблем и проблемите с добива му, ще почакаме за комерсиалното му приложение.

  13. 13 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 846 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ал Бънди":

    Искаш да кажеш че един акумулатор 90 ампер часа е поевтинял с 90 процента ли ??? Тоест са по 15 кинта да речем..

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.
  14. 14 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Сигурно има и по-тъпа идея от влак на водород, ама в момета не се сещам.

  15. 15 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Задънена улеца е тази с водорода и горивните клетки...
    В батериите е бъдещето.
    В много коментари стана дума за съвременни добив на водород - най-вече от природен газ. Превръщането на зелено електричество във водород и после обратно в електричество е с много по-неско КПД, отколкото до се зареждат батерии.
    Батериите ще се развиват, докато на водорода няма да му се вдигне енергийната плътност.

  16. 16 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    Къде останаха екологичните и красиви, макар и не много бързи дирижабли? Те са идеални за пренос на товари, а и пътници ще се намерят. Със сигурност "кожата" им може да е направена така, че да произвежда електричество.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  17. 17 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#16] от "fpyyh":

    Правят се разни прототипи, но, изглежда, нещо не е, като трябва.
    Може би, много трудно се управляват в лошо време или изобщо не могат да летят тогава.

  18. 18 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#16] от "fpyyh":

    Друг проблем може да е газът - водородът е възобновяем и по-лек от хелия, но пък много лесно запалим.
    Хелият е по-скъп и ще свърши, ако се появят много въздушни кораби...

  19. 19 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    След пълният провал в пробутването на водород за алтернатива на петролните продукти, при автомобилите, сега ще го цанят за самолети. А от снимката е видно, че хвърчилцето, трудно може да се брои за самолет. Реално, за разлика от при автомобилите, петрола няма алтернатива в авиацията или поне не близка. Самолети се ползват основно за преодоляване на големи разстояния и за това е необходима висока скорост. При двигателите от винтов тип, тягата е ограничена и висока скорост не е възможна. Реално водород може да се ползва директно в реактивен двигател, но той трябва да е конструиран за имплозивно горене, каквото има водорода. А и към днешна дата водород се произвежда почти само с нагряване до около 1000 градуса на природен газ и отпадъка е пак въглероден двуокис. Тоест, не можем да говорим за смислена екология и каквито и да било зачатъци на зелено. По-добре тези колосални 470 милиарда, да ги вложат в разработката на батерии, фотоволтаици и ветрогенератори, вместо да ги дадат на старите автомобилни и авиостроителни компании да ги профукат в имитация на безсмислена дейност.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  20. 20 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    Има огромна разлика между горене на водород в двигател и водородните клетки използвани тук!
    —цитат от коментар 4 на lz2


    Така е. При горене в двигател, поне на теория може да има някаква ефективност, до като в горивните клетки, 50% си отиват за този къде клати гората. Като прибавим и това, че производството и съхранението на водород са изключително неефективен процес и става Гявол на магаре.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  21. 21 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    До коментар [#18] от "tie_interceptor":

    Да, ирония е, че вторият най-разпространен елемент във Вселената не се намира лесно на Земята.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  22. 22 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Навремето имаше едни алхимици.Та те от пясък правеха злато.Ама не се получи.Та и с тия алтернативни източници на енергия.Нема как София -. Пловдив да се съкрати.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.
  23. 23 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Ясно е, че бъдещето на малките превозни средства (коли, камиони) е в батериите, а на големите (самолет, влак, кораби...) - във водорода.

  24. 24 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    Ясно е, че бъдещето на малките превозни средства (коли, камиони) е в батериите, а на големите (самолет, влак, кораби...) - във водорода.
    —цитат от коментар 23 на Kosta Delev


    Влаковете се движат по релси, тоест с малък разход на енергия. Като част от линиите се електрифицират, движението на батерии е повече от разумно. Корабите пък ще се движат с хибридни технологии. При тях масата не е критична и могат да носят и обемисти батерии, да са покрити с фотоволтаици и колкото и смешно да се стори на някои, ще има връщане и към задвижването с платна. Просто, няма да са ат плат и ще се управляват от компютър. Има доста интересни концепции. А самолетите, поне в обозримо бъдеще ще си останат на петрол. Но... ако се развият високоскоростните влакове, нуждата от самолети ще намалее значително.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  25. 25 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1218 Неутрално

    До коментар [#24] от "Viva la Evolution":
    И според мен използването на водорода е пълна глупост, защото не може да стане икономически ефективен. Първо използваш много енергия за да го произведеш, после невероятно скъпа инсталация за да го съхраняваш и накрая от него да произвеждаш ток.
    Вместо да произвеждаш ток на място и да го вкарваш директно в електромотора (батерията). Това е бъдещето:

    https://www.dnevnik.bg/tehnologii/2016/07/26/2801271_solar_impulse_2_stana_purviiat_solaren_samolet/

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  26. 26 Профил на iak
    iak
    Рейтинг: 1218 Неутрално

    До коментар [#24] от "Viva la Evolution":

    В комбинация с това разбира се:
    https://www.dnevnik.bg/sviat/2020/05/29/4072768_nai-golemiiat_elektricheski_samolet_v_sveta_izvurshi/Декларация за поверителност/

    И най-глупавия руски трол не би заменил, най-бедната част от Европа, за което и да е място в Русия. И в същото време - несъзнателно, прави всичко възможно България да прилича на примитивната и деградирала Русия.
  27. 27 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Ясно е, че бъдещето на малките превозни средства (коли, камиони) е в батериите, а на големите (самолет, влак, кораби...) - във водорода.
    —цитат от коментар 23 на Kosta Delev


    Зловещо бъдеще ни рисуваш !
    Потръпвам, като ти чета мрачните прогнози..

    Ако кораби самолети, влакове, камиони, трактори , комбайни, багери, булдозери - минат на водород, какво ще означава това ли?
    В 2019 год са употребени 75 млн тона водород.

    От тях 3/4 са от природен газ, за което са отишли към 205 млрд м3 газ.
    При производството на водорода в атмосферата са се отделили приблизително ~830 млн тона CO2.
    Себестойноста на водорода от природен газ се оценява ок. 1,5-3 долара за 1 кг.

    На бензиностанция, да се зареди водород струва следните пари:
    https://h2.live/

    Ето конкретна цена на дребно TOTAL Glindenberger Weg 3 39126 Magdeburg..

    Ей го водородът в https://www.total.de/ цена 9.50..

    Представяш ли си КОЛКО ЩЕ СТРУВА МЛЯКОТО в магазина, ако е превозвано с камиони на водород?
    Колко ще струва хлябът, ако е сят с трактори на водород, прибиран с комбайни на водород?
    Колко души, биха си купили мляко?

    А индустриалните стоки?
    В момента кораб на дизел обикаля половин свят на дизел и цената на превоз на стока е 10 цента!
    За това има и Глобализация - и носим дрехи и обувки шити в Бангладеш ..

    Колко ще струва всичко в магазините, ако е превозвано на водород??
    Колко ще струват строежите , пътищата примерно - направени с машини на водород???

    Ама си прав - няма не искам, няма недей, всичко ще е по мерака на затоплистите - нищо хубаво не чака света в бъдеще ..

  28. 28 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Вместо да произвеждаш ток на място и да го вкарваш директно в електромотора (батерията). Това е бъдещето:https://www.dnevnik.bg/tehnologii/2016/07/26/2801271_solar_impulse_2_stana_purviiat_solaren_samolet/
    —цитат от коментар 25 на iak


    Токът ако се произвежда на място се избягват загубите от пренос!
    Отделно, като йонизират въздуха кабелите на далекопроводите и се образуват канцерогенните азотни окиси , а от тях и озон.

    За това и София кандидатства за ВЕИ мощности на базата на нефосилни горива , от които ще се отопляват и домакинствата.
    От получената на място енергия, ще се зареждат електромобили и електробусове.
    До сега - първи, втори и трети етап ЕС е отпуснал над 650 млн. по програма Околна Среда..

    Това ще е бъдещето!
    https://sofiawastemanagement.eu/instalacia-toploenergia/

  29. 29 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Като част от линиите се електрифицират, движението на батерии е повече от разумно. Корабите пък ще се движат с хибридни технологии. При тях масата не е критична и могат да носят и обемисти батерии, да са покрити с фотоволтаици и колкото и смешно да се стори на някои, ще има връщане и към задвижването с платна. Просто, няма да са ат плат и ще се управляват от компютър.
    —цитат от коментар 24 на Viva la Evolution

    1.Ако линиите са електрифицирани, за къф к..р са им батерии?

    2.Многократно давах конкретен пример със серията "Ема Мерск" Emma Mærsk ..
    Има двигател 14RT-Flex96c .. 109 000 конски сили разход 14 000 литра дизел на час при номинална скорост ..
    Допълнителите генератори са Caterpillar 8M32, които дават мощност от 40 000 конски сили.
    Прави курсове Далечен изток - Европа и не спира към месец ..

    По сметка излиза 14 000 х 168 часа на седмица, за 4 седмици 9 408 000 литра.. ако е в килограми - дизелът е по-малко от 1 кг = 7 526 400 .
    Батериите имат ок. 50 пъти по-нмалка енергоплътност .. килограм батерия има 50 пъти по-малко от килограм дизел и значи за един кораб , за главен двигател ни трябват 376 320 000 кг. батерии..

    На Земята има към 55 000 кораба.
    Та водород, друго не виждам ..

  30. 30 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    Иначе, ако "Континентал", "Бош" , БАСФ или "Ауди" успеят да наложат "синтетик фюъл" за беземисионен продукт всякакви батерии , водороди, платна и пиратски знамена с череп и кости нямат шанс ..

    "Синтетик" е уж и той с нулеви емисии и няма нужда да се променят двигателите на машините по Земята ..

    Те го те:
    https://www.youtube.com/watch?v=HFKkqqdm5BE

    https://www.youtube.com/watch?v=X0rafiAkK4s

    https://www.youtube.com/watch?v=XIdg6o7zDZA

    https://www.bosch.com/stories/synthetic-fuels/

    Както се вижда - тръгва се от 'зелен"водород дето да се смеси с СО2 от въздуха с катализатор и си става най-обикновено гориво, дето да се слага директно в двигателите, които ги има и в момента по света..

    Вече има няколко завода в Европа за "синтетик" , но уви - идва много скъпо..
    Ако правителствата обаче сложат такса на използването на обикновените горива и дадат дотация на "синтетик"- скоро и самолетите ще са с нулеви емисии!

    Предимства пред водорода - много по-голямата енергоплътност и по-лесното складиране ..

    https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-fuels-243

    https://www.continental.com/en/press/press-releases/2017-08-01-climate-neutral-driving-92054

    https://www.bosch.com/stories/synthetic-fuels/

  31. 31 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":

    Това трябваше да го направят преди 30-40 години, вместо да се водят войни в Залива...
    Сега е даже по-безсмислено от зеления водород.
    Нямат спиране електромобилите вече. Дали с батерии, суперкондензатори или още неоткрита технология, издърпаха килимчето на ДВГ автомобилите.

  32. 32 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":Това трябваше да го направят преди 30-40 години, вместо да се водят войни в Залива...Сега е даже по-безсмислено от зеления водород.Нямат спиране електромобилите вече.
    Дали с батерии, суперкондензатори или още неоткрита технология, издърпаха килимчето на ДВГ автомобилите.
    —цитат от коментар 31 на tie_interceptor


    Чак сега ти отговарям .. извинявай..

    СТАТИЯТА не е за електромобили, а за електросамолети .. те как биха могли да бъдат на електричество - уви, неясно..
    Вероятно се разчита баш на неоткритите тейнствени технологии .. които може сега да се открият, може след 15 години, а може и след 250 години..

    А както е обяснено в клипчето - това гориво ще се ползва и в корабите и в тежката механизация.

    https://www.youtube.com/watch?v=HFKkqqdm5BE

    Иначе за колите - много ясно - Китай натиска, към него се присъедини и Путин и няма не искам, няма недей ..

    -------------------
    «Очередная глупость»: в России намерены запретить бензин и дизель
    МОСКВА, 13:11 — REGNUM Глава правительства .. дал поручение вице-премьеру Аркадию Дворковичу проработать предложения по мерам господдержки развития электрического транспорта, пишут «Известия».
    В свою очередь электромобилям намерены дать преференции — установить «нулевую» ставку транспортного налога на электромобили и гибридные автомобили, а также принять программу предоставления бесплатных парковочных мест на муниципальных парковочных пространствах для электромобилей и гибридов и ввести на среднесрочный период программу субсидирования приобретения электротранспорта.
    Подробности: https://regnum.ru/news/economy/2306698.html .."

    ------------------
    От друга страна - а за какво е важно ЛЕКИТЕ КОЛИ ДА СА ЕЛЕКТРО?
    За да се намаляли били СО2 емисиите?

    Ми те не дават, кой знае колко емисии .. спорил съм с приятели-електрокаристи, запленени от Мерките на Путин .."всичко ще се промени" .. викаха .. а според данни, кораби, камиони, самолети, багери, булдозери, трактори, комбайни, бетоновози , автобуси - изразходват много повече гориво от леките коли и отделят много повече СО2 ..

    Ако направим САМО КОЛИТЕ да са без ДВГ, а горим фосилни горива за кво ли не - кел файда?
    Къде ги теа нови, неизвестни технологии, дето ще задвижват кораб, който не спира с месеци, или самолет, летящ от Аметика до Австралия над океана, или даже да задвижат трактор, дето цял ден оре ..

    Ми технологията - дето би могла да намали емисиите - са само новите горива , уви и отнийде взорът надежда не види!

    А бакалъм , Илон Мъск да седне спешно, да измисли нещо ..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK