Ранните хора може да са изпадали в хибернация, за да преживеят зимата

© АСЕН ТОНЕВ

Данните от костите, намерени на един от най-важните археологически обекти света, показват, че ранните представители на хоминидите може да са се справяли с екстремните студове преди стотици хиляди години, като са изпадали в зимен сън.

Учените твърдят, че лезиите и други признаци на увреждане по костите на ранните хора са същите като белезите по костите на други животни, които зимуват. Археолозите предполагат, че нашите предшественици са се справяли със свирепите зими по това време, като са забавяли метаболизма си и са спели с месеци.

Изводите се основават на разкопки в пещерата Sima de los Huesos - "Ямата с кости" - в Атапуерка, близо до Бургос в Северна Испания.

През последните три десетилетия вкаменените останки на няколко десетки хора бяха намерени по пода на 17-метровата шахта, която образува централната част на обекта. Пещерата е на практика масов гроб, казват изследователите, които са открили хиляди зъби и парчета кости, които, изглежда, са били умишлено изхвърлени там. Тези вкаменелости датират отпреди повече от 400 000 години и вероятно са от ранните неандерталци или техните предшественици.

Обектът е една от най-важните палеонтологични разкопки на планетата и е предоставил ключови разкрития за начина, по който се е развила човешката еволюция в Европа.

В статия, публикувана в списание L'Anthropologie, Хуан-Луис Арсуага, ръководител на екипа, който първо е извършил разкопки на мястото, и Антонис Барциокас от Тракийския университет "Демокрит" в Гърция твърдят, че намерените вкаменелости показват сезонни вариации, които предполагат, че растежът на костите е бил нарушаван в продължение на няколко месеца всяка година.

Според учените ранните хора са изпадали "в метаболитни състояния, които са им помогнали да оцелеят за дълги периоди от време в студени условия с ограничени запаси от храна и достатъчно запаси от телесни мазнини". Тази хибернация се проявява като прекъсвания в развитието на костите.

Изследователите признават, че идеята "може да звучи като научна фантастика", но посочват, че много бозайници, включително примати като лемурите, правят това. "То предполага, че генетичната основа и физиологията на такъв хипометаболизъм могат да бъдат запазени при много видове бозайници, включително хора", заявяват Арсуага и Барциокас.

Лезиите, открити по човешките кости в пещерата Сима, съответстват на тези, открити по костите на зимуващи бозайници, включително пещерни мечки. "Стратегията за хибернация би била единственото решение за тях, за да оцелеят, когато им се наложи да прекарат месеци в пещерата поради студените условия", заявяват авторите.

Съвременните инуити и саами - макар и да живеят в еднакво сурови, студени условия - не хибернират и това може да се дължи на диетата им. Мазнините в рибата и елените осигуряват на инуитите и саамите храна през зимата и така изключват нуждата от хибернация. За разлика от това районът около пещерата Сима преди половин милион години не би осигурил достатъчно храна. "Засушаването на Иберия не би могло да осигури достатъчно богата на мазнини храна за жителите на Сима през суровата зима - което ги кара да прибягват до зимен сън в пещера", пишат авторите.

Крис Стрингър от Природонаучния музей в Лондон, който не е участвал в изследването, коментира, че големите бозайници като мечките всъщност не хибернират в класическия смисъл на това понятие, тъй като големите им тела не могат да понижат достатъчно основната си температура. Вместо това те навлизат в по-малко дълбок сън, известен като торпор (летаргия). В такова състояние енергийните нужди на мозък с размери като на хората от Сима ще останат много големи, създавайки им допълнителен проблем за оцеляване по време на зимен сън.

"Независимо от това, идеята е очарователна и може да бъде тествана чрез изследване на геномите на хората от Сима, неандерталците и групата денисови човеци за признаци на генетични промени, свързани с физиологията на зимния сън", добави той.

1. 1 Профил на brighty
    brighty

Нещо повече - освен, че са спали зимен сън, тези древни симпатяги са снасяли напролет яйца, които през лятото са мътели.

2. 2 Профил на mitko11
    mitko11

А аз мислех, че само учЕните от БАН са царе на фантазията.....

Ако погледнем строго научно в жилите на турските султани тече повече руска кръв, отколкото при руските царе. От 36 султани само 13 са с доказан турски произход...
  3. 3 Профил на stanimirkou
    stanimirkou

—цитат от коментар 1 на Brighty

++:)

4. 4 Профил на CINZANO
    CINZANO

До коментар [#2] от "mitko11":

Щом има замесени гърци, можем да очакваме фантазии на квадрат 😃😀

Мома, връщай 12 и 12А!
  5. 5 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена

Значи произлизаме от мечките, не от маймуните ....
    Ти да видиш!

Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  6. 6 Профил на Molossian
    Molossian

До коментар [#5] от "Тиква загубена":

Кой от каквото си реши.

Panta rhei....
  7. 7 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена

До коментар [#5] от "Тиква загубена":Бе то половете излезнаха къмто тридесетина, ти сега за това точно от какво произхождаме си се закахърил.Кой от каквото си реши.
    —цитат от коментар 6 на Molossian

Това вече си е отделна тема.

8. 8 Профил на masen
    masen

Нищо не разбират тези учени. Вместо да трошат пари по скъпи изследвания, да бяха дошли да изследват българските пенсионери. При тях се наблюдава същата хибернация, които си абсолютно еволюционно предимство при липсата на храна и здравеопазване. После на пролет бацилите се разотиват, а старците мигрират по нивите за да изкопат за кило домати.

9. 9 Профил на Borislav Borisov
    Borislav Borisov

МНого интересно видео по темата за Магура (използваната от Дневник снимка) : https://www.youtube.com/watch?v=OiJqyMVK2Fw

10. 10 Профил на Borislav Borisov
    Borislav Borisov

Последните времена се характеризират с изключително влошаване на нравите под въздействието на външни фактори. Изобщо, рисунките от Магура казват, че развитието на човечеството като цяло и делата на цивилизациите са плод на външни фактори. Единствено собственото развитие на всеки от нас може да бъде неповлияно, ако осъществяваме заложбите си чрез взаимодействия.

11. 11 Профил на hamiltonf
    hamiltonf

Изключително!

Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  12. 12 Профил на SS
    SS

Аз си мисля , че са имитирали прилепите и са спели с главите надолу !

А лезиите са щот редовно са падали ...

13. 13 Профил на pavian
    pavian

А как се отразява продължително недохранване на развитието на костите? Без гладуващия да спи?

14. 14 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

Много интересна теза и добър повод за размисъл относно начините за приспособяване човека/човекоподобните към средата. Ще следя с интерес темата!

"Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  15. 15 Профил на constatator
    constatator

Кирил Кирилов: 26 от буквите ни имат първообрази в Магура

Кирил Кирилов, заместник председател на Археологическо дружество- Белоградчик

Пещерата Магура е един от най- древните центрове за разпространение на наука и духовност. Този извод е направен след проучване на рисунките в пещерата от Археологическото дружество в Белоградчик. Рисунките представляват множество подобни един на друг символи, които имат малки различия помежду си. Това позволява учените да ги систематизират в малки групи. Така, ако бъде разбран смисъла на един символ, може по аналогия да се чете съответната група. Рисунките не са сцени от ежедневието на примитивния човек, обясни Кирил Кирилов, заместник председател на дружеството.

"Там се намират, според нашето преброяване, 1031 рисунки, което дава възможност техният анализ да бъде извършен напълно. Повече от 90% от рисунките от Магура представляват символи, което говори за наличието на абстрактна мисъл. Кирилицата- може нагледно да видите, че 26 от нашите 30 букви имат своите първообрази в пещера Магура", каза Кирил Кирилов, заместник председател на Археологическо дружество- Белоградчик.

Повече от 2 400 места в света носят името Магура или имат сродно наименование. Навсякъде то се отнася за хълм, пещера или вода, която извира. Единственото място, на което се срещат на едно, е пещерата Магура. Културата Магура е дала и символите на алхимията.

Археолозите опровергаха сегашните твърдения, че рисунките имат възраст между 7 000 и 3000 години. Находка от Германия- плочица от слонова кост, на която се вижда гравирано изображение, е идентично на 100% с такова от пещерата. Знае се, че находката е пренесена в Германия от култура, дошла от Изток. Археологията описва миграцията на кроманьонеца- преди около 40 до 43 000 години кроманьонците преминават през територията на Северозападна България и продължават на запад, където се установяват на територията на Германия преди около 38 000 години. Това е основание да се счита, че рисунките са съществували още преди 38 000 години.

"На този етап считаме, че пещера Магура и нейната галерия с рисунките представлява праисторическа библиотека, в която е събрано познанието на хората от онова време", допълни Кирил Кирилов.

Символите от пещерата оказват влияние върху целия свят, каза другият заместник председател на археологическото дружество Емил Цанков.

16. 16 Профил на man_un
    man_un

Върху камъните на Ика,Перу, има изображения на динозаври, станали известни доста по-късно от разкопките, и хора, които били в най-близки взаимоотношения като езда, теглене на превозно средство и т.н. Хората облечени с прилично облекло, обувки и шапки. Отчетливо се виждат джобове, закопчаване и връзки. Разбира се, скептиците веднага казали, че е измама, но архиви от 14-15в. споменават за находища от тия камъни. Те са обли, разноцветни, от няколко грама тегло до половин тон. Изображението е фино, точно и пресъздава детайлно бит на стара цивилизация. Намерени са над 11 хил. бройки, абсолютно уникални.

17. 17 Профил на half truth
    half truth

“Изследователите признават, че идеята "може да звучи като научна фантастика", но посочват, че много бозайници, включително примати като лемурите, правят това.”

Ми щом са произлезли от маймуните, да бяха си запазили козината в тоя студ.
    Бозайникът, който е направил горното заключение може ли да обясни защо и той няма козина като лемурите?

18. 18 Профил на Ichkata
    Ichkata

Това нищо не е, нашият народ спи от 1944г насам.

19. 19 Профил на Lord Elrond
    Lord Elrond

То си е научна фантастика. Ако хората трябваше д аоцеляват еволюционно козината им щеше да е най-вече навсякъде, а не само по пубиси и гърди, да сте видели горила с космати гърди? Човека е най-непригодения вид на планетата, което доказва, че има нещо различно при него. Езика също нямам никакво еволюционно обяснение.

20. 20 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

[quote#15:"constatator"]Кирил Кирилов: 26 от буквите ни имат първообрази в Магура Кирилицата- може нагледно да видите, че 26 от нашите 30 букви имат своите първообрази в пещера Магура", каза Кирил Кирилов, заместник председател на Археологическо дружество- Белоградчик.

хахах ... стига писахте глупости! Ако се изпикая в снега на пресекулки ще намеря поне десет паралела с букви от различни азбуки, било то и с такива от Кирилицата ... а и да не забравяме, че Кирилицата се състои в по-голямата си част от букви - заемки от гръцката азбука.

21. 21 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

До коментар [#19] от "Lord Elrond":

22. 22 Профил на constatator
    constatator

До коментар [#20] от "Коце Слаев":

Преди да напишете това можеше да отворите линка който съм качил в пост 15 и да разгледате как са изписани буквите от кирилицата преди няколко десетки хиляди години. За каква гръцка азбука говорите, вижте тя кога е създадена и проверете от кого гърците са я взели. Ако твърдите че гръцката азбука са я измислили гърците, моля посочете кои са тези гърци.

Колко хубаво! То сигурно и сега има хора, дето ще се радват да изпадат в хибернация през зимата.

24. 24 Профил на half truth
    half truth

До коментар [#21] от "Коце Слаев":

Казвате, това на рисунките са хуманоиди/неандарталци. Ама са си били с изправена фигура, дрехи, оръжия и са рисували и преди 400+ хиляди години за разлика от бозайниците. На рисунката се вижда че човеците са си били нещо различно от животните и тогава.
    Защо тогава да слагаме човека в групата на животните. Само заради общи физиологични особености не става.

25. 25 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

До коментар [#24] от "half truth":

ХОРА - снимката няма нищо общо с текста на статията!!! Снимката показва сцени от пещерата "Магура", а не такива от пещерата в Испания. Дневник са решили да тематизират чрез снимката, но се получава явно нежелана заблуда ... четете и не гледайте само картинките!

26. 26 Профил на rainbou1
    rainbou1

Ми аз и сега това го правя

Съдейки по рисунките в Магурата, мъжките екземпляри са били много надарени...

28. 28 Профил на Lord Elrond
    Lord Elrond

До коментар [#19] от "Lord Elrond":Преди 400 000 години все още е нямало homo sapiens sapiens или поне не в Европа. В статията се говори за хуманоиди, по-близки до неадарталците, живяли в днешна Испания. Не е лошо да се четат статиите, а не само заглавията. Неандарталците със съгурност са били доста по-космати от съвременния човек.
    —цитат от коментар 21 на Коце Слаев

Заглавието е изключително подвеждао "ранните хора", като хората не произлизат от неандерталците, сега за твоите роднини не знам, може и да си полу маймуна. За мен си знам, че всичките ми роднини са хора. :-).

29. 29 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

—цитат от коментар 20 на Коце Слаев

А може и цяло изречение на Морзовата да спретнеш...

@)----,--'--
  30. 30 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents

—цитат от коментар 21 на Коце Слаев

До коментар [#28] от "Lord Elrond":
    Неандерталците СА хомини (не бъркайте с хуманоиди), даже са също подвид на Homo Sapiens. Европейците имат в генома си поне 5% неандерталски гени. Така че „ранни хора“ е съвсем правилен термин.

@)----,--'--
  31. 31 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

До коментар [#28] от "Lord Elrond":

АМИН :)

32. 32 Профил на Jo Koff
    Jo Koff

До коментар [#10] от "Borislav Borisov":

Хапчетата, хапчетата.. Новото, старото, дух, тяло 400г. напред-назад... Буламач от глупости и никакви факти..

33. 33 Профил на Jo Koff
    Jo Koff

До коментар [#19] от "Lord Elrond":

Изобщо не е вярно нито едното твърдение, нито другото. Липсата на козина е еволюционна адаптация към по-изобило потене и по-бързо охлаждане на тялото съотв при големи физически натоварвания. Т.е. за тичане на дълги разстояния... Езикът също се корени в много по-стари от еволюционна гледна точка адатации за издаване на звуци и общуване..

34. 34 Профил на Patsis
    Patsis

До коментар [#13] от "pavian":

+++++++++++
    Или по-точно без да спи непрекъснато!
    Най-адекватният коментар от гледна точка на професионален антрополог..

35. 35 Профил на Клюводървец
    Клюводървец

Това,откритие,на дневничето,трябва,да се публикува в National Geogphic.Белким ,се ,измъкнат,от,тъпата,си, визия.

Ръй! Ръй!
  36. 36 Профил на voodoo_child
    voodoo_child

Може да са изпадали в хибернация, а може и да са отлитали на юг.

37. 37 Профил на nocomnet
    nocomnet

Коментарите в под тази статийка ме върнаха доста назад във времето. Преди години във вестник "Капитал" списваше едно момче на име Ясен или Явор Пекунов. Той също имаше интересния навик да коментира неща, от които не разбира, твърдо убеден, че дълбоко познава материята.

38. 38 Профил на Иван
    Иван

Заради К19 истерията на много хора ще им се наложи да хибернират!

Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!