Училище по време на пандемия: "Масово се преписва, правим тестовете колективно"

Училище по време на пандемия: "Масово се преписва, правим тестовете колективно"


Пандемията свари неподготвени не само българските учители - интегрирането на информационните технологии в образованието се случи непланирано. Как протича електронното обучение? "Дойче Веле" попита двама десетокласници от София.


Непланирано, без предварителна подготовка и обучение. Ето така заради Ковид-19 се случи интегрирането на информационните технологии в образованието, както и в много други области. Дали това ще доведе до устойчив хибриден модел на училищно образование или дефицити в обучението - отсега е трудно е да се прогнозира. Факт е, че пандемията свари неподготвени не само българските учители, които са сред най-застаряващите в ЕС - почти половината са близо до или са навършили възрастта за пенсия. По данни на Евростат, обявени тази есен, почти 20% от тях са на възраст от 50 до 54 години, други 20 на сто - от 55 до 59 години, а около 10% са от 60 до 64 години. Около 3% е делът на учителите над 65 години.


Заради е-обучението просветното министерство промени Наредба 10 за организация на дейностите в училищното образование, а парламентът - Закона за предучилищното и училищно образование. А какво всъщност става? "Дойче Веле" разговаря с двама десетокласници от столични училища, Траян и Петър* - ето техните обобщени отговори. Впрочем и двамата предпочитат присъственото обучение, независимо че през седмиците у дома са повишили успеха си - и се тревожат за задължителните изпити след X клас, които ще се проведат за първи път догодина, независимо че не са матури.




За учителите


"Учителите се стараят повече, отколкото в училище. Налага им се да правят големи усилия. Не всички, зависи от учителя. Има такива, които си подготвят презентациите и ги показват на екрана. Други гледат само да говорят и като цяло не се оправят много добре с програмите. Обаче дават много повече домашни, един вид да компенсират, защото часовете са по 35 минути, но тия домашни се преписват, индивидуално почти нищо не се прави. А дори и да не предадеш домашна, не е чак такъв проблем".


"Някои учители си пускат камерата, други не - въпрос на индивидуално решение. И ние сме така, не е задължително да съм на живо. Често първите два часа спя, но и да ме хванат, рядко пишат отсъствия. Ако в това време решат да ме изпитат, някой приятел звъни по телефона - оставям го на вибрация, но невинаги ставам, зависи при кой учител съм. Като цяло нямаме много устни изпитвания".


За тестовете и изпитите


"За някои това си е чист бизнес. На един от нашия клас му платиха 20 лева от другия клас, за да подскаже на тест по математика. Защото точно тази госпожа дава едни и същи тестове, просто сменя числата. Когато правим тест, двама от класа му правят архив - снимат с телефоните и качват с верните отговори, за да може всеки да види и да свери. Имаме си групи в много платформи и работата върви. Аз имам училищния акаунт на моя приятел - и той моя, и един път, когато спеше, направих вместо него тест и никой не разбра".


"Правим колективно тестовете, говорим заедно, изслушваме се, има изключителна координация. Мога да кажа, че екипната работа сега е много повече - повече си помагаме, отколкото в училище. Имаме няколко схеми. Например за някой тест правим две групи - едната решава отгоре надолу, другата отдолу нагоре. Или, ако са ти дали тест от друг клас, за който знаеш, че е същият, но въпросите са разбъркани - тогава един чете, а другите търсят отговорите".


За дигиталните умения


"Имам съученици, които могат да намерят отговорите на повечето тестове. Например учителят е взел тест от някой сайт, който не е толкова голям и е vulnerable, не мога да се сетя как се казва на български, да, уязвим. Има места в интернет, където се обменят кодове - там може да намериш скриптове и инструкции как да ги използваш, ако искаш да намериш отговорите на теста. Отваряш конзолата на сайта, изпълняваш инструкциите, които рънват неговия скрипт в сайта. И получаваш верните отговори.


Какво трябва ли? Ами ученикът да е достатъчно любопитен и да притежава що-годе добри технологични умения. Не е кой знае какво - просто пействаш и цъкаш ентер, но трябва да знаеш какво търсиш и къде да го намериш".


За оценките


"Много е важно всичко, което се преписва, да е вярно. Хората преписват за определена оценка и си я изчисляват - колко грешки трябва да направиш и къде, ако искаш 4.50 например. Като цяло внимаваме. Естествено че ако цял срок си имал двойки и тройки, няма как да преписваш за шестица. Буди съмнение."


Училище по време на пандемия: "Масово се преписва, правим тестовете колективно"


"Много често се разделяме за някои въпроси от теста, тъй като, ако всички направим една и съща грешка, ще се разбере, че сме преписали. Трябва да има девиации, така някои "изгарят", но пък не е съмнително. По физическо на никой не му пука - аз имам петица на теста за бадминтон".


Образование в дигитална среда - не за всички


Но проблемите на дигиталното образование в България опират и до невъзможността такова да се осъществи. Причината е, че не всички деца и учители разполагат с компютри. През декември просветният министър Красимир Вълчев обясни в парламента, че МОН тепърва ще купува 108 000 компютъра, като за 80 000 от тях разчита на средства от европейския инструмент REACT-ЕU за справяне с последиците от пандемията. Тези 80 000 преносими устройства ще се насочат към 60 000 ученици и 20 000 учители, за да гарантират образователния процес за тези, които нямат компютри. Ще стане бавно заради тежките процедури и дефицита в световен мащаб заради пандемията, обясни Вълчев, който се надява напролет да има устройства за 24 000 учители. А за учениците без такива кога?


В системата на българското училищно образование има всичко на всичко 90 000 компютъра, две трети от които стационарни.


*Имената са сменени по желание на учениците

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    От около 60 хиляди учители в системата на образованието, 20 хиляди нямат компютри...
    При това положение, как е възможно МОН да твъдри, че дистанционното обучение работи?!?

  2. 2 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Поне технологията на преписване се овладява добре. След това ще пищят, че учителите са им виновни. Защото рано или късно, липсата на знания избива като цирей.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Българските ученици : Колко е готино да си прост.

    Свободата, Санчо...
  5. 5 Профил на Емил Добрев
    Емил Добрев
    Рейтинг: 324 Неутрално

    От около 60 хиляди учители в системата на образованието, 20 хиляди нямат компютри... При това положение, как е възможно МОН да твъдри, че дистанционното обучение работи?!?
    —цитат от коментар 1 на Yotce


    100% имат смартфони.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 806 Весело

    Отдавна го повтарям - затворете училищата поне докато има вируси на планетата! Образованието е вредно. То учи хората да мислят и да се съмняват, а това е много лошо за политици, щабове и прилежащите им щамове...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  8. 8 Профил на У Чен
    У Чен
    Рейтинг: 1261 Любопитно

    Поне технологията на преписване се овладява добре. След това ще пищят, че учителите са им виновни. Защото рано или късно, липсата на знания избива като цирей.
    —цитат от коментар 2 на stedim


    Не знам какво разбираш под липса на знания, назубрянето наизуст на факти и данни или това как да намериш това което ти трябва. Защото докато преписват децата всъщност правят точно това, научават се как да намерят бързо това което им трябва. И двата метода на знание си имат своите плюсове и минуси. В първия случай хората които научават нещо наизуст обикновено имат трудности след това да интерпретират наученото. Във втория случай пък липсата на знания за базови факти, ще ти пречи да работиш бързо и качествено. Истината е някъде по средата - да имаш базови знания, а останалото да знаеш как да го откриеш бързо при нужда.

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    За разлика от пролетта, сега не се искат домашни, учителите са абдикирали от всякакъв контрол. Измиват си ръцете с дистанционното обучение. Нищо не им пречи, да искат домашните поне на няколко деца от класа, така останалите ще знаят, че някой се интересува.

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Те учениците при физическия контрол и присъствие не ги беше страх, пък камо ли сега!

  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    И двете деца ходят на частни курсове, които сега се провеждат онлайн. Еми, нищо общо с държавното образование. Домашните се изпращат в определен ден и час, проверяват се, всеки път, децата се изпитват устно, почти всеки път.(
    С една дума, има контрол.

    Пожелателното образовение може би действа при по-големите тийнейджъри, които имат мотивация да учат, при тези до 7-8 клас трябва контрол и то сериозен, нещо от което нашето образование е абдикирало. В западна европа пък съвсем, там учат само тези, на които им се учи, останалите не се "нараняват" излишно.

    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на svg64
    svg64
    Рейтинг: 237 Неутрално

    С мнението на двама десетокласника направихте кардинални изводи з българското образование. Браво!

  13. 13 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    Никаква кой знае каква драма няма за няколко месеца онлайн обучение, нито Гейтс, нито Мъск са завършили образование в България. Пък все някак се оправят :)

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  14. 14 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 634 Разстроено

    Онлайн обучението е неефективно. Вторият срок на миналата учебна година бе провален. На тази първият. Очевидно е, че трябва да се обяви нулева учебна година.

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  15. 15 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 595 Неутрално

    След някоя година спокойно ще могат да включат в автобиографиите си, че са развили уменията за работа в екип на високо ниво.

    preklara rara
  16. 16 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 984 Неутрално

    За какво ти е да отваряш конзолата, че да търсиш отговори? Това изобщо няма да проработи на повечето сайтове. Просто алт+таб и готово. Но и преди учителите разрешаваха да си ползваш учебника по време на някои тестове. Въпроса е да не се преписва един от друг.

  17. 17 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Като чета коментарите излиза, че през 80-те и 90-те не се преписваше, учителите бяха много старателни, а учениците бяха едни ученолюбиви. То и като четеш разкази на Чудомир може да видиш и как са били нещата век по-рано и да ви кажа - няма особена разлика. На един учител му пука, на друг не, един иска да учи, друг да ходи в сладкарница, кръчмата или градинката.

    И през 80-те и 90-те години имаше идиотски написани учебници, учителите ни се хващаха за главите и ни преподаваха нещата, така че да ги разберем.

    Един от големите проблеми на образованието е, че се опитва всички да ги прави едва ли не "всестранно развити личности". Профилирането трябва да става по-рано, да се поощрява мисленето, а не забренето, да се стимулират учители да стават умни и амбициозни хора, на които да се плаща много добре. Ако един учител взима 3000 лева, ще има повече желаещи и ще си пазят мястото - всеки ще иска да има по-добри резултати сред учениците му.

    preklara rara
  18. 18 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Откакто сме демонокрация, все сме изненадани и тотално неподготвени, без значение за какво иде реч. А обикновено, са съвсем обикновени събития от ежедневието, на които в други времена или други страни, никой отдавна, или никой никога, не е гледал като, и определял като изненадващи и екстремни.

    мурзилка
  19. 19 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Преписването да не е отсега. Големият ми син изкарваше пари с контролни по математика, английски и немски. За немския твърди, че целият випуск му дължи успеха си. Завърши преди 2 години.
    Малкият пък е толкова вързан, че и онлайн не успява да преписва. Тестовете са дълги и сложни и наистина трябва добро планиране и координация за преписване, а той явно няма подходящите контакти.
    Така че моля, без генерални изводи. И най-вече, без манипулации.

  20. 20 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 764 Неутрално

    От около 60 хиляди учители в системата на образованието, 20 хиляди нямат компютри... При това положение, как е възможно МОН да твъдри, че дистанционното обучение работи?!?
    —цитат от коментар 1 на Yotce


    Много просто - учителите ползват лични компютри, лаптопи или таблети. Плащат си и за интернета. Но нещо ми мина покрай ушите - някакви фрази, че МОН ще плаща за интернета над определен брой дни дистанционно обучение. Дали е вярно, не зная. Да кажат учителите във форума.

  21. 21 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 874 Неутрално

    То и да преписваш си трябват умения. В края на краищата трябва да се оценява функционалната грамотност, а не назубрените знания.

  22. 22 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Весело

    стига бе има милион начини да не преписват
    теста е на две групи четни нечетни
    теста е на 3,4,5, и т.н групи стига да иска преподавателя
    Има задача в коуто се ползва част от номера и т.н.
    това че някой е некадърен не е оправдание

  23. 23 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2577 Неутрално

    До коментар [#11] от "hope":

    Системата ”да учи този, на който му се учи”, от личен опит мога да ти кажа, че е много по добра от системата ”всеки да е професор и всестранна развита личност”. На който му се учи —> учи и после дърпа обществото напред, на който не му се учи, изучава занаят и рано се влива в трудовите и семейни рефици. И има уважение към училия. А училия има уважение към сръчността и уменията на ”бачкера”, защото един без друг не могат и си знаят мястото и цената. От друга страна, един ”осъзнал” се ”бачкер” винаги има шанса да си ”доучи”. Тая истерия с чадтните уроци съм я виждал предимно при българи и азиатци.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  24. 24 Профил на У Чен
    У Чен
    Рейтинг: 1261 Весело

    До коментар [#16] от "kazushi":

    Конзолата им трябва да накарат сайта на който са тестовете да "изплюе" верните отговори, защото явно самия тест и проверката на отговорите са направени на javascript, а с alt+tab само сменяш отворените прозорци на компютъра ти. Има разлика нали?

  25. 25 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    Между другото най добра е американската ако над 20% имат една оценка следва проверка
    затова ги разбиват статистически по 15% и ако дадеш да препишат от тебе може да минеш в долна категория

  26. 26 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Любопитно

    До коментар [#11] от "hope":

    ми виж сега индивидуалното обучение винаги е било по добро от груповото
    Какво искаш да кажеш че преди са ходили на частни уроци, които са приличали на тези в Училище или

  27. 27 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 472 Весело

    До коментар [#22] от "1001":

    Тъй като ми е хоби програмирането и училището съхраняваше тестовете в сайта си с лоша защита... Даже нямаше нужда да преписвам :)))

    Знаех въпросите и отговорите предварително :))))) Всички бяхме отличници и никои не преписваше :))))

    Тук учениците имат предимство :)))

  28. 28 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Весело

    Между другото най кофтия номер е да ги накараш да правят тест и да им разбъркаш отговорите
    той научил че отговара е б) ама в теста същия е в)

  29. 29 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    Преписването на домашни и на контролни е стара специалност в училището. Може и да не е официална, но много помага.

  30. 30 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 984 Неутрално

    До коментар [#16] от "kazushi":Конзолата им трябва да накарат сайта на който са тестовете да "изплюе" верните отговори, защото явно самия тест и проверката на отговорите са направени на javascript, а с alt+tab само сменяш отворените прозорци на компютъра ти. Има разлика нали?
    —цитат от коментар 24 на У Чен


    ХАха, знам за какво им трябва конзолата. Въпроса е, че със сигурност не всички тестове са направи така, нито пък всеки в 10 клас знае да си отвори конзолата и т.н. По-лесно е алт-таб и гугъл сърч. Това поне всяко дете го знае. Но както казах, учителите са напълно наясно с това и се съобразяват, поне това ми казват учителите, които аз познавам. Въпроса е да си пускат камерите, да виждаш, че не си говорят с някого, сами са и се оправят сами.

  31. 31 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    До коментар [#27] от "Ramon Asvalda":

    теоретично да но по американската система няма как всички да получат еднаква оценка
    Аз това съм го чувал как навремето проверявали изпита по Медицина има 600 с оценка 6 а приема е 45 и почват този изтървал запетайка, този не почнал на нов ред и т.н.

  32. 32 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Като чета коментарите излиза, че през 80-те и 90-те не се преписваше, учителите бяха много старателни, а учениците бяха едни ученолюбиви. То и като четеш разкази на Чудомир може да видиш и как са били нещата век по-рано и да ви кажа - няма особена разлика. На един учител му пука, на друг не, един иска да учи, друг да ходи в сладкарница, кръчмата или градинката.И през 80-те и 90-те години имаше идиотски написани учебници, учителите ни се хващаха за главите и ни преподаваха нещата, така че да ги разберем. Един от големите проблеми на образованието е, че се опитва всички да ги прави едва ли не "всестранно развити личности". Профилирането трябва да става по-рано, да се поощрява мисленето, а не забренето, да се стимулират учители да стават умни и амбициозни хора, на които да се плаща много добре. Ако един учител взима 3000 лева, ще има повече желаещи и ще си пазят мястото - всеки ще иска да има по-добри резултати сред учениците му.
    —цитат от коментар 17 на edin slep


    Напълно не съм съгласен. Щом имаш право да гласуваш, ти имаш правото да управляваш всичко в тази държава. Съответно ти имаш и задължението да разбираш от всичко, което не ти влиза в професията. Не може само права, без задължения. Не може всичко да научиш за 12 години, но можеш да научиш основите на различните науки, така че после когато трябва например да гласуваш на референдум за някой дол като Белене и започнеш да търсиш информация по конкретния проблем, да разбереш тази информация и без да си ядрен физик. Това е смисълът на образованието.
    От друга страна си е чиста кражба да вземаш пари от мен, за да се учиш ти на професия. Твоята професия въобще не ме засяга мен, че да ти плащам за нея. Засяга ме това ти да знаеш обаче основите на физиката, математиката и икономиката, че да че да не гласуваш за безсмислени проекти като Белене, например.

  33. 33 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7462 Неутрално

    Българинът е жив дявол, все ще измисли нещо.

  34. 34 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    аз ги моря от миналата година един път чентите вар 1, един път воршонт 2 един път от 0-5 вариант 1 5-10 вариант 2
    Шехката не се тормози директо направи 10 варианта, ако искат да си помагат

  35. 35 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Весело

    Направо ме е стах да пусна онлайн тест
    тогава болшинството изкарват 3 най много 4 и тръгва поток от "разтревожени" родители

  36. 36 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#17] от "edin slep":

    "Профилирането трябва да става по-рано"

    Няма как, те децата в 7 клас са съвсем неориентирани. Ти знаеше ли в 7 клас дали ще монтираш дограма или ще станеш стругар? Или заварчик , пекар или фризьор?

    В Русия съм! В Русия съм!
  37. 37 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    рядко може да се чуе по-голяма глупост от това, че една трета немали компютри - ма те у нас глупостите вървят като топъл хляб
    —цитат от коментар 6 на hhhuuunnnn

    Повтарям за такива "умници" като теб, които не им се чете, а ги сърбят ръцета да се изходят:
    Министърът на образованието заявява, ще ще купуват 20 хиляди компютри за учителите.
    При 60 хиляди учителя, да, това е точно една трета.

  38. 38 Профил на petiopit
    petiopit
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Да дам и аз моите 5 стинки.
    Много хора казват, които си учи сега пак учи. Който не учи и сега не учи. И почват да се броят компютрите и устройствата.
    Проблема е на съвсем друго място. Това са деца и неосъзнати тинейджъри. Повече от половината учат, ако ги накарат. Да ги накараш е трудна работа наживо, а онлайн е невъзможно.
    Освен това ученето е въпрос на навици. Опасността тук е, че веднъж загубени тези навици едва ли някога ще се върнат. Това вече е трайния ефект от мерките. Очертава се загубено поколение.

  39. 39 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Весело

    До коментар [#36] от "Веселин Дечев":

    а те на тези години вече знаят стругар не искат
    искат да работян на бюро с телефон и компютър - другото няма значение

  40. 40 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#31] от "1001":

    "Аз това съм го чувал как навремето проверявали изпита по Медицина има 600 с оценка 6 а приема е 45 и почват този изтървал запетайка, този не почнал на нов ред и т.н."

    Това къде,в Америка?

    В Русия съм! В Русия съм!
  41. 41 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1201 Весело

    До коментар [#36] от "Веселин Дечев":

    между другото тоза си го спомням
    брат ми искаше работа като на майка ни с бирю и телефон и сега работи за мултинационална компания има компютър и телфон но бюрото не го ползва често

  42. 42 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    До коментар [#11] от "hope":Системата ”да учи този, на който му се учи”, от личен опит мога да ти кажа, че е много по добра от системата ”всеки да е професор и всестранна развита личност”. На който му се учи —> учи и после дърпа обществото напред, на който не му се учи, изучава занаят и рано се влива в трудовите и семейни рефици. И има уважение към училия. А училия има уважение към сръчността и уменията на ”бачкера”, защото един без друг не могат и си знаят мястото и цената. От друга страна, един ”осъзнал” се ”бачкер” винаги има шанса да си ”доучи”. Тая истерия с чадтните уроци съм я виждал предимно при българи и азиатци.
    —цитат от коментар 23 на DDR


    ----------

    Аз не казвам, че не трябва да има разлика у хората и всички да са "професори". Казвам, че образованието на "бачкатора" не трябва да се свежда до таблицата за умножение и правилно изписване на трите имена. 1/4 от седмокласниците изкарват двойки на НВО-то в 7 клас. Преди 89 - та имаше техникуми, откъдето излизаха хиляди добре подготвени с технически знания деца, сега техникуми няма - унищожига ги. Мъжете под 30 години не могат една крушка да завият, какво остава за нещо по-сложно, например крушка на автомобил, няма да свалят и фара.
    Та тази "профилираност" изобщо не трябва да става толкова рано, защото е за сметка на общата култура.

    Любовта ще спаси света!!!
  43. 43 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#33] от "Роси":

    "Българинът е жив дявол, все ще измисли нещо."

    Хитроста прилича на ум, но не е ум.

    В Русия съм! В Русия съм!
  44. 44 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#39] от "1001":

    "а те на тези години вече знаят стругар не искат
    искат да работян на бюро с телефон и компютър - другото няма значение"

    Да, но след 15 години се оказва съвсем друга реслността. Колко от тея дето берат ягоди в UK знаеха, в 7ми клас че това ще работят?

    В Русия съм! В Русия съм!
  45. 45 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#42] от "hope":

    'Аз не казвам, че не трябва да има разлика у хората и всички да са "професори". Казвам, че образованието на "бачкатора" не трябва да се свежда до таблицата за умножение и правилно изписване на трите имена."

    Напротив.
    Кажи си честно пред себе си - какво повече трябва на един продавач в супета, сереитьор в кеаръалното кафе, таксиджия, фризьор, маникюристка,берач на ягоди, общ работник на строеж?
    На дъежавата й трябват няколко хиляди висшисти - лекари, плюс евентуално малко архитекти. Евентуално, щото пирамидите и Нотр даю едва ли са съроени от висшисти. За юристите въобще няма да отварям дума. При нас фундаментална наука няма, така че и машинни инженери не са нужни, а дамо техници за управление на по-сложните мсшини.
    Честно, с ръка на сърцето, не е ли така?

    В Русия съм! В Русия съм!
  46. 46 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Весело

    Правописа ми кърти 😅

    В Русия съм! В Русия съм!
  47. 47 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Всички са вулнерабъл. Важното е да се рапортува бодряшки и да се отчитат успехи.

    malart.blog.bg
  48. 48 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    До коментар [#45] от "Веселин Дечев":

    зависи кой, как вижда света. аз искам, да живея с хора интелигентни около себе си. Може да не си пия кафето с тях, но се виждаме в магазина, на пътя. Онзи ден с един тъпунгер щяхме да се ударим на паркинга, гледа тъпо и не схваща нито от знаци, нито от жестикулации. Освен това необразования човек е многократно по-тежко експоатиран, това се отразява на неговите деца, които гледаме постоянно по телевизията, пребити, изнасилени или жертва на трафик. Това не мога също д аподмина.
    Въобще.... не искам да съжителствам с глупаци, макар индиректно. Простотията сега цари навсякъде.

    Любовта ще спаси света!!!
  49. 49 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#48] от "hope":

    "зависи кой, как вижда света. аз искам, да живея с хора интелигентни около себе си."

    Прав си.
    И аз искам мавсвлъде да са тучни поляни и градинки с перфектен асфалт, по цялата планета. Но реалния живот е друг.

    В Русия съм! В Русия съм!
  50. 50 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 874 Неутрално

    Между другото най кофтия номер е да ги накараш да правят тест и да им разбъркаш отговоритетой научил че отговара е б) ама в теста същия е в)
    —цитат от коментар 28 на 1001


    Ти пък намери с какво да ги плашиш. Това предполагам няма да затрудни и дете от началните класове. Между другото това става само с една отметка.

  51. 51 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Статията все едно никога преди не се е преписвало. За сведение на аудиторията съм взимал изпит в ИУ Варна, без да съм бил студент там никога.

  52. 52 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    До коментар [#48] от "hope":"зависи кой, как вижда света. аз искам, да живея с хора интелигентни около себе си."Прав си.И аз искам мавсвлъде да са тучни поляни и градинки с перфектен асфалт, по цялата планета. Но реалния живот е друг.
    —цитат от коментар 49 на Веселин Дечев


    ------------
    доброто образование не е някаква химера, аз съм завършила баш 89-та, видяла съм разликата сега и по време на соца. Не виждам какво пречи да копираме образованието, става с промяна на няколко закона. Доброто образование е политическо решение. Това, че "парите следват ученика", постави ученика на пиедестал и учителите им се кланят, вместо да е обратното.

    Любовта ще спаси света!!!
  53. 53 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#12] от "svg64":

    ++++ Така е като се пише по поръчка! За пари! Тя тази попревтасала госпожа друго не прави!

  54. 54 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Да, то щото като беше присъствено, никой не е преписвал. По-тъжното е, че някои дори не знаят откъде да препишат.

  55. 55 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    До коментар [#2] от "stedim":

    Израснали са поколения преписвачи, даже на интервюто искат да препишат и се сърдят като не успеят. Веднъж дадох малка задачка, примерно до 100 реда за 1 час максимум се пише и един ми пробута някаква масивна боза която даже не знае как работи. И като го питам защо ми вика "ами това намерих в нета". Сори пич, на нас клиентите ни плащат щото решаваме проблеми, ако ставаше с преписване нямаше да ни търсят, те и сами могат да си браузят.

  56. 56 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 475 Неутрално

    До коментар [#8] от "У Чен":

    Базовите знания са необходима предпоставка за да се ползват компетенциите за търсене. Това е основният проблем на учениците сега - могат да боравят с един надграждащ инструмент, но нямат знания. И се получава сграда с покрив, но без основи. Не могат да различат достоверността на изказване от Ленчето у фейса и публикация в Нейчър или в Сайънс. За тях тези неща са равностойни, понеже нямат с какво да ги сравнят и да видят, кое е логично, кое не е. И се хващат на конспирации итн. като поотраснат. Като им дадеш да направят реферат и те го правят с най-лесно достъпния материал, който алгоритмите на търсачките им намират. Даже при някои теми директно може да се види, какви страници иначе четат и търсят, понеже алгоритмите им подават повече от това, което вече са "потребили". При една и съща тема различни ученици идват с материали от сериозни издания, други от полусериозни, а трети директно от конспиративни. Тоест способността за търсене има смисъл само при налични знания. С други думи: Дори и двата елемента (знания и компетенции) да са равностойни, то чисто хронологически знанията трябва да предхождат компетенциите за търсене.

  57. 57 Профил на Feniks_na_gril
    Feniks_na_gril
    Рейтинг: 110 Неутрално

    И двете деца ходят на частни курсове, които сега се провеждат онлайн. Еми, нищо общо с държавното образование. Домашните се изпращат в определен ден и час, проверяват се, всеки път, децата се изпитват устно, почти всеки път.(С една дума, има контрол. Пожелателното образовение може би действа при по-големите тийнейджъри, които имат мотивация да учат, при тези до 7-8 клас трябва контрол и то сериозен, нещо от което нашето образование е абдикирало. В западна европа пък съвсем, там учат само тези, на които им се учи, останалите не се "нараняват" излишно.
    —цитат от коментар 11 на hope


    Въпроси с повишена трудност, като за хоупки:
    1. С колко деца работи един учител в държавно училище?
    2. С колко деца работи един частен учител?

    ---

    С какво право ги сравняваш тия неща, а? Много ясно, че частният учител ще контролира хлапетата ти по-добре, при положение че - с голяма вероятност - са единствените, на които преподава в часа и като цяло е много по-малко натоварен. Учителят в държавното даскало в час работи с цял клас и дневно през ръцете му минават поне стотина деца. Къде точно е мястото за сравнение?

  58. 58 Профил на У Чен
    У Чен
    Рейтинг: 1261 Неутрално

    До коментар [#56] от "Тарасион":

    Имаш плюс от мен! Силно се надявам в училище да има кой да ги научи на това.

  59. 59 Профил на ACER
    ACER
    Рейтинг: 200 Весело

    Попитали двама ученика... Ама, то цяло тв предаване има подобно - там поне питат сто човека. Да ви имам изводите от подобно изследване.

  60. 60 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#4] от "Bornagain":

    Вече е и лукс да си прост.

  61. 61 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4645 Весело

    Факт ! Единението води до позитивни резултати.....

  62. 62 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1767 Неутрално

    До коментар [#2] от "stedim":

    четейки коментарите стигам до извода, че развиват и други полезни умения - правилно четене, търсене - функционална грамотност - да знаеш какво те питат, да знаеш ти как да попиташ, къде да потърсиш и каква стратегия да използваш. РАзвиват се техническите възможности на учениците - все умения, които ще са им полезни в бъдеще. Не съм сигурен дали изчисления за синус и косинус ще са им толкова полезни или как се търси дефиниционно множество например - без да ги подценявам. Точно толкова може да са им безполезни и някои знания по литература или география на учениците ориентирани към математика, химия и визика например.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  63. 63 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Весело

    До коментар [#56] от "Тарасион":

    "Не могат да различат достоверността на изказване от Ленчето у фейса и публикация в Нейчър или в Сайънс. "

    Аре, аре!
    "Казаха го по телевизията", "писаха го във вестника" = Самата Истина?

    В Русия съм! В Русия съм!
  64. 64 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3513 Неутрално

    До коментар [#57] от "Feniks_na_gril":

    Въпроси с повишена трудност, като за хоупки:
    1. С колко деца работи един учител в държавно училище?
    2. С колко деца работи един частен учител?

    ------------
    Как с какво право коментирам държавното образование? С това, че плащам заплатите на учителите. С това право.

    А що се отнася до броя ученици, съвсем възможно е, да изпитват по няколко деца на час, от 25-те. Те и това не правят. Като му зададеш няколко въпроса на ученика, много бързо ще стане ясно преписвал ли е или не. Вместо това, учителите предупреждават преди да изпитат някого, даже съобщение на родителите пращат, за да проконтролират те учебния процес.

    Любовта ще спаси света!!!
  65. 65 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 475 Весело

    До коментар [#63] от "Веселин Дечев":

    Ето още един функционално неграмотен продукт на продукт на псевдообразованието. Какво е казала Гала или Кобилкина по телевизора, респективно какво е писано в жълтата преса, може и да е на нивото на Ленчето (и Вашето, с извинение), но не е на нивото на това, което се пише реномираните научни списания. Вас научни аргументи не могат да Ви убедят. Затова Вие гледате едно видео от Ленчето в тубата и вече знаете повече от хората, които цял живот са специализирали в дадена научна област, така че никой не може да Ви мине - Вие си знаете, че е вярно само това, което Ви допада, другото сте му забранили да е вярно. И така до челния сблъсък с Реалността, която не се трогва от конспиративни теории, а само от обективни дадености.

  66. 66 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 475 Разстроено

    До коментар [#58] от "У Чен":

    Ха дано! За момента имаме възрастно поколение (50+), което самото не е много ориентирано в Интернет и не може да помогне много, е като брой учителстващи преобладаващото мнозинство. Доста от възрастните колеги приемат безкритично некачествени реферати и домашни от Нет-а, понеже нито могат да проверят, дали е плагиатствано, нито могат да обяснят, как се търси качествено, поради което ги е страх да се захващат с темата, за да не се изложат. Надеждата е в по-младите поколения, които поне на теория, а често и на практика, нямат тези страхове. Но учебните планове се правят от некадърници в съответсвие с политически (вместо с научни) решения, поради което всички отрицателни ефекти се умножават многократно, а положителните се минимизират. Това в момента е световна тенденция към предшестващо идиокрацията видиотяване, при която, за разлика от разни други тенденции, България не изостава, ами ударно се е запътила към челните места.

  67. 67 Профил на Feniks_na_gril
    Feniks_na_gril
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Как с какво право коментирам държавното образование?
    —цитат от коментар 64 на hope

    Явно и ти не си получила достатъчно добро образование, иначе щеше да разбереш какво те питам. А то не беше с какво право коментираш държавното образование, а с какво право го сравняваш с частните уроци, които даскалът дава на твоите деца. Разликата е съществена.

  68. 68 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    Преписването има своите недостатъци - да препишеш грешен отговор.

  69. 69 Профил на Filofob
    Filofob
    Рейтинг: 928 Неутрално

    До коментар [#64] от "hope":

    Това с плащането е леко дебилен аргумент. Щото незнайно защо никой не го прилага към себе си. А специално в училищата (държавните) парите идват от директорите. Бюджетите са делегирани. Някои хващат доста пари, други не. Много зависи доколко местният феодал-директорът, който в повечето случаи е партийно обвързан, те харесва.
    Отделно, изискванията и програмите са такива, че читавите учители не могат да проявят никаква гъвкавост и въображение. Без да говорим за това как трябва да влиза в ролята, преди всичко на възпитател на 25-30 деца, чиито родителите им не са възпитали. Кога точно да ги учи на им и разум? И периодично пристига някоя огорчена родителка да дири сметка за лошо оценки.Пък в държавните градини е някъв ужас. 20-30 деца с един преподавател. Който едва успява да ги удържи да не се наранят....много.
    Казвам го от общуване с учител, който си обича професията. Но след досег с държавното образование се е зарекал да не става повече част от държавната образователна система.
    Не, че при частните всичко е наред. Често собствениците нямат нищо общо с учебен процес. Но се изживяват като големи шефове, вместо да оставят професионалистите. Целта е родителите да си мислят, че всичко е наред. А как е всъщност....А учителите са най- маловажни в случая. Има едно много добро училище Св. София. Там децата в трети клас са по-добри от стандартните петокласници. Друг е въпросът, че тези деца буквално не могат да си играят. Не знаят какво е това. Само дето учителите са толкова претоварени и лишени от уважение, че и там си има текучество.

  70. 70 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1905 Любопитно

    Поне технологията на преписване се овладява добре. След това ще пищят, че учителите са им виновни. Защото рано или късно, липсата на знания избива като цирей.
    —цитат от коментар 2 на stedim


    Хлапетата поне ще научат, че "Съединението прави силата".
    Виж, кога учителите ще открият, че компютрите им дават много по-големи възможности от едното разделяне на класа на две групи (та да не преписват), ей това няма как да го отгатна. Сякаш е невъзможно да комбинираш индивидуални тестове от 60-тина въпроса, та на всеки да му се паднат 1/3 (ама с равно тегло) и подредени в различен ред, и ела да гледаш какъв хаос се получава при опитите за колективен отговор...
    Та си прав, че липсата на знания при учителите наистина "избива като цирей".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  71. 71 Профил на whitestar
    whitestar
    Рейтинг: 23 Неутрално

    Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!

    Whitestar
  72. 72 Профил на whitestar
    whitestar
    Рейтинг: 23 Неутрално

    Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!

    Whitestar
  73. 73 Профил на whitestar
    whitestar
    Рейтинг: 23 Неутрално

    Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!

    Whitestar
  74. 74 Профил на whitestar
    whitestar
    Рейтинг: 23 Неутрално

    Това е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!

    Whitestar




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK