
Пандемията свари неподготвени не само българските учители - интегрирането на информационните технологии в образованието се случи непланирано. Как протича електронното обучение? "Дойче Веле" попита двама десетокласници от София.
Непланирано, без предварителна подготовка и обучение. Ето така заради Ковид-19 се случи интегрирането на информационните технологии в образованието, както и в много други области. Дали това ще доведе до устойчив хибриден модел на училищно образование или дефицити в обучението - отсега е трудно е да се прогнозира. Факт е, че пандемията свари неподготвени не само българските учители, които са сред най-застаряващите в ЕС - почти половината са близо до или са навършили възрастта за пенсия. По данни на Евростат, обявени тази есен, почти 20% от тях са на възраст от 50 до 54 години, други 20 на сто - от 55 до 59 години, а около 10% са от 60 до 64 години. Около 3% е делът на учителите над 65 години.
Заради е-обучението просветното министерство промени Наредба 10 за организация на дейностите в училищното образование, а парламентът - Закона за предучилищното и училищно образование. А какво всъщност става? "Дойче Веле" разговаря с двама десетокласници от столични училища, Траян и Петър* - ето техните обобщени отговори. Впрочем и двамата предпочитат присъственото обучение, независимо че през седмиците у дома са повишили успеха си - и се тревожат за задължителните изпити след X клас, които ще се проведат за първи път догодина, независимо че не са матури.
За учителите
"Учителите се стараят повече, отколкото в училище. Налага им се да правят големи усилия. Не всички, зависи от учителя. Има такива, които си подготвят презентациите и ги показват на екрана. Други гледат само да говорят и като цяло не се оправят много добре с програмите. Обаче дават много повече домашни, един вид да компенсират, защото часовете са по 35 минути, но тия домашни се преписват, индивидуално почти нищо не се прави. А дори и да не предадеш домашна, не е чак такъв проблем".
"Някои учители си пускат камерата, други не - въпрос на индивидуално решение. И ние сме така, не е задължително да съм на живо. Често първите два часа спя, но и да ме хванат, рядко пишат отсъствия. Ако в това време решат да ме изпитат, някой приятел звъни по телефона - оставям го на вибрация, но невинаги ставам, зависи при кой учител съм. Като цяло нямаме много устни изпитвания".
За тестовете и изпитите
"За някои това си е чист бизнес. На един от нашия клас му платиха 20 лева от другия клас, за да подскаже на тест по математика. Защото точно тази госпожа дава едни и същи тестове, просто сменя числата. Когато правим тест, двама от класа му правят архив - снимат с телефоните и качват с верните отговори, за да може всеки да види и да свери. Имаме си групи в много платформи и работата върви. Аз имам училищния акаунт на моя приятел - и той моя, и един път, когато спеше, направих вместо него тест и никой не разбра".
"Правим колективно тестовете, говорим заедно, изслушваме се, има изключителна координация. Мога да кажа, че екипната работа сега е много повече - повече си помагаме, отколкото в училище. Имаме няколко схеми. Например за някой тест правим две групи - едната решава отгоре надолу, другата отдолу нагоре. Или, ако са ти дали тест от друг клас, за който знаеш, че е същият, но въпросите са разбъркани - тогава един чете, а другите търсят отговорите".
За дигиталните умения
"Имам съученици, които могат да намерят отговорите на повечето тестове. Например учителят е взел тест от някой сайт, който не е толкова голям и е vulnerable, не мога да се сетя как се казва на български, да, уязвим. Има места в интернет, където се обменят кодове - там може да намериш скриптове и инструкции как да ги използваш, ако искаш да намериш отговорите на теста. Отваряш конзолата на сайта, изпълняваш инструкциите, които рънват неговия скрипт в сайта. И получаваш верните отговори.
Какво трябва ли? Ами ученикът да е достатъчно любопитен и да притежава що-годе добри технологични умения. Не е кой знае какво - просто пействаш и цъкаш ентер, но трябва да знаеш какво търсиш и къде да го намериш".
За оценките
"Много е важно всичко, което се преписва, да е вярно. Хората преписват за определена оценка и си я изчисляват - колко грешки трябва да направиш и къде, ако искаш 4.50 например. Като цяло внимаваме. Естествено че ако цял срок си имал двойки и тройки, няма как да преписваш за шестица. Буди съмнение."
"Много често се разделяме за някои въпроси от теста, тъй като, ако всички направим една и съща грешка, ще се разбере, че сме преписали. Трябва да има девиации, така някои "изгарят", но пък не е съмнително. По физическо на никой не му пука - аз имам петица на теста за бадминтон".
Образование в дигитална среда - не за всички
Но проблемите на дигиталното образование в България опират и до невъзможността такова да се осъществи. Причината е, че не всички деца и учители разполагат с компютри. През декември просветният министър Красимир Вълчев обясни в парламента, че МОН тепърва ще купува 108 000 компютъра, като за 80 000 от тях разчита на средства от европейския инструмент REACT-ЕU за справяне с последиците от пандемията. Тези 80 000 преносими устройства ще се насочат към 60 000 ученици и 20 000 учители, за да гарантират образователния процес за тези, които нямат компютри. Ще стане бавно заради тежките процедури и дефицита в световен мащаб заради пандемията, обясни Вълчев, който се надява напролет да има устройства за 24 000 учители. А за учениците без такива кога?
В системата на българското училищно образование има всичко на всичко 90 000 компютъра, две трети от които стационарни.
*Имената са сменени по желание на учениците
Yotce
Рейтинг: 1370 НеутралноОт около 60 хиляди учители в системата на образованието, 20 хиляди нямат компютри...
При това положение, как е възможно МОН да твъдри, че дистанционното обучение работи?!?
stedim
Рейтинг: 1959 НеутралноПоне технологията на преписване се овладява добре. След това ще пищят, че учителите са им виновни. Защото рано или късно, липсата на знания избива като цирей.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Bornagain
Рейтинг: 1233 НеутралноБългарските ученици : Колко е готино да си прост.
Свободата, Санчо...Емил Добрев
Рейтинг: 324 Неутрално100% имат смартфони.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Nil satis nisi optimum
Рейтинг: 806 ВеселоОтдавна го повтарям - затворете училищата поне докато има вируси на планетата! Образованието е вредно. То учи хората да мислят и да се съмняват, а това е много лошо за политици, щабове и прилежащите им щамове...
Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.У Чен
Рейтинг: 1261 ЛюбопитноНе знам какво разбираш под липса на знания, назубрянето наизуст на факти и данни или това как да намериш това което ти трябва. Защото докато преписват децата всъщност правят точно това, научават се как да намерят бързо това което им трябва. И двата метода на знание си имат своите плюсове и минуси. В първия случай хората които научават нещо наизуст обикновено имат трудности след това да интерпретират наученото. Във втория случай пък липсата на знания за базови факти, ще ти пречи да работиш бързо и качествено. Истината е някъде по средата - да имаш базови знания, а останалото да знаеш как да го откриеш бързо при нужда.
hope
Рейтинг: 3513 НеутралноЗа разлика от пролетта, сега не се искат домашни, учителите са абдикирали от всякакъв контрол. Измиват си ръцете с дистанционното обучение. Нищо не им пречи, да искат домашните поне на няколко деца от класа, така останалите ще знаят, че някой се интересува.
Любовта ще спаси света!!!kama_start
Рейтинг: 522 НеутралноТе учениците при физическия контрол и присъствие не ги беше страх, пък камо ли сега!
hope
Рейтинг: 3513 НеутралноИ двете деца ходят на частни курсове, които сега се провеждат онлайн. Еми, нищо общо с държавното образование. Домашните се изпращат в определен ден и час, проверяват се, всеки път, децата се изпитват устно, почти всеки път.(
Любовта ще спаси света!!!С една дума, има контрол.
Пожелателното образовение може би действа при по-големите тийнейджъри, които имат мотивация да учат, при тези до 7-8 клас трябва контрол и то сериозен, нещо от което нашето образование е абдикирало. В западна европа пък съвсем, там учат само тези, на които им се учи, останалите не се "нараняват" излишно.
svg64
Рейтинг: 237 НеутралноС мнението на двама десетокласника направихте кардинални изводи з българското образование. Браво!
rumen_s
Рейтинг: 1624 НеутралноНикаква кой знае каква драма няма за няколко месеца онлайн обучение, нито Гейтс, нито Мъск са завършили образование в България. Пък все някак се оправят :)
Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)Чоко и Боко
Рейтинг: 634 РазстроеноОнлайн обучението е неефективно. Вторият срок на миналата учебна година бе провален. На тази първият. Очевидно е, че трябва да се обяви нулева учебна година.
Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“edin slep
Рейтинг: 595 НеутралноСлед някоя година спокойно ще могат да включат в автобиографиите си, че са развили уменията за работа в екип на високо ниво.
preklara rarakazushi
Рейтинг: 984 НеутралноЗа какво ти е да отваряш конзолата, че да търсиш отговори? Това изобщо няма да проработи на повечето сайтове. Просто алт+таб и готово. Но и преди учителите разрешаваха да си ползваш учебника по време на някои тестове. Въпроса е да не се преписва един от друг.
edin slep
Рейтинг: 595 НеутралноКато чета коментарите излиза, че през 80-те и 90-те не се преписваше, учителите бяха много старателни, а учениците бяха едни ученолюбиви. То и като четеш разкази на Чудомир може да видиш и как са били нещата век по-рано и да ви кажа - няма особена разлика. На един учител му пука, на друг не, един иска да учи, друг да ходи в сладкарница, кръчмата или градинката.
preklara raraИ през 80-те и 90-те години имаше идиотски написани учебници, учителите ни се хващаха за главите и ни преподаваха нещата, така че да ги разберем.
Един от големите проблеми на образованието е, че се опитва всички да ги прави едва ли не "всестранно развити личности". Профилирането трябва да става по-рано, да се поощрява мисленето, а не забренето, да се стимулират учители да стават умни и амбициозни хора, на които да се плаща много добре. Ако един учител взима 3000 лева, ще има повече желаещи и ще си пазят мястото - всеки ще иска да има по-добри резултати сред учениците му.
Маршалов
Рейтинг: 1012 НеутралноОткакто сме демонокрация, все сме изненадани и тотално неподготвени, без значение за какво иде реч. А обикновено, са съвсем обикновени събития от ежедневието, на които в други времена или други страни, никой отдавна, или никой никога, не е гледал като, и определял като изненадващи и екстремни.
мурзилкаvelvoofell
Рейтинг: 687 НеутралноПреписването да не е отсега. Големият ми син изкарваше пари с контролни по математика, английски и немски. За немския твърди, че целият випуск му дължи успеха си. Завърши преди 2 години.
Малкият пък е толкова вързан, че и онлайн не успява да преписва. Тестовете са дълги и сложни и наистина трябва добро планиране и координация за преписване, а той явно няма подходящите контакти.
Така че моля, без генерални изводи. И най-вече, без манипулации.
Nelumbo
Рейтинг: 764 НеутралноМного просто - учителите ползват лични компютри, лаптопи или таблети. Плащат си и за интернета. Но нещо ми мина покрай ушите - някакви фрази, че МОН ще плаща за интернета над определен брой дни дистанционно обучение. Дали е вярно, не зная. Да кажат учителите във форума.
dorn
Рейтинг: 874 НеутралноТо и да преписваш си трябват умения. В края на краищата трябва да се оценява функционалната грамотност, а не назубрените знания.
1001
Рейтинг: 1201 Веселостига бе има милион начини да не преписват
теста е на две групи четни нечетни
теста е на 3,4,5, и т.н групи стига да иска преподавателя
Има задача в коуто се ползва част от номера и т.н.
това че някой е некадърен не е оправдание
DDR
Рейтинг: 2577 НеутралноДо коментар [#11] от "hope":
Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"Системата ”да учи този, на който му се учи”, от личен опит мога да ти кажа, че е много по добра от системата ”всеки да е професор и всестранна развита личност”. На който му се учи —> учи и после дърпа обществото напред, на който не му се учи, изучава занаят и рано се влива в трудовите и семейни рефици. И има уважение към училия. А училия има уважение към сръчността и уменията на ”бачкера”, защото един без друг не могат и си знаят мястото и цената. От друга страна, един ”осъзнал” се ”бачкер” винаги има шанса да си ”доучи”. Тая истерия с чадтните уроци съм я виждал предимно при българи и азиатци.
У Чен
Рейтинг: 1261 ВеселоДо коментар [#16] от "kazushi":
Конзолата им трябва да накарат сайта на който са тестовете да "изплюе" верните отговори, защото явно самия тест и проверката на отговорите са направени на javascript, а с alt+tab само сменяш отворените прозорци на компютъра ти. Има разлика нали?
1001
Рейтинг: 1201 НеутралноМежду другото най добра е американската ако над 20% имат една оценка следва проверка
затова ги разбиват статистически по 15% и ако дадеш да препишат от тебе може да минеш в долна категория
1001
Рейтинг: 1201 ЛюбопитноДо коментар [#11] от "hope":
ми виж сега индивидуалното обучение винаги е било по добро от груповото
Какво искаш да кажеш че преди са ходили на частни уроци, които са приличали на тези в Училище или
Ramon Asvalda
Рейтинг: 472 ВеселоДо коментар [#22] от "1001":
Тъй като ми е хоби програмирането и училището съхраняваше тестовете в сайта си с лоша защита... Даже нямаше нужда да преписвам :)))
Знаех въпросите и отговорите предварително :))))) Всички бяхме отличници и никои не преписваше :))))
Тук учениците имат предимство :)))
1001
Рейтинг: 1201 ВеселоМежду другото най кофтия номер е да ги накараш да правят тест и да им разбъркаш отговорите
той научил че отговара е б) ама в теста същия е в)
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3409 НеутралноПреписването на домашни и на контролни е стара специалност в училището. Може и да не е официална, но много помага.
kazushi
Рейтинг: 984 НеутралноХАха, знам за какво им трябва конзолата. Въпроса е, че със сигурност не всички тестове са направи така, нито пък всеки в 10 клас знае да си отвори конзолата и т.н. По-лесно е алт-таб и гугъл сърч. Това поне всяко дете го знае. Но както казах, учителите са напълно наясно с това и се съобразяват, поне това ми казват учителите, които аз познавам. Въпроса е да си пускат камерите, да виждаш, че не си говорят с някого, сами са и се оправят сами.
1001
Рейтинг: 1201 НеутралноДо коментар [#27] от "Ramon Asvalda":
теоретично да но по американската система няма как всички да получат еднаква оценка
Аз това съм го чувал как навремето проверявали изпита по Медицина има 600 с оценка 6 а приема е 45 и почват този изтървал запетайка, този не почнал на нов ред и т.н.
kazushi
Рейтинг: 984 НеутралноНапълно не съм съгласен. Щом имаш право да гласуваш, ти имаш правото да управляваш всичко в тази държава. Съответно ти имаш и задължението да разбираш от всичко, което не ти влиза в професията. Не може само права, без задължения. Не може всичко да научиш за 12 години, но можеш да научиш основите на различните науки, така че после когато трябва например да гласуваш на референдум за някой дол като Белене и започнеш да търсиш информация по конкретния проблем, да разбереш тази информация и без да си ядрен физик. Това е смисълът на образованието.
От друга страна си е чиста кражба да вземаш пари от мен, за да се учиш ти на професия. Твоята професия въобще не ме засяга мен, че да ти плащам за нея. Засяга ме това ти да знаеш обаче основите на физиката, математиката и икономиката, че да че да не гласуваш за безсмислени проекти като Белене, например.
Роси
Рейтинг: 7462 НеутралноБългаринът е жив дявол, все ще измисли нещо.
1001
Рейтинг: 1201 Неутралноаз ги моря от миналата година един път чентите вар 1, един път воршонт 2 един път от 0-5 вариант 1 5-10 вариант 2
Шехката не се тормози директо направи 10 варианта, ако искат да си помагат
1001
Рейтинг: 1201 ВеселоНаправо ме е стах да пусна онлайн тест
тогава болшинството изкарват 3 най много 4 и тръгва поток от "разтревожени" родители
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#17] от "edin slep":
В Русия съм! В Русия съм!"Профилирането трябва да става по-рано"
Няма как, те децата в 7 клас са съвсем неориентирани. Ти знаеше ли в 7 клас дали ще монтираш дограма или ще станеш стругар? Или заварчик , пекар или фризьор?
Yotce
Рейтинг: 1370 НеутралноПовтарям за такива "умници" като теб, които не им се чете, а ги сърбят ръцета да се изходят:
Министърът на образованието заявява, ще ще купуват 20 хиляди компютри за учителите.
При 60 хиляди учителя, да, това е точно една трета.
petiopit
Рейтинг: 924 НеутралноДа дам и аз моите 5 стинки.
Много хора казват, които си учи сега пак учи. Който не учи и сега не учи. И почват да се броят компютрите и устройствата.
Проблема е на съвсем друго място. Това са деца и неосъзнати тинейджъри. Повече от половината учат, ако ги накарат. Да ги накараш е трудна работа наживо, а онлайн е невъзможно.
Освен това ученето е въпрос на навици. Опасността тук е, че веднъж загубени тези навици едва ли някога ще се върнат. Това вече е трайния ефект от мерките. Очертава се загубено поколение.
1001
Рейтинг: 1201 ВеселоДо коментар [#36] от "Веселин Дечев":
а те на тези години вече знаят стругар не искат
искат да работян на бюро с телефон и компютър - другото няма значение
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#31] от "1001":
В Русия съм! В Русия съм!"Аз това съм го чувал как навремето проверявали изпита по Медицина има 600 с оценка 6 а приема е 45 и почват този изтървал запетайка, този не почнал на нов ред и т.н."
Това къде,в Америка?
1001
Рейтинг: 1201 ВеселоДо коментар [#36] от "Веселин Дечев":
между другото тоза си го спомням
брат ми искаше работа като на майка ни с бирю и телефон и сега работи за мултинационална компания има компютър и телфон но бюрото не го ползва често
hope
Рейтинг: 3513 Неутрално----------
Аз не казвам, че не трябва да има разлика у хората и всички да са "професори". Казвам, че образованието на "бачкатора" не трябва да се свежда до таблицата за умножение и правилно изписване на трите имена. 1/4 от седмокласниците изкарват двойки на НВО-то в 7 клас. Преди 89 - та имаше техникуми, откъдето излизаха хиляди добре подготвени с технически знания деца, сега техникуми няма - унищожига ги. Мъжете под 30 години не могат една крушка да завият, какво остава за нещо по-сложно, например крушка на автомобил, няма да свалят и фара.
Та тази "профилираност" изобщо не трябва да става толкова рано, защото е за сметка на общата култура. Любовта ще спаси света!!!
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#33] от "Роси":
В Русия съм! В Русия съм!"Българинът е жив дявол, все ще измисли нещо."
Хитроста прилича на ум, но не е ум.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#39] от "1001":
В Русия съм! В Русия съм!"а те на тези години вече знаят стругар не искат
искат да работян на бюро с телефон и компютър - другото няма значение"
Да, но след 15 години се оказва съвсем друга реслността. Колко от тея дето берат ягоди в UK знаеха, в 7ми клас че това ще работят?
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#42] от "hope":
В Русия съм! В Русия съм!'Аз не казвам, че не трябва да има разлика у хората и всички да са "професори". Казвам, че образованието на "бачкатора" не трябва да се свежда до таблицата за умножение и правилно изписване на трите имена."
Напротив.
Кажи си честно пред себе си - какво повече трябва на един продавач в супета, сереитьор в кеаръалното кафе, таксиджия, фризьор, маникюристка,берач на ягоди, общ работник на строеж?
На дъежавата й трябват няколко хиляди висшисти - лекари, плюс евентуално малко архитекти. Евентуално, щото пирамидите и Нотр даю едва ли са съроени от висшисти. За юристите въобще няма да отварям дума. При нас фундаментална наука няма, така че и машинни инженери не са нужни, а дамо техници за управление на по-сложните мсшини.
Честно, с ръка на сърцето, не е ли така?
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ВеселоПравописа ми кърти 😅
В Русия съм! В Русия съм!malart
Рейтинг: 752 НеутралноВсички са вулнерабъл. Важното е да се рапортува бодряшки и да се отчитат успехи.
malart.blog.bghope
Рейтинг: 3513 НеутралноДо коментар [#45] от "Веселин Дечев":
Любовта ще спаси света!!!зависи кой, как вижда света. аз искам, да живея с хора интелигентни около себе си. Може да не си пия кафето с тях, но се виждаме в магазина, на пътя. Онзи ден с един тъпунгер щяхме да се ударим на паркинга, гледа тъпо и не схваща нито от знаци, нито от жестикулации. Освен това необразования човек е многократно по-тежко експоатиран, това се отразява на неговите деца, които гледаме постоянно по телевизията, пребити, изнасилени или жертва на трафик. Това не мога също д аподмина.
Въобще.... не искам да съжителствам с глупаци, макар индиректно. Простотията сега цари навсякъде.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ЛюбопитноДо коментар [#48] от "hope":
В Русия съм! В Русия съм!"зависи кой, как вижда света. аз искам, да живея с хора интелигентни около себе си."
Прав си.
И аз искам мавсвлъде да са тучни поляни и градинки с перфектен асфалт, по цялата планета. Но реалния живот е друг.
dorn
Рейтинг: 874 НеутралноТи пък намери с какво да ги плашиш. Това предполагам няма да затрудни и дете от началните класове. Между другото това става само с една отметка.
Doge
Рейтинг: 1959 НеутралноСтатията все едно никога преди не се е преписвало. За сведение на аудиторията съм взимал изпит в ИУ Варна, без да съм бил студент там никога.
hope
Рейтинг: 3513 Неутрално------------
доброто образование не е някаква химера, аз съм завършила баш 89-та, видяла съм разликата сега и по време на соца. Не виждам какво пречи да копираме образованието, става с промяна на няколко закона. Доброто образование е политическо решение. Това, че "парите следват ученика", постави ученика на пиедестал и учителите им се кланят, вместо да е обратното. Любовта ще спаси света!!!
glaxo11
Рейтинг: 624 НеутралноДо коментар [#12] от "svg64":
++++ Така е като се пише по поръчка! За пари! Тя тази попревтасала госпожа друго не прави!
chepokalipsis
Рейтинг: 1212 НеутралноДа, то щото като беше присъствено, никой не е преписвал. По-тъжното е, че някои дори не знаят откъде да препишат.
m17
Рейтинг: 2503 НеутралноДо коментар [#2] от "stedim":
Израснали са поколения преписвачи, даже на интервюто искат да препишат и се сърдят като не успеят. Веднъж дадох малка задачка, примерно до 100 реда за 1 час максимум се пише и един ми пробута някаква масивна боза която даже не знае как работи. И като го питам защо ми вика "ами това намерих в нета". Сори пич, на нас клиентите ни плащат щото решаваме проблеми, ако ставаше с преписване нямаше да ни търсят, те и сами могат да си браузят.
Тарасион
Рейтинг: 475 НеутралноДо коментар [#8] от "У Чен":
Базовите знания са необходима предпоставка за да се ползват компетенциите за търсене. Това е основният проблем на учениците сега - могат да боравят с един надграждащ инструмент, но нямат знания. И се получава сграда с покрив, но без основи. Не могат да различат достоверността на изказване от Ленчето у фейса и публикация в Нейчър или в Сайънс. За тях тези неща са равностойни, понеже нямат с какво да ги сравнят и да видят, кое е логично, кое не е. И се хващат на конспирации итн. като поотраснат. Като им дадеш да направят реферат и те го правят с най-лесно достъпния материал, който алгоритмите на търсачките им намират. Даже при някои теми директно може да се види, какви страници иначе четат и търсят, понеже алгоритмите им подават повече от това, което вече са "потребили". При една и съща тема различни ученици идват с материали от сериозни издания, други от полусериозни, а трети директно от конспиративни. Тоест способността за търсене има смисъл само при налични знания. С други думи: Дори и двата елемента (знания и компетенции) да са равностойни, то чисто хронологически знанията трябва да предхождат компетенциите за търсене.
Feniks_na_gril
Рейтинг: 110 НеутралноВъпроси с повишена трудност, като за хоупки:
1. С колко деца работи един учител в държавно училище?
2. С колко деца работи един частен учител?
---
С какво право ги сравняваш тия неща, а? Много ясно, че частният учител ще контролира хлапетата ти по-добре, при положение че - с голяма вероятност - са единствените, на които преподава в часа и като цяло е много по-малко натоварен. Учителят в държавното даскало в час работи с цял клас и дневно през ръцете му минават поне стотина деца. Къде точно е мястото за сравнение?
У Чен
Рейтинг: 1261 НеутралноДо коментар [#56] от "Тарасион":
Имаш плюс от мен! Силно се надявам в училище да има кой да ги научи на това.
ACER
Рейтинг: 200 ВеселоПопитали двама ученика... Ама, то цяло тв предаване има подобно - там поне питат сто човека. Да ви имам изводите от подобно изследване.
Petia Nikolova
Рейтинг: 723 НеутралноДо коментар [#4] от "Bornagain":
Вече е и лукс да си прост.
Николай Бучков
Рейтинг: 4645 ВеселоФакт ! Единението води до позитивни резултати.....
bludniq_sin
Рейтинг: 1767 НеутралноДо коментар [#2] от "stedim":
Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.htmlчетейки коментарите стигам до извода, че развиват и други полезни умения - правилно четене, търсене - функционална грамотност - да знаеш какво те питат, да знаеш ти как да попиташ, къде да потърсиш и каква стратегия да използваш. РАзвиват се техническите възможности на учениците - все умения, които ще са им полезни в бъдеще. Не съм сигурен дали изчисления за синус и косинус ще са им толкова полезни или как се търси дефиниционно множество например - без да ги подценявам. Точно толкова може да са им безполезни и някои знания по литература или география на учениците ориентирани към математика, химия и визика например.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1674 ВеселоДо коментар [#56] от "Тарасион":
В Русия съм! В Русия съм!"Не могат да различат достоверността на изказване от Ленчето у фейса и публикация в Нейчър или в Сайънс. "
Аре, аре!
"Казаха го по телевизията", "писаха го във вестника" = Самата Истина?
hope
Рейтинг: 3513 НеутралноДо коментар [#57] от "Feniks_na_gril":
Любовта ще спаси света!!!Въпроси с повишена трудност, като за хоупки:
1. С колко деца работи един учител в държавно училище?
2. С колко деца работи един частен учител?
------------
Как с какво право коментирам държавното образование? С това, че плащам заплатите на учителите. С това право.
А що се отнася до броя ученици, съвсем възможно е, да изпитват по няколко деца на час, от 25-те. Те и това не правят. Като му зададеш няколко въпроса на ученика, много бързо ще стане ясно преписвал ли е или не. Вместо това, учителите предупреждават преди да изпитат някого, даже съобщение на родителите пращат, за да проконтролират те учебния процес.
Тарасион
Рейтинг: 475 ВеселоДо коментар [#63] от "Веселин Дечев":
Ето още един функционално неграмотен продукт на продукт на псевдообразованието. Какво е казала Гала или Кобилкина по телевизора, респективно какво е писано в жълтата преса, може и да е на нивото на Ленчето (и Вашето, с извинение), но не е на нивото на това, което се пише реномираните научни списания. Вас научни аргументи не могат да Ви убедят. Затова Вие гледате едно видео от Ленчето в тубата и вече знаете повече от хората, които цял живот са специализирали в дадена научна област, така че никой не може да Ви мине - Вие си знаете, че е вярно само това, което Ви допада, другото сте му забранили да е вярно. И така до челния сблъсък с Реалността, която не се трогва от конспиративни теории, а само от обективни дадености.
Тарасион
Рейтинг: 475 РазстроеноДо коментар [#58] от "У Чен":
Ха дано! За момента имаме възрастно поколение (50+), което самото не е много ориентирано в Интернет и не може да помогне много, е като брой учителстващи преобладаващото мнозинство. Доста от възрастните колеги приемат безкритично некачествени реферати и домашни от Нет-а, понеже нито могат да проверят, дали е плагиатствано, нито могат да обяснят, как се търси качествено, поради което ги е страх да се захващат с темата, за да не се изложат. Надеждата е в по-младите поколения, които поне на теория, а често и на практика, нямат тези страхове. Но учебните планове се правят от некадърници в съответсвие с политически (вместо с научни) решения, поради което всички отрицателни ефекти се умножават многократно, а положителните се минимизират. Това в момента е световна тенденция към предшестващо идиокрацията видиотяване, при която, за разлика от разни други тенденции, България не изостава, ами ударно се е запътила към челните места.
Feniks_na_gril
Рейтинг: 110 НеутралноЯвно и ти не си получила достатъчно добро образование, иначе щеше да разбереш какво те питам. А то не беше с какво право коментираш държавното образование, а с какво право го сравняваш с частните уроци, които даскалът дава на твоите деца. Разликата е съществена.
Тsonkooo
Рейтинг: 2992 НеутралноПреписването има своите недостатъци - да препишеш грешен отговор.
Filofob
Рейтинг: 928 НеутралноДо коментар [#64] от "hope":
Това с плащането е леко дебилен аргумент. Щото незнайно защо никой не го прилага към себе си. А специално в училищата (държавните) парите идват от директорите. Бюджетите са делегирани. Някои хващат доста пари, други не. Много зависи доколко местният феодал-директорът, който в повечето случаи е партийно обвързан, те харесва.
Отделно, изискванията и програмите са такива, че читавите учители не могат да проявят никаква гъвкавост и въображение. Без да говорим за това как трябва да влиза в ролята, преди всичко на възпитател на 25-30 деца, чиито родителите им не са възпитали. Кога точно да ги учи на им и разум? И периодично пристига някоя огорчена родителка да дири сметка за лошо оценки.Пък в държавните градини е някъв ужас. 20-30 деца с един преподавател. Който едва успява да ги удържи да не се наранят....много.
Казвам го от общуване с учител, който си обича професията. Но след досег с държавното образование се е зарекал да не става повече част от държавната образователна система.
Не, че при частните всичко е наред. Често собствениците нямат нищо общо с учебен процес. Но се изживяват като големи шефове, вместо да оставят професионалистите. Целта е родителите да си мислят, че всичко е наред. А как е всъщност....А учителите са най- маловажни в случая. Има едно много добро училище Св. София. Там децата в трети клас са по-добри от стандартните петокласници. Друг е въпросът, че тези деца буквално не могат да си играят. Не знаят какво е това. Само дето учителите са толкова претоварени и лишени от уважение, че и там си има текучество.
gost22
Рейтинг: 1905 ЛюбопитноХлапетата поне ще научат, че "Съединението прави силата".
Виж, кога учителите ще открият, че компютрите им дават много по-големи възможности от едното разделяне на класа на две групи (та да не преписват), ей това няма как да го отгатна. Сякаш е невъзможно да комбинираш индивидуални тестове от 60-тина въпроса, та на всеки да му се паднат 1/3 (ама с равно тегло) и подредени в различен ред, и ела да гледаш какъв хаос се получава при опитите за колективен отговор...
Та си прав, че липсата на знания при учителите наистина "избива като цирей". "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
whitestar
Рейтинг: 23 НеутралноТова е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!
Whitestarwhitestar
Рейтинг: 23 НеутралноТова е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!
Whitestarwhitestar
Рейтинг: 23 НеутралноТова е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!
Whitestarwhitestar
Рейтинг: 23 НеутралноТова е немислимо! Не бива, под никакъв предлог, да се нарушава методологията и учебните планове! Само така могат да се генерират бъдещи професионални кадри, от които Родината ще се нуждае! Болните и карантинизирани ученици трябва да приемат допълнително обучение, в дните предвидени за ваканция! Трябва да положат успешно изпитвания и класна!!! Всичко друго е умишлена професионална немърливост!
Whitestar