Отвъд Витлеем: как са идентифицирани най-ранните места на християнството

Църквата "Рождество Христово" във Витлеем

© Reuters

Църквата "Рождество Христово" във Витлеем



Всяка Коледа град Витлеем се превръща във фокус на глобално внимание като сцена на Рождество - раждането на Исус Христос. През повечето години центърът на града е претъпкан с християнски поклонници. Всъщност много хора пътуват до Светите земи през цялата година, за да посетят места с религиозно значение - независимо дали в Йерусалим, Назарет или около Галилейско море.


Но кога християните започват да смятат местата за свети и тръгват да пътуват до тях на поклонение?


Според евангелията Христос казва, че няма такова нещо като "свято място".




Но към трети век видни християни като Александър, по-късно епископ на Йерусалим, и известният учен Ориген от Александрия, търсят местата, споменати в Библията. Още по-рано, в средата на втори век, християнският летописец Юстин Мъченик е знаел за пещера във Витлеем, за която се казва, че е мястото на Рождество Христово.


В Евангелието на Яков, наричано понякога Протоевангелито на Яков - което датира от II век - също се споменава за такава пещера във Витлеем. Въпреки че тези писатели могат да имат предвид различни пещери, те потвърждават, че Витлеем е имал поне едно християнско свещено място в рамките на едно или две поколения след съставянето на Евангелието на Йоан, последното от каноничните евангелия.


Писмени източници от тези ранни времена споменават други християнски свети места. На пещера на Елеонския хълм близо до древния Йерусалим е придадено християнско значение в апокрифите на Йоан, вероятно написани в края на втори век. В самия Йерусалим гробницата от първи век, по-късно почитана като място на погребението на Христос и на Възкресението (Гроба Господен), може вече да е била идентифицирана като такава през втори век.


Отвъд Витлеем: как са идентифицирани най-ранните места на християнството

© Reuters


Историкът от четвърти век Евсевий казва, че император Адриан е построил храм над гробницата в противовес на нейното християнско значение и - тъй като Адриан е построил храмове в юдейския храм в Йерусалим или в близост до него, както и на най-важната самарянска светиня на планината Геризим - това може бъде повече от късноримска спекулация. Разказът на Евсевий също е в съответствие с археологическите доказателства за монументална римска сграда на мястото на Светия гроб по-късно от гробницата от първи век и преди църквата за поклонение от четвърти век там (Църквата на Божи гроб).


Седем други църкви за поклонение от четвърти век са били на места с пещери, поне частично изсечени в скалата, вместо да са изцяло естествени пещери. Освен църквата "Рождество Христово" във Витлеем, където е роден Исус, те включват църкви в: Пастирско поле, място непосредствено до Витлеем, където се смята, че ангелите са обявили раждането на Христос; църквата "Елеона" (маслинова горичка) на Елеонския хълм, място, свързано с Възнесението на Христос на небето; Гетсимания - градината, където Исус е предаден от Юда; и Табха край Галилейското море, близо до мястото, където може да е изнесена Проповедта на планината. В Назарет има други две, свързани с Благовещението и с дома на детството на Исус.


Всички тези църкви от четвърти век или са били разположени в някаква връзка с пещерите, или всъщност са били в тях. Следователно тези пещери вероятно са били приемани като маркиращи местата на събитията, свързани с техните обекти, през четвъртия век.


Витлеем

© Reuters

Витлеем


Например, във Витлеем църквата "Рождество Христово" от началото на четвърти век е специално проектирана да показва пещерата като основен физически фокус на църквата, а олтарът се намира в самата пещера. Само на археологическа основа най-добрата интерпретация на това оформление е, че църквата и нейният олтар са били разположени поради съществуващото религиозно значение на пещерата.


Това тълкуване на пещерите като цяло се подкрепя от писмени доказателства. Евсевий пише в своето "Житие на Константин", че в началото на четвърти век са построени три велики императорски църкви на места, където са се случили решаващи моменти в Евангелията: Църквата на Гроба Господен; църквата "Рождество Христово"; и "Елеона". Всички тези сгради, казва Евсевий в известната си църковна история, са построени върху вече съществуващи "пещери" - една е всъщност изсечена в скалите гробница - свързани със събитията, отбелязани от техните църкви от четвърти век.


Ако поне някои от пещерите на тези седем обекта са били построени или модифицирани, за да обозначат места с християнско значение преди четвърти век, те ще са сред най-ранните специфични християнски структури, за които се знае до момента. Но нищо не предполага, че в тяхното строителство са участвали повече от няколко местни хора, а разнообразните подробности за техния размер и план предполагат, че те са продукти на отделни инициативи.


Елеонският хълм

© Wikimedia

Елеонският хълм


Използването на пещерите по този начин може също да означава, че те са били посещавани по религиозни причини преди да се превърнат в църкви през четвърти век - може би най-ранната форма на християнско поклонение. Ако събитията, отбелязани от тях, са били същите като посвещенията на по-късните им църкви, тогава те биха формирали повествователна последователност от Благовещението до Възкресението, като всяка пещера (и гробницата на мястото на Гроба Господен) са свързани само с едно събитие. Следователно е възможно, дори преди тези места да са били използвани за църкви в четвърти век, християните да са пътували между тях в последователност, следвайки реда на тези събития в Евангелията.


Писмените и археологически доказателства предполагат, че произходът на християнската топография и поклоненинията е по-ранен, отколкото обикновено се предполага. Ако е така, императорските църковни строители от четвърти век наследяват - а не създават - мрежа от свети места, които вероятно са се появявали постепенно през вековете в резултат на дребни местни инициативи, без подкрепата на властни личности или институции.


Кен Дарк е професор по археология и история в Университета на Рийдинг и член на комисия в Англо-израелското археологическо общество, издаващо списание Strata.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    Божият дом е човешкото тяло. Ние сме църквата, в която живее божият дух.

  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Витлеем :)
    Касичката на гръцката църква и на така наречените палестинци.
    Никаква пещера няма там, в гръцката църква на Рождество. Има едни мазе. Със стръмни стълби. По тях не могат да слязат никакви овце. Ще си почупят краката. Долу няма обор. Няма овце. Яслите са бутафория. Витлеемската звезда е в камина.
    Всичко е менте. А Голгота е още по-голямо менте. Дето Исус и носел кръста по Виа Долороса. Само че там е работата, че Виа Долороса тръгва от Голгота нагоре в посока хълма на Йерусалим. Тоест Исус е слизал надолу. Към гръцката църква, дето се стопанисва съвместно с арменци. И в нея няма никаква пещера. А дупката от кръста е на втория етаж в църквата. Тоест Исус е бил разпнат там. В църквата.
    И не е необходимо да сте били като мен в Йерусалим и Витлеем, за да проверите тези факти. Специално за Виа Долороса можете да го видите в Google Street View. Сега,


    :)

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    До коментар [#1] от "half truth":

    Недей така, че ядох люто, ще му скапя очите!

  4. 4 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Както във всички приказки и легенди. Не трябва да се вярва на всичко написано.

  5. 5 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Комунизма преди и мрежата сега създадоха невежи атеисти . На някой от тях гордо им текат лигите понеже са прочели Делюзията ...и си въобразяват че са сведущи по въпроса.
    Не става дума за църква, религия и артефакти а за вяра , душа и духовност.Но е много лесно за всеки " грамотен" серсемин да дрънка
    за измислици, легенди, опиум за народа и прочие.Все големи дарвинисти и физици и естествено е задължително да се изкажат .

  6. 6 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#5] от "lynyrds":

    Това дето си рекъл, е по повод статията? Нъл тъй? Щото по всяка къща навремето, имаше кьоше с лика на Богородица и свещ. Така всеки, без посредничеството на институцията, можеше да се обърне, направо с молбите си, към висшия разум.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  7. 7 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2841 Неутрално

    Доколкото четох, чак в средата на трети век започва по масово да се говори за свещени места и събития, дотогава са били валидни думите на Исус да нямат други идоли освен Него и че навсякъде можеш да си свързан с Бог. По-късно, с цел печалбарство от вярващите се измислят свещени храмове, църкви, светци, икони и др. - абе Цукърбърг с неговия Фейсбук ряпа да яде. От проповядване в пещери и едностайни храмове, доброволно строени от вярващи - до огромни църкви, катедрали и др. храмове, строени професионално, окичени със злато и др. благородни метали, пълни с кръстове, икони, свещници и прочие и будка/дюкянче за търговийка с вяра - нещата много са се променили.

  8. 8 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#6] от "Bullet":

    Не може без посредничеството на институцията , поне в християнството.И не е висш разум . Това са витиевати глупости.

  9. 9 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#5] от "lynyrds":

    "Все големи дарвинисти и физици и естествено е задължително да се изкажат ."

    От вашето изказване също личи, че се изказвате за неща, които не са ви съвсем ясни. Науката и религията (схващана като духовно начало) не са взаимноизключващи се. Много учени от световна величина са вярващи в една или друга степен. Всъщност емпиризмът, който е в основата на съвременната наука е развит от хора на църквата като Франсис Бейкън, доколкото църквата е била хранилишето на знания в Средните векове в Европа. Бащата на генетиката, Мендел, е бил монах.
    Галилей, Фарадей, Максуел и в по-ново време нобелови лауреати като Дж. Дж. Томпсън, Рьонтген, Роберт Миликен и много други са били дълбоко вярващи. Едингтон, който експериментално доказа изкривяването на лъчите, предсказано от Айнщайн, е бил ревностен квакер.
    Нещата далеч не са еднозначни.

  10. 10 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#9] от "grajdanin1":

    Благодаря за компетентното мнение , но от нашето изказване по нищо не личи , че не мисля точно като Вас а този с погрешното прибързано впечатление сте Вие.
    Нашето изказване засяга една маса от хора - функционално неграмотни и полуобразовани но с обичайните твърди убеждения и непреклонни възгледи по теми за религия, вяра , духовност , че даже история и т.н.Те са останали на нивото " опиум за народа " "подтисници" и нямат и бегла представа за същността на феномена религия като част от вярата и оттам човешка природа.
    Поздрави.

  11. 11 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#6] от "Bullet":

    "Щото по всяка къща навремето, имаше кьоше с лика на Богородица и свещ. Така всеки, без посредничеството на институцията, можеше да се обърне, направо с молбите си, към висшия разум. "
    Именно това е в основата на протестанството. Аз самият не съм практикуващ хриситиянин и съм абсолютен невежа, що се отнася до църковните работи. Имах възможност, обаче, да посетя църквите в няколко градове на фламандска Белгия. Църквите им са прозведения на изкуството, където са рисували художници като Рубенс (как човек да не се сети за Микеланджело и Синкстинската капела). От това, което прочетох излиза, че различните гилдии са се конкурирали за по-престижно място на техния олтар в църквата и по-пищното му украсяване. Това е било всъщност реклама на тяхната дейност. Ако погледнем по-общо оргомна част от най-известните творби в изкустворо (картини, музикални произведения) са на религиозна тема. В началото това е било свързано с традиция и платежоспособност на църквата, но кое, например, е накарало Верди да напише своя Реквием.

  12. 12 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Глупости. Исус Христос е живял в Америка у е закопал десетте божи заповеди в Солт Лейк Сити

  13. 13 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    До коментар [#9] от "grajdanin1":

    Лъчите не само се изкривяват но се и раздвояват. Много често провеждам този експеримент. Нужни са бутилка вино, чаша уиски и телевизор. В края на експеримента образите стават двойни поради раздвояването на лъчите.

  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1241 Весело

    До коментар [#12] от "blondofil":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  15. 15 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#11] от "grajdanin1":

    “Именно това е в основата на протестанството.”
    Мойто, протестът срещу нормите на църквата, като институция, изкривяваща Иисусовото учение, се заражда векове преди, Мартин Лутер да грабне чука и гвоздея(чука и сърпа са по- късно). В България, християнството е пренесено, директно от извора, много преди да бъде институциенизирано и изкривено.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  16. 16 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 900 Неутрално

    ЗА ОСНОВИТЕ НА ЦЪРКВАТА



    Римляните много са мачкали непокорните евреи. За отмъщение, евреите запалват Рим. Нерон заповядва да ги хвърлят на лъвовете.
    В ония ранни времена християните са просто една еврейска секта.
    Минават столетия, християнството става държавна религия, църквата има нужда от история, от светци, от мъченици, ..... и ги намира.
    Историята е осветена частично, само което е нужно.
    Казваш ли истината, когато казваш само част от нея?

    Драги християни: римляни, католици и всички останали! Защо са нужни светците? Защо се дават ордени и медали? – така се посочват образците за подражание, добрите примери. Ранните християни са нямали нищо: книги, обряди, традиции... Нямали са и примери за подражание.
    Христос се ражда, в година 33 - се възнася, пожарът е в 64-та година. В ония времена 31 години са изключително къс исторически период, няма комуникации, през зимата не се пътува, разстоянията са огромни, хората са неграмотни, посланията са устни – главно в пазарен ден. Колко пазарни дни има в годината (в топлия сезон)? За редовия римлянин християнството е неотличимо от еврейството (можете ли да отличите литовец от латвиец – те са някъде от там, край Балтийско море). Северняците са бели, африканците – черни, а хората някъде от там – от провинция Юдея са семити – сиреч, обрязани. Не се стряскайте – първите християни са приели вярата като възрастни, значи като нормални семитски деца са били обрязани. На по-късен етап, за да се отличават, християните след сериозна полемика спират с обрязването. Мюсюлманите възприемат по-радикално обрязване – пак се търси разлика, собствен почерк.
    Когато на градоначалника на Рим му докладват, че подпалвачите са обрязани! – той, естествено заповядва:
    –Арестувайте всички обрязани!
    По-късно са хвърлени на лъвовете. Не протестират (евреите), защото мислите им са:
    –Вие (римляните) изпепелихте Юдея и ни поробихте. Ние запалихме Рим и си отиваме от този свят щастливи!
    Кой невинен християнин би мълчал пред тази съдба? – още повече, че става въпрос за стотици хора, жени, деца. Между арестуваните няма християни, те са нищожно малка бройка в 50 милионната империя – за 31 години толкова.
    Вероятно, опожаряването на Рим е причината за огромният подем на съпротивителното движение в Юдея — евреите осъзнават, че Рим е уязвим. Предислоцират се легиони, пада династията на Нерон.
    Защо в еврейските книги не пише нищо за опожаряването на Рим?
    Вероятно евреите; снизходиделно и с усмивка, са подарили на младите си християнски роднини този исторически епизод. Тяхната много по-ранна история, вече е извървяла пътя на самоутвърждаване, пък битки с Рим – цяла плеяда, една по-малко все тая, нали не им взимаме „Масада“.
    Всъщност трябваше да пиша за основите.
    Според легендата в тези събития загива най-добрият ученик на Христос. Върху гробът му е изградена базиликата. Затова името Петър (ст. гръцки – камък) си е точно на място. Всяко начало е трудно: пот, кръв, сълзи и надежди.
    Религията дава надежди и май в това е незаменима!

    30.11.14 г. К. Х.Андонов





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK