Завръщане в бъдещето: шведска фирма залага на товарни ветроходи

Завръщане в бъдещето: шведска фирма залага на товарни ветроходи

© Reuters



Два века след като първите параходи, задвижвани с въглища, прекосиха Атлантическия океан, шведска компания проектира едно футуристично завръщане към миналото: огромен товарен кораб с платна, който може да помогне за края на ерата на изкопаемите горива и ограничаване на климатичните промени, разказва "Ройтерс".


През 2018 г. корабоплаването създаваше 2.9% от причинените от човешка дейност парникови газове, а делът на индустрията в емисиите се увеличава през последните години, според Международната морска организация на ООН.


Едно от решенията може да бъде завръщане към прединдустриалните времена и използването на платна за превоза на товари по целия свят.




В момента шведската Wallenius Marine AB тества модел на Oceanbird, който ще се използва за превоз на автомобили, в залив в Балтийско море.


Пер Тунел, главен оперативен директор на Wallenius, казва, че резултатите от седемметровия модел са окуражаващи и че той е "много уверен", че фирмата ще може да приема поръчки за кораба до края на следващата година.


Плавателният съд може да бъде в експлоатация през 2024 г. по атлантическите маршрути, смята Тунел.

Oceanbird ще бъде дълъг 200 м с капацитет да превозва 7000 автомобила. Това може да е най-високият ветроход, построен някога, оборудван с платна, достигащи 105 м над водата.


Платната обаче приличат малко на традиционните ветроходи, а по-скоро наподобяват крила на самолети, издигащи се вертикално от палубата.


Корабът ще има резервни двигатели, но има за цел да спести 90% от емисиите на въглерод в сравнение с конвенционален кораб. На Oceanbird ще отнема около 12 дни, за да премине Атлантическия океан, в сравнение с осем дни в момента.


Дизайнът "може да се приложи и като круизен кораб, кораб за насипни товари, танкер", казва Тунел. "Едно от ключовите условия е той да бъде приложим на пазара."


Oceanbird вероятно би струвал малко повече от конвенционален автомобилен превозвач, казва той, отказвайки да назове точната цена.


Но оперативните разходи ще бъдат по-ниски, особено ако правителствата, които се опитват да ограничат емисиите, затоплящи климата, налагат такси на въглеродните емисии от използването на гориво.


Завръщане в бъдещето: шведска фирма залага на товарни ветроходи

© Reuters


Oceanbird не е единственият нововъзникващ претендент в състезанието с нисковъглеродни превози.


Neoline във Франция предлага по-малък 136-метров плавателен съд, подходящ за превоз на автомобили или селскостопанска техника. Подобно на Oceanbird, компанията смята, че нейният превозвач може да намали емисиите с 90%.


Високи технологии, ниски емисии


Такива товарни кораби ще са истинска революция. Досега повечето компании, които се опитват да намалят емисиите, са разглеждали платната като добавка за ограничаване на разхода на гориво, а не като основен източник на задвижване.


Но новите технологии, като твърди платна и по-здрави, по-леки материали, вдъхновени от състезателните яхти в Купата на Америка, могат да дадат възможност за по-пълно преминаване към вятъра. По-надеждните дългосрочни прогнози за времето също позволяват по-добро планиране на маршрута, за да се избегнат бури или бедствия.


"Има смисъл да се използва тази вятърна енергия, но също така и новите технологии", казва Жан Занутини, главен изпълнителен директор на Neoline.


В момента се водят преговори за възможни договори и сделки с корабостроителници, като първият кораб Neoliner вероятно ще бъде в експлоатация до юли 2023 г. на цена от около 45 до 50 млн. евро, смята Занутини.


Партньори при проектирането и използването на кораба са автомобилният производител Renault, каза той.


"Естествена идея"


Сред ранните океански параходи на корабът "Савана" му отнема 29 дни, за да прекоси Атлантическия океан от американския щат Джорджия до Ливърпул в Англия през 1819 г. Основните източници на задвижване са гребните колела отстрани на корпуса и допълнителни платна.


По-късно корабът "Роял Уилям" прекоси Атлантическия океан от Пикту в Канада до Лондон през 1833 г., разчитайки почти изцяло на пара от въглища.


Много корабни компании, които се опитват да намалят емисиите, все по-често се обръщат към употребата на платна, хвърчилата или роторите Flettner - високи въртящи се тръби, които помагат да се изтласка кораб напред по същия начин, както крилата на самолета осигуряват повдигане.


Базираната в Хелзинки Norsepower, която е монтирала такива ротори на товарни и круизни кораби, казва, че те обикновено могат да намалят потреблението на гориво с 5% до 20%.


Завръщане в бъдещето: шведска фирма залага на товарни ветроходи

© Reuters


Даян Жилпин, ръководител на британския алианс Smart Green Shipping, смята, че вятърно задвижваните кораби са примамливи на чертожната дъска, а платната са "естествена идея" за борба с изменението на климата.


Преди близо десетилетие тя ръководи компания, която проектира "товарен кораб на 100% възобновяемо задвижване" с платна и двигател, използващ биогаз от битови отпадъци. Тестовете на модела са успешни, но корабът така и не е построен.


"Най-голямото предизвикателство е навлизането на пазара. Всички обичат снимките, всички обичат историята. Но никой не влага парите", каза тя.

Международната морска организация заяви, че иска да намали емисиите от корабоплаването наполовина до 2050 г. спрямо нивата от 2008 г.


Това означава, че всички кораби, поръчани днес, с очакван живот от 30 години, ще трябва да бъдат далеч по-малко замърсяващи.


Тъй като повече от половината от пътните разходи за един кораб идват от горивото, Жилпин смята, че правителствата могат да стимулират зелена промяна, като наложат на корабоплаването цена на въглеродни емисии от около 50 долара за тон гориво.


Сред недостатъците на вятърните плавателни съдове са, че пристанищата работят в строги срокове, така че неочакван допълнителен ден в морето може да означава липса на слот за разтоварване в пристанището и дълги, скъпи закъснения.


И Oceanbird, и Neoliner планират да използват двигатели, задвижвани от изкопаеми горива или биогорива, за да се придържат към графиците, но те ще бъдат по-малки, отколкото на конвенционален кораб.


Якоб Кутенкейлер, професор в шведския център за военноморска архитектура KTH, който провежда тестове за Oceanbird, споделя, че едно от нещата, които трябва да се изледват е как ще се държи вятърът на новите височини, които ще достигат платната.


Платната на Oceanbird, които вероятно ще бъдат изградени от алуминий, стомана и композитни материали, ще се издигнат от палуба на 35 м над водата, достигайки 105 м над морското равнище.


Повечето моряци са се научили как да управляват ветровете по-близо до водната линия, където вълните причиняват въздушна турбуленция.


"Не са много хората, използвали тази част от атмосферата в открития океан. Самолетите летят по-високо, а корабите плават по-ниско", казва той.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (199)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2774 Неутрално

    Климатични промени е имало на тази планета, откакто съществува, милиарди години преди човекът да се появи даже. Престанете с тези глупости, псевдо зелени комунисти.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4085 Неутрално

    Красота!

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  3. 3 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов
    Рейтинг: 9 Любопитно

    Красота!
    —цитат от коментар 2 на hamiltonf


    ++++++
    Красата,гарантирана от Гретето!🐵

    Много съм прост
  4. 4 Профил на Черноморец
    Черноморец
    Рейтинг: 636 Неутрално

    концепцията която може да успее повече е с гребла.

    това е бъдещето - греблата !

  5. 5 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#1] от "Alex Ivanov":

    Въпроса е какво предизвикват тези промени и как ще променят живота ни в бъдеще! Един вирус неочаквано промени живота ни из основи(преди хиляди години е имало вируси, преди човека да се появи даже) а климатичните промени са заличавали цели цивилизации(доказано)! А че ние допринасяме за тях, това е извън съмнение! Та май е редно да се замислим какво оставяме след нас!

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    концепцията която може да успее повече е с гребла.това е бъдещето - греблата !
    —цитат от коментар 4 на WWW


    мдам... китайското бъдеще )

  8. 8 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Много по-удачно би било да се разработят малки ядрени силови установки!
    Друг е въпросът с безопасността и заплахата която представляват ако попаднат в ръцете на неподходящи хора!

  9. 9 Профил на Вилдирас Владиленов
    Вилдирас Владиленов
    Рейтинг: 2644 Неутрално

    До коментар [#1] от "Alex Ivanov":

    Но човека не присъства задължително в картината. Това е арогантността да говорим, че спасяваме планетата, но всъщност сме загрижени за собственият си комфорт :)

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  10. 10 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alex Ivanov":

    Ма то всичко си функционира без човека! Ма да отричаш че човека не форсира промените е като да ти се привижда зад всеки храст я комунист я ЛГБТ екстремист, та тека.

  11. 11 Профил на Вилдирас Владиленов
    Вилдирас Владиленов
    Рейтинг: 2644 Неутрално

    иначе ясно, всички мурзилки станаха големи консерватори и анти еколози :)

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  12. 12 Профил на Вилдирас Владиленов
    Вилдирас Владиленов
    Рейтинг: 2644 Неутрално

    трябва да се консервира Путин и да се защитава износът на нефт и газ

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  13. 13 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#9] от "GMO VACCINES CHEMICALS":

    Те двете неща са взаимно свързани, ако планетата не е добре и ние няма! Примери, много.

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 15 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Аха
    https://www.youtube.com/watch?v=VQUl_hf6yo8

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на pilis
    pilis
    Рейтинг: 475 Весело

    "Oceanbird ще бъде дълъг 200 м с капацитет да превозва 7000 автомобила. "......................И какво му е еко тогава,по-добре да бяха написали колко магаренца с каручки може да кара............

  18. 18 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#1] от "Alex Ivanov":Въпроса е какво предизвикват тези промени и как ще променят живота ни в бъдеще! Един вирус неочаквано промени живота ни из основи(преди хиляди години е имало вируси, преди човека да се появи даже) а климатичните промени са заличавали цели цивилизации(доказано)! А че ние допринасяме за тях, това е извън съмнение! Та май е редно да се замислим какво оставяме след нас!
    —цитат от коментар 5 на Калиманата


    ... дали климатичните промени са довели до изчезване на цивилизации не зная, но появата на корабите със сигурност. Корабоплаването е причинило ужасяващи пандемии и еко-катастрофи... и изобщо: не виждам никаква нужда едни 7000 автомобила да се влачат от където и да било за където и да било, с което единствено се натрупват още и още суми към крайната им цена... мхм

  19. 19 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3172 Неутрално

    Чудя се, защо не ги покрият със соларни панели? И на платната има достатъчно площ, и са твърди на всичкото отгоре.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  20. 20 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#1] от "Alex Ivanov":Въпроса е какво предизвикват тези промени и как ще променят живота ни в бъдеще!
    —цитат от коментар 5 на Калиманата


    Тези промени предизвикват по-високи цени/на километър и ще променят живота ни драстично.
    В момента можем да превозим за няколко цента стоки от единия край на Земята до другия . Именно евтиният превоз с кораби поддържа Глобализацията на съвременния свят !
    Като стане цената 4 - 5 пъти повече , целият свят ще се промени ..

  21. 21 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1448 Неутрално

    Да, а изтребител Ф 65 с криле от Леонардо да Винчи, тип делтапланер, кога?

  22. 22 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#18] от "sando slavov":

    Еми като не знеш, не коментираш! А иначе без корабоплаването с всичките негативи и позитиви(които са повече) ,светът щеше да е много по-различен.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Това не е първия съвременен търговски кораб използващ вятърна енергия. Още преди 20-30 години имаше опити, но т.нар. платна бяха издигащи се от палуба ротори, задвижвани от вятъра.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 26 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4363 Неутрално

    Да се ползва вятърната енергия при съвременните товарни кораби е стара идея и тя е породена не от стремежа за нямаляване на парниковите емисии, а за икономия на гориво. Корабите са витлови, но при благоприятен попътен вятър се издигат платна и се използва ветровата тяга. Разбира се разпъването и свиванетона платната , както издигането и спускането на мачтите за платната става напълно механизирано , автоматизирано и компютиризирано. Счита се , че така могат да се спестят 20-25% от горивото за превоз и да се съкрати времетраенето на пътуване.

  27. 27 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Чудя се, защо не ги покрият със соларни панели? И на платната има достатъчно площ, и са твърди на всичкото отгоре.
    —цитат от коментар 19 на Realist


    и не само платната, а една горна "палуба" с фотоволтаици, с размери 150х30м има потенциал ок. 10 000 kw/h, което, ако не бъркам, е ок. 13 000 еhp (ел. конска сила) Значи ще има и доволно ток за едни електро-магнитни харпуни за съвет..., пардон, сомалийски пирати... и пиратки )
    ... а е неясно защо избягват и "водородните клетки"... вода около кораба колкото щеш!

  28. 28 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Чудя се, защо не ги покрият със соларни панели? .
    —цитат от коментар 19 на Realist

    То ясно че се чудиш.. ..
    От Кремъл не са ти казали, за какво да късаш рубашки , а?

    ..помисли - защо не може кораб да е на соларни панели ???

    Ето разгледай реален кораб:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_Mærsk


    Виж как реално се задвижва , с двигател 107 390 конски сили :

    Best specific fuel consumption 160 g/(kW·h)[3][a]
    Power Up to 5,720 kW per cylinder, 34,320–80,080 kW (46,020–107,390 bhp) total
    Torque Up to 7,603,850 N⋅m (5,608,310 lbf⋅ft) 102 rpm

    Виж му скоростта - 44 км/ч.. виж колко енергия е хабил за времето на един курс
    .. burning 14,000 litres (3,600 US gal) of heavy fuel oil per hour. ..

    Колко килоджаула / киловат.часа са 14 000 литра на час , колко килоджаула енергия има в 1 литър марине-фюъл????

    Виж колко време е пътувал от Далечен изток до Европа , естествено двигателят му не е спиран ..
    Колко киловат.часа енергия е изразходил за един курс?

    Та вместо да се чудиш и да чакаш Пасоля да ти пусне опорни точки - вземи па сметни киловати , килоджаули и ще си отговориш и сам ..

  29. 29 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 863 Неутрално

    Само мога да им пожелая упсех. Корабите имайки пред вид "качеството" на горивото са едни от най-големите замърсители. Твърдо за.

    Между другото рекордът за средна скорост под ветрила, някъде над 30 възела е напостижим за огромна част от съдовете с изкл. на някои бойни или суперяхти.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    [quote#20:"simChо"][/quote]

    ... абсолютно вярно! ... ти можеш да смяташ, а шведските инджилери - твърдо нье! )

  32. 32 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#18] от "sando slavov":Еми като не знеш, не коментираш! А иначе без корабоплаването с всичките негативи и позитиви(които са повече) ,светът щеше да е много по-различен.
    —цитат от коментар 22 на Калиманата


    ... и задължително Света щеше да е "по-лош", нали?

  33. 33 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Да се ползва вятърната енергия при съвременните товарни кораби е стара идея и тя е породена не от стремежа за нямаляване на парниковите емисии, а за икономия на гориво.
    Счита се , че така могат да се спестят 20-25% от горивото за превоз и да се съкрати времетраенето на пътуване.
    —цитат от коментар 26 на tacheaux


    По какъв чудодеен начин , ще се съкрати времето за пътуване????
    И да, отдавна се правят опити, те не са спирали .. и винаги е излизало, че кораб на вятър е много по-бавен и превозът не е евтин, а е по-скъп..

    Освен собствено превозът, се оскъпява и логистиката.
    Корабите идват неравномерно и се правят на брега огромни складове..

    Но ако се въведе по-големичък въглероден данък , кораби на платна, могат да станат и на сметка ..
    цената за превоза - отива в стоките в магазина и всеки плаща!

    Прекрасният нов свят!

  34. 34 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Жилпин смята, че правителствата могат да стимулират зелена промяна, като наложат на корабоплаването цена на въглеродни емисии от около 50 долара за тон гориво."

    Цялата работа е за скрояването на затоплистка шапка и терор с цените. Правителствата могли да "стимулират"... с такси.

  35. 35 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    До коментар [#27] от "sando slavov":

    Нещо математиката май.., а?!

  36. 36 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Това не е първия съвременен търговски кораб използващ вятърна енергия. Още преди 20-30 години имаше опити, но т.нар. платна бяха издигащи се от палуба ротори, задвижвани от вятъра.
    —цитат от коментар 24 на silverman


    ... всъщност това е една доста стара статия, ако не ме лъже паметта...

  37. 37 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    До коментар [#5] от "Калиманата":

    Ииии как допринасяме за тези промени? И колко?

  38. 38 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    [quote#20:"simChо"]
    —цитат от коментар 31 на sando slavov
    ... абсолютно вярно! ... ти можеш да смяташ, а шведските инджилери - твърдо нье! )[/quote]

    Ми имал съм досег , фирма "Сканска"-не са нещо невероятно ..
    Даже мисля, че са по-зле от нас, германските инженери ..

  39. 39 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4363 Неутрално

    "Сред недостатъците на вятърните плавателни съдове са, че пристанищата работят в строги срокове, така че неочакван допълнителен ден в морето може да означава липса на слот за разтоварване в пристанището и дълги, скъпи закъснения."

    Днешните кораби с многохиляден тонаж не могат да бъдат изцяло ветроходни. В миналото тонажът на ветроходните товарни кораби е стигал максимум до 600-700 тона , докато днешните товарни кораби имат десетки хиляди тона водоизместимост. Ползването на вятърната енергия при днешните кораби може само да спести гориво от порядъка на 20-25% , което не е малко и си заслужава корабите да имат ветроходна уредба за ползване на ветровата тяга.

  40. 40 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2774 Неутрално

    До коментар [#10] от "Калиманата":

    Няма никакви доказателства, че човекът "форсира промените" ...... те с него или без него си съществуват ...... доказано от историята.

  41. 41 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Само мога да им пожелая упсех. Корабите имайки пред вид "качеството" на горивото са едни от най-големите замърсители. .
    —цитат от коментар 29 на olimpipanov


    Корабите са едни от НАЙ-МАЛКИТЕ източници на СО2..

    Корабен двигател дизел с "марин-фюъл" има най-високо КПД за ДВГ на Земята и отделя най-малко СО2 на извършена работа за единица киловат.час..


    Ето го и рекордът:

    https://www.wartsila.com/marine/build/engines-and-generating-sets/diesel-engines/wartsila-31

  42. 42 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 558 Неутрално

    "... огромен товарен кораб с платна, който може да помогне за края на ерата на изкопаемите горива и ограничаване на климатичните промени..."
    Не липсва ентусиазъм. Засега може да бъде добра идея, атракция, ... Важни параметри са товароносимост, скорост, комфорт за екипажите и пътниците, .време за товарене и разтоварване, ...

  43. 43 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":

    Когато някой коментира нещо за което сам признава че не знае, за мен е несъстоятелен! А относно теб, одавна не си ми интересен! Нещо за пейките да кажеш?

  44. 44 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Климата може да не ни погуби,но един астероид със сигурност

  45. 45 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Жилпин смята, че правителствата могат да стимулират зелена промяна, като наложат на корабоплаването цена на въглеродни емисии от около 50 долара за тон гориво.".
    —цитат от коментар 34 на z_axis


    Че и 100 ..
    ТОГАВА вятърните кораби, ще станат конкурентни!

    До тогава - цената на превоза и логистиката с ВЕИ източници ще е в пъти повече отколкото както е сега ..

    Цената - отива в стоките..

    И да - ЦЕЛИЯТ СВЯТ ще се промени..
    Няма да е на такава ниска цена , да се шичт дънки и обувки в Бангладеш и да се мъкнат в Европа и САЩ , няма да е такава цената на превоз от Китай , цената на храната и напитките в магазина, ще е друга ..

    Въобще в света , 95% от стоките , или техни компоненти са превозвани поне веднъж по море .. това е Глобализация!

    И промяната чука на вратата!

  46. 46 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2774 Неутрално

    До коментар [#33] от "simChо":

    То и в статията с половин уста се признава - "зелената" гемия ще е по-скъпа, по-бавна и т.н. ...... единствено могло евентуално експлоатационните разходи да са пъ-ниски, ама за целта трябвало стандиртните кораби да се обложат от държавите с тежки въглеродни такси ..... демек изкуствено да оскъпим регулярния превоз, та да пробутаме "зелената" гемия ...... разбира се, сметката ще я платим ние, балъците.

  47. 47 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3172 Весело

    До коментар [#28] от "simChо":

    Аре, Колхоза в Коми направи "ана-лиза" и се обади, всъщност задрънка ченето на агитатора по колхозната просвета. И естествено, старшина, а най- бърз ще е на кюмур.

    Никой обаче, не ти пречи, като имаш удобен безплатен енергиен ресурс да го ползваш. Това прави разумният човек. Плюс това, в бъдеще ако цапаш ще плащаш. Ако замърсяваш, ще плащаш. Така че, с технологията ще намалиш разходите.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  48. 48 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":Когато някой коментира нещо за което сам признава че не знае, за мен е несъстоятелен! А относно теб, одавна не си ми интересен! Нещо за пейките да кажеш?
    —цитат от коментар 43 на Калиманата


    Пейките и тяхното изкъртване , е важна мярка за Ковид!
    не бива никога да го забравяме и браво, че в условия на Пандемия ни го припомняш!
    -----------------
    .. " В Бургас прибират пейките от парковете (снимки) .. OFFNews Последна промяна на 28 март 2020 в 23:50 .. .."
    -------------------
    Но от къде ти шукна??

    По какъв точно повод, неадекватно го свързваш с Темата??
    Що не опиташ специализирана психиатрична помощ, ако мисълта все ти скача и не може да се съсредоточиш?

  49. 49 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4363 Неутрално

    До коментар [#33] от "simChо":
    "По какъв чудодеен начин , ще се съкрати времето за пътуване????
    И да, отдавна се правят опити, те не са спирали .. и винаги е излизало, че кораб на вятър е много по-бавен и превозът не е евтин, а е по-скъп.."

    Чудодейният начин за съкращаване времето за пътуване е като се увеличи скоростта на кораба, а това може да стане като се съчетае витловата енергия с вятърната при попътен вятър.
    Съвременните кораби с многохиляден тонаж не могат да бъдат само ветрови. Те остават витлови , но идеята е успоредно с витловата тяга да се използва и ветрова тяга. Основен мотив за тази идея е икономията на гориво, а не толкова намаляване на някакви парникови емисии.

  50. 50 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    Маите, измислили най-точния календар и т.н., са загинали поради екологична миникатастрофа, предизвикана от примитивните им методи на земеделие. Внимавайте да не ви ги препоръча некой особено правилен другар като природосъобразни.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  51. 51 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    До коментар [#33] от "simChо":То и в статията с половин уста се признава - "зелената" гемия ще е по-скъпа, по-бавна и т.н. ...... единствено могло евентуално експлоатационните разходи да са пъ-ниски, ама за целта трябвало стандиртните кораби да се обложат от държавите с тежки въглеродни такси ..... демек изкуствено да оскъпим регулярния превоз, та да пробутаме "зелената" гемия ...... разбира се, сметката ще я платим ние, балъците.
    —цитат от коментар 46 на Alex Ivanov


    То времето не е пари, а и да е пари, ние ше ги забраниме.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  52. 52 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#27] от "sando slavov":Нещо математиката май.., а?!
    —цитат от коментар 35 на lz73


    ... случва се и в най-добрите семейства )

  53. 53 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3172 Весело

    До коментар [#49] от "tacheaux":

    "Чудодейният начин за съкращаване времето за пътуване е като се увеличи скоростта на кораба, а това може да стане като се съчетае витловата енергия с вятърната при попътен вятър."

    Те в Коми нямат логични отговори на прости въпроси. Всичко при тях се прави по устав! Дори ваксината им слагат по устав, по думите ан Симчо с кожени инжекции! 😁

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  54. 54 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#41] от "simChо":

    ,,, тц... ето го рекордьорът:

    ГЕНЕРАТОР НА ГАЗ НА БРАУН / HHO ГЕНЕРАТОР / ВОДОРОДЕН ГЕНЕРАТОР / ВОДОРОДНА КЛЕТКА
    Генератора на Газ на Браун ( HHO газ ) или като е полулярен в България Водороден генератор, се използва за производството на газ, който се явява допълнително гориво, ускоряващо процеса на изгаряне на гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Получения ефект от по-доброто изгаряне е повишаване на мощността на двигателя и значителна икономия на гориво. Възможно е увеличаване пробега с до 50% със същото количество гориво. Водородния генератор (HHO генератора) е предназначен за всякакъв вид ДВГ работещи с бензин, дизел, пропан-бутан или метан.

  55. 55 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    [quote#45:"simChо"][/quote]

    А в Бангладеш какво ще ядат? Ама деца работели. Левите другари дотолкова мразят труда, че предпочитат децата да умрат от глад, вместо да работят. И гледат да им го организират, без да ги питат.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  57. 57 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#30] от "simChо":Когато някой коментира нещо за което сам признава че не знае, за мен е несъстоятелен! А относно теб, одавна не си ми интересен! Нещо за пейките да кажеш?
    —цитат от коментар 43 на Калиманата


    ... ей, досадния... а не би ли бил така добричък да изясниш кои точно "климатични" промени са довели до "изчезване на цивилизации"... м

  58. 58 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    [quote#45:"simChо"]
    —цитат от коментар 55 на Един вампир броди из Европа
    А в Бангладеш какво ще ядат? Ама деца работели. Левите другари дотолкова мразят труда, че предпочитат децата да умрат от глад, вместо да работят. И гледат да им го организират, без да ги питат.[/quote]

    Светът ЩЕ СЕ ПРОМЕНИ!

    Ако цената на превоза, се увеличи 2-3 пъти Глобализацията просто ще е спомен ..

    Ето едно филмче на ББС , за енергията за корабите:

    https://www.youtube.com/watch?v=wCA5pInfPpM

  59. 59 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2774 Неутрално

    До коментар [#55] от "Един вампир броди из Европа":

    Левите знаят само - "Другари, дайте да дадете" ...... левундерът лее акъл, но пара не дава, неговата цел е да те убеди теб да дадеш ...... левундерът не умее да гради, той умее само да руши, вечно прикрит зад някакви уж високо хуманни цели и борби. Откъдето е минал левундер, всичко е опоскани и съсипано.

  60. 60 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1803 Весело

    До коментар [#17] от "pilis":

    Автомобилите и те ще са с платна - еко-коли....

    "Големият проблем на цитатите в интернет е, че повечето хора вярват в тяхната автентичност." Иван Вазов
  61. 61 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#41] от "simChо":,,, тц... ето го рекордьорът:ГЕНЕРАТОР НА ГАЗ НА БРАУН / HHO ГЕНЕРАТОР / ВОДОРОДЕН ГЕНЕРАТОР / ВОДОРОДНА КЛЕТКАГенератора на Газ на Браун ( HHO газ ) или като е полулярен в България Водороден генератор, се използва за производството на газ, който се явява допълнително гориво, ускоряващо процеса на изгаряне на гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Получения ефект от по-доброто изгаряне е повишаване на мощността на двигателя и значителна икономия на гориво. Възможно е увеличаване пробега с до 50% със същото количество гориво. Водородния генератор (HHO генератора) е предназначен за всякакъв вид ДВГ работещи с бензин, дизел, пропан-бутан или метан.
    —цитат от коментар 54 на sando slavov


    За водородът сме говорили, говорили ..

    Но си мисля - иска мислене, което дадох за съвет и на уважавания Realist - да същия, с Република Коми и старшините, нашпиковани в посланията му ..

    АКО ИМАШЕ по-ефективни power station за корабите - щяха да са ги сложили.
    Там поне, има достатъчно място и могат да се търсят най-най-ефективните решения ..

    За сега - най-високо КПД на реален двигател на Земята - при корабните дизели..

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  64. 64 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#17] от "pilis":Автомобилите и те ще са с платна - еко-коли....
    —цитат от коментар 60 на mitko11


    ... като нищо ще ги вкарат в пневмо-тръбни магистрали, а с платната по селските друми ...ммм

  65. 65 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2872 Неутрално

    Това е добра идея, “платноходка” с технология от 21ви век не е за подценяване. През 19ти век клипърите са достигали около 20 възела.
    А вчера тайпи постна някакъв уникален дизайн на състезателна яхта, която достига 50 възела...

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  66. 66 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    Всъщност има много логика. Управление на платната с електрическа енергия от слънчеви панели и екипаж от трима души би намалил драстично консумативите. Пука му на някой, че ще пътува двойно по бавно, при положение, че разхидите са намалени с 80-90%.

  67. 67 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    [quote#61:"simChо"][/quote]

    ... Реалист говореше за хибридно задвижване с цел икономии и еко-ефект, а аз се опитвам да го подкрепям... ) Имам огромно, по принцип, доверие в шведските инженери, дори и ако да решават "политическипоставена" задача... нама нищо лошо да не се разплискват танкери из Мексиканския и други заливи... мхм

  68. 68 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 863 Неутрално

    До коментар [#41] от "simChо":

    Обърнахте ли внимание на кавичките в поста ми ?! Не случайно съм ги сложил. Едно е да напълните горивните танкове в Тулон, съвсем друго е в Дакар. И въгледвуокиса не е основният замърсител от корабното гориво. Цитирам Ив Балкански.

    Между другото ветрилата само ще помагат - цел намаляване на замърсяването и парниковите емисии чрез икономия на гориво + еветуалното използване на СМП почти целогодияно от кораби с висок ледови клас.

  69. 69 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#33] от "simChо":"По какъв чудодеен начин , ще се съкрати времето за пътуване????
    Чудодейният начин за съкращаване времето за пътуване е като се увеличи скоростта на кораба, а това може да стане като се съчетае витловата енергия с вятърната при попътен вятър.
    Основен мотив за тази идея е икономията на гориво, а не толкова намаляване на някакви парникови емисии.
    —цитат от коментар 49 на tacheaux


    Скорост над 44 км. става вече неефективна, заради съпротивлението на водата.. както е известно - съпротивлението се увеличава по нелинеен закон.

    Иначе за намаляване на разхода на гориво се работи по много направления..
    Първо - усъвършенстват се двигателите , уви вече се дават по-малко средства за разработки..

    Второ - горивото става природен газ все повече , а цената му за сега е доста по-ниска ..
    Да "Газпром" ще се нагушат, ама какво да правим...

    https://www.youtube.com/watch?v=K4WUoixlTVc

    https://www.youtube.com/watch?v=Slo27qMxdPQ&t=106s

    А ето - не спират и други експерименти ... платна, а - у ..

  70. 70 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Неутрално

    До коментар [#57] от "sando slavov":

    Чети, ограмотявай се! Не искам да стана още по-досаден.

  71. 71 Профил на Psycho the rapist
    Psycho the rapist
    Рейтинг: 8 Неутрално
  72. 72 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 518 Неутрално

    В морски алманах "ФАР" от 80-те, не мога да кажа точно годината, има статия за подобен ветроход. Ветрилата са панели от лека пластмаса, поставени подвижно на мачтите и при завъртане се избира оптималното положение спрямо вятъра. В морската история има много интересни случки за навлизане на съвременните технологии в корабоплаването. Първо, поставяне на парна машина на кораба. Капитаните били ужасени от саждите, посипани от димящите комини върху белите дъски на палубата. Имало стачки и бунтове. Прокопаването на Суецкия канал сложило край на спора, съоръжението не било удобно за ветроходите. Друг капитан с личния си кортик погнал техници от фирма, дошли да монтират радио на кораба, не можел да допусне да опашат кораба му с жици. Имало спорове дали корабите да се движат с гребни колела или новоизобретения гребен винт. И др. подобни случки, до ден днешен.

  73. 73 Профил на CINZANO
    CINZANO
    Рейтинг: 951 Любопитно

    Когато някой каже, че за да е ефективна дадена идея, трябва да наложим допълнителни данъци и такси на съществуваща такава, ме връхлита огромно съмнение за джобене на едни големи суми, чрез шарлатанство.

    Мома, връщай 12 и 12А!
  74. 74 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Всъщност има много логика. Управление на платната с електрическа енергия от слънчеви панели и екипаж от трима души би намалил драстично консумативите. Пука му на някой, че ще пътува двойно по бавно, при положение, че разхидите са намалени с 80-90%.
    —цитат от коментар 66 на George Svinarov


    Пука и на Световната Икономика ..
    В момента повечето бизнеси работят in time - корабите поддържат линии, с разписание ..

    От Китай и Япония, например - до Европа , като товарят групажен товар в контейнери ..
    Натоварят, не спират месец и нещо - и тръгват обратен курс..
    Една линия, като тази, дето дадох линк за нея - СЕ ОБСЛУЖВА ОТ 15 КОРАБА ..

    Ако всеки един се движи ПО-БАВНО същата линия ще се обслужва с 22 или 25 , да речем ...
    Цената на ЕДИН КОРАБ от серията "М" да речем - сonstruction cost, US $145,000,000.. допълнително още пари за дооборудване..

    КЪДЕ, АДЖЕБА е икономията?????


    А складовете на сушата?
    На времето Хамбург е бил половината складове!

    От южната страна на Елба, ако сте ходили - тези тухлени здания са си някогашните складове .. корабите без мотор идват неравномерно, когато-тогава.. и консуматорите и изпращаìте на стоки - правят бабаджан складове ..

    Колко струват, в съвременния свят да имаш складове с наличност поне 50% - 60% от необхдимото?

    А пристанищата???
    В момента КОРАБИТЕ ПРИСТИГАТ И ОТПУТУВАТ от пристанищата сравнително равномерно ..
    За това и ОГРОМЕН ТОВАРООБОРОТ се обслужва от малък брой пристанища със специализирано оборудване , за което гоним 100% заетост..

    Ако Морският Транспорт стане на вятър - къде ще е равномерността?
    Ще правим още пристанища, та да не чакат корабите на рейд разтоварване, или що ..

    Едно пристанище - милиарди..
    Иначе корабите ту ще идват на тумба и ще чакат разтоварване и няма да са в движение и да носят пари .. а един кораб е към US $145,000,000 , ту пристанището, ще стои и ще чака кораби ..

    Та за това трябва бързина и точен график - за Икономиката и за Глобализацията..

  75. 75 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално


    Колко килоджаула / киловат.часа са 14 000 литра на час , колко килоджаула енергия има в 1 литър марине-фюъл????

    Виж колко време е пътувал от Далечен изток до Европа , естествено двигателят му не е спиран ..
    Колко киловат.часа енергия е изразходил за един курс?
    —цитат от коментар 28 на simChо


    ... а забелязваме ли , че 10-те ТОНА гориво на ЧАС (сумарно за курса колко ли са, в тон/калории) също са, излишен ако мога така да се изразя, товар, генерират значителни транспортни разходи, забавят скоростта и носят потенциал за огромни проблеми при бедствие... всичко това струва скъпо и като застрахователна сума също. Та, разходите по ТРАНСПОРТА не са само "горивото" и "времето за курса"...

  76. 76 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3172 Неутрално

    Всъщност има много логика. Управление на платната с електрическа енергия от слънчеви панели и екипаж от трима души би намалил драстично консумативите. Пука му на някой, че ще пътува двойно по бавно, при положение, че разхидите са намалени с 80-90%.
    —цитат от коментар 66 на George Svinarov


    Не само това, корабният транспорт е най- идеалният за автономно придвижване. Вятър, слънце, батерии и липса на хора, които да управляват кораба:

    Норвегия:

    https://www.youtube.com/watch?v=TVGfZp0Qnj8

    Канада:

    https://www.youtube.com/watch?v=eqsfT42OFrY

    Анализ на технологията:

    https://www.youtube.com/watch?v=CFPXEvonDWI

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  77. 77 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#57] от "sando slavov":Чети, ограмотявай се! Не искам да стана още по-досаден.
    —цитат от коментар 70 на Калиманата


    ... хахаха... оказваш се и "смотан"... но каквото и да беше написал, щях да ти отговоря, че не правиш/не знаеш разликата между "промени" и "катастрофа", т.е. пишеш си каквото ти падне без много-много да се замисляш, но пък от високото! съдиш околните... уха )))

  78. 78 Профил на ciaran
    ciaran
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Напрво е потресаващ наивния ентусиазъм около тази иначе претоплана за Коледните скучни дни статия!
    Има огромна разлика в структурата на корпуса на платноходен плавателен съд и сегашните големи товарни кораби. Не е тук мястото за по задълбочено сравнение.
    Да кажа само едно - имате ли си представа какво представлява Северният Атлантик като среда за плаване (щото там са основните карго маршрути Европа - Северна Америка)?
    Живея недалеч от окенския бряг - имам предвид истински отворен бряг, обърнат директно към Северния Атлантик, с цялата му дива мощ. Вчера мина един от поредните циклони (вижте Storm Bella) ако искате. Само 80-90 км/ч но вълните са 10-12 м и повече. Потреперването на земята от всеки удар се усеща 2-3 км от брега. И ако мислите че в открито море е по-добре, се лъжете.
    Такова инжнерно недоносче става само за рекламна статия за да поддържа духа на правилно мислещата публика. Не се безпокойте - ще ни вземат парите и за такива скудоумия, но какво да се прави - откакт Метерологията стана официална Идеология е така!

  79. 79 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Спрях да чета на "ще отнема около 12 дни, за да премине Атлантическия океан, в сравнение с осем дни в момента", за много фирми, това е загуба на пари, която не се знае дали ще искат да направят.

  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  81. 81 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#41] от "simChо": И въгледвуокиса не е основният замърсител от корабното гориво.
    —цитат от коментар 68 на olimpipanov


    Зеленистите основно разглеждат емисиите от СО2 и зор дават за тяхното намаляване ..

  82. 82 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#41] от "simChо": И въгледвуокиса не е основният замърсител от корабното гориво.
    —цитат от коментар 68 на olimpipanov


    Зеленистите основно разглеждат емисиите от СО2 и зор дават за тяхното намаляване ..

  83. 83 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3172 Весело

    До коментар [#80] от "simChо":

    "Аз пък го подкрепям, дето нашпикова постоянно ненадейно мненията си с Република Коми и Старшини!"

    На всички е ясно, че логореята те нъчи старшина, явно пенсионирано ЗКПЧ?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  84. 84 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Но оперативните разходи ще бъдат по-ниски, особено ако правителствата, които се опитват да ограничат емисиите, затоплящи климата, налагат такси на въглеродните емисии от използването на гориво.


    така де, и през това време тези дето не гонят ветровете, ще дръпнат напред, и ние ще се чудим защо китай е станал най-голямата икономика през 2028 г.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  85. 85 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 816 Весело

    До коментар [#77] от "sando slavov":

    По въпроса за съденето, виж себе си, аз епитети не съм слагал! Хортувай си с енженера, германския! Лика прилика сте си!

  86. 86
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  87. 87 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално
  88. 88
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  89. 89 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    Това чудо ако попадне в буря ще е на трески. Океаните не са черно море, там в бурно време само двигател може да те спаси. Не някакъв спомагателен , а пълноразмерен спрямо размерите на кораба. Имаше ли някаква възможност за съвременно ветроходство , извън забавленията - отдавна щеше да е направено. Типично грантоядство проявяват шведските другари.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  90. 90 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Спрях да чета на "ще отнема около 12 дни, за да премине Атлантическия океан, в сравнение с осем дни в момента", за много фирми, това е загуба на пари, която не се знае дали ще искат да направят.
    —цитат от коментар 79 на chepokalipsis


    За курсовете Далечен Изток - Европа , или Западно крайбрежие - Япония е меродавно ..

    Със сегашната скорост, кораб прави на година до 6-7 курса по линията от Европа, например .. за ок. месец - с товаренето в пристанища и поддръжката от Китай до Европа и за месец - обратно ..

    И една линия се поддържа с 20 кораба, да речем ..

    Ако един кораб не прави 6 курса, а 2 и повечето време се мота из океана - то линията ще се поеме с 3 пъти повече кораби / за същия обем товари..

    Един кораб US $145 000 000 ..
    Де е Киро - на кирия , .. с тиа яки икономии с платна??


    Изходът е данък за горивата - въглероден , та да стане по-изгодно с ВЕИ технологии ..
    Което шведските инженери, може от някъде и да са го разбрали, че се обмисля ..



  91. 91 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    До коментар [#79] от "chepokalipsis":

    12те дни ,бас ловя, че са ги сметнали при попътен вятър и хубаво време. Нещо , което не се случва често :)

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  92. 92 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 294 Неутрално

    От друга страна - ако стане ВЕИ и корабите запоянат да са по-бавни, ама на платна то:

    - на Земята ще са нужни ПОВЕЧЕ кораби, за същия обем товари. Повече стомана, кабели, пластмаси, боя, електроника .. за всичко са отделени емисии СО2

    -ще са нужни СКЛАДОВЕ .. за да се направят - ще са отделени емисии..

    -ще са нужни НОВИ пристанища, с нова инфраструктура ..

    Де е Киро, на кирия и с СО2 емисиите?
    Кога ще са повече?

  93. 93 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    Нещо тия сметки не ми излизат...
    Ако приемем за вярно, че под платна корабът ще губи един път и половина повече време, то това означава, че тягата, осигурена от вятъра ще е толкова по-малка (грубо сметнато). Е, каква площ и каква скорост на вятъра трябват за да се осигурят 50MW и то нон стоп...

  94. 94
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  95. 95 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално
  96. 96 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    До коментар [#92] от "simChо":


    ....Де е Киро, на кирия ...
    —цитат от коментар 92 на simChо


    Що бе, аз познавам доста хора, които са на добра далавера от ВЕИ...

  97. 97 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2926 Неутрално

    За да направим продукта конкурентно способен ще набием още такси на другите продукти. :)

  98. 98 Профил на sando slavov
    sando slavov
    Рейтинг: 0 Неутрално

    От друга страна - ако стане ВЕИ и корабите запоянат да са по-бавни, ама на платна то:- на Земята ще са нужни ПОВЕЧЕ кораби, за същия обем товари. Повече стомана, кабели, пластмаси, боя, електроника .. за всичко са отделени емисии СО2-ще са нужни СКЛАДОВЕ .. за да се направят - ще са отделени емисии..-ще са нужни НОВИ пристанища, с нова инфраструктура ..Де е Киро, на кирия и с СО2 емисиите?Кога ще са повече?
    —цитат от коментар 92 на simChо


    ... Защо повече кораби? Трюмът за гориво ще се превърне в "полезен обем". Повечето евентуални складове ще са за сметка за намалените резервоари и портове за горива... Апропо, напр. Тойота изобщо нямат складове...

  99. 99 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    До коментар [#98] от "sando slavov":


    ... Защо повече кораби? Трюмът за гориво ще се превърне в "полезен обем". Повечето евентуални складове ще са за сметка за намалените резервоари и портове за горива... Апропо, напр. Тойота изобщо нямат складове...
    —цитат от коментар 98 на sando slavov


    Дали пък Тойота не разчита на стриктен график на доставките?

  100. 100 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2926 Неутрално

    Трюмът за гориво ще се превърне в "полезен обем".
    —цитат от коментар 98 на sando slavov


    Ако беше прочел статията, щеше да разбереш че все пак ветрохода има резервен двигател, който ползва чат пат като няма вятър - в 10% от случаите.

    Отделно маневрирането в пристанищата с платна не е много лесна задача.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK