Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

© Reuters



В напредналите икономики епидемията от коронавирус вероятно ще ускори дългосрочните структурни промени в местоположението на работните и жилищни места и транспортните системи, които ги свързват.


Но скоростта на промяната ще бъде смекчена от огромна инерция в системите за недвижими имоти и транспорт, които ще трябва да се приспособят към всеобхватно пренасяне на работните места от централните градове към предградията и второстепенните градове, пише анализаторът Джон Кемп за "Ройтерс" в изследване на ситуацията във Великобритания.


Настоящото разпределение на земеползването е продукт на железниците през XIX и век и автомобилите през XX век, което позволява на хората да пътуват на много по-големи разстояния от дома до работното място.




Докато много мениджъри и професионалисти могат да си позволят да живеят в централните райони на големите градове, за да се възползват от културните и социалните възможности, повечето работници са принудени да живеят в предградията и сателитните общности, където жилищата са по-евтини.


Резултатът е ежедневното пътуване от вкъщи до работа и обратно, което е скъпо като пари, време и енергия - особено в мегаполисите и други основни градове - и също има отрицателно влияние върху физическото и психическото здраве.


Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

© Reuters


През последните три десетилетия обаче подобренията в комуникационните технологии - включително имейл, незабавни съобщения и евтини видеоконферентни връзки - направиха отдалечената работа по-осъществима, дори и за фирмите от сектора на услугите, които разчитат на контакт между колеги и между доставчици и клиенти.


Работа от вкъщи


Във Великобритания делът на работната сила, работеща отдалечено, нараства постоянно, показват данните на Службата за национална статистика (ONS).


Дори преди епидемията от коронавирус 5% от работната сила на Великобритания работи предимно от вкъщи според проучване на ONS, като 12% от анкетираните казват, че са работили от дома си поне един ден през седмицата преди проучването, проведено през 2019 г.


Работата вкъщи на пълен и непълен работен ден е най-често срещана в Лондон и Югоизточна Англия, както и сред по-възрастните и по-старши работници и тези в най-добре платените професии.


Изводът е, че работата от вкъщи, поне за част от времето, за да се намали пътуването до работното място или изобщо да се избегне, е било желателно и много повече служители биха се възползвали от това, ако е възможно.


Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

© Reuters


По-широкото използване бе възпрепятствано от идеята, че отдалечената работа е привилегия, запазена за лица с висок статус и опитни работници към края на кариерата си.


Принудителната работа от дома за много офис служители по време на епидемията обаче доказа, че е технически осъществима, и намали бариерите пред нейната социална приемливост, което вероятно ще ускори по-широкото приемане.


Цената на ежедневното пътуване


През 2019 г. работниците в Лондон прекарват средно 1 час 32 минути, пътувайки до и от работа всеки ден, в сравнение със средно малко под 1 час в останалата част на страната. Това са допълнителни 140 часа годишно за Лондон, пътувайки до и от работа, в сравнение с други региони.


Най-дългите двупосочни пътувания са до централната част на Лондон - средно 1 час и 48 минути на ден, като пътуващите с железопътен транспорт пътуват средно 2 часа и 18 минути.


Подобно на други мегаполиси, Лондон разчита на обществения транспорт, за да прехвърли милиони работници между центъра и периферията, както и сателитни градове.


Преди епидемията две трети от работещите във вътрешен Лондон са използвали обществен транспорт (влак, метро, автобус), за да стигнат до работа, в сравнение с едва 15% във второстепенните градове и по-малко от 10% в останалата част на страната.


Ежедневното пътуване до работа в една посока във Великобритания през 2019 г. в минути и по региони. Най-дълго пътуват работещите в Лондон - средно 46 минути (централен Лондон - 56 минути, вътрешен Лондон - 46, и външен Лондон - 36). В останалите региони най-дълго се пътува в западните Мидлъндс и Югоизточна Англия - 28 минути; най-малко отнема пътуването до работа в Североизточна Англия (23) и Йоркшир, Уелс и Югозападна Англия (25)

© Reuters

Ежедневното пътуване до работа в една посока във Великобритания през 2019 г. в минути и по региони. Най-дълго пътуват работещите в Лондон - средно 46 минути (централен Лондон - 56 минути, вътрешен Лондон - 46, и външен Лондон - 36). В останалите региони най-дълго се пътува в западните Мидлъндс и Югоизточна Англия - 28 минути; най-малко отнема пътуването до работа в Североизточна Англия (23) и Йоркшир, Уелс и Югозападна Англия (25)


Общественият транспорт е енергийно далеч по-ефективен от частните автомобили, което помага да се обясни защо потреблението на енергия в Лондон на глава от населението за транспорт е по-малко от половината от това в други региони на Великобритания.


Въпреки това пътуването до работното място все още излиза скъпо по отношение на различни такси, консумацията на енергия и усвоеното време, както и неблагоприятно въздействие върху физическото и психическото здраве.


Още преди епидемията изследователите са установили, че пренаселеният обществен транспорт ускорява предаването на респираторни заболявания като грип.


Използване на земята и транспорт


Подобренията в транспорта през XIX и XX век променят размера и формата на градовете. Сега подобренията в комуникационните технологии вероятно ще ги преработят отново.


Увеличената работа от разстояние предполага намаляване на необходимостта от централни офиси и техните спомагателни услуги, с частично компенсиращо нарастване на търсенето на работно пространство в предградията, второстепенните градове и селските райони.


Голяма част от това увеличено работно пространство ще бъде разположено в жилища, което ще окаже натиск за по-големи домове с повече стаи, често по-далеч от центровете на мегаполисите.


Основното ограничение за по-широкото използване на дистанционна работа вероятно ще произтича от относителната гъвкавост на системите за недвижими имоти и транспорт.


Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

© Reuters


В Англия има приблизително 24.4 милиона жилища, като средно само 180 000 нови жилища се създават всяка година през последните 10 години, което е ръст от само 0.7% годишно.


Следователно в краткосрочен и средносрочен план повишеното търсене на работа извън дома извън централните градове ще трябва да бъде задоволено от съществуващия жилищен фонд, който по същество е фиксиран.


Гъвкавостта на жилищния фонд обяснява защо епидемията намали цените и наемите на жилищата в централните градски райони, като същевременно ги повиши в други райони.


Търговските недвижими имоти са изправени пред подобен проблем. Налице е засилено предлагане на работно пространство и пространство за услуги в централните градове, като то е вече недостатъчно в други области.


Преобразуването на тези имоти за нетърговска употреба в централните райони и изграждането на повече пространство в други райони ще отнеме години.


Най-лошата възможна комбинация


В отговор на епидемията и натиска за повече отдалечена работа собствениците на търговски недвижими имоти и работодателите популяризират концепцията за "хибридна" работа.


Бизнес проучванията показват, че работодателите предвиждат работниците да прекарват 60% от времето си в офиса, докато проучванията сред служителите обикновено показват предпочитание за работа в офиса 40% или дори само 20% от времето.


Градовете след пандемията: колко време ще пътуваме до работа

© Reuters


Хибридната работа често се представя като компромис, който предлага най-доброто от двата свята. Но лесно може да се получи точно обратното.


Служителите все още ще трябва да живеят достатъчно близо до централното работно място, за да пътуват два или три дни всяка седмица, избягвайки предимството да се преместят по-далеч в търсене на по-евтино и по-голямо жилище.


Служителите също ще трябва да намерят повече място за работа от вкъщи, увеличавайки разходите си за жилище, като същевременно продължават да плащат билети за пътуване до работното място поне няколко дни всяка седмица, което вероятно би излязло по-скъпо.


В хибридния модел работодателите ще видят, че нуждата им от офис площи намалява с 40 - 80%, но само ако успеят да внедрят модел на "гъвкави офиси" - без фиксирано работно място за всеки служител - който ще бъде спорен след епидемията.


Собствениците на търговски недвижими имоти все още ще страдат от намаленото търсене, като свръхпредлагането на пространство и ниските наеми вероятно ще продължат с години.


И накрая, операторите на транспортни системи ще видят голям спад в броя на ежедневните пътувания до работното пътуване и вероятно ще повишат цените на пътуването.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chironex
    chironex
    Рейтинг: 147 Неутрално

    Колкото преди пандемията.

  2. 2 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Най-накрая на всички им светна, че не е нужно винаги да сте наблъскани на едно място, за да си свършите работата. Поне 10-20% от всички работни позиции в днешно време могат да бъдат извършвани дистанционно от вкъщи без никакви пречки (децата и кучето/котката не е редно да се смятат за такива), стига разбира се служителите да са съвестни.

  3. 3 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 941 Любопитно

    Транспенисуално ми е колко време се пътувало в Централен Лондон.

    Стига сте преписвали статии по проблеми, които тук никого не интересуват. Потърсете как е в София, Пловдив, Варна, Бургас и околностите им, какви са НАШИТЕ проблеми...

    Знанието е сила, информацията - власт
  4. 4 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 286 Неутрално

    "повечето работници са принудени да живеят в предградията и сателитните общности, където жилищата са по-евтини."
    -----------------------
    Жилищата там са по-скъпи .. точно обратното е!

  5. 5 Профил на Gustav Mahlerov Vienski
    Gustav Mahlerov Vienski
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Защо в изследването не са включени колоездачите, които в пек и дъжд въртят по час в двете посоки, които са много и за които непрекъснато слушаме измислени хвалебствия....

    Защото изследването е измислено!
    По принцип малко са хората със собствено съзнание за вярна работа. Ако може, всеки клинчи

  6. 6 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 484 Весело

    “ Докато много мениджъри и професионалисти могат да си позволят да живеят в централните райони на големите градове, за да се възползват от културните и социалните възможности, повечето работници са принудени да живеят в предградията и сателитните общности, където жилищата са по-евтини.”

    А ние любителите на хубавото вино предпочитаме да живеем в село Долно Нанагорнище и не щем и да чуем за пътуване с адския транспорт до централните райони на големите градове. Точно в адския транспорт се ловят най-много вируси, не само корумпирани.

    73! Go Go
  7. 7 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Работата по офисите може да се върши и от къщи по инерция първите няколко месеца след Ковид, докато има изградени екипи.
    По-натам ще видим как ще е, защото хора напускат, идват нови, и едни събрани случайни 10-20 човека, които никога не се виждат и не прекарват време заедно, не са приятели един с друг, не се чувстват екип, как ще си помагат един на друг, как ще работят заедно, никой засега не знае.
    Всички фирми много тръбят за корпоративната си култура, а тя се изгражда когато хората прекарват време заедно. И то не само в работа, ами и в кафе паузи, приятелски разговори, обяди, тиймбилдинги, и т.н.
    Отделно дето всеки знае, че за да те повишат трябва да си пред очите на шефа си. Като си седиш в къщи по цял ден, и шефа и той в къщи, как ще му се пробуташ и ще му целуваш задника, та да се повиши?
    Това последното малко в кръга на майтапа, ама то майтап майтап, пък за много хора е реалност.
    Моят шеф и без това е в чужбина и от няколко години работя с него онлайн, то затова и не са ме повишили вероятно през тези години.

  8. 8 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    Аз лично до скоро живеехна 15 минути пеша от триъгълника на властта, но от два месеца се преместих с кеф на 20 километра от околоМръстното. Естествено от външната му страна. По-рано си мислех, че кашлям заради цигарите. Продължавам да пуша, но вече не кашлям.

  9. 9 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4030 Любопитно

    Транспенисуално ми е колко време се пътувало в Централен Лондон.Стига сте преписвали статии по проблеми, които тук никого не интересуват. Потърсете как е в София, Пловдив, Варна, Бургас и околностите им, какви са НАШИТЕ проблеми...
    —цитат от коментар 3 на pag


    Да де ама всяко споменаване на Великобритания предизвиква лавина от кликове и коментари....та това е целта, иначе на всеки е ясно, че няма място за сравнение. Лондон е 12 милиона а цяла България я останаха 6 милиона я не.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  10. 10 Профил на Gustav Mahlerov Vienski
    Gustav Mahlerov Vienski
    Рейтинг: 461 Весело

    До коментар [#8] от "3biri":

    има време, ще прокашляш...

  11. 11 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    Има професии и вид дейнсти, при които е възможно човек да работи от дома си и с бързото развитие на комуникациите броя на твзи вид работни места расте.
    Но все още и вероятно завинаги ще има голямо количество хора, които ще продължат да работят там, където са работили и досега. Сервитьори и готвачи (примерно)няма как да работят от дома си нали така. Подобно е положението в сервизи, стругари и прочее видове професии.

  12. 12 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Първо новото строителство в Лондон не е за работещи, а за инвеститори ревишили да печелят от наем. Целият процес няма нищо общо с българската действителност. За да построиш например една кооперация първо ти трябва земя. Най-вероятно ще упреш до общината да ти даде срещу 35% от жилищната площ + хиляди други изисквания за облагородяване на региона. Общинските жилища се дават на хора без шанс - например самотна майка, а цената на останалите е такава, че ти трябват поне 50% самоучастие за да купиш жилище - просто банката няма как да ти отпусне толкова голям кредит. Ако не си някакъв супер вървежен бизнесмен, жилище се купува като 50% от сумата идва от банка срещу ипотека, 40% заем от държавата и 10% самоучастие. И всичко това е валидно от 2-3та зона нататък, т.е. правиш компромис със себе си, че цял живот ще пътуваш особенно ако работиш на центъра. Нито един мениджър на заплата не може да си позволи да си купи жилище на центъра, освен ако не е успешен мениджър на собствената си компания - т.е. бизнесмен. Няма как със заплата да купиш хубаво жилище на центъра :)

    Има два основни типа собственост - фрихолд (земята е твоя, ти си лорд и важи само за къщи) или лийзхолд (ти купуваш правото на ползване на апартамента да кажем за 100 години, но реално апартамента не е твой). На центъра фрихолд под 2 милиона паунда трудно ще намериш, а лийзхол има за под над милион с месечна такса за поддръжка над 300 паунда и може да достигне до 2-3 хиляди на месец (като 10те лева, които даваме на чистачка в България). Средната заплата в Лондон е малко над 30 000 паунда годишно. С подобна заплата ще ти дадат ипотека за максимум 200 000 паунда кредит. Та центъра не е за всеки :)

    Аз пътувам 25 мин до центъра, което си е чист късмет - само на 5 мили от работа. В квартала къща с две спални и малко дворче струва над 1 милион паунда. Мога да си позволя да си купя къща в някое село около Лондон и да давам после по 300-400 паунда на месец за път :) Та това е главната причина, защо хората пътуват до работа и дали под наем или ипотека, жилището си е най-скъпия разход.

    Точно поради същата причина, следващото перо в семейния бюджет е транспортът. Разбира се по-евтино е да живееш далече и да плащаш транспорт до центъра, но все пак цените на билетите са стряскащи.

    Поради същата причина има и вело транспорт. Няма цена на билет. Ще ви надуят главите колко сме еко в Лондон, но причината да има велосипеди е най-вече икономическа - не плащаш транспорт. Слагаш си един сандвич в раницата, качваш се на колелото и си вдигаш стандарта на живот. Да отида на работа с кола ми отнема 1 час и 30 минути за 5 мили и ми струва 60-70 паунда на ден. С градски транспорт ми е 6 паунда и 25 мин. в посока, а с колело 50 минути в посока и безплатно. С колело е по-бързо от кола - съвсем сериозно.

    Това се негативите на Лондон, но има и позитиви. Както виждате дори да имаш добра професия и заплата - трудно е, но работиш ли можеш да живееш нормално. Е не всеки може да си позволи да е лорд.

    Относно офисите. Тук има много високи стандарти за условията, които трябва да осигуриш на един служител. А сега с Ковид вече на всички е ясно, че сегашните офиси не могат да отворят с повече от 30-40% капацитет заради новите изисквания. Нито един работодател не приема идеята да му работиш от разстояние и за това в началото ще е на смени. Поне така ще е в компанията, за която работя. И докато Дневник тръбят как ще се правят жилища от офисите, шефът ми се чуди къде да купи още едино голямо помещение. Поне до Април офисите ще са табу. Много е трудно да кажеш на служител - отворихме офиса, но ти няма да идваш :)

  13. 13 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    До коментар [#12] от "ikod":

    мерси за информативния пост
    ++++++++
    (аз вече почнах да попрескачам статиите и направо си търся добри коментари за четене)

  14. 14 Профил на Gustav Mahlerov Vienski
    Gustav Mahlerov Vienski
    Рейтинг: 461 Неутрално

    До коментар [#12] от "ikod":

    най-после нещо смислено!
    И аз благодаря.

  15. 15 Профил на pepamug
    pepamug
    Рейтинг: 268 Неутрално

    Аз вече пътувам - главно от леглото до бюрото, но преди това минавам през банята.

  16. 16 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 735 Весело

    Шефът установи, че дали служителите му ще работят от вкъщи в Младост, Тетевен или Ченай му е все тая и за това нае всичките си служители от Индия

  17. 17 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    Стига писахте глупости бе. Въпросът тук е още колко ще живеем с този вирус и за всеки лично дали той и неговите близки ще го преживеят. Отмине ли, всичко ще си тръгне по старому. Какви фактори биха наложили да пътуваме различно време до работа в сравнение с преди пандемията? Фактори за които не искаме дори да си помисляме.

  18. 18 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    До коментар [#16] от "ilinko":

    Дали ще работят от Младост или от Сурсалево може да му е все едно, но дали са европейци или индийци не му е, повярвай и ако още не го е разбрал, скоро ще го разбере

  19. 19 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    До коментар [#12] от "ikod":

    Много хубаво си го написал, само две забележки
    1) Има мениджъри на заплата ама вземат и бонуси, а и краднат да ти кажа и си позволяват. Един си беше позволил няколко апартамента на Пикадили, хем не беше даже самият бос а беше мениджър за Европа на едно подразделение.
    2) 5 мили за 50 Мин...бавен си брат, особено за Лондон. Там комютърите въртят като луди и според мене 5 мили ги правят за по-малко от 30 Мин даже бих заложил на 25

  20. 20 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2183 Неутрално

    До коментар [#8] от "3biri":

    Хе хе, и за по-чисто се премести извън околомръсното, при печките на въглища и дърва. Евала, може да продължаваш да си мислиш че ти е по-чисто.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK