Балтийските страни заплашват да блокират фонда за възстановяване на ЕС заради жп проект

Балтийските страни заплашват да блокират фонда за възстановяване на ЕС заради жп проект

© Associated Press



Естония, Латвия и Литва са решени да си осигурят средства за високоскоростния жп проект, който ги свързва с ЕС, пише "Политико".


Очакваше се Rail Baltica да получи 1.4 млрд. долара от дългосрочния бюджет на ЕС съгласно постигната от евролидерите през юли договореност. Европарламентът обаче е против да се обособяват средства за конкретни проекти, а Вилнюс, Рига и Талин имат нужда от гаранции.


"Политико" цитира изпратено от лидерите на трите държави писмо, според което лидерите искат от португалския премиер Антониу Коща, чиято държава е ротационен председател на ЕС, да увери, че в хода на сегашните преговори за финансирането за транспорт ще има място за проекта.




Всички държави в ЕС трябва да ратифицират договореностите, за да може еврокомисията да заема пари на капиталовите пазари и да ги разпределя като грантове нисхолихвени заеми. Това ще отнеме няколко месеца, ако трябва да се даде възможност парите да потекат към членките до лятото.


Балтийските държави са последните заплашващи спасителния пакет, след като Унгария и Полша обявиха планове да осуетят механизъм за обвързване на пари и върховенство на закона (но ЕС се справи с това препятствие).


В труден момент за Европа


При договарянето на фонда през юли евролидерите се съгласиха и да заделят 1.4 млрд. евро "за завършването на големи липсващи трансгранични жп връзки", които да подкрепят "функционирането на единния пазар" и това се смята за препратка именно към Rail Baltica, след като за целта лобираха балтийските лидери.


Този проект би бил важна икономическа връзка както между държавите, така и с Варшава. За да бъдат разпределени средствата, обаче е нужно съгласие на европарламента в хода на отделни преговори по т.нар. Connecting Europe Facility. Инструментът финансира проекти в няколко сфери, а диалогът по темата тече в момента.


Според Мариан-Жан Маринеску от Европейската народна партия "не може да се заделят така средства в бюджета. Това не е нормалната процедура". По думите му парите в ЕС трябва да се разпределят по процедура с конкурентен характер. "Мисля, че те вече знаят победителя от това състезание. Парите са за всички страни членки, трябва да се използват за всички страни членки."


Балтийските страни обаче смятат, че парламентът не може да отмени решението на евролидерите от юли.


Този спор идва в момент, когато пандемията не се облекчава, а икономическата криза се задълбочава и средствата от фонда са жизненоважни. Затова еврокомисията "призовава страните членки да действат с ратификацията възможно най-бързо в интерес на гражданите на ЕС и е готова да подпомогне процеса", цитира "Политико" думи на говорител на Брюксел. "Възстановяването не може да чака и трябва да направим всичко по силите си, за да направим така, че да стане бързо."

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Очакваше се Rail Baltica да получи 1.4 млрд. долара от дългосрочния бюджет на ЕС

    Според мен бюджетът на ЕС оперира с евро, не са долари :-) Още повече, че по-долу е написано "При договарянето на фонда през юли евролидерите се съгласиха и да заделят 1.4 млрд. евро "

  3. 3 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2538 Неутрално

    Орел, рак и щука :)

    Едните искат за зелени сделки и мигранти да се харчат. Другите па си искат ЖП-то. :)

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1488 Весело

    странни хора, защо не искат проект с рАсия?

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  6. 6 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#1] от "dzenlandia":

    Зависи кого питате - ако питате петоколонните рублоидни комуноиди - очевидно "правилен" е първият отговор!

  7. 7 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3266 Весело

    ... Очакваше се Rail Baltica да получи 1.4 млрд. долара от дългосрочния бюджет на ЕС ...

    Не, че нещо, ама ... какви долари са очаквали от бюджета на ЕС?
    Ми нЕма!

    То затова са ги и отрязали ...

  8. 8 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    странни хора, защо не искат проект с рАсия?
    —цитат от коментар 4 на selqnin


    Странно мнение - а какво общо въобще има с Темата любимата ти Расия ??

  9. 9 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2695 Неутрално

    Пак държавите в периферията да от само равните. ЕС трябва да мисли за всички еднакво и точно представител а Гърция да не говори кои пари са много - защото е гнусен лобизъм да няма пари за жп връзка, абе остави....

  10. 10 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3266 Неутрално

    До коментар [#2] от "ilinko":

    Опс! Поторил съм те без да видя.
    Сорри!

  11. 11 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#1] от "dzenlandia":Зависи кого питате - ако питате петоколонните рублоидни комуноиди - очевидно "правилен" е първият отговор!
    —цитат от коментар 6 на selqnin


    Петоколонните рублоидни комуноиди светнахте като елхи!
    По опитите и усилията да вмъкнете Русия непременно в Дискусията!

  12. 12 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Орел, рак и щука :)Едните искат за зелени сделки и мигранти да се харчат. Другите па си искат ЖП-то. :)
    —цитат от коментар 3 на realguru


    ЖП-то много добре се вписва в зелената сделка, но човек с аватар мага шапка .... предполагам е трудно да го осъзнае.

  13. 13 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Пътувах за първи път от 21 години с българската железница към София, преди това съм пътувал с автобус. Имам една програма за андроид, която мери скоростта. Та значи от Пловдив към Костенец скоростта на бързият влак беше 59 км/час. Тук при нас в Германия при ICE влак се движи с 220 км/час. Даже бавният IRE се движи с 120 км между многото спирки. Скоростта на автобуса беше с 99 км/час нормална

    Автобуса Хасково-София го взема разстоянието за 3 часа. Бързият влак от близкоразположената спирка Димитровград за 4 часа.

    Преди години имаше и експресни влакове, но за Българя няма смисъл от тях.
    Бях платил за първа класа и бях сам в купето. Слезнах на спирка "Искърско шосе", понеже исках да направя снимки, а и пък в бъдеще може тука да ми е връзката с влака. исках да огледам. Намира се на три спирки от летището, таксито от летището към софийската автогара струва към 20 лв. Парите за мен не означават много, стига да хвана автобуса, но последно висях 1 час на автогарата. Ако бях решил различно, щях поне с час по-рано да съм в Хасково, и щях да изхарча 30 лв по-малко

    Es muß Geld fließen!
  14. 14 Профил на lig35561597
    lig35561597
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":

    сега кметчето ще те докладва за забрана, че обиждаш работодателите му

  15. 15 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 505 Неутрално

    Държави, които защитават интересите си напук на всички останали в ЕС? Това не може да бъде, Хой-със-зеле няма ли да ги заклейми строго?

  16. 16 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2538 Неутрално

    ЖП-то много добре се вписва в зелената сделка, но човек с аватар мага шапка .... предполагам е трудно да го осъзнае.
    —цитат от коментар 12 на Nick F


    На мен ми е ясно че се вписва, ама иди го кажи на онея в Брюксел :)

  17. 17 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 2518 Любопитно

    Ж.п проекта ще има...въпросът е че парите са договорени през 2019 ...преди пандемията! Железопътното разширяване и обновление Е приоритет както на зелените(за които се изплю един "човечец" по-горе) така и за ЕК!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  18. 18 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#8] от "simChо":

    рАсия ми е "любима" с картофи- в краен случай с ориз...!!!
    Иначе "връзката" за ужас на цивилизованите прибалтиийци с наследниците на златната орда продължи от 1917-та до 1989-та, !!!!

  19. 19 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    Ще ги обявяваме ли сега и тях за фашисти, нацисти, крайно десни, мръсници?
    —цитат от коментар 1 на dzenlandia


    Ше треба диференциран подход. В Естония например имаме прогресивна другарка, подкрепяща затоплизъма и гендерите и дъщеря на бивш депутат във Върховния съвет на СССР, а по - късно и комисар в ЕССР.

  20. 20 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#11] от "simChо":

    Разбирам, че никак не Ви е лесно, както и на подобните Ви, но мага само искрено да Ви съчувствам...
    Другото - при специалистите ......в съответната област!!!

  21. 21 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#14] от "lig35561597":

    Подобни действия на такива субекти само могат да ме радват!

  22. 22 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    А ние къде спим? Естония на картата ми изглежда доста на изток и може до 10 години да е интегрирана с високоскоростните жп мрежи в Европа.

    Защо не инициираме Унгария - Румъния - България - Гърция.
    Румъния вече се свързва с Унгария частно, Гърция се оправя по вода и ние оставаме основни губещи от липсата на такъв проект.
    Кръстопътно положение, но с липса на визия пак ще сме като на остров.
    Не бива да допускаме Сърбия да е по-свързана, когато дори не е в ЕС.

  23. 23 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Ж.п проекта ще има...въпросът е че парите са договорени през 2019 ...преди пандемията! Железопътното разширяване и обновление Е приоритет както на зелените(за които се изплю един "човечец" по-горе) така и за ЕК!!
    —цитат от коментар 17 на Willy Messerschmitt


    Имам много близък приятел, който беше началник-гара. Като пиша беше, сега е на по-висока длъжност. Той реши да прави кариера в България, аз в Германия, така пътищата ни се разделиха.
    Майка му имаше заведение до гарата, което беше постоянно затворено, предполагам и непрекъснато на загуба, Тя беше 18 месеца във Фрайзинг при дъщеря си Таня. Аз бях миналата година януари във Фрайзинг но не и се обадих. Защо ли, имах ограничено време и исках да направя възможно много добри снимки

    Es muß Geld fließen!
  24. 24 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1701 Весело

    Урсула е като заклещена между дървета баба Меца: Който я хване, той я кле*а :)

  25. 25 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#11] от "simChо":Разбирам, че никак не Ви е лесно, както и на подобните Ви, но мага само искрено да Ви съчувствам...Другото - при специалистите ......в съответната област!!!
    —цитат от коментар 20 на selqnin


    Абсолютно не ми е лесно - и на мене и на мнозина българи!

    Та ВИЕ под почти всяка статия из Интернет се примъквате с вашата Русия!
    Ми не ни интересуват руските проблеми - за какво ни занимавате!!

    Да не говорим, че като правило - Русия НЯМА НИЩО ОБЩО ни с дискутираната тема ,ни с обсъжданото , ни с проблемите ни и живота ни!

    Та не ми е лесно - тъпоумни , неадекватни , проруски идиоти постоянно бръщолевят за любимата си Русия - където и да погледнеш!

    Защо би трябвало , нормален българин да го занимава руската проблематика и да се вълнува от руските проблеми

  26. 26 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#8] от "simChо":рАсия ми е "любима" с картофи- в краен случай с ориз...!!!Иначе "връзката" за ужас на цивилизованите прибалтиийци с наследниците на златната орда продължи от 1917-та до 1989-та, !!!!
    —цитат от коментар 18 на selqnin


    И по какъв повод ни занимаваш с Русия па и със Златната Орда (Алтън Орду) - така и не стана ясно?


    КАКВО ЛИ се е разбъркало из малкото ти мозъче ?

    ДИСКУСИЯТА Е ЗА
    -----------
    "Балтийските страни заплашват да блокират фонда за възстановяване на ЕС заради жп проект"
    -----------
    В Темата е спомената статия на Политико

    https://www.politico.eu/article/baltics-threaten-to-hold-up-eu-coronavirus-recovery-fund-over-rail-project/



    ТОВА как- според умствените ти напъни - би могло да е свързано с любимата ти Русия ???

  27. 27 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Имам много близък приятел, който беше началник-гара. Като пиша беше, сега е на по-висока длъжност. Той реши да прави кариера в България, аз в Германия, така пътищата ни се разделиха.
    Майка му имаше заведение до гарата, което беше постоянно затворено, предполагам и непрекъснато на загуба, Тя беше 18 месеца във Фрайзинг при дъщеря си Таня. Аз бях миналата година януари във Фрайзинг но не и се обадих. Защо ли, имах ограничено време и исках да направя възможно много добри снимки
    —цитат от коментар 23 на slan777


    Че какво си успял да намериш за снимане във Фрайзинг

    То там най-интересно е летището а там не вярвам да са те пуснали
    Иначе е скучно градче край Мюнхен - много по-живописни места наоколо - поне 10!

  28. 28 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3833 Любопитно

    "Очакваше се Rail Baltica да получи 1.4 млрд. долара от дългосрочния бюджет на ЕС"

    Откога ЕСимат бюджет в зелено? 😂😂😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  29. 29 Профил на pastor
    pastor
    Рейтинг: 552 Неутрално

    странни хора, защо не искат проект с рАсия?
    —цитат от коментар 4 на selqnin


    Ами защото си нямат някой като тебе да дава такива гениални идеи!

    pastor
  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7624 Неутрално

    Нашия няма очи да гледа колегите си в Европа. Балтийските републики се държат, къде по-достойни и имат очи и да говорят и да искат.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK