"Юбер в космоса": ракета на биогориво беше успешно тествана в САЩ

"Юбер в космоса": ракета на биогориво беше успешно тествана в САЩ

© bluShift Aerospace



Първата ракета с търговски цели в света, задвижвана от биогориво, излетя след два неуспешни старта и при минусови температури от бивша военна база в Мейн, САЩ, този уикенд.


Стартъпът bluShift Aerospace изстреля първия си ракетен прототип, наречен Stardust 1.0, в неделя (31 януари). Ракетата не е достигнала космоса, но доказва концепцията на компанията, която възнамерява да предлага поръчкови мисии, пригодени за малки сателити.


"Всичко мина идеално", каза изпълнителният директор на bluShift Саша Дери след старта, предаде Би Би Си. "Кацна точно там, където се надявахме и където планирахме. Не би могло да мине по-добре от това."




Stardust 1.0 е протопип за ракета, задвижвана от "биологично извлечено" твърдо гориво, на чиято база ще се изграждат бъдещите ракети на bluShift, способни да извеждат малки наносателити в космоса. Ракетата е висока 6 м и може да носи 8 кг полезен товар; общото тегло е 250 кг.


Основана през 2014 г., bluShift Aerospace е екип от осем души, които целят да изстрелват малки сателити в полярни орбити от брега на Мейн. Компанията е насочена към клиенти с наносателити, които искат по-голяма гъвкавост или контрол над своите орбити, което може да не се предлага от други, по-големи компании като SpaceX или Rocket Lab.


Stardust е малка ракета, но е много евтина за полети и не се нуждае от високотехнологичната инфраструктура на по-големите ракети, като това направи космическите изследвания достъпни за повече хора. Студенти, изследователи и фирми ще могат да провеждат експерименти и да тестват продукти с по-голям контрол и честота.


"Искаме да бъдем "Юбер" в космоса, предоставяйки истинска услуга за наносателити", каза Дери преди изстрелването.


"Юбер в космоса": ракета на биогориво беше успешно тествана в САЩ

© bluShift Aerospace


За да направи това, компанията планира две по-големи суборбитални ракети, наречени Stardust 2.0 и по-голямата Starless Rogue, които ще осигурят до 6 минути безтегловност за полезни товари на цена до 300 000 долара. Планираната орбитална ракета, наречена Red Dwarf, ще изстрелва наносателити с тегло до 30 кг в орбита за около 60 000 долара за килограм.


За първото изстрелване, което достигна малко над 1200 м височина, полезният товар включваше ученически научен експеримент и тестове върху сплав, наречена нитинол, направени от Kellogg Research Labs.


Ракетният двигател на bluShift, хибрид за твърдо и течно гориво, използва патентовано твърдо биогориво, което според компанията е нетоксично, въглеродо неутрално и "може да се достави евтино от ферми в Америка". Като окислител се използва азотен оксид, примесен с кислород, каза Дери.


"Искаме да докажем, че биологично извлеченото гориво може да служи също толкова добре, ако не и по-добре в някои случаи, отколкото традиционните горива за задвижване на ракети и полезен товар в космоса", казва той. "Всъщност струва по-малко на килограм от традиционното ракетно гориво и е напълно нетоксично. И това е въглеродно неутрално гориво, което по същество е по-добро за нашата планета и по-отговорно."



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1517 Весело

    Последно, bluShift ли се казва ракетата, или bullShit?

  2. 2 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 959 Неутрално



    Това секцията по ракетомоделизъм на " Дневник " ли е ?

    Едно време и в нашето училище имаше такава секция . Беше част от ТНТМ , Техническо И Научно Творчество На Младежта . Имахме и секции по авиомоделизъм , автомоделизъм и даже по корабомоделизъм . Градски , окръжни и национални първенства . Като гледам как са тръгнали Американчетата скоро и червени връзки ще си вържат на вратовете .
    Единствено горивото ни едно време беше различно . Трябва да призная , че никой не ползуваше биогорива .



  3. 3 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 977 Любопитно

    ок добре НО от тази зелена ракета космическият боклук няма ли да се увеличи многократно ???

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на Артър Дент
    Артър Дент
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#3] от "MititU":

    Същото си помислих и аз. То не беше Мъск, то не бяха конкурентите му, сега и студенти и ученици ще изстрелват спътници. Някои астрономи се оплакват, че от космическия боклук няма да може да се забележи опасен за Земята астероид.

  5. 5 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Четох друга една статия по този въпрос, в която се споменаваше, че се търси тясна специализация за новата ракета, точно определена търговска ниша, тъй като в момента, в Щатите имало повече от 100 (с думи - сто) различни компании, които разработвали всяка някаква своя собствена ракета.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  6. 6 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1164 Любопитно

    Я да посмятаме малко:
    Едно изстрелване на Фалкона струва около 75 милиона, като изстрелва в орбита едновременно 60 спътника Старлинк, значи 1.25 милион на спътник.
    Един Старлинк тежи 260 килограма, значи изстрелването струва по 4800 доларчета на килограм.
    Само 12-13 ПЪТИ по-евтино...

    Намирисва на поредния стартап, който ще набере едни инвестиции и собствениците му ще изчезнат благополучно към някой екзотичен остров.

    Знанието е сила, информацията - власт
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1561 Неутрално

    До коментар [#6] от "pag":

    Една новозеландска компания вече успя да изстреля малък носител чиято първа степен е за многократно използване. А на опашката още бол. Тия обаче са био. Може би дори органични. За азотния окис няма да говорим. Може пък и той да е био.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3149 Неутрално

    "Всичко мина идеално"
    ===========
    И какво му е идеалното?
    Два неуспешни старта и на третия 12 000 метра височина. Някои ги правят със самолет, други - с балон.
    И не е казано с какво точно работи, но е био - шарлан или отпадък от кравефермата?

    Еретик
  10. 10 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 959 Неутрално



    До коментар [#6] от "pag":

    По - скоро на оня мошеник от " Никола " , конкурента на Мъск , който пускаше " Електрическите " си камиони по нанадолнището и ги снимаше в рекламни клипове . С тях успя да събере 20 - 30 милиарда Долара от " инвеститорите си " след , което каза , че камиона има нужда от доработване . Аре чао . Чакайте в най - скоро време дивиденти .



  11. 11 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 941 Неутрално

    До коментар [#2] от "bxr35608444":

    На твое място вместо да пиша комнетари, щях да си направя една ракета в кръжока по ТНТМ и щях да изстрелвам товари в космоса. На един полет ще прибираш по няколко десетки милиона печалба. Доста по-платено е.

  12. 12 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Откакто Байдън стана президент либералният заговор набира сила. Ей ги и тия. Не стига, че правят частни ракети, ама и с био гориво даже. Усещам дългата ръка на чичко Шори, гаранция.

  13. 13 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2417 Любопитно

    До коментар [#8] от "Цецо":

    Какъв е проблемът, ако азотния отпечатък е нула?
    (Нулев отпечатък --> колкото вложен; толкова отделен!)

  14. 14 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3850 Неутрално

    Нека стигнат ниска околоземна орбита и тогава да говорят. Или поне стратосферата.

  15. 15 Профил на Борис
    Борис
    Рейтинг: 851 Любопитно

    А нашите ракетомоделисти използват ли биогорива?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK