Бъдещите изследвания за Холокоста зависят от едно дело за клевета

Бъдещите изследвания за Холокоста зависят от едно дело за клевета

© Associated Press



Двама полски историци са изправени пред съдебен процес за клевета заради свое научно изследване на поведението на поляците по време на Втората световна война - казус, чийто изход се очаква да определи съдбата на независимите проучвания върху Холокоста под националисткото управление в Полша. На 9 февруари трябва да бъде произнесена присъдата на варшавския окръжен съд по делото срещу Барбара Енгелкинг, историк от Полския център за изследване на Холокоста, и Ян Грабовски, професор по история в Университета на Отава.


Това е първият юридически тест на закона от 2018 г, който криминализира неверните обвинения към полския народ за престъпления, извършени от нацистка Германия. Законът предизвика голям дипломатически спор с Израел.


Откакто спечели властта през 2015 г., управляващата консервативна партия "Право и справедливост" се стреми да осуетява разследвания за полски престъпления по време на германската окупация през войната, като вместо това набляга изключително на полския героизъм и страдания. Целта е да се засили националната гордост, но критици казват, че правителството прикрива факта, че някои поляци също са допринасяли за германските убийства на евреи.




Израелският музей на Холокоста "Яд Вашем" заяви, че този съдебен процес представлява "сериозна атака срещу свободните и открити проучвания". Няколко други исторически институции заклеймиха процеса, чиято присъда наближава, като във вторник парижката Фондация в памет на Шоа (Холокоста) го описа като "лов на вещици" и "гибелно нахлуване в самото сърце на изследванията".


В центъра на съдебното дело е двутомната историческа студия от 1600 страници на полски език "Все още е нощ. Съдбата на евреите в някои околии на окупирана Полша", съавторство на Грабовски и Енгелкинг. Съкратено издание на английски предстои да излезе след няколко месеца.


Грабовски и Енгелкинг казват, че възприемат процеса като опит да бъдат персонално дискредитирани и да бъдат обезкуражени други изследователи да проучват истината за изтребването на евреите в Полша. Полският канадец Грабовски, чийто баща е оцелял от Холокоста в Полша, е бил подлаган на антисемитски обиди от националисти, както онлайн, така и по време на свои лекции в Канада, Франция и другаде.


Племенницата на мъж от село Малиново, за чието поведение през войната се споменава накратко в книгата, съди Грабовски и Енгелкинг с иск за 100 хиляди злоти (27 хил. долара) за щети и за извинение в пресата.


Според доказателствата в книгата Едвард Малиновски, старейшина на селото, е позволил на една еврейка да оцелее, като й издал пропуск като нееврейка. Но оцелялата е цитирана да казва, че той е съдействал за смъртта на няколко десетки евреи. Племенницата Филомена Лешчинска е подкрепяна от Полската лига срещу клеветата, която е финансирана от полското правителство.


Тази организация твърди, че двамата учени са виновни в "опетняване на доброто име" на полски герой, който според нея не е участвал в посегателствата срещу евреи, и освен това в нанасяне на вреда на достойнството и гордостта на всички поляци. Делото е заведено без плащане на съдебна такса, което е позволено от закона от 2018 г.


Марк Вайцман, директор по правителствените въпроси към Центъра "Симон Визентал", окачествява "Все още е нощ" като "педантично изследване и базирана на източници книга, която дава подробности за хиляди случаи на съучастничество на поляци в убийствата на евреи по време на Холокоста".


"Съдебното преследване срещу тези двама учени с международен авторитет не е нищо друго освен опит да се използва съдебната система за запушване на устата и унижаването на изследователите на Холокоста в Полша".


Марк Вайцман,

директор по правителствените въпроси към Центъра Симон Визентал


През 1939 г. Германия окупира половината от Полша, анексира част от нея, а останалата част управлява пряко. За разлика от други окупирани държави в Полша не е имало колаборационистко правителство. Предвоенното полско правителство и военните избягват в изгнание с изключение на нелегалната съпротивителна армия, който се сражава с нацистите вътре в страната.


Все пак някои поляци са сътрудничели с немците в преследването и избиването на евреи, много от които избягали от гетата и потърсили убежище в провинцията.


Грабовски казва, че изследването "Все още е нощ" е "многостранно и говори също толкова за полските добродетели. То обрисува истинска картина". "Тук Холокостът не е за да подпомогне полското его и нравственост, той е драма, включваща смъртта на шест милиона души, които националистите сякаш са забравили", добавя той.


Заместник-министърът на външните работи на Полша Павел Яблонски описва случая като частен. "Законно право на всеки е да търси от съда справедливост, ако чувства, че правата му са накърнени от лице или общност", каза в понеделник Яблонски в изявление за АП. По думите му "правителството не е замесено в процедурата и това е частен въпрос, която да бъде решаван от съда".


Но има и такива, които се опасяват, че случаят може да задуши независимите изследвания с различни възгледи. "Намесата в този процес на организация, щедро субсидирана с публични средства, може лесно да бъде разтълкувана като форма на цензура и опит за сплашване към учените да не публикуват резултатите от своите изследвания от опасения за съдебни искове и последващи големи обезщетения", казва Зигмунт Стемпински, директор на Музея на полските евреи във Варшава. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (81)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 976 Неутрално

    Съгласен съм, че съдебно преследване на изследователи на Холокоста не следва да се допуска. Но това правило следва да действа и в двете посоки - съмняващите се в някои данни за холокоста да се обявяват за престъпници.

  2. 2 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    Не бива исторически изследвания да бъдат инкриминирани и изследователи да бъдат подлагани на преследване. Но и не може да не се реагира на клевети. Явно има тенденция Полша да бъде изкарана виновна за холокоста. Това е пълен абсурд, но опитите са очевидни. Както и при нас в последните години македонци, гърци и някои българи, за съжаление, се опитват да ни изкарат виновни за депортацията на евреите от Беломорието и Македония в лагерите на смъртта и говорят за "български холокост". Поляците всъщност са хората, направили най-много за спасяването на евреите. Те имат организацияга Жегота към своята съпротива специално за спасяване на евреи. Те са тези, които още от 1942 правят опити да алармират света за изтреблението на евреите, но никой не им вярва. Английските и американските власти прикриват тази информация, защото се съмняват в нея и защото реално нищо не могат да направят. Дори след декларацията им от декември 1942, направена въз основа на полската информация и натиск, пак смятат това за полска пропаганда. Поляците заслужават само почит, а получават клевети от Израел и от тенденциозни историци.

  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    Уточнение: поляците са направили най-много от окупираните страни, както и от САЩ и Великобритания за спасяването въобще на евреите в Европа. Това не засенчва ни най-малко подвига на България да спаси всички свои евреи и мнозина други, намиращи се в България или с издадени български визи от българските дипломатически представителства.

  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2384 Неутрално

    Не само че изследователите на Холокоста трябва да продължат работата си, но трябва да се извадят на яве престъпленията на полските нацисти в края на първата световна, когато избиват огромен брой украинци и белоруси, както от изтеглящата се армия, така и от гражданското население в окупираните земи.

  5. 5 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Не е правилно учени, журвалисти, писатели... да бъдат съдени за работите си по темата независимо дали подкрепят официалния разказ за трагедията или оспорват някои елементи, да речем броя загинали.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  6. 6 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2384 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":

    Дания, Холандия? Или това не го пише в опорните ти точки?

  7. 7 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 722 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":

    Абе имало си е силен антисемитизъм в Полша преди войната - сегрегация и квоти в университетите (евреите студенти с ограничена квота и да седят на отделни банки), забрана да работят в администрацията, спонтанни погроми и убийства, правителствена кампания за бойкот на еврейските магазини и пр. и пр. Това в България никога, никога го е нямало, включително в Македония и в българския университет в Скопие.
    Да, поляците не са искали да избият евреите, а да ги разкарат - затова са подкрепяли активно ционизма.
    И е някак логично при този масов антисемитизъм населението да е съдействало и за "окончателното решение".
    Основната вина е на Германия, да, но чак пък поляците да излязат със заслуги за спасяване на евреите - това е малко прекалено.

  8. 8 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#6] от "ivanpopov":

    В Холандия са убити 75% от евреите. В Дания евреите са спасени от един нацист, при това загиват около 2%. Само България спасява 100% от своите еврейски граждани.

  9. 9 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#7] от "еспресо":

    Да, имало е антисемитизъм, но ако се запознаеш с историята на полската съпротива, на организацията Жегота, на непрекъснатите усилия на Армия Крайова да разбере какво става в лагерите за изтребление, на непрекъснатите опити на полското правителство в изгнание да принуди съюзниците да направят нещо за евреите, на докладите на това правителство, на мисията на Ян Карски, на поляците, които са изнасяли в куфари деца от гетата, ще трябва да признаеш, че Полша е държавата, която заслужава най-дълбока почит наред с България.

  10. 10 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 722 Неутрално

    До коментар [#9] от "spiegel":

    Навярно е така. Не съм чел за нещата, които описваш, признавам.
    Чел съм обаче за това - погром, извършен от поляци 1941 г., при който са убити стотици евреи, главно жени и деца. Масови убийства, а 300 са събрани и изгорени живи в заключен хамбар.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Jedwabne_pogrom

    Да се забранят изследвания на подобни неща...

  11. 11 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 722 Неутрално

    поляците, които са изнасяли в куфари деца от гетата, ще трябва да признаеш, че Полша е държавата, която заслужава най-дълбока почит наред с България.
    —цитат от коментар 9 на spiegel


    Чест и слава на тези, които са изнасяли децата. Но самият факт, че е имало гета - че историческото правило е било евреите да живеят в гета - за мен е по-показателен.

    Но признавам отново, че не познавам достатъчно добре въпроса и може да съм предубеден.

  12. 12 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#10] от "еспресо":

    Погромът в Йедвабне беше проучен много отдавна от полски историци и от полския Институт за национална памет. Президентът Квашневски се извини от името на поляците. Както казах, антисемитизъм има, както навсякъде в Източна Европа, без България. И затова още понече е достойно за уважение направеното от полската съпротива и полското правителство в изгнание. Ето тук за организацията Жегота, което е само част от усилията на поляците да спасят евреите: https://en.wikipedia.org/wiki/Żegota

  13. 13 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    неверните обвинения към полския народ за престъпления, извършени от нацистка Германия
    ===================================================
    Няма по антисемитска нация в света от поляците. Германците са само оправдание за полската омраза към евреи, руснаци, украинци, белоруси, чехи, словаци. Не случайно немците избират Полша като място за най-големите си концлагери.

    Свободата, Санчо...
  14. 14 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#11] от "еспресо":

    Гетата не са полско изобретение, а донякъде на католическата църква, донякъде на самообособяването на евреите, но така или иначе свързано с ограничения. Когато германците окупират Полша обаче, те правят размествания на населението, за да създадат гета, което говори ясно, че подобно нещо в предвоенна Полша няма.

  15. 15 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2148 Неутрално



    в окупираните теретории някой е трябвало да посочи на немците кои са евреите.

    На територията на райха това е ставало с документи - тоест могло е докажеш, че не си еверин, за да не убият някой ариец по погрешка. Поради тази причина по-голям процент германски евреи са оцеляли от колкото в окупираните държави.

  16. 16 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Весело

    До коментар [#7] от "еспресо":

    И е някак логично при този масов антисемитизъм населението да е съдействало и за "окончателното решение".
    Особено селските пияници по полските села, задлъжняли на еврейските кръчмари, са били най-заинтересовани!

  17. 17 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    За разлика от други окупирани държави в Полша не е имало колаборационистко правителство.
    =====================================================================
    То е нямало Полша, какво правителство да има?

    Свободата, Санчо...
  18. 18 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":

    Глупости на търкалета. Лагери за изтребление има и в Германия, Австрия, Латвия.

  19. 19 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2331 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":

    Съгласен > Поляците не просто избиват своите евреи , правят го с удоволствие ..., а със задна дата с помота на САЩ се опитват да размият тази вина със СТАЛИН...

  20. 20 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Весело

    До коментар [#19] от "dejmos":

    Това в сталинската история ли го пише или сега пишете путинска?

  21. 21 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#20] от "spiegel":
    Историята е описана и архивирана. Нъл знайш къде се намира архивът и кой държи поляците да не изкривяват истината по отношение на холокоста.

  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Има нещо много интересно в развитието на човечеството. Опитът да навлязем в бъдещето, експлоатирайки миналото както е удобно, а не както е било наистина. Или по-скоро, покрай истините и фактите от миналото се присаждат измислени, които променят начина по който да интерпретираме реалните факти. Но дали сега с новият начин на мислене, реално напредваме, дали е по-качествен, или всъщност деградираме и деволюираме?

    мурзилка
  23. 23 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#21] от "Гарван":

    Не, не знам кой е "началникът на истината". Знам само, че поляците в случая защитават истината.

  24. 24 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":

    Нацистите с типична пруска пресметливост, избират Полша не заради антисемитизма, ами за да си спестят транспортните разходи - 3,5 млн евреи на територията на довоенна Полша са най-голямата еврейска общност в Европа.

  25. 25 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Неутрално

    До коментар [#17] от "Bornagain":

    Но полска полиция по време на окупацията в Генералната Губерния е имало. Тя какво е правила при "решаването на еврейския въпрос"?

  26. 26 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#23] от "spiegel":
    Защитават тяхната истина дори чрез законът за Холокоста, ама потърпевшите от събитията нещо не са съгласни с нея. Сигурно евреите бъркат ?

  27. 27 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2030 Любопитно

    Градят им самочувствие, че са високо нравствен народ. На нас пък от ранно детство ни набиваха в главите, че всяка българска кауза е била проваляна от българин предател. И че всичко, което сме постигнали е било с чужда помощ.
    Последиците върху поляците ще са по-малко вредни.

  28. 28 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#26] от "Гарван":

    Именно оцелели от холокоста евреи и еврейски организации неведнъж са изказвали благодарността си към полските герои.

  29. 29 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2331 Неутрално

    До коментар [#20] от "spiegel":

    На Израел...

  30. 30 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#25] от "Patsis":

    Имало е и еврейска полиция в гетата, която е помагала за депортацията към лагерите на смъртта. Това може ли да хвърли сянка върху жертвите?

  31. 31 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Весело

    До коментар [#29] от "dejmos":

    Никога не е късно да се допише историята...

  32. 32 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    Не само че изследователите на Холокоста трябва да продължат работата си, но трябва да се извадят на яве престъпленията на полските нацисти в края на първата световна, когато избиват огромен брой украинци и белоруси, както от изтеглящата се армия, така и от гражданското население в окупираните земи.
    —цитат от коментар 4 на ivanpopov



    До коментар [#4] от "ivanpopov":

    През 1943 и 1944г. във Волин украински партизани извършват геноцид над поляци сравним с арменският геноцид.

    Уж високоинтелигентните чехи извършват геноцид над судетските немци след 1945г.,(маршове на смъртта,убийства без присъда,изнасилвания,грабежи и прочие гадости).

  33. 33 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Неутрално

    До коментар [#30] от "spiegel":

    Върху жертвите - не. Но върху мнозина оцелели - да.
    Спомням си, че на някого от полските писатели, който се беше разписал преди 60-70 години за окупацията и нацистките зверства, друг полски писател бе задал въпроса:"А ти защо си останал жив?" и бе станала голяма дискусия.

  34. 34 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    До коментар [#7] от "еспресо":И е някак логично при този масов антисемитизъм населението да е съдействало и за "окончателното решение". Особено селските пияници по полските села, задлъжняли на еврейските кръчмари, са били най-заинтересовани!
    —цитат от коментар 16 на Patsis



    До коментар [#16] от "Patsis":

    Фразата "окончателно решение" е била използвана веднъж от Гьоринг в един документ в смисъл,че евреите в Германия трябва да бъдат изселени на остров Мадагаскар. Никакъв друг смисъл не са влагали германците в този израз.

  35. 35 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#33] от "Patsis":

    Сложен морален въпрос, но историческите въпроси са по-прости. Както колаборацията на еврейските съвети и полицаи в гетата не може да направи от евреите като цяло колаборационисти, така и поляците не носят вината на полските колаборационисти, още повече, че полската държава в нелегалност, която прави толкова много за спасяването на евреите, още тогава издава и изпълнява смъртни присъди на колаборационистите.

  36. 36 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2825 Неутрално

    Ей тва с холокоста ще минат 100 години и още ще продължават да излизат оцелели докато има кой да плаща обезщетения. :)

  37. 37 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    До коментар [#13] от "Bornagain":Глупости на търкалета. Лагери за изтребление има и в Германия, Австрия, Латвия.
    —цитат от коментар 18 на spiegel


    Все нации с вродена "любов" към евреите, но Полша надминава всички в това. Сега заради поляците вместо Освиенцим казваме Аушвиц, уж немците и т.н.

    Свободата, Санчо...
  38. 38 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Никакъв друг смисъл не са влагали германците в този израз
    —цитат от коментар 34 на deaf

    Нали, те всъщност айнзац групите и лагерите за масово унищожение са всъшност туристически групи и санаториуми.

    Свободата, Санчо...
  39. 39 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#34] от "deaf":

    Не е вярно. Изразът е използван и по-рано, но след конференцията във Ванзее означава точно изтреблението на евреите.

  40. 40 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#37] от "Bornagain":

    Вземи малко да се ограмотиш за историята на Полша.

  41. 41 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    До коментар [#32] от "deaf":

    Същото е и в Полша, в земите на източна Прусия.

  42. 42 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    Истината е по средата. Има поляци, които са избивали евреи и помагали на немците в това. Има поляци, които с риск за своя живот са спасявали евреи.

  43. 43 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1916 Неутрално

    Истината трябва да се знае.
    Не може да са виновни само нацистите. В Европа от столетия е имало антисемитизъм, на евреи не е позволявано да притежават земя.
    Дори днес Европа изцяло стои на страната на арабите в тяхната война с Израел. Европа и днес търси сътрудничество с Иран с Хамаз.....

    подпис
  44. 44 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Неутрално

    До коментар [#41] от "Vlado Nikolov":

    Същото е и у нас след Освобождението.
    Как завършва стихотворението на Вазов "Батак"? : "клахме ги и ние както те ни клаха".

  45. 45 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1193 Неутрално

    До коментар [#37] от "Bornagain":Вземи малко да се ограмотиш за историята на Полша.
    —цитат от коментар 40 на spiegel


    Питайте Тома Белев, той е най-компетентен по въпроса.

    Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.
  46. 46 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2875 Неутрално

    Не трябва да се преследват учени заради техните изследвания и публикации, а ако някой не е съгласен е свободен да ги обори, но напоследък има една тенденция да се търси вина у други народи за преследването и избиването на евреите.
    Трябва пределно да е ясно: ако германците не са принуждавали окупираните държави и съюзниците си да им предадат евреите Холокост нямаше да има. Това са опити да се размие вината за концлагерите и убийствата. Ако местни са съдействали за депортирането на евреите, то това е благодарение на условията, създадени от германците.
    Ако дадеш възможност на хората законно да вършат зло, няма какво да се чудиш защо са се възползвали. Така беше и с избиването и на напълно невинни след девети септември, а също и с доносничеството по време на соца.

  47. 47 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Бенжамин Франклин, този на 100 доларова банкнота, има една реч навремето в Конгреса, която касае евреите.
    Нямало е Холокауст, нямало е нацисти........ мда
    Трият го постоянно в нета, но все пак може да се намери

  48. 48 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    До коментар [#34] от "deaf": Не е вярно. Изразът е използван и по-рано, но след конференцията във Ванзее означава точно изтреблението на евреите.
    —цитат от коментар 39 на spiegel



    До коментар [#39] от "spiegel":

    Във Ванзее НЕ Е взето решение за изтребление на евреите! Никъде и никога нацисткият елит не е взимал решение за изтребване на евреите.

  49. 49 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 837 Неутрално

    http://develandolaverdad2008.blogspot.com/2008/12/benjamin-franklin-y-los-judos.html

    Няма официално потвърждение на казаното, по разбитаеми причини.
    На испански е, но сигурно има на други езици, или с помоща на Гугъл............ мда

  50. 50 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Весело

    До коментар [#49] от "Pomak":

    Нормално! Евреите са конкуренция на янките-бизнесмени!

  51. 51 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1916 Неутрално

    За 20-30 години много евреи са изселиха от Франция в Израел.
    В годините, когато Франция се пълни с мюсюлмани евреите се изселват.
    Има прилика с нацистките престъпления в Полша.
    Днес във Франция арабите (изпълняват ролята на нацистите) като притесняват евреите а френското общество си затваря очите.

    подпис
  52. 52 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#48] от "deaf":

    Разбира се, че е взето такова решение. Но фактът, че дори в записките по това съвещание използват евфемизъм - "окончателно решение", показва в каква секретност става всичко. Ако не се лъжа, в записките на Айхман са записани думите на Хайдрих за това, че при тежкият труд на евреите на Изток ще доведе до естествения край на огромната част, а за онези, които останат, ще се вземат специални мерки, защото това ще са най-силните и способни на съпротива.

  53. 53 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    ..........................................................................................................................
    Аз нищо няма да напиша, щото ма страх да не ма съдят.

  54. 54 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    Историята има много страни. Има героични, има позорни. Четете тук. https://de.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler Оскар Шиндлер, германец, работи в Полша като агент на германското разузнаване под ръководството на Адмирал Канарис ... ноооо спасява към 1200 евреи от смърт в заводчето си близо до Краков! Погребан в Йерусалим ... тържествено и с дълбока почит от еврейска общност! След войната на улица във Франкфурт получава шамари като предател на германия. Но в книгата за Шундлер със заглавие Дневникът на Шиндлер се споменава за антисемитизъма на поляците ... Така че историята има много лица и много страни.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  55. 55 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Поредния опит на еврейството да смъкне малко мангизи този път от Полша .

  56. 56 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 837 Неутрално

    До коментар [#54] от "Сатана Ликующий":
    Има филм бе Сатана. Не си ли го гледал !!!???

  57. 57 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    И не забравяйте предателите Илчо Димитров, Анжел Вагенщайн, Благовест Сендов и още един български професор-евреин които написаха писмо до Израелският Парламент, че Цар Борис е виновен за смъртта на беломерските евреи и в Израел махнаха паметната плоча на цар Борис.

    Скандалът избухна още в понеделник, когато английската радиостанция Би Би Си предаде, че паметниците на последния български цар, съпругата му Йоанна, Димитър Пешев и Българската православна църква, които стоят близо до Ерусалим, ще бъдат демонтирани. За официална причина беше посочено искането от наследниците на 11-те хиляди евреи от Беломорска Тракия и Македония, които са били депортирани в германските концлагери и са намерили там смъртта си. Впоследствие се разбра, че за взимането на решението е помогнало писмо, подписано от български интелектуалци, между които Благовест Сендов, Илчо Димитров, Велко Вълканов и Анжел Вагенщайн.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  58. 58 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Има една проста житейска философия, която се опитвам да спазвам и аз.
    ,, Не правѝ на другите това, което не искаш да направят на теб,,
    Във този смисъл, не разбирам това което правят евреите в Палестина, след като са преживели Холокауста....... мда

  59. 59 Профил на Pomak
    Pomak
    Рейтинг: 837 Неутрално

    https://youtu.be/B8k1aa70Fhg

    Как разбират евреите ситуацията в Палестина......мда
    Моше да се изходи по казаното от евреина във видеото.
    Ако не е Бат Ангел ог Швайца , разбира се .

  60. 60 Профил на swy46682091
    swy46682091
    Рейтинг: 354 Неутрално

    Като четем за немските жестокости и местните погроми над евреите в Полша, Украйна, Балтийските държави и др., можем да си направим и извод и за нас, българите.

    Може да не сме дисциплинирани като немците и католически единни като поляците, но в тази наша неорганизираност има и нещо положително - по-трудно се увличаме по подобни антихуманни каузи. Затова при нас личното съчувствие и чувство за справедливост с по-голяма вероятност може да надделеят над заповедите на политици, военни, църковни лидери и т.н.

  61. 61 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Eвреите живеят мирно в общества , където тенденциите към ограбване на местните е подтискано от силно централно управление, така живеят дълго и мирно в месопотамия и андалузия в Испания.
    Но когато вземат връх високото им самочувствие и омразата към местните, расизма на тората и талмуда, всичко свършва лошо.
    Така е навсякъде където са били.

    В Полша са имали почти държава в държавата, заради слабата шляхта, притежавали са лицензите за търговия с тютюн, алкохол, събиране на данъци..., държали са кръчми, публични домове, земевладелците им дават земята за управление и даване под аренда, всичко това срещу кредити за елита, имат представители даже в сейма вземат участие при гласуване на закони. Kак се възприема това от местното население? Свършва зле.

    И когато започват да се намесват и в образованието , културата, религията, сексуалността, семейството, всеки аспект от живота на приелите ги държави, да променят традициите им, примерът в Германия, културният марксизъм/Франкфуртер шуле, всички основатели са евреи/, там свършва най зле.


  62. 62 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3034 Любопитно

    До коментар [#16] от "Patsis":селските пияници по полските села, задлъжняли на еврейските кръчмари
    >>> Ама и еврейски кръчмари ли имало? Аз си мислех, че са били главно музиканти, математици, .., лихвари понякога.

  63. 63 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3034 Любопитно

    До коментар [#20] от "spiegel":Това в сталинската история ли го пише или сега пишете путинска?
    >>> Хайде да видим какво пише и за сталинско-путинските евреи:
    From 1941 to 1945 between 350,000 and 500,000 Jews served in various roles in the Red Army during the Soviet-German war of 1941-1945. During the first months of the war a large number of Jews, especially members of the intelligentsia and students, served in the Narodnoe opolchenie (National Guard or militia), the irregular military units whose task was to slow and, hopefully, halt the Wehrmacht assaults on major Soviet cities..... In the Red Army itself the estimates of the number of Jews killed during the war range from 120,000 to 142,000...
    https://www.yadvashem.org/research/research-projects/soldiers.html

  64. 64 Профил на svv03688321
    svv03688321
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Аз мисля че е крайно време да се спре говоренето относно холокоста защото ако това продължава в бъдещето много млади хора започват да си мислят защо се говори толкова много за този холакост нима това е толкова важно защо за самата война не се говори толкова какво е било причина той(холокоста) въобще да съществува и така да се получи бъзраждане на същия след време . Понягога се питам дали тази пропаганда не търси нарочно популярност за възраждане и по такъв начин винаги да се живее с една и съща заплаха от която определени хора да се ползват от нея. Геноцити е имало и преди но за тях не се говори повече . Българите, арменците са също жертви на тези жестоки престъпления но те почти са заличени от българската история и самото робство е вече наречено разбирам "владичество" за кланета вече е забранено да се говори .Защо?! Кой стои зад това мълчание?!
    Ето защо трябва да се говори и за тези престъпления иначе как ще има мир между хората?!

  65. 65 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Неутрално

    До коментар [#62] от "тулса":

    Е, аз се сещам, че по първата ревизия в новоприсъединените губернии /1796/ 25% от евреите в тях са селски кръчмари.
    Пък и съм чел "Селяни" от Реймонт.

  66. 66 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Весело

    До коментар [#62] от "тулса":
    То селски кръчмар и селски лихвар са припокриващи се понятия, независимо от вероизповеданието от Атлантика до Тихия Океан в двете посоки, и от Северния ледовит океан до Индийския.

  67. 67 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1930 Неутрално

    До коментар [#34] от "deaf":

    + Непознаването на историческите факти и манипулациите на журналисти и пропагандатори нанасят огромни щети върху съзнанието на масите.
    1. Колко човека знаят защо Хитлер е спечелил най-много гласове на изборите? 2. Как е съставил парламентарно мнозинство?
    1.- Обещавал е ако спечели да национализира еврейските банки ограбили спестяванията на хората чрез хиперинфлазията при голямата депресия.
    2.- Сталин нарежда на германските комунисти членове на Коминтерна да подкрепят Хитлер при съставянето на правителство!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  68. 68 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3034 Неутрално

    До коментар [#65] от "Patsis":...по първата ревизия в новоприсъединените губернии /1796/ 25% от евреите в тях са селски кръчмари.
    >>> Е, за всяка лакомия се заплаща. Присъединили ги тези губернии, барабар с ..лихваро-кръчмарите , а те после се надигнали и оглавили народния протест срещу кървавия царски режим и победила ВОСР.

  69. 69 Профил на Крадливото ромче
    Крадливото ромче
    Рейтинг: 563 Неутрално

    А в България си тачим престъпници, които са били симпатизанти на Нацистка Германия.

    Комунистите са виновни!
  70. 70 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4219 Неутрално

    До коментар [#68] от "тулса":

    Това е и една от причините за антагонизма по границата и от украинци, и от поляци, особено от шляхтата. Казаците са продавали на кръчмаря ограбеното след нападения на полски замъчета в днешна Украйна и Белорусия, и собствениците е трябвало да откупят своята собственост от същия този кръчмар. Но, никой не пише за 75-те процента бедни евреи живеещи в изолация.
    А пропо, по темата: горещо препоръчвам това интервю с Филип Санд от тази сутрин за книгата му "The Ratline". Излиза, че след войната поради популярността на комунистическото движение в Италия, Франция и общо взето в Западна Европа британските и американските служби са наемали на работа нацисти и фашисти, извършили престъпления само и единствено заради това, че са били яростни антикомунисти.

    До коментар [#66] от "Patsis"

    https://www.npr.org/2021/02/04/963913554/the-ratline-follows-trail-of-a-nazi-murderer-who-was-never-caught

  71. 71 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    Ама тия нямат ли си посланници, които да им кажат да не ровят в историята и да гледат светлото европейско бъдещя. Както на нас ни казват да забравим какво се е случвало във Вардарска Македония след 1944.

  72. 72 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    А в България си тачим престъпници, които са били симпатизанти на Нацистка Германия.
    —цитат от коментар 69 на Крадливото ромче


    Кои точно? Защото много, много повече си почитаме и издигаме престъпниците и децата им симпатизанти на Сталин - Пирински, Бокова, Станишев, Вальо Златев, Бобокови.

  73. 73 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4223 Весело

    До коментар [#70] от "daskal1":

    Е, на шляхтата евреите са им пречили дотолкова, доколкото са задълъжнявали към тях и е трябвало да си дават именията под наем на евреи за да си изплащат дълговете или в по-късна епоха - да ги продават! Аристократичният живот на широка нога се плаща!
    Нещата са добре описани във "Фараон" на Болеслав Прус, но там финикийците са описани като заели тази социална роля на кредитори и наематели на аристократичните имения.

  74. 74 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4219 Весело

    До коментар [#73] от "Patsis":

    Има го описано още от Шекспир - антисемитските погроми като метод за ликвидация на задлъжнялости на аристокрацията.

  75. 75 Профил на swy46682091
    swy46682091
    Рейтинг: 354 Неутрално

    Според мен е пресилено да се каже, че някакво дело за клевета в Полша ще повлияе на бъдещи научни изследвания.

    Холокостът, за разлика от другите геноциди, за които е сигурно, че са се случвали, е документиран с немска акуратност и за него има много свидетелства и свидетели в цяла Европа. Освен това, този геноцид е извършен основно от немците - народ, който е с претенции да е сред най-културните и цивилизовани народи.

    Докато други геноциди, напр. арменският и свързаните с нашата история, са извършвани предимно от насъсквани от властите башибозуци и писмените доказателства не са много. В този смисъл опитът на изследователите на Холокоста и арменския геноцид е полезен за нашите историци.

  76. 76 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3034 Неутрално

    До коментар [#70] от "daskal1":
    ЗА британските служби знаем, че не са много ..деликатни в областта на морала. Какво да кажем обаче за агента на Мосад Скорцени?
    .............Skorzeny was brought to Israel and met the head of the Mossad, Isser Harel. He was subsequently sent to Cairo where he compiled a list of German scientists and their addresses, as well as the names of front companies in Europe that were procuring and shipping components for Egypt’s military projects. During one trip, he mailed exploding packages, one of which killed five Egyptians where German scientists worked.....

    https://www.jewishvirtuallibrary.org/otto-skorzeny

  77. 77 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4219 Неутрално

    До коментар [#76] от "тулса":

    Вероятно логиката е била, че Скорцени не е бил директно замесен в дейности свързани с Холокоста, ерго удобен инструмент.

  78. 78 Профил на profesionalist
    profesionalist
    Рейтинг: 1197 Неутрално

    Евреи родени в Полша са ПОЛЯЦИ.Евреи са предавали и изтезавали евреи с ленти КАПО които са били противници на кумунистите.Този холкост е бил уништожаване на кумунистическите и партизански гадове а не на евреите както се опитват да ни будалкат.Не всеки е имал късмета да бъде пленик в Германия.Партизани снаиперисти и десантчици са били моментално убиване без да стигнат до лагера от SS.Сдве думи писателите казват и пишат истината.

  79. 79 Профил на profesionalist
    profesionalist
    Рейтинг: 1197 Неутрално

    Евреи родени в Полша са ПОЛЯЦИ.Евреи са предавали и изтезавали евреи с ленти КАПО които са били противници на кумунистите.Този холкост е бил уништожаване на кумунистическите и партизански гадове а не на евреите както се опитват да ни будалкат.Не всеки е имал късмета да бъде пленик в Германия.Партизани снаиперисти и десантчици са били моментално убиване без да стигнат до лагера от SS.Сдве думи писателите казват и пишат истината.

  80. 80 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1580 Неутрално

    Поляците са избивали своите евреи. Това е факт.
    По-интересното е какво са правили украинските "патриоти",
    за които избиването на евреи, поляци и москали е национален спорт.
    Особено що се отнася до евреите.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  81. 81 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1580 Неутрално

    .... Поляците заслужават само почит, а получават клевети ....
    —цитат от коментар 2 на spiegel

    Това е напълно вярно.
    Поляците са велика нация, достойна за дълбок респект.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK