Може ли Шотландия да проведе нов референдум за независимост

Може ли Шотландия да проведе нов референдум за независимост

© Associated Press



Шотландските националисти настояват да има референдум за независимост след парламентарните избори в Шотландия през май, но британският министър-председател Борис Джонсън казва, че подобни гласувания би трябвало да има веднъж на поколение.


На референдум през 2014 г. шотландците гласуваха с 55 на 45 процента за оставане в Обединеното кралство, но както Брекзитът, така и подходът на британското правителство към кризата с COVID-19 засилиха подкрепата за независимостта сред шотландците и исканията за второ гласуване.


Избори през май


Първата стъпка към референдум е победа на управляващата националистическа Шотландска национална партия (ШНП) на изборите за парламент на Шотландия на 6 май. Социологическите проучвания сочат, че тя е напът да спечели категорично мнозинство.




Първият министър на Шотландия Никола Стърджън, която е и лидер на ШНП, казва, че след това иска да представи в парламента законопроект за референдум, който да бъде произведен "в началната фаза на новия мандат".


Какво ще е значението на референдума


Ако шотландците гласуват за напускане, това ще е най-големият удар за Обединеното кралство след ирландската независимост преди век - и то в момент, когато цяла Великобритания се бори с последиците от Брекзит; избирателите в Шотландия твърдо се противопоставиха на подобен ход.


Нациите, влизащи в състава на Великобритания, имат общ монарх от 1603 г., когато кралят на Шотландия Джеймс Шести става крал на Англия под името Джеймс Първи.


През 1707 г. със сключването на официален съюз е създадено кралство Великобритания.
Днес Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия свързва Англия, Шотландия, Уелс и Северна Ирландия в икономика на стойност 3 трилиона долара годишно.


Раздел 30


Съгласно Закона за Шотландия от 1998 г., с който беше създаден шотландският парламент и му бяха делегирани някои правомощия от Уестминстър, всички въпроси, отнасящи се до "Съюза на кралствата Шотландия и Англия", са запазени за британския парламент в Лондон.


Уестминстър може да даде на шотландското правителство право да проведе референдум, използвайки т.нар. разпоредба по Раздел 30 - процес, който беше използван, за да се позволи провеждането на плебисцита през 2014 г.


На практика това дава на Джонсън решаващата дума дали в Шотландия да има референдум или не.


Ще разреши ли Джонсън


През януари 2020 г. Джонсън отказа на Стърджън разрешение за произвеждане на нов референдум, като каза, че гласуването през 2014 г. е било събитие, каквото се случва "веднъж на поколение", а оттогава нееднократно е отхвърлял тази възможност.


ШНП казва, че ако спечели изборите през май, Джонсън "няма да има морално или демократично оправдание" да й откаже нов референдум.


ШНП заявява, че ако той отново каже "Не", шотландското правителство ще пристъпи към приемане на законопроект за референдум в парламента в Единбург и Джонсън ще трябва да се обърне към съда, за да "блокира волята на шотландския народ".


Съдебна битка


Преди да влезе в сила евентуален шотландски законопроект, може да се поиска мнението за него на висшата съдебна инстанция в Обединеното кралство - Върховния съд, който да реши дали законопроектът превишава правомощията на шотландския парламент съгласно Закона за Шотландия.


Почти сигурно е, че ако бъде приет без изричното разрешение и въпреки съпротивата на британското правителство, за евентуалния законопроект за референдум ще бъде поискано становището на съда.
Съдия Дейвид Хоуп - бивш заместник-председател на Върховния съд, каза, че Законът за Шотландия е основното ограничение за шотландското правителство: "Те са хванати в капана на закон, който е много внимателно разработен."


Други смятат, че той не е толкова ясно определен. "Има основателни аргументи да се каже, че един законопроект за референдум би попадал в обхвата на делегираните правомощия", каза професор Ейлин Макхарг, експерт по конституционно право в Дърамския университет.


Опипване на почвата


Въпросът за използване на разпоредбата по Раздел 30 и възможността шотландското правителство да проведе референдум без разрешението на Лондон вече се проучва в шотландските съдилища.


Върховният граждански съд в Единбург заяви в петък, 5 февруари, че делото, заведено от поддръжника на независимостта Мартин Кийтингс, е преждевременно и отказа да се произнесе по повдигнатите от него правни въпроси.


Кийтинг каза, че ще обжалва, а делото в крайна сметка може да отиде за разглеждане в британския Върховен съд.


Рискован референдум


Ако Джонсън и съдилищата блокират предложен референдум, някои хора в ШНП смятат, че шотландското правителство би трябвало въпреки това да продължи напред, като предприеме т.нар. проучвателно гласуване.


Но други членове на партията и правни експерти казват, че тъй като легитимността на подобно гласуване е спорна, противниците на независимостта просто биха го бойкотирали, подкопавайки по този начин неговата надеждност.


"Без законова основа ми изглежда, че това няма никакъв шанс за успех", каза Макхарг.

Ключови думи към статията:

Коментари (106)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Може, що да не може пак Стърджън да стане за резил.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  2. 2 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 646 Неутрално

    В статията не прочетох да е отбелязано, че между Шотландия и ЕС има специален международен договор, който дава частична правосубектност /суверинитет/ на Шотландия към ЕС. И този договор е много силен коз за националистите.

  3. 3 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3607 Весело

    Нещо старите феодални монархии като Испания или Великобритания, събрали заедно разни страни както селски стопанин събира нивички, купени, наследени и заграбени, взеха да се разпадат! Що ли?

  4. 4 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    До коментар [#2] от "save_knforest":

    линк?

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  5. 5 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Шотландската компартия иска да се присъедини към ЕССР, което е ясно и търси под вола теле да прегласува вече един път гласувания референдум. Комунистите на Николинка, ще направят всичко възможно да се присъединят към ЕССР, защото дефакто там са хартийките обещани от ЕК на ЕССР.

    Добре е че народа все още има памет и знае коя империя има история и коя е 50 годишен колос с глинени крака.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  6. 6 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    Всичкото това се крепи на постоянното пропагандиране на националистите. Няма държава в света която да е успяла базирано само на националистическа основа. Това е само промиване на мозъци на национално ниво и искане на повече и повече пари от Лондон.. Шотландия има толкова много ползи от съюза колкото никой дори не предполага. Парите от Лондон на глава от населението за Шотландия са повече от колкото са за самата Англия. Шотландия си има своята независимост. Почти 90% от нещата които се случват тук се решават от Шотландския парламент. Шотландия има безплатно образование включително и Университетско, безплатни лекарства, безплатен транспорт за всеки на 60 години. Социалната програма е доста по-добра от Англия. Ако се отделят откъде ще дойдат парите за всичко това?
    Шотландия НЯМА икономика. Какво се произвежда тук? Някой ще каже Петрола в северно море... погледнете данните, колко пари са в петрола и колко са разходите в Шотландия?
    За 2019/20 година дохода от Северно море е 724 милиона???? Няма дори един милиард.
    Шотландия има право сама да си определя таксите независимо от Англия и въпреки всичко всяка година Кралството трябва да запушва "дупките" защото никога няма достатъчно пари. За миналата година бюджета беше £33 милиарда, за тази година Стърджън успя да вземе още повече....2021 бюджета е £49.3 МИЛИАРДА.
    За сравнение Българският бюджет за 2020 беше 44 милиарда ЛЕВА което е наполовина от Шотландския при поне 2 милиона по малко население за Шотландия.....
    Това са фактите, всичко друго е пропаганда, много се говори против Англичаните, но никога не спират да искат още и още пари именно от тях.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  7. 7 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2514 Неутрално

    Шотландия е различно нещо от Англия , и нали демокрация , гласуване ...:))

  8. 8 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 1094 Неутрално



    " Може ли Шотландия да проведе нов референдум за независимост . "

    Може , когато и ако от Лондон разрешат .

    Когато Каталуня се опита да направи референдум по същия въпрос Испанската полиция смаза от бой и участниците в него , и избирателните комисии и протестиращите против полицейското насилие .
    Искам да напомня , че тогава на всички вопли и плачове от страна на Европейските Каталунски граждани , Европолитиците кАзаха , че това си било вътрешна Испанска работа и че щом Испанската полиция иска да си бие гражданите има пълното право да го прави .

    Аа , да и за разлика от случая с Навални тогавашната Европейска Комисарка Могерини не ходи в Мадрид да настоява за освобождаването на Каталунските политически затворници . Някои от тях все още гният по затворите и ЕС все още не разглежда въпроса какви санкции да наложи на Испанското правителство .



  9. 9 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Освобождението на България също води до намаляване на БВП на глава от населението с около 20% от 1870 до 1890 година.

  10. 10 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Напоследък доста често мисля по този въпрос. Загубата на Шотландия ще е огромен удар за Англия и те явно го съзнават. Тези дни излезаха документи за лошото състояние в което се намира британската армия и това ми направи впечетление:

    Sparse Scottish battalions are set to be spared at the expense of English regiments to avoid giving more ammunition to the SNP

    https://www.dailymail.co.uk/news/article-9229483/Leaked-Ministry-Defence-report-reveals-32-infantry-battalions-dangerously-short-soldiers.html

    Във военен аспект подобен развод ще е катастрофа и първо се сещам за две имена. Клайд и Лосимоут. Във ВМБ Клайд е съсредоточена цялата подводна флота , всички ядрени активи и ядреното въздържане. Освен загубата на изключително стратегическото местоположение за достъп и патрулиране на северния Атлантик самите финансови разходи за преместване ще са колосални.
    ВВС базата Лосимоут от друга страна също се очертава като една от важните в Великобритания. Освен изтребителите който отговарят QRA мисии там е базата на П 8 и Е 7 когато започнат да пристигат в следващите месеци.Отново стратегическото местоположение е особено важно за достъпа до Атлантика и евентуално преместване не знам ккак ще се отрази на операциите. Важно е да се припомни че и П– 8 и Е–7 не могат да се дозареждат във въздуха от британски танкери защото заради липса на пари техните са без щанги /Boom/ а използват системата probe and drogue която е неприложима в случая.
    В крайна сметка мисля че Шотландия няма да се отдели. Това ще е толкова тежък удар че Лондон ще направи и невъзможното да не се случи подобно нещо.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Любопитно

    По такива сетиозни теми наистина трябва допитванията да са веднъж на поколение (горе долу на 20—25 години). Друг е въпроса, ако работата стане неудържима —> милиони по улиците, гражданско неподчинение, жива верига по шотлсндско—английската граница (като в съветска Прибалтика) и други форми на отхвърляне на властта на лондонските зелки. Тогава вече, трябва да се взимат бързи решения. Всичко ще зависи от това, до колко шотландците са патриоти предимно на маса и каква е средната възраст на населението им (щото революция трудно се прави от хора чакащи пенсия, изплащащи хипотеки и имащи куп болежки)

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  12. 12 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":

    Брекзит също бе чудо.....но се случи.....
    А Лондон обича чудесата....

    Bukalemun
  13. 13 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":

    С или без Шотландия британската армия изглежда тъжно в днешно време. Добър пример за състоянието са ядрените сили. На пръв поглед изглежда супер - ядрени ракети на подводници , световна сила и тн. но като малко проучиш и видиш тоталната зависимост от Вашингтон и нещата почват да намирисват. И не случайно се появяват подобни статии:
    Великобритания е колкото партньор, толкова и пленник на отношенията със САЩ

    https://www.investor.bg/analizi/91/a/velikobritaniia-e-kolkoto-partnior-tolkova-i-plennik-na-otnosheniiata-sys-sasht-320853/?page=2

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  14. 14 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":

    А изобщо няма да споменаваме, че в момента на Клайд където са подводниците има едни близо 10000 души които изхранват семейства от тези подводници. В момента в който няма тези работни места какво ще правят тези 10 хиляди семейства? И това е само малка часто от назряващите проблеми, но националистите не се интересуват от подобни "битове" несгоди.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  15. 15 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#13] от "Jalis Ironhammer":

    Според мен в близките години ще видим Великобритания да губи все повече от своето влияние. И това може би вече се случва. Примерно италианският самолетоносач Кавур се очаква да отпътува през Атлантика към САЩ за тестове на Ф 35 от борда като се очакваше да направи спиране в Гибралтар за гориво и провизии. Под натиск от Испания те се отказват в последния момент и ще направят спирката в Рота , Испания. Източник: https://www.gbc.gi/news/italian-aircraft-carrier-cancels-visit-gibraltar-eleventh-hour
    Казват че е имало подобни случаи с американски , канадски и холандски бойни кораби.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  16. 16 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 1094 Неутрално



    До коментар [#13] от "Jalis Ironhammer":

    Защо ? Европа да не би да не е пленник на отношенията си с Американците ?



  17. 17 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Любопитно

    До коментар [#6] от "padrino":

    При това положение излиза, че Лондон ”храни” Шотландия и в нея влага повече, отколкото получава. Демек, същият случай както когато бяха член на ЕС. И в двата случая явно Лондон е нетен донор. При това положение не би ли било по добре за Лондон, да се отърве от ”паразита” Шотландия и освободените средства да си ги влага в собствената тетитория? А интересите си да ги защити с последващ двустранен договор (по подобие на този с ЕС)?
    Надтроение: любопитно—весело

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  18. 18 Профил на Не вервам
    Не вервам
    Рейтинг: 45 Неутрално

    Може, най- вероятно още тази година

    Човешката глупост се разпространява по- бързо и от скороста на светлината
  19. 19 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#6] от "padrino":При това положение излиза, че Лондон ”храни” Шотландия и в нея влага повече, отколкото получава. Демек, същият случай както когато бяха член на ЕС. И в двата случая явно Лондон е нетен донор. При това положение не би ли било по добре за Лондон, да се отърве от ”паразита” Шотландия и освободените средства да си ги влага в собствената тетитория? А интересите си да ги защити с последващ двустранен договор (по подобие на този с ЕС)?Надтроение: любопитно—весело
    —цитат от коментар 17 на DDR


    В интерес на истината ДА, Лондон ще е по-добре финансово ако не трябва всяка година да налива пари в Шотландия. Тук въпроса за Лондон не опира до парите а до цялостта на Великобритания.
    Ето погледни "прословутите" пари от петрол и бюджетния дефицит на Шотландия срещу Англия. В Шотландия е близо до 10%, докато в Англия е само 2%...и то това е от години. Да бъдем откровенни тук, Англия храни Шотландия и това е факт който никой не може да отрече, дори и Николинка...

    https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/sn06625/

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  20. 20 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    До коментар [#8] от "bxr35608444":

    Доколкото човек може да си направи изводи по двата случая (Шотландия и Каталуня) от общодостъпната информация, ”референдумът” в Каталуня е бил организиран като селска вечеринка и после представян като обвързваш, докато шотландците казват, че ако не им разрешът нов, то те ще направят само контролно допитване до населението. Предполагам, че в зависимост от резултата после биха притискали Лондон но не биха обявявали независимост.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  21. 21 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    "Шотландските националисти настояват да има референдум за независимост след парламентарните избори в Шотландия през май, но британският министър-председател Борис Джонсън казва, че подобни гласувания би трябвало да има веднъж на поколение."

    Какво разбира Борката под веднъж на поколение!? Колко години продължава едно поколение!? 100 г. или повече!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  22. 22 Профил на pvb49648510
    pvb49648510
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Проведоха референдум - пропиляха историческия си шанса за независимост, подведени от апокалиптичната британска и брюкселска пропаганда. Яжте си ушите сега, втори шанс скоро нема да има.

  23. 23 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    "Първата стъпка към референдум е победа на управляващата националистическа Шотландска национална партия (ШНП) на изборите за парламент на Шотландия на 6 май. Социологическите проучвания сочат, че тя е напът да спечели категорично мнозинство."

    Предстоящата изборна победа (поредната също) на ШНП няма никакво съмнение! В огромната си част шотландците харесват и подкрепят своята шотландска партия, а не английските партии на консерваторите, либералите и социалистите.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  24. 24 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    До коментар [#14] от "padrino":

    В Клайпеда, Литва, е имало няколко големи съветски бази. До неотдавна руините на тази дето е близко до плажа Гирулиай все още си седяха. Поливината град на времето се е изхранвал покрай съветските бази. Това обаче не им е попречило да искат независимост. После силен икономически трус и възстановяване. Живота върви напред. За да има промени, трябва млада кръв. Ако средната възрадт в Шотландия е над 40 години, трудно ще стане.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  25. 25 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Тачърнапраеи така че Шотландия да е опитното зайче на Англия и да осигурява безплатен ток. Англетата не само живеят на гърба на шотландците, но и гнусно пропагандират че било обратното. Ако трябваше да си плащат справедливо на Шотландия, то Шотландия щеше да има поне четири пъти повече приходи.

  26. 26 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално
  27. 27 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":Освобождението на България също води до намаляване на БВП на глава от населението с около 20% от 1870 до 1890 година.
    —цитат от коментар 9 на Patsis

    Скоро не бях чел подобна глупост. През 1870 е имало Османска империя, през 1890 - Княжество Българя и Източна Румелия. На глава от кое население, на Османската империя или на Княжеството? И как ги сравняваш като едното го е нямало към 1870? Това да не е от учебниците на Нов български университет?

    Свободата, Санчо...
  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Разстроено

    "На практика това дава на Джонсън решаващата дума дали в Шотландия да има референдум, или не."

    За съжаление е точно така. От британския МП в случая Борката зависи това дали може да има референдум за независимост на Шотландия или не. А, той е твърдо е против подобно нещо, защото е наясно, че мнозинството шотландци гласуваха за оставането на страната им в ЕС.

    За съжаление в това "Обединено" кралство най-голямата власт има Англия и британския парламент доминиран от английски депутати.

    Няма равнопоставеност между изграждащите я страни - Англия, Уелс, Шотландия и Северна Ирландия.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    До коментар [#19] от "padrino":

    ”Цялоста на Великобритания” е само един мисловен конструкт подържан жив от училищата и пропагандата. Ако се смени ”плочата” след 10тина години на англичаните няма да им пука за Великобритания и ще викат ”Ингланд фърст”. Ама явно си нямат човек като Кемал Мустафа Ататюрк, дето обявил, че турците били последният народ строшил оковите на Османската империя.😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  30. 30 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 746 Неутрално

    "Може ли Шотландия да проведе нов референдум за независимост..."

    Разбира се, че може - след около 35 години, ако все още има желаещи...

  31. 31 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#8] от "bxr35608444":

    Каталуния и Шотландия са толкова различни, колкото Русия и САЩ. Каталунците имат огромен дълг към Мадрид като инвестиции и понеже дойде време за плащане - плашат със сепаратизъм, че да им го опростят. Докато Шотландия нищо не дължи на Англия, даже обратното - ще се отърве от английските хрантутници.

  32. 32 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#31] от "Deaddark":

    Може ли да дадеш конкретни цифри на това си твърдение, защото аз за 34 години през които живея тук в Шотландия все още не съм попадал на подобни данни.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  34. 34 Профил на pvb49648510
    pvb49648510
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Тежки глупости си написал. Колко били безпомощни сами, как Англия им помагала и пр. Ами точно това е ползата от една независимост - да вземат нещата в свои ръце за да развият икономиката си. Една Ирландия например, която по площ и население е колкото Шотландия, привлича страшно много чужди инвестиции, бидейки англоезична членка на ЕС; и е по-добре от Великобритания и по БВП, и по заплати, стандарт на живот, всичко.

  35. 35 Профил на Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Vαζελιν Αλbιωνοβ
    Рейтинг: 295 Неутрално

    "Нациите, влизащи в състава на Великобритания, имат общ монарх от 1603 г., когато кралят на Шотландия Джеймс Шести става крал на Англия под името Джеймс Първи."

    Великобритания приключва с управлението на кралица Виктория, ако не с това на баща си. Сакскобургготите са масонска династия, сложена с цел унищожението на стара Европа. Почти успяха.

    кравосмешението прави зелката ^¥^
  36. 36 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#32] от "padrino":

    И да можех, не би разбрал - като гледам а каква стъкмистика вярваш и с какви "аргументи" правиш анализ. Отчиташ к'во плаща Англия на Шотландия, а не отчиташ срещу какъв ресурс. Все едно някой да ти даде 1 000 паунда за дворец с пет хектара двор и хората да смятат че трябва да си му благодарен че ти е дал 1 000 паунда и че си му длъжник. Английското лицемерие е като руското - затова и руските мафиоти са най-много в Лондон и то в пъти. Березовски е пример. Абрамович онзи на Рединг, дето ще взима Ботев Пд и др. Колкото Русия ни е помагала след освобождениетобот фашизма, източвайки ресурсите ни срещу смешни копейки, толкова и Англия "помага" на Шотландия, източвайки ѝ ресурсите срещу смешни пенита. Вземи наистина потърси нещо по въпроса, не гледай само нетните пари, гледай целия поток.

  37. 37 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3607 Весело

    До коментар [#21] от "Иво":

    Колко години продължава едно поколение!?

    Според демографите поколение е средната разлика във възрастта между родители и деца. Около 30 години за жените и около 35 години за мъжете. Още древните елини са знаели - три поколения са един век.

  38. 38 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2172 Неутрално

    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":

    Не е нужно да се местят базите, могат да са част от пакта за военно сътрудничество и ектра приход за шотландския бюджет. Ако се разделят цивилизовано, няма да е като замерящи се с чинии съпрузи, ще си останат съседи.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  39. 39 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#36] от "Deaddark":

    Значи НЕ МОЖЕШ, както и очаквах. Разликата между теб и мен е "малка". Аз живея тук от 34 години, ти може би никога дори не си бил в Шотландия....

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  40. 40 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#27] от "Bornagain":

    ОТ БВП на българските земи в бъдещата Освободена България. Изчислили са го хората. Прочетете Майкъл Палайрет - Еволюция без развитие.

  41. 41 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Неутрално

    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":Не е нужно да се местят базите, могат да са част от пакта за военно сътрудничество и ектра приход за шотландския бюджет. Ако се разделят цивилизовано, няма да е като замерящи се с чинии съпрузи, ще си останат съседи.
    —цитат от коментар 38 на fpyyh


    Не може да стане, Николинка иска да няма ядрено оръжие на територията на Шотландия, значи ще има "чупене на чинии"😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  42. 42 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#38] от "fpyyh":

    Да , това е вариант. Не съм сигурен само за Клайд. Целият ти ядрен капацитет на въоражените сили да седи на котва в на практика друга държава. Но кой знае.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  43. 43 Профил на etar
    etar
    Рейтинг: 544 Неутрално

    " Аа , да и за разлика от случая с Навални тогавашната Европейска Комисарка Могерини не ходи в Мадрид да настоява за освобождаването на Каталунските политически затворници .
    —цитат от коментар 8 на bxr35608444


    Може би, ако ги бяха отровили преди да ги затворят щеше да отиде.

  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2254 Неутрално



    Ако някой каже, че британец, с голяма вероятност е англичанин.
    Другите се обиждат и те поправят, че били скотиш.
    Чувствали се поробени.

    За ирландците пък съвсем да не говорим.
    Горко ти ако там сбъркаш. Горе-долу като канадец с американец или българин с турчин.

  45. 45 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#39] от "padrino":

    Разликата не е малка, ти си отишъл срещу някоя и друга вноска да получиш привилегиите на шотландски пенсионер. Не те интересува шотландците как са, само да няма промени в системата. Къде да ти аргументите, дреме ти какво взема Англия, нали с мижавите пари насреща ти плаща пенсията - ти в Шотландия ни земя имаш, ни се чувстваш длъжен към шотландците - гледаш си личния интерес. Няма лошо, но като си рекъл да защитаваш англетата, поне дай аргументи за потоците към двете страни, не само че Лондон плащал, а и за какво плаща - дали плаща справедливо или като руски феодал на крепостен.

  46. 46 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 1094 Неутрално



    До коментар [#38] от "fpyyh":


    До коментар [#10] от "Jalis Ironhammer":Не е нужно да се местят базите, могат да са част от пакта за военно сътрудничество и ектра приход за шотландския бюджет. Ако се разделят цивилизовано, няма да е като замерящи се с чинии съпрузи, ще си останат съседи.
    —цитат от коментар 38 на fpyyh


    Как няма да си местят базите , бе алоу ? Хвани прочети какви ги плещи Стрина Николина и масовата стояща зад нея . Много военни специалисти от НАТО са против напускането на Шотландия именно от военна гледна точка . Ако НАТО се лиши от военните бази на нейна територия това ще бъде тежък удар за организацията .
    Остава да предоставят под наем някоя военна база на Руските подводници . Тогава НАТО съвсем ще я втаса .



  47. 47 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Шотландците да гледат много внимателно какво се случва с Република Ирландия след Брекзит, защото тя май се оказва най-пострадала и от Брюксел не идва никаква помощ. Преди коронакризата бюджетния дефицит на Шотландия беше 7% при средно 1,1% за цялото Обединено кралство и ако си мислят, че ЕС ще пълни тази дупка, така както я пълнеше Лондон, много се заблуждават.
    Между другото в Англия също започва вече да се говори, че е безпредметно постоянно да се угажда на шотландците (най-вече финансово), заради запазване на съюза.

  48. 48 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    Никакво отделяне няма да има. За това е мислено преди повече от десет години, когато са взимали решението да вървят към Брекзит.

  49. 49 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 1094 Неутрално



    До коментар [#43] от "etar":


    Не , само ги биха и ги ...



  50. 50 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Весело

    До коментар [#45] от "Deaddark":

    Аз съм дошъл само за някоя и друга вноска за пенсия??? 😂😂😂
    Ти можеш ли да четеш? АЗ ЖИВЕЯ ТУК ОТ 34 ГОДИНИ. Имам малко повече от някоя и друга вноска. Колкото за това какво притежавам или не, това няма нищо общо с дискусията.
    Не ми отговори били ли си изобщо някога в Шотландия и ако си бил за колко време?

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  51. 51 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1357 Весело

    До коментар [#6] от "padrino":

    Забелязваш ли как горе-долу повтаряш аргументите на противниците на Брекзит - защо ОК не бива да напуска Европа. И да, съгласен съм с тези аргументи.

    Но леко злорадствам - Шотландия откровено използва триковете на ОК в Европа, за да извива ръце, заплашвайки с излизане и така да печели още по нещичко.

  52. 52 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Весело

    До коментар [#50] от "padrino":

    Не не съм бил. Сега дай справка на баланса между Англия и Шотландия, да направим анализ. Почни с МА. Ако не дадеш справка - язък че си бил 34 години там, като нищо не си пожелал да разбереш.

  53. 53 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1689 Неутрално

    Въпрос на време шотландци и ирландци да се отделят и да влязат в ЕС.
    Перчемлията удари яка тесла на кралството.

  54. 54 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Весело

    Шотландската компартия иска да се присъедини към ЕССР, което е ясно и търси под вола теле да прегласува вече един път гласувания референдум. Комунистите на Николинка, ще направят всичко възможно да се присъединят към ЕССР, защото дефакто там са хартийките обещани от ЕК на ЕССР. Добре е че народа все още има памет и знае коя империя има история и коя е 50 годишен колос с глинени крака.
    —цитат от коментар 5 на radelmarfx


    Ти да видиш, от теб разбирам, че ШНП е шотландска компартия! Излиза, че шотландците са върли комуняги след като мнозинството от тях подкрепят в продължение на десетилетия въпросната партия, която печели местните избори за шотландски парламент!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  55. 55 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#6] от "padrino":Забелязваш ли как горе-долу повтаряш аргументите на противниците на Брекзит - защо ОК не бива да напуска Европа. И да, съгласен съм с тези аргументи.Но леко злорадствам - Шотландия откровено използва триковете на ОК в Европа, за да извива ръце, заплашвайки с излизане и така да печели още по нещичко.
    —цитат от коментар 51 на еспресо


    Абсолютно, правят го всеки ден, същото е и със Северна Ирландия. Парите които се наливат и на двете места са колосални. И за това пиша, че Николинка единственото което иска постоянно са повече и повече пари.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  56. 56 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#17] от "DDR":

    Звучи логично - да.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  57. 57 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4942 Неутрално

    До коментар [#41] от "padrino":

    "Николинка иска да няма ядрено оръжие"

    От това обръщение явно си личи пристрастие и дребнавост!

  58. 58 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    До коментар [#53] от "Гражданин":


    Въпрос на време шотландци и ирландци да се отделят и да влязат в ЕС. Перчемлията удари яка тесла на кралството.
    —цитат от коментар 53 на Гражданин


    Тц , преди това Евро колхоза ще се разпадне на отделните си член кооператори .



  59. 59 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Подобно нещо пишеш за незнам кой пореден път. Само не става ясно, в името на какво благородните англичани носят на гърба си паразитиращите шотландци?! :)))
    На всички е ясно, че проблеми с Шотландия, означават и проблеми със Северна Ирландия. А оттам крачката до една гола Англия на парче остров е много малка. ;)

    Бивш tww09306483.
  60. 60 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    И какво точно ще направи Лондон ако шотландците решат да се отцепят? Ще вкара армията? Нещо се съмнявам. Всичко зависи от това колко от шотландците искат да се отцепят. А борисчо направи доста за да се увеличи бройката. Да не се забравя, че предния път гласуваха за оставане защото ги заплашиха с напускане на ЕС. След това англичаните демонстративно не се съобразиха с тяхното мнение.
    Колкото до правното основание винаги ще се намери. Ако е необходимо в първоначалния договор.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  61. 61 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Весело

    До коментар [#50] от "padrino":Не не съм бил. Сега дай справка на баланса между Англия и Шотландия, да направим анализ. Почни с МА. Ако не дадеш справка - язък че си бил 34 години там, като нищо не си пожелал да разбереш.
    —цитат от коментар 52 на Deaddark


    Както и предполагах, ти се образоваш от Гугъл за място на което дори не си и стъпвал и нямаш представа как изглежда. Повече няма да си губя времето с поредния клавиатурен войник на партията.😁

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  62. 62 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#46] от "bxr35608444":

    И Шотландия, ако се отдели от Англия ти къде си мислиш, че ще отиде? Във Варшавския договор ли?!? :)))
    Преди да пишете глупости, що не мислите малко? Шотландия веднага може да стане член, както на НАТО, така и на ЕС. Никой няма да ги бави. :)))

    Бивш tww09306483.
  63. 63 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    Що да не може? Великобритания може да излиза и влиза в ЕС когато си иска, пък Шотландия що да не може?
    —цитат от коментар 33 на cvt37646118


    Защото е обвързана с Великобритания. Шотландия за съжаление не е независима държава за да може да се присъединява към ЕС без съгласието на британското правителство в Лондон. Първо трябва да излезе от "Обединеното" кралство и след това може да кандидатства за членство в ЕС.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  64. 64 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#41] от "padrino":"Николинка иска да няма ядрено оръжие"От това обръщение явно си личи пристрастие и дребнавост!
    —цитат от коментар 57 на vassilun


    Да, не харесвам националистическата политика. Колкото до отношението ти демонстрираш същото към твоят премиер. Не си спомням да си го нарекъл Бойко Борисов, винаги ползваш други имена, така че няма нищо различно между теб и мен.
    Ти дребнав човек ли си Васко?

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  65. 65 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#34] от "pvb49648510":

    Абсолютно, Ирландия е много добър пример. Първо ирландците водят дългогодишна война за независимост срещу британците, с много усилия, бунтове, въстания те успяват да се измъкнат от хватката на Британската империя да създадат своята бленувана независима република. Когато това става Ирландия е една бедна и слаборазвита държава. Но сто години по-късно Ирландия днес е по-богата (като БВП на човек) и развита като държава от Обединеното кралство.

    С много работа и шотландците могат да постигнат това. Стига да имат упорството и решителността на ирландските патриоти преди сто години, които успяват да освободят страната си от британските окупатори.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  66. 66 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#37] от "Patsis":

    Много благодаря за отговора ти Патсис. Значи по логиката на Борката следващия референдум за независимост в Шотландия може да се проведе чак през 2044 г. (последния референдум е през 2014 г.)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  67. 67 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4011 Любопитно

    До коментар [#55] от "padrino":

    "Абсолютно, правят го всеки ден, същото е и със Северна Ирландия. Парите които се наливат и на двете места са колосални. И за това пиша, че Николинка единственото което иска постоянно са повече и повече пари."

    Като цяло какви са настроенията сред самите шотландци ? Изглежда преобладават тези, които в момента искат раздяла с Краалството, за разлика от преди, когато беше точно обратното. Според теб Шотландия ще стигне ли наистина до независимост ? Законово не може да го направи без Джонсън да позволи нов такъв референдум.

  68. 68 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Любопитно

    До коментар [#41] от "padrino":"Николинка иска да няма ядрено оръжие"От това обръщение явно си личи пристрастие и дребнавост!
    —цитат от коментар 57 на vassilun


    Този коментар възбуди любознателността ми -> а от обръщенията "Баце", "Тиквун", "калинка", "тиква" какво личи?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  69. 69 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#58] от "bxr35608444":

    Хахаха... само можеш да мечтаеш за това еврофобе. :-D Аз обаче съм убеден, че нашият прекрасен ЕС ще те надживее. ;-) И не само теб, всички пишещи тук също. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  70. 70 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#61] от "padrino":

    Както и предполагах - живееш 34 години в Шотландия и вече имаш самочувствието да даваш акъл на целия шотландски народ. А с твоите камъни - не си губи времето да коментираш български събития - не живееш тук, нямаш право.

    Да позная - гербер, дето дори не е виждал Борисов на живо, но гласува редовно за ГЕРБ.

    Жив и здрав - "Николинка" мисли и за теб. Ако англетата започнат да си плащат справедливо и твойта пенсия ще скочи. А познах - баланс няма да дадеш, 'щото не можеш - то се пита патило, не старило - или знаеш или не, 34 години не са никакъв аргумент.

  71. 71 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1357 Весело

    Този коментар възбуди любознателността ми -> а от обръщенията "Баце", "Тиквун", "калинка", "тиква" какво личи?
    —цитат от коментар 68 на DDR


    Реализъм.

  72. 72 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Весело

    До коментар [#64] от "padrino":

    Как познах - гербер, на амбразурата да пази Борисов, а 34 години не живее тук. Нарича Стърджис "Николинка", а кат' нарекат Борисов Боце - скача. Бе ти, дето те няма 34 години тук, с какво право ще политиканстваш по нашата политика?

  73. 73 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1357 Неутрално

    До коментар [#64] от "padrino":

    Повтарям се, но все пак - преди референдума за Брекзит противниците изтъкваха същите аргументи, както ти сега за Шотландия. Че икономически е по-изгодно да останат в по-голямата структура. Че до голяма степен вече си имат независимост. Че национализмът не води до добро в днешия увълчен свят на големи играчи.

    Абсолютно очевидни аргументи за мен, но на - Камерън реши да си играе пак на извиване на ръце и от играчка стана плачка. Дано поне в Шотландия да са си взели поука, че един референдум не е като пубер да тръшне вратата на детската си стая, а понякога има последствия.

  74. 74 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#27] от "Bornagain":ОТ БВП на българските земи в бъдещата Освободена България. Изчислили са го хората. Прочетете Майкъл Палайрет - Еволюция без развитие.
    —цитат от коментар 40 на Patsis

    Бъдещето не съществува. Как бай Майкъл е изчислил нещо, което не съществува?

    Свободата, Санчо...
  75. 75 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Що да не може? Великобритания може да излиза и влиза в ЕС когато си иска, пък Шотландия що да не може?
    —цитат от коментар 33 на cvt37646118


    Защото имаше вече референдум само преди няколко години. Референдумите са правят през няколко десетки години - защото това не са нито избори, нито е занятие, което се провежда непрекъснато докато се получи "правилният" (за някого) резултат...

    За Шотландия е много по-важен съюзът с Англия (повече от 300 години), отколкото този с ЕС (по-малко от 50).

    Партията на Стърджън (местната "Атака") няма никаква идея и план какво ще се случи, ако Шотландия се откъсне от Великобритания - нито за общата валута, нито за монархията, нито за границата, която ще стане "твърда", нито кога ще стане отново част от ЕС, нито как ще изпълни бюджетните изисквания, от които е изключително много далеч - абсолютно никакъв план и идея не е изтекъл досега в медиите. По същата логика аз мога в момента мога да искам да се разведа с жена си, защото тя ми пречи да стана космонавт ;)

  76. 76 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Независима Шотландия в ЕС може да заеме мястото на сити-то във финансовите услуги и да прилапа всички други инвестиции които до сега отиваха в Англия или отиват в Ирландия.
    Това тотално ще промени баланса дето сега е отрицателен.
    Отделно ЕУ може да налее пари както налива в Гърция Италия Португалия Испания.
    Ключа е дали независима Шотландия ще е вътре или извън ЕС.

  77. 77 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 746 Любопитно

    ... да не говорим, че стокооборотът на Шотландия е 80% с останалите части на Великобритания и една 20% - о останалата част от СВЕТА. Какво ще се случи при една твърда граница за шотландската икономика!?

  78. 78 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1675 Неутрално

    До коментар [#31] от "Deaddark":

    Каталунския случай е по-близък до Кюрдистан отколкото до Шотландия.
    Шотландския статут е следствие на унитарност. Доброволността там е важен момент и англичаните знаят това. В Шотландия не би се стигнало до полицейщина, както в Каталуния. Отделно, че за ЕС едно законно отделяне на шотландците би било прието пред каталунското бонго.
    Да не говорим, че Шотландия има потенциал да се справи сама без ОК или ЕС.
    С нищо не е по-долу, като икономика примерно от една Нова Зеландия.

  79. 79 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    В крайна сметка нека Шотландците да решат.
    Дайте им референдум.
    Глас народен глас божи.
    Може и да са по бедни но за тях да е важно да са 100% независими.

  80. 80 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#64] от "padrino":Повтарям се, но все пак - преди референдума за Брекзит противниците изтъкваха същите аргументи, както ти сега за Шотландия. Че икономически е по-изгодно да останат в по-голямата структура. Че до голяма степен вече си имат независимост. Че национализмът не води до добро в днешия увълчен свят на големи играчи. Абсолютно очевидни аргументи за мен, но на - Камерън реши да си играе пак на извиване на ръце и от играчка стана плачка. Дано поне в Шотландия да са си взели поука, че един референдум не е като пубер да тръшне вратата на детската си стая, а понякога има последствия.
    —цитат от коментар 73 на еспресо


    Искрено се надявам шотландците да мислят. Проблема на Стърджън е, че реално няма никаква икономическа програма. Всичко което са изнесли до сега звучи по същият начин както "Тате ще ми купи колело" Основното е, че в шотландия няма икономика. Всичко което може да се смята за икономика е поддържано от ОК като цяло.
    Тук имаме отрицателен икономически растеж от -29%, разбираш за какво става въпрос това са МИНУС 29% и това беше за 2019, сега не ми се мисли колко по надолу е. А тук някой се опитват да обясняват как ще просперираме???
    Шотландия имаше много здрава стоманена промишленост, корабостроене, мини. Сега.....Уиски, туризъм, електроника и кол центрове....това е. Производство няма....НИКАКВО.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  81. 81 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4259 Любопитно

    До коментар [#6] от "padrino":Независима Шотландия в ЕС може да заеме мястото на сити-то във финансовите услуги и да прилапа всички други инвестиции които до сега отиваха в Англия или отиват в Ирландия.Това тотално ще промени баланса дето сега е отрицателен.Отделно ЕУ може да налее пари както налива в Гърция Италия Португалия Испания.Ключа е дали независима Шотландия ще е вътре или извън ЕС.
    —цитат от коментар 76 на МиГ-29


    Ето, ти сам го пишеш ЕС да НАЛИВА пари....и как това ще помогне на Шотландия? Като станем "Гърция" на севера ли???

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  82. 82 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    ... да не говорим, че стокооборотът на Шотландия е 80% с останалите части на Великобритания и една 20% - о останалата част от СВЕТА. Какво ще се случи при една твърда граница за шотландската икономика!?
    —цитат от коментар 77 на Kosta Delev


    Ами същото, каквото се е случило на времето с Балтийските републики -> пренастройване на икономиката след икономически шок. Въпроса е дали Англия би се държала както Руската федерация на времето (блокада и рязко вдигане на цените) или би се държала по-меко.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  83. 83 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Весело

    До коментар [#80] от "padrino":

    Чакай сега - щом Англия налива повече в Шотландия и Шотландия е назад -29, значи Англия е още по-назад.

    А ако шотландците получат справедливо заплащане от ЕС, дали няма да са на плюс? Англия какво производство има днес - беше кол център на ЕС, само офиси и нищо.

  84. 84 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3776 Неутрално

    За можене - може. По-сложно е с икономическите и военните връзки в ОК. Колкото до съгласието на короната, такова няма и няма да има в близките 50 години.

  85. 85 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#75] от "Kosta Delev":

    Един шотландофоб преди тебе нарече ШНП комунистическа партия. Сега ти й лепна етикета на шотландската "Атака". Чудя се, ако тези определения отговаряха на истината щеше ли тази шотландска партия да получава мнозинството от гласовете на шотладците? Щеше ли ШНП да управлява толкова дълго в Шотландия? Само за справка от 2007 г. досега (а, както изглежда и в бъдеще) поста на първи министър в Шотландия (нещо като МП на Шотландия, най-важния политически пост там) се заема от политици членове на ШНП.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  86. 86 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4173 Любопитно

    До коментар [#79] от "МиГ-29":

    Това е моето мнение по този въпрос за искания референдум от страна на шотландския народ и политици. +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  87. 87 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    Независима Шотландия в ЕС ще обере лъвския пай от финансовите услуги дето Лондон ги изгуби.
    Всичко ще се премести там дори и сега Единбург има МНОГО развит финансов сектор.
    Вижте Ирландия дето в сравнение със Шотландия е едно село, къде е само и само дето е в ЕС и заради английския.

  88. 88
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  89. 89 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 710 Любопитно

    както на мен ми изглеждат нещата, ОК е съюз подобен на ЕС в който страните членуват по собствено желание

    след като ОК проведе референдум за излизане от ЕС и излезе, наистина не разбирам наглостта на англетата да откажат на Шотландия техен референдум за излизане, особенно след като явно целите и вижданията им се разминават драстично - Шотландия гласува твърдо за оставане в ЕС

    а тия семейни ако ме напуснеш няма да имаш пари да си платиш тока......са глупости разбира се, Шоландия е развита страна от 1-вия свят, не е Зимбабве

  90. 90 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Весело

    До коментар [#88] от "joro4900":

    Теб като ти харесва да получаваш такава чест - пожелавам ти по-голяма и по-дълго, но остави другите да се дърпат, ако не им се нрави.

  91. 91 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 680 Весело

    До коментар [#90] от "Deaddark":

    „Теб като ти харесва да получаваш такава чест...“

    А ми дърпай се, те и пръчовете се дърпат, а ма какво от това? Стадото си върви, най–често към...кланицата.

  92. 92 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2684 Весело

    До коментар [#91] от "joro4900":

    Така е, ама ти влез в кланицата първи, току виж се заситили с теб и аз поживея нЕкой ден отгоре.

  93. 93 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 282 Неутрално

    [quote#54:"Иво"][/quote]

    Разбира се, кой друг ще обещае безплатно здравеопазване и социални помощи освен отявлен комунист

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  94. 94 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    До коментар [#6] от "padrino":

    Като поддръжник на Брекзит трябва добре да разбирате, че икономическите анализи не са толкова важни. Да оставим на страна, че това което казвате е меко казано спорно и със сигурност в Шотландия има икономика. Както Брекзит, така и независимостта на Шотландия са идеология (основана на различни разбирания и ценности), а икономическите аргументи са най-малкото второстепенни.

    Интересно е как хора, които защитаваха излизането на Англия от ЕС в всички икономически последици от това, не могат да проумеят, че Шотландия има същото отношение към Лондон, каквото англичаните към Брюксел.

    "С вашите камъни по вашата глава".

    Шотландците разобличават цялата безпринципност на англичаните, както и недобре прикрития белградски щам на английския национализъм.

  95. 95 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7447 Неутрално
  96. 96 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    Шотландия, Северна Ирландия и Уелс нямат правата на вето и равноправие каквито има всяка малка страна страна в ЕС. Кипър, Ирландия, България, Унгария - само за последните няколко месеца има примери как малките страни имат много лостове за влияние. Шотландия и другите съставни части на ОК нямат такива лостове на влияние в Лондон, както видяхме с Брекзит.

    Лондон иска те просто да разпределят пари за социални услуги, докато им се натяква че са безполезни и едва ли не на издръжка. Разликата между Белфаст и Дъблин говори достатъчно, а Ирландия е една от най-цивилизованите страни на света. Англия се държи през 2021 в най-добрите югославски традиции.

  97. 97 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    До коментар [#24] от "DDR":

    Точно така. Изобщо няма как англичаните да плашат шотландците с икономическа катастрофа и то докато те гордо посрещат своята след излизането от ЕС.

    Но, както и във Вашия пример с балтийските страни, близката просперираща Ирландия, а дори и тук в България, където никога след Освобождението не сме разглеждали това решение като спорно, независимо от икономическите трудности.

    Дъблин, Любляна, Загреб, а дори и София са пример, че веднъж независима една страна има естествен приток на инвестиции в новата юрисдикция, която вече не може да бъде обслужвана от столицата на разпадналата се страна. Единбург и Глазгоу ще имат много, много внимание от инвеститорите и в Лондон това го знаят - Дъблин, в една Ирландия със сравнително по-малко ресурси от Шотландия при отделянето си, днес ще се пръсне от инвестиции.

    Малките англо-говорящи страни (Ирландия, Нова Зеландия) са едни от най-успешните и фаворити за привличане на капитали. Единсвеното, което отличава Шотландия от тези страни днес е, че все още си няма столица : )

  98. 98 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    Дневник дъвчи периодично темата за независимостта на Шотландия , а за независимостта на републиките в състава на РФ мълчи. А там кипи и ври от сепаратистки движения , които сега са потиснати от режима на Путин , но след него разпада на Русия е неизбежен. Руснаците коментират варианти на бъдещия разпад на руската империя, докато в българските медии тази тема е табу.

  99. 99 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Независима Шотландия в ЕС ще обере лъвския пай от финансовите услуги дето Лондон ги изгуби.Всичко ще се премести там...
    —цитат от коментар 87 на МиГ-29


    Защо се заблуждавате, че големите пари в света се намират в ЕС!?

    Преди 15 г. ЕС имаше 35% от БВП на света - в момента е 17,5%.
    Прогнозите на всички видове икономисти са, че през 2050 ЕС ще представлява около 9,5% от БВП но света - един път и половина по-малко от този на Индия.

    Не е необходимо да бъдеш математически гений, за да загрееш, че икономиката на Европа е със затихващи функции (за съжаление).

  100. 100 Профил на observador
    observador
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    До коментар [#98] от "tacheaux":

    В българските медии, вкл. Дневник, се отделя предостатъчно внимание на Русия. В повечето страни в Европа за Русия има повърхностен страничен анализ. България има нужда от още по-малко, не повече новини за Русия. В анкетите излезе, че за нас тя е много по-важна отколкото в другите страни и тази важност е заради медиите у нас.

    В Англия и Шотландия има хиляди българи, които работят или учат там; Брекзит има директен ефект към европейската и българска икономика и действителност. С Русия имаме далеч по-скромни връзки и интереси. Едно отцепване на страни от РФ може да предизвика любопитство у нас, но то няма как да има по-голям ефект за нас от сътресенията на Острова. В Русия българската общност е много малка, а икономиката е предимно търговия с горива, които вероятно ще си останат в Русия.

    Шотландия в момента е във водещите новини в много от западните страни, защото ефектът от нейното излизане ще има. За ЕС това е една потенциална нова страна-член, която е англо-говоряща и про-европейска. Естествен приятел на България като страна основана на идеала за самоуправление и равенство.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK