Учителите се връщат в клас, а смятат ли се за ценни в обществото

Учителите се връщат в клас, а смятат ли се за ценни в обществото

© Цветелина Николаева



От днес се връщат в клас учениците от 5 до 12 клас и това вълнува всички родители и притеснява доста учители. А знае ли се дали учителите се възприемат като важни за българите?


По-малко от една пета (18%) от учителите в края на основното образование в България - група, която е от днес с присъствения занятия - са смятали преди пандемията, че обществото приема професията им за ценна. И това не се е променило от 2013 г.


Почти всички (92%) казват, че са доволни от работата си, и близо три четвърти (73%) - от условията на договора си, без да се има предвид заплащането. Под една трета (29%) са доволни от заплатите си.




Учителите са ръководени в училището си от хора, които са дори по-доволни (96%) от тях от работата си, но отчетливо по-недоволни (55%) от договора си и малко по-доволни (34%) от заплатата.


Това са някои от данните от разпространената през февруари в световен оборот поредна част за България от изследването TALIS на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието и науката публикува данните миналата година, но на тези за това какво смятат учителите за оценката на обществото на практика не е обръщано внимание в медиите освен в специализирани издания.


Смятано за едно от най-мащабните в света, проучването е проведено през 2018 г. У нас то е доста по-познато със заключенията по PISA за уменията на 15-годишните, докато TALIS прави оценка на тези, които ги обучават.

  • Оценката на учителите в България за това колко се цени мнението им показва, че колкото по-дълго се задържат в професията, толкова по-големи песимисти стават. Средният показател е, че според тях под 17% от политиците се вслушват в мнението им, 16.9% смятат, че имат някакво влияние върху образователните политики в страната и само 15% са на мнение, че ги уважават българските медии.

Новият доклад започва с удовлетвореността на учители във финалната фаза на основното образование и авторите обясняват, че ценността на професията в обществото има най-малкото ефект върху това кой се насочва към нея, лесно ли се намират желаещи да обучават и дали се задържат на работата си.


Протест пред Министерски съвет по време на учителската стачка от 2007 г.

© Красимир Юскеселиев

Протест пред Министерски съвет по време на учителската стачка от 2007 г.


Средният дял за включените в проучването на ОИСР страни на съгласните, че учителката професия е ценена в обществото, е почти два пъти по-голям - 32.4% "Очевидно има сериозно изместване на ценностите в модерното общество. Надежда се вижда само в мнението на частта от младите учители (под 30-годишна възраст) в страната ни, чийто процент се доближава до средните проценти за страните, участвали в TALIS", пише в българския доклад.


От години е известно, че в училищата в България работят предимно възрастни хора и тези над 50 години се оказват най-малката част от мислещите, че са ценени от обществото - едва 13.9%. На същото мнение са и под 31% от директорите (при средно над 44% среден показател в проучването).


Факторите, оформящи това удовлетворение, са различни - стабилност на кариерата (вкл. яснота за повишаване на доходите и трудов договор), мобилност (дали могат да се издигат и да сменят местоработата си) и работни условия.


Учителите се връщат в клас, а смятат ли се за ценни в обществото

© Юлия Лазарова


Разлики и фактори за удовлетворение


Има разлики при сравняване с отговорите в останалите държави, понякога драстични. В България 45% казват, че искат да напуснат професията до 5 години (средното за ОИСР е 25%). За това колко "изчерпани" се чувстват учителите под 50-годишна възраст се вижда от факта, че всеки пети (22%) у нас е искал да започне да работи друго до 5 години, а средният показател е 14%. Почти 6 от всеки десет (58%) са затормозени от административни задължения при среден показател на TALIS от 49%.


Любопитно е, че според доклада, макар под 30% от българските учители да са казали, че са доволни от заплатата си, 87% работят в училища, в които тя зависи от директорите им. От своя страна 43% от директорите на училища посочват, че имат автономност в това да определят бонуси и премии за служителите си (при средно 32% за ОИСР).


Разочарованието в България може би се дължи и на факта, че за 71,9% от анкетираните учителската професия е била първи избор. Предвид високата възраст на учителите това вероятно е сигнал, че когато учителите са правили своя избор, професията е било доста по-привлекателна работа.


Учителите се връщат в клас, а смятат ли се за ценни в обществото


"В последните години в образователните системи постъпват кадри, за които учителската професия не е била първи избор за кариерно развитие и най-вероятно са практикували друга професия, преди да се отдадат на преподаването на ученици в училище. Това означава, че в повечето изследвани страни, включително и в България, има мерки за въвличане на нови учители, но тези мерки не са насочени към въвличане на млади учители, за които учителската професия е първи избор", посочва българският доклад.


Ето още отговори за удовлетворението на българските учители от работата:


- 8% са на договор с продължителност под 1 година, този дял напоследък е постоянен във времето, а тези учители казват, че не смятат, че преподават достатъчно ефективно


- 19% искат да отидат в друго училище, ако това е възможно; това обикновено са хора, недоволни от професията, тя не е първият им избор за кариера, по-млади са и по-неопитни от останалите в училището; не е вярна представата, че това са временно заети - повечето работят като останалите


- 22% казват, че на работа изпитват "голям стрес"; основните 3 източника са поддържането на дисциплината в клас; че ги държат отговорни за постиженията на учениците и че не смогват на промените, идващи от местни, общински или държавни органи


- 2-3 пъти по-вероятно е тези, подложени на най-голям стрес, да искат до 5 години да започнат съвсем друга работа.


Учителите се връщат в клас, а смятат ли се за ценни в обществото


Самостоятелност, колегиалност и сътрудничество


TALIS показва, че за да се чувстват учителите възнаградени за усилията си, е важно да имат самостоятелност да избират кое и как да преподават, както и да експериментират в клас. В България 69% от анкетираните са казали, че имат такъв контрол (при 84% средно за ОИСР), и това е един от най-ниските резултати, поставящ България на 46-о място от 50 обхванати държави.


Разбивката по възраст и професионален опит на анкетираните български учители разкрива друга подробност - че в по-младите (под 30 години) и с по-малко стаж (под 5 години) значително по-често казват, че имат контрол над това да определят какво да преподават. Разликите са едни от най-големите в света - 79.7% срещу 66.6% от тези над 50-годишна възраст (13.1 пункта разминаване), както и 75.7% срещу 67.8% при колегите им с повече от 5 години опит в професията.


Същото важи и за възможността преподавателите да имат някакъв глас в развитието на визията и целите на училището си. В България 37% от директорите казват, че учителите им имат значителни отговорности за повечето от задачите по училищната политика, програма и под, което статистически е близо до средното за ОИСР (42%).


Много голяма част (78%) от учителите смятат, че работят в среда, в която взаимно се подпомагат с колегите, 63% - че редовно си сътрудничат през последните 12 месеца за нови практики за преподаване, а 20% - че участват поне веднъж месечно в съвместна работа по подобряване на професионалните умения (и по трите показателя не е далеч средното за ОИСР), но само 8% се е случвало със същата честота и заедно да преподават с някой друг (28% средно за ОИСР).

Ключови думи към статията:

Коментари (79)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3312 Неутрално

    " Ценни в обществото" за днешното управление са не почтенните хора, не достойните хора, които работят и живеят за едната заплата, а " успелите млади хора", които разпродават и обезкостяват родните български активи и опраскват чуждите бизнеси със съдействието на цялата ни държава !

  2. 2 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 387 Неутрално

    Докато не се ваксинират са потенциална опасност за всяко дете. Както и за себе си!

  3. 3 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 1946 Неутрално


    Учителската професия е и хуманна и благородна, но не съм убеден, че е достатъчно уважавана и добре заплатена и по времето на Живков и по времето на ученикът му .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    На тази територия, НЯМА професионално съсловие, което да се чувства оценено от обществото. "управляващите" успЕха да докарат всички до едно състояние - МАТРЯЛ. СОРИ.

  5. 5 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    На учителите им вдигнаха зверски заплатите, което е добре. Проблемът, е че те продължават да работят както са си свикнали от преди, Да гоним плана, да не си даваме много зор да обръщаме внимание на всички деца, които имат нужда, естествено оплаквайки се какви бюрократи са станали. При всички положения трябва да има качествен контрол върху заплатите. Когато един клас се явява на външни оценявания, олимпиади, и други състезания, техните резултати трябва да се отразяват и в заплатите им. Защото на едни учители им пука, вадят задачи от състезания, решават в клас допълнително, пишат теми, и т.н., а други вятър ги вее на бял кон, да свърши смяната и да се прибират, като до 4ти клас, даже и домашните са за сметка на занималнята... Просто даване на едни пари отгоре, без качествен кнтрол НЕ работи.

  6. 6 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    Интересно е, че децата са ги тествали за функционална грамотност, а учителите са ги питали дали са доволни от работата си. Да ги бяха тествали и тях за функционална грамотност и щяхме да си обясним много от резултатите на децата. Вероятно резултатите на учителите щяха да са по-ниски от тези на учениците.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5830 Любопитно

    Имам наблюдение от реакцията на дете, 12 годишно, родено и учещо в Западна Европа, говорещо добре български, при среща с учителки в софийско училище. Детето беше с разрешение да присъства в часовете, заедно с братовчедка си (беше дошло на гости, но ваканциите в БГ и Европа се разминаваха) а те искаха да са заедно повече време, и директорката разреши.
    С няколко думи: нервни кресливи нетърпеливи възрастни лелки, а срещу тях, разглезени мързеливи невъзпитани и недисциплинирани деца.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  9. 9 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2529 Неутрално

    Гледам некои ора геройски бутат учителите напред да се ваксинирали задължително... Ей никой не иска да е опитно зайче, всеки иска първо да се ваксинират другите.

    Анатема на комунизма!
  10. 10 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2529 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":

    "На учителите им вдигнаха зверски заплатите"
    Вярвате ли си?

    Анатема на комунизма!
  11. 11 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    До коментар [#5] от "ozd05563707":

    "При всички положения трябва да има качествен контрол върху заплатите. Когато един клас се явява на външни оценявания, олимпиади, и други състезания, техните резултати трябва да се отразяват и в заплатите им."

    Тогава всеки ще иска да преподава в елитно училище, където учениците са подбрани с тежки изпити. И никой няма да иска да е учител в обикновено СОУ, особено с преобладаващи циганчета.

    В Русия съм! В Русия съм!
  12. 12 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2114 Любопитно

    В чалга-обществото на мутри и мутреси точно каква каква ценност могат да представляват даскали, лекари и пр идиоти? Сещам се само за отрицателни стойности...

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  13. 13 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2376 Неутрално

    Смятат ли се за ценни?
    Та някои се смятат за безценни!
    Има ли един учител, тук във Форума, да ми обясни нещо за качеството на произведената от тях продукция - УЧЕНИЦИТЕ!
    Защо ги произвеждат, като ФУНКЦИОНАЛНО НЕГРАМОТНИ?

    И само да не ми дават за пример, някои победители в конкурси!
    Те са изключение, за което трудно ще обяснят!

  14. 14 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 952 Неутрално

    Пенчо бре, чети - Пенчо не чете
    Пенчо бре, учи - Пенчо пак не ще
    https://chitanka.info/text/4239-malyk-pencho

    Е, министър от него не е станало, за разлика от автора на стихотворението, но поне е живял истински живот.

    Отмяна на задължителното образование до 7ми клас, всеки родител може да прецени на какво да учи децата си, другото е промиване на мозъци.

    Господи, пази ме от приятелите, от враговете ще се пазя сам.
  15. 15 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    До коментар [#11] от "Веселин Дечев":

    Много зависи от учителя.
    Завършила съм в малък град, но гимназията ми наистина беше елитна заради учителите в нея. Е, аз лично ходих и се представях повече от добре на олимпиади по математика, химия, физика и биология. А бях профил Английски език. Но имах страхотни учители и не бях сама по тези олимпиади, половината ми съученици също ходеха ако не на всичките, то поне на някои от тях. И това в малко градче.

  16. 16 Профил на army
    army
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Безумно заглавие! Както лекарите лекуват, така и учителите преподават!

  17. 17 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2376 Неутрално

    До коментар [#9] от "anonim440":


    Гледам некои ора геройски бутат учителите напред да се ваксинирали задължително...
    —цитат от коментар 9 на anonim440


    Има резон да ги ваксинират всички, та дори и принудително!
    Работят с хора, които могат да заразят!
    Колко учутели са съгласни вместо с ученици, да започнат да работят с патки, например?

  18. 18 Профил на Are de
    Are de
    Рейтинг: 399 Неутрално

    На учителите им вдигнаха зверски заплатите, което е добре. Проблемът, е че те продължават да работят както са си свикнали от преди, Да гоним плана, да не си даваме много зор да обръщаме внимание на всички деца, които имат нужда, естествено оплаквайки се какви бюрократи са станали. При всички положения трябва да има качествен контрол върху заплатите. Когато един клас се явява на външни оценявания, олимпиади, и други състезания, техните резултати трябва да се отразяват и в заплатите им. Защото на едни учители им пука, вадят задачи от състезания, решават в клас допълнително, пишат теми, и т.н., а други вятър ги вее на бял кон, да свърши смяната и да се прибират, като до 4ти клас, даже и домашните са за сметка на занималнята... Просто даване на едни пари отгоре, без качествен кнтрол НЕ работи.
    —цитат от коментар 5 на ozd05563707


    Хаха, за да паразитират върху тях още повече на брой инспектори и чиновници? То и сега е така. Ако имаш минимална представа какво се случва в едно училище ще знаеш, че учителите отдавна са чиновници, които в по-голямата си част извършват административна работа, която след това бива проверявана от паразитите от инспектората, които всяка година стават все повече, защото всяка година бумащината върху учителския гръб става все по-голяма. Също щеше да знаеш, че за ГЕРБ-а единствено и само значение има директора на училището, през който минава цялото усвояване на средстава от бюджета и разпределянето на поръчките към правилните фирми. От там нататък кой, кво, що, в училището изобщо не ги интересува, важно е стиропора, дограмата, компютърните кабинети, лаптопите, таблетите, чиновете, дъските, масите, нафтата, камерите и тн да вървят, да се усвоява и да се дава на който трябва.

  19. 19 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Учителите отдавна не са подбрани хора с усет за призвание. Напротив, това са последна цедка на висшето образование, с най-ниските балове. Най-вече сигурна професия за женици, които като потенциал са горе-долу на ниво фризьорка, ама не им се занимава. Някои имат здрави нерви да търпят децата, други са луднали и до последно се крият в системата, докато не извършат нещо вече толкова лудо, че да привлекат внимание. Ама и на родителите не им пука, важното е някой да варди детето. Защото училището е все по-малко източник на добри знания и умения и все повече затвор за дечица.

  20. 20 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":"На учителите им вдигнаха зверски заплатите"Вярвате ли си?
    —цитат от коментар 10 на anonim440


    Вярвам си, да! Млад учител почва с около 1000 лв, по старите със стажове, екстри и т.н. вдигат до 1300-1400. На вас за София може да не ви се вижда много, но извън областните центрове средната заплата е доста под 1000. Или както обикновено напоследък се получава, в провинцията пари има само в държавните и общински служби.

  21. 21 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Образованието е най-важната част при изграждането на едно общество. Достатъчно е да погледнем африканските, латиноамериканските и южноазиатските държави, за да видим до какво води липсата му. Учителите трябва да са добре платени. Може парите които се точат от социлани помощи, за мързеливи и неграмотни, да се пренасочат.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4492 Неутрално

    До коментар [#9] от "anonim440":

    Аз искам да съм "опитно зайче"! Къде да отида да се ваксинирам?

  23. 23 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    Безумно заглавие! Както лекарите лекуват, така и учителите преподават!
    —цитат от коментар 16 на army



    ++++++
    « Като знам какъв инженер съм, страх ме е да отида на доктор «

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  24. 24 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":"При всички положения трябва да има качествен контрол върху заплатите. Когато един клас се явява на външни оценявания, олимпиади, и други състезания, техните резултати трябва да се отразяват и в заплатите им."Тогава всеки ще иска да преподава в елитно училище, където учениците са подбрани с тежки изпити. И никой няма да иска да е учител в обикновено СОУ, особено с преобладаващи циганчета.
    —цитат от коментар 11 на Веселин Дечев


    Не е така. Давата ми за пример училища с с циганета, но колко е процента на тези училища в България? В такава работна среда тези нормативи може да не важат. Но трябва да има решение за заплатите на учителите, свързани и качеството на преподаването им. Пример - три класа четвъртокласници. Единия клас учителката бута децата, вади им задачи от състезания, на всяко обръща внимание, вади им кога има състезания, за да се явяват, съотвено децата постигат високи резултати. В другия клас, учителката си дава подобен зор по литература и български, а в третия госпожата вятър я вее на бял кон, казва кога ще има състезания в последният момент и разчита децата в къщи да ги подготвят допълнително. Съответно този клас е с най-ниски резултати. Не е правилно тези три учителки да са равни.

  25. 25 Профил на PernikForBG
    PernikForBG
    Рейтинг: 70 Неутрално

    И учителите са на пазара на труда - направете така, че за едно място да кандидатстват 5 души и тогава ще има подбор. И защо няма желаещи да станат учители ....?

  26. 26 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Държавно субсидирано обучение превръща децата в статисти и подчинени на държавата офце. Как може някой да се смята за ценен когато промива мозъците на деца в любов към чичковците и лелките от министертвото на истината?

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  27. 27 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2394 Неутрално

    Уважението е взаимен процес.

  28. 28 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Учителите вече взимат прилични заплати за стандарта ни. Това дали ще се ваксинират си е тяхна работа, ако искат са с предимство. За стреса, стрес е, но в много други професии също е стрес. Да си учител е призвание и иска подход.

    Много хитър
  29. 29 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    Ученето не е задължение за учителите, а за учениците.
    Да, в него участват и учителите, но и също родителите.
    Основният проблем за мен е липсата на мотивация при учениците, това си е направо ужасяващо. Говорим за една сериозна част, винаги има добри ученици.
    Друг проблем е, че на учителите не им плащат за добри успехи на учениците им.
    Те също нямат стимул да дават повече за по-добро заплащане, изпяват си песента и това е.
    Но основният проблем е обекта на занятието, ученикът.
    Не ми харесва това, което ще дойде като резултат през следващите години.

  30. 30 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2057 Неутрално

    Брат ми и снаха ми са учители в София. През декември снахата се разболя със симптоми и не ходеше на училище. А брат ми беше загубил вкус и обоняние ама 2 пъти си направи тест и беше отрицателен. Затова той си ходеше на училищи и след училище си тичаше по допълнителен бизнес също свързан с общуване с хора. Та така за тестовете, за карантината и за мерките в училищата.

  31. 31 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2692 Весело

    До коментар [#11] от "Веселин Дечев":

    ""При всички положения трябва да има качествен контрол върху заплатите. Когато един клас се явява на външни оценявания, олимпиади, и други състезания, техните резултати трябва да се отразяват и в заплатите им."

    Тогава всеки ще иска да преподава в елитно училище, където учениците са подбрани с тежки изпити. И никой няма да иска да е учител в обикновено СОУ, особено с преобладаващи циганчета."
    ===============
    И сега е така.
    Мога цял ден да говоря за литература на хора, които искат да научат нещо. След пет часа се чувствам разбит, защото младежите срещу мен не са чели Ботев и Вазов, пък в програмата се мъдрят Символизъм и Експресионизъм.

    По темата за оценяването......
    Не, не сме оценени от обществото, но това не ме обижда. В нашето общество съществуват негативни клишета за всяка професия и би било странно да бъдем "пропуснати".
    Лекарите са рекетьори в бели престилки, таксиметраджиите - бакшиши, магазинерките - прости кифли, адвокатите - мошеници, полицаите - шапкари, военните - зелени чорапи.............
    Е, ние сме тъпаци, дето учат хората на акъл.

    Еретик
  32. 32 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2692 Весело

    До коментар [#25] от "PernikForBG":

    "И учителите са на пазара на труда - направете така, че за едно място да кандидатстват 5 души и тогава ще има подбор. И защо няма желаещи да станат учители ....?"
    ============
    Преди основният проблем беше заплащането. Сега е бумащината.

    Еретик
  33. 33 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2114 Весело

    Смятат ли се за ценни?
    —цитат от коментар 13 на Tzar Vova Josei-ki



    Дори не си разбрал смисъла на заглавието, но бързаш да обявиш своята версия? Версията " идиот"?
    Няма смисъл от това бързане, друже, само едно прочитане на ника ти изяснява менталния ти статус на 100%, не се хаби!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  34. 34 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 2529 Неутрално

    До коментар [#20] от "ozd05563707":

    Познавам една учителка тук в София със стаж и т. н., та тя други неща ми говори. Общо взето учител започва чисто сега за под 1000 лв.
    Тя ако не дава частни уроци го е закършила.

    Анатема на комунизма!
  35. 35 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Само заради ученичките от първата снимка, започвам да се замислям дали да не стана учител. :)

  36. 36 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2114 Весело

    И учителите са на пазара на труда - направете така, че за едно място да кандидатстват 5 души и тогава ще има подбор. И защо няма желаещи да станат учители ....?
    —цитат от коментар 25 на PernikForBG


    Мой познат е директор на училище. Според него - на конкурсите за свободни места в училището се явяват по 20+ кандидати...
    Познай от три пъти какво е нивото им!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  37. 37 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Да учителстваш в България в момента е изпитание, дори обричане, което трудно може да се изплати под формата на уважение и нормален живот.
    Примерът с това колко процентно пожелаха да се ваксинират говори много.
    Едно време са били най-прогресивната прослойка, а сега... Очевидно вече не.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  38. 38 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    Първо трябва да се уволни цялото МОН. След това сградата трябва да се взриви и мястото да се подравни изасипе със сол, като със закон се забрани да се споменава къде е било. Всички работили в МОН, когато и да било през последните 30 години, повече да не се допускат до никаква работа свързана със системата на образованието. След това трябва всичко да се почне отначало с хора, които никога не са работели мв МОН, като се пренапише всичко - програми, учебници, система на оценка - всичко.
    Ако ви дам един тест по български за 7-ми клас, 90% от вас няма да го изкарат, напълно съм сигурен. Вътре има терминология и въпроси, които трябва да се изучават в най-добрия случай в първи курс на университет, а иначе децата не могат да напишат без грешки един смислен текст.
    По математика нещата са безумни, те само препускат по материала, без никакво време на утвърждаване на вече взетото. Системата е създадена с една единствена цел - ДА ГЕНЕРИРА НЕОБХОДИМОСТ ОТ ДОПЪЛНИТЕЛНИ УРОЦИ, Т.Е. ПАРИЧНИ ПОТОЦИ.

  39. 39 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    Учители на никой не му трябват. Кой иска да има образовани, възпитани и мислещи граждани - боце ли, марешки ли или карадайъ?
    Трябва рая, измет, паплач. Това трябва в тукашния вилает.
    Да има за салам "народен" и мастика Пещера, пък който е много умен, нека бяга при еврогеите в Холандия!

  40. 40 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3063 Неутрално

    Много време ще отнеме адаптацията и на учителите, и на учениците към урочната система в час, спазване на дисциплина, концентрация на вниманието.

  41. 41 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    [quote#36:"Манчо"][/quote]

    За София ще се избият, ама по малките населени места - греда. Имам познат учител по БЕЛ, добър при това, еднвам си намери работа в СОфия преди няколко години, щото хем навалица за едно място, хем връзкари.

  42. 42 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3063 Неутрално

    До коментар [#41] от "ozd05563707":

    Зависи от предмета, който преподава. Английски и преподаване на предмети на английски места дори в Седма гимназия до "Св. Седмочисленици".

  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3607 Разстроено

    На тази територия, НЯМА професионално съсловие, което да се чувства оценено от обществото. "управляващите" успЕха да докарат всички до едно състояние - МАТРЯЛ. СОРИ.
    —цитат от коментар 4 на 442


    Най-вярното изказване!
    Във управлението на страната ни се е възкачила най-опростачената, най-некадърната, но за сметка на това най-устата и най-самонапомпала се част от обществото.
    И понеже всичките тези там горе, цялата тази управленска гмеж нито се е стремяла през живота си да натрупа познания и опит за каквато и да е професия, нито е имала някаква по-съкровена цел освен да се опаричи колкото се може повече, затова в горката ни страна няма нито едно съсловие, пък камо ли то да бъде уважавано.
    Тези там горе не уважават никого.
    По всъде е парица царица!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3063 Неутрално

    До коментар [#43] от "Храбър":

    Не мисля, спомнете си учителската стачка, два месеца продължи.

  45. 45 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3379 Неутрално

    Да са живи и здрави народните будители и будителки, но най-добри спомени имам от две-три кротки женици, които ни учеха на английски език и литература в Ангийската гимназия. И ни караха да пишем есета за пиесите на онзи умрял бял мъж Шекспир, каквито днес едва ли се пишат в британските училища. Оказа се обаче, че самата Английска гимназия не ги цени. Издадоха едно смешно комюнике по случай не знам каква годишнина, споменаха директорките, заместник-директорките, партийните секретарки, доказаните доноснички, изказаха специална благодарност на английската комунистка Макдермот, и само за тях не се сетиха -- все едно, че не са съществували.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  46. 46 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#44] от "Тsonkooo":

    Какво не мислите?
    В написаното съм изнесъл толкова много неща!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  47. 47 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#45] от "Един вампир броди из Европа":

    Коя година е станало това?
    Ако е преди 89-та, то партийната линия е била от най-съществено значение.
    Какво значение за тях е бил фактът, че в английската литература се вписват познанията и опита на най-будната част от човешкото общество, от времето на неговото най-активно развитие и просперитет.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  48. 48 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    До коментар [#22] от "vassilun":

    "Аз искам да съм "опитно зайче"! Къде да отида да се ваксинирам?"

    Може ли и да подишеш нотариално финансова гаранция за увреждания или смърт от ваксината?

    В Русия съм! В Русия съм!
  49. 49 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    [quote#36:"Манчо"]
    —цитат от коментар 41 на ozd05563707
    За София ще се избият, ама по малките населени места - греда. [/quote]
    Точно в малките населени места е убийствено - средните заплати гравитират някъде между 700-900 и учителите минават за финансови фараони с техните 1000+.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  50. 50 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 952 Неутрално

    Образованието е най-важната част при изграждането на едно общество.
    —цитат от коментар 21 на Мизийски


    По-добре никакво от фалшиво образование. Съвременното образование е вид туморно образУвание, което създава роби на една система, която ги храни само за да ги убие.

    Индоктринизацията на деца под 14 годишна възраст, независимо дали се извършва от държавата, религиозни институции или родители е криминално противообществено деяние, което всички виждаме до какво води.

    Господи, пази ме от приятелите, от враговете ще се пазя сам.
  51. 51 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    Само заради ученичките от първата снимка, започвам да се замислям дали да не стана учител. :)
    —цитат от коментар 35 на nebido


    Ми, то твоето граничи с педофилия.......

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  52. 52 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4492 Весело

    До коментар [#22] от "vassilun":"Аз искам да съм "опитно зайче"! Къде да отида да се ваксинирам?"Може ли и да подишеш нотариално финансова гаранция за увреждания или смърт от ваксината?
    —цитат от коментар 48 на Веселин Дечев


    Не може! Няма такава гаранция!

  53. 53 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    [quote#49:"Манчо"][/quote]

    АМи да де, това имам предвид. Щото в СОфия с тия пари си жив умрял от глад, ама в Тетевен примерно си цар.

  54. 54 Профил на nebido
    nebido
    Рейтинг: 892 Неутрално

    [quote#51:"the_flea"][/quote]

    Защо?
    В 12 и 11 клас вундеркинди на 11 години ли са?

  55. 55 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    До коментар [#52] от "vassilun":

    Що да няма?
    Подписваш, че ще обезщетиш всеки понесъл увреждане или смърт в резултат на ваксинация среу Ковид19 до 1 милион евро на пострадал?
    😁

    В Русия съм! В Русия съм!
  56. 56 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4492 Неутрално

    До коментар [#52] от "vassilun":Що да няма? Подписваш, че ще обезщетиш всеки понесъл увреждане или смърт в резултат на ваксинация среу Ковид19 до 1 милион евро на пострадал?😁
    —цитат от коментар 55 на Веселин Дечев


    Дечев, ти си и*иот! Аз искам да се ваксинирам, а не искам да ваксинирам Дечев!

    За себе си съм готов да подпиша, че при МОЕ увреждане в следствие на МОЕТО ваксиниране, ще заплатя на СЕБЕ СИ един милион евро!

  57. 57 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    На кого му пука колко са ценни. Въпросът е до оцеляването. Всяка сутрин няколко дузини пощальони ти доставят Ковид-19.

  58. 58 Профил на Ивелин Иванов
    Ивелин Иванов
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#10] от "anonim440":

    Ами според вас 1260 минимална брутна заплата на учител без никакъв стаж при минимална брутна заплата за България 650 лева не е ли брутално увеличение ?

  59. 59 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Трите колони на едно общество са учението, здравето и редът. Те представляват трите крака на един стол, върху който стъвпа нацията. Само единият крак на стола да е счупен, обществото се срива.

    Хората, които имат честта да поддържат тези 3 колони, са учителите, лекарите и полицаите. Ако тях не подкрепим, ако не ги считаме за ценни, направо да разформироваме България и да я разпродаваме парче по парче. За 13 века история точно учителите са ни сплотили, за да не станем гърци, османци, румънци, сърби или някакъв друг народ. Дори в най-тежките ни периоди са се намирали безименни хора - килийните учители, които са учили на четмо и писмо българите. А след Възраждането имунно просветителите събудиха българина, за да му дадат надеждата за свободата.

    Всеки учител, лекар и полицай трябва за взима поне 3 пъти минималната заплата за страната. Поне 3 пъти. Тези 3 професии трябва да станат най-високо платените в страната. Един учител с 40 години стаж трябва да взима повече от Президента и Премиера. Защото той е изучил хиляди българи само с един тебешир и една дъска.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  60. 60 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    До коментар [#59] от "Lou":

    Писах ти плюс, но да ти споделя, че твоето е само с пожелателен характер. За моите учители е на 100% вярно, но мога да ти споделя за учителите на сина ми в предходното му училище - там вечерите ми минаваха в поправяне на щетите от "образованието" което детето получаваше през деня.

  61. 61 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 692 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":

    Не си давате сметка тази меритокрация колко вреди на образованието. На учителя му трябват 1-2 деца, които да го представят по състезания, останалите са плява. И най-лошото е, че на такъв велик учител копче не можеш да му кажеш, защото, щом е изкарал един отбор, значи тези извън отбора сами са си виновни.
    Примери - учителка по ИТ от миналата година, която хвърля някаква задача в часовете и си рови във фейсбука; учителка по немски, която отсъства половината часове от дистанционното обучение, пуска тест за класна работа (първа писмена работа по този предмет, учи се от тази година), на който липсата на точка в края на изречението прави отговора невалиден. Учителката е "учител на годината" (с малка буква и в кавички) за 2016, "преподава немски с театър" (т.е. пише шестици на всички от драмсъстава). Учители по английски, които се кичат с успехите на деца, учили английски по 10 години преди да им преподават.
    Точно обратното трябва да се случи - тези състезателни отбори трябва да се извадят извън училищата и училищните преподаватели да са в конфликт на интереси, както с частните школи.

  62. 62 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 692 Неутрално

    До коментар [#38] от "georgievb":

    Хайде, хайде, на калпавия учител системата му виновна. Като че ли някой кара нашия по химия да дава три пъти повече материал, отколкото има в учебника. Понеже разпечатвам писанията му, няма как, поне за преписване на контролните, от 1 до 13 февруари е качил 22 страници голям формат, изписани ситно. Химията не е специален предмет.
    И аз не харесвам политиката на МОН, но по места не са по-малки идиоти. Децентрализацията само ще намали видимостта и ще заглуши обществените реакции. Не сме дорасли за промяна отдолу нагоре.

  63. 63 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4492 Неутрално

    До коментар [#59] от "Lou":

    "Трите колони на едно общество са учението, здравето и редът. Те представляват трите крака на един стол, върху който стъвпа нацията. Само единият крак на стола да е счупен, обществото се срива.

    Хората, които имат честта да поддържат тези 3 колони, са учителите, лекарите и полицаите."

    Частично съм съгласен! Трите стълба са: здравеопазване, образование и ПРАВОСЪДИЕ! Ако замените полицаите със съдии и прокуирори, бих се съгласил на 100 %!

  64. 64 Профил на Иван
    Иван
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    Харесва ми показателя кариерно развитие - в какво точно се изразява ?

    Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!
  65. 65 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#63] от "vassilun":

    Разбирам отговора. Но аз ще задам един реторичен въпрос.

    Ако у вас влезе крадец или убиец? Ако на улицата ви нападнат трима да ви бият? Съдията ли ще извикате да ви защити? Прокурорът ли ще гони разбойниците по улицата? Съдебният пристав ли ще арестува бандитите?

    Без пазителите на реда няма правосъдие. Съдията отсъжда само въз основа на представетите пред него доказателства, събрани от полицията. Присъдата не е наказание за престъплението, а отделен етап от едно престъпление. Затова има презупция за невинност - всеки е невинен до доказване на противното. Т.е. ако аз убия човек, съм нарушил моралния закон. Съдът ще ме съди. Но, ако не бъдат събрани доказателства, няма да ме осъдят и ще бъда оневинен. Тогава убийството остава безнаказано, без извършител, без виновен. Аз виновен ли см пред морала? Да. А пред закона? Не. Кой тогава е виновен пред закона? Никой. Ето това имам предвид. Престъплението и съдебният процес са две коренно различни събития, които не са взаимно обвързани. Извършителят може да бъде осъден, а може и да не бъде, но е факт, че престъплението е извършено. Затова полицията трябва да събере годни доказателтва и да докаже пред съда вината на извършителите.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  66. 66 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 337 Неутрално

    До коментар [#17] от "Tzar Vova Josei-ki":

    Виж сега ,насила можеш да вземеш ,насила не можеш да дадеш.Имам едно дете идва на уроци при мен по математика 5 дена седмично.Луди пари дават техните.И то седи ти му абясняваш то си мисли глупости.Веднъж се ядосах и му казах ,че плюе на парите на техните и го попитах защо не внимава.Отговора бе ,че чакало само часа да мине.
    Айде научи на нещо такова дете.А не е глупаво ,но не иска и не иска това е!
    В класаовете слагат и сопчета /деца със спецялни образователни потребности/
    тоест има им нещо но е малко и поправимо.Как ще учи това дете с темповете на нормалните? Ако му обръща специално внимание страда целият клас,ако кара с темпото на класа то пък няма да успява .А кажете що за простотия е това решение на МОН? и още десетки глупости мога да изредя ,примерно как да преподаваш на цигане дето едвам говори български?

  67. 67 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Извинявам се.Коментара ми бе за вашият №13

  68. 68 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":Не си давате сметка тази меритокрация колко вреди на образованието. На учителя му трябват 1-2 деца, които да го представят по състезания, останалите са плява. И най-лошото е, че на такъв велик учител копче не можеш да му кажеш, защото, щом е изкарал един отбор, значи тези извън отбора сами са си виновни. Примери - учителка по ИТ от миналата година, която хвърля някаква задача в часовете и си рови във фейсбука; учителка по немски, която отсъства половината часове от дистанционното обучение, пуска тест за класна работа (първа писмена работа по този предмет, учи се от тази година), на който липсата на точка в края на изречението прави отговора невалиден. Учителката е "учител на годината" (с малка буква и в кавички) за 2016, "преподава немски с театър" (т.е. пише шестици на всички от драмсъстава). Учители по английски, които се кичат с успехите на деца, учили английски по 10 години преди да им преподават. Точно обратното трябва да се случи - тези състезателни отбори трябва да се извадят извън училищата и училищните преподаватели да са в конфликт на интереси, както с частните школи.
    —цитат от коментар 61 на velvoofell


    Не говоря за отбори, а за цялостно представяне на класа. Няма смисъл от олимпийци. Ена птичка пролет не прави :)

  69. 69 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#66] от "стефан иванов":

    Направи ми впечатление абзацът ви за децата със специални потребности. Колкото и да ми е жал за тези невинни душици, наказани от съдбата, тяхното място наистина не е сред останалите деца. И ще обясня защо.

    В моя клас едно време имаше 2 такива деца. Няма да обяснявам какви умствени проблеми имаха - то е ясно. Но поради разбирането за "интегрирането" им сред другите деца, те ходеха в, хайде да то наречем "нормално" училище, макар да е некоректно и може би обидно. Моите съученици всеки ден се подиграваха с тези деца. Всеки надут пубер, който искаше да се покаже като голям "мъж" пред момичетата, ходеше да ги подиграва, да ги лъже, да ги обижда. В един клас с подрастващи това е често срещан феномен - по-едрите, "по-важните" и по-отворените момчета се опитват да изпъкнат над останалите, като ходят да се е**ват с по-слабите, по-затворените и такива с умствени проблеми. Това е логичен еволюционен процес, присъщ за всички животни на планетата, включително за хората. Но в дно затворено общество като учебния клас честотата на тези издивателства се увеличава многократно. Бедните деца с увреждания нямат шанс просто да оцелеят и да настигнат умствено съучениците си. Нещо повече - още повече се увреждат от постоянния тормоз.

    Тук е мястото да споменем и нашите цигански сънародници, чийто деца често не могат да говорят български в детските си години, но са пускани да учат в чисто български класове. При тях проблемът е подобен. Те нямат необходимото образование, получено от етническите българчета в детските градини. Нямат езиковите познания на българчетата. И когато едно такова циганце отиде в такъв смесен клас, бързо изостава от останалите. В един момент изоставането е толкова сериозно, че детето просто спира да посещава часовете.

    Изкривеното схващане за "интеграция" на деца с умствени проблеми и сериозно различаващ се етнос просто съсипва тези деца. Не само не им помага, но им оставя и дълбоки психически последствия, когато вече са възрастни.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  70. 70 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    До коментар [#66] от "стефан иванов":

    Частни уроци с едно единствено дете и Вие за толкова време не сте успели да го заинтригувате с нищо? И то по математика? Не говори добре за Вас, не за детето.

  71. 71 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#59] от "Lou":

    Казвате много верни неща (принципно и исторически издържани и верни), но не знам дали имате в днешно време ученици в училище?

    Аз понеже имам два броя (4ти клас и 9ти клас), с изумление разбрах, че е разпространена практиката да се дават уроци (!?!?) за домашно.

    То ако ставаше така - всеки с интернет щеше да е поне професор.

    В днешно време ако ние родителите разчитахме само на знанията, добити в училище (без частни уроци), децата ни щяха да растат прости като политици!

  72. 72 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#5] от "ozd05563707":

    Съгласен съм донякъде с Вас. Действително, най-справедливо е ръстът на заплатите да зависи от общото външно оценяване на учениците. То тук се намесват много фактори. Например един учител да се старае да научи децата, но 7-8 от тях изобщо да не учат. Тогава учителят каква вина има?

    Вдигането на заплатите на учителите ще има ефект чак след 10 години, а не сега. Вдигането на заплатите повиши търсенето на специалности като "Педагогика" в университетите. Нужни са поне 5-6 випуска, за да се обнови учителският състав и старите даскали да се пенсионират, а младите да застъпят. Повишената заплата ще повиши желаещите да бъдат учители. Рано или късно зърното ще се отдели от плявата. Най-добрите учители ще просперират, а онези, които не си вършат съвестно работата, ще залязат. Но е нужно време. Учители не се създават за ден-два. За да станеш учител, трябват години учение, търпение и опит.

    До коментар [#61] от "velvoofell":

    Донакъде подкрепям и вашето мнение. Стремежът към знание е издигнал човечеството до такива висини. Когато, обаче, в обществото образованието не е ценност, стремежът намалява. Трябва да се покаже на децата, че който учи, той ще сполучи.

    Когато говорим за качества на самите деца - няма как те да са еднакви. Няма как да имаш 25 деца с напълно еднакви знания и интелект. Винаги ще има по-ученолюбиви, по-интелигентни, по-мързеливи, по-талантливи и т.н. Равенството не съществува в природата. Затова, във всеки клас ще има олимпийци, добри ученици, лоши ученици и абсолютни непрокопсаници. Ще има по-добри математици и по-слаби математици. И т.н.

    Колкото за отбиването на номера - това го отговорих и на предния колега. С времето ще се обучат много нови учители и в един момент тези "отбивачи на номера" ще изпаднат от системата. Колкото повече е количеството учители, толкова повече ще се избистри качеството - нали това е принципът на пазарната икономика? Търговци и производители много, но най-качествените продукти винаги се продават най-скъпо.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  73. 73 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#66] от "стефан иванов":Направи ми впечатление абзацът ви за децата със специални потребности. Колкото и да ми е жал за тези невинни душици, наказани от съдбата, тяхното място наистина не е сред останалите деца. И ще обясня защо. В моя клас едно време имаше 2 такива деца. Няма да обяснявам какви умствени проблеми имаха - то е ясно. Но поради разбирането за "интегрирането" им сред другите деца, те ходеха в, хайде да то наречем "нормално" училище, макар да е некоректно и може би обидно. Моите съученици всеки ден се подиграваха с тези деца. Всеки надут пубер, който искаше да се покаже като голям "мъж" пред момичетата, ходеше да ги подиграва, да ги лъже, да ги обижда. В един клас с подрастващи това е често срещан феномен - по-едрите, "по-важните" и по-отворените момчета се опитват да изпъкнат над останалите, като ходят да се е**ват с по-слабите, по-затворените и такива с умствени проблеми. Това е логичен еволюционен процес, присъщ за всички животни на планетата, включително за хората. Но в дно затворено общество като учебния клас честотата на тези издивателства се увеличава многократно. Бедните деца с увреждания нямат шанс просто да оцелеят и да настигнат умствено съучениците си. Нещо повече - още повече се увреждат от постоянния тормоз. Тук е мястото да споменем и нашите цигански сънародници, чийто деца често не могат да говорят български в детските си години, но са пускани да учат в чисто български класове. При тях проблемът е подобен. Те нямат необходимото образование, получено от етническите българчета в детските градини. Нямат езиковите познания на българчетата. И когато едно такова циганце отиде в такъв смесен клас, бързо изостава от останалите. В един момент изоставането е толкова сериозно, че детето просто спира да посещава часовете. Изкривеното схващане за "интеграция" на деца с умствени проблеми и сериозно различаващ се етнос просто съсипва тези деца. Не само не им помага, но им оставя и дълбоки психически последствия, когато вече са възрастни.
    —цитат от коментар 69 на Lou


    Проблемът в случая е силно социално възпитателен, и опира до културата на децата. Гледал съм филми, чел съм новини, разказвали са ми, за това как се грижат за пододбни ученици самите деца. Турция, ЕС, Америка, само при нас е подобен зверилник.

  74. 74 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 855 Неутрално

    До коментар [#31] от "Костадин Иванов":

    За адвокатите съм съгласен:) за другите не.

  75. 75 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1571 Неутрално

    Санкции, ембарго и ежедневни бомбени рейдове над София ,докато приковидистйуя , хомофобския,проковидски режим ,дето пуска невръстни убийци на учителите учители на едно място , не падне

  76. 76 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    До коментар [#69] от "Lou":

    В училището на дъщерите ми в САЩ има всякакви СОПчета, както и деца, които започват учебната година без да говорят английски. Вторите проговарят английски, че и прописват на него, до края на годината. Първите са с индивидуални планове за обучение. Ако детето ти тормози СОПчета, деца, неговорещи английски, или каквито и да било други, първо го предупреждават, после го изключват временно, след това го местят в друго училище, а като най-крайна мярка ти го пращат вкъщи да си го учиш сам или ако намериш частно училище, което да го вземе, го пращаш там. Тормозът в училището изобщо не се толерира.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  77. 77 Профил на Dark
    Dark
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    Зависи дали са електорат на ГРОБ - тогава ще са ценни

  78. 78 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#76] от "7777":

    В България училищното насилие е всекидневие. Имам предвид всякакво насилие. Всекидневен тормоз от едни ученици върху други.

    Всеки месец в България по медиите излиза скандално видео, заснето с телефон, в което 3-4 ученици, в повечето случаи момичета(!!!) бият свой съученик или съученичка. Това е само заснетото насилие, а то е рядкост. Всекидневният тормоз в класните стаи в междучасията често се обсъжда като голям проблем. Този тормоз е невидим за учителите, защото се случва с свободното време часовете. В стаите няма камери, нищо не се вижда. За този тормоз знаят само учениците от самя клас, а те, следвайки груповото правило, не се издават едни други. И това е "невинният" тормоз - между равни по интелект и етнос ученици.

    Когато говорим вече за деца с увреждания, става жестоко. "Готините пичове" в класа се събират около бедното дете и започват да му задават неразбираеми въпроси и да го закачат. Естествено, детето отговаря нещо глупаво, защото не разбира какво искат да му кажат. И се започва един смях, едпо присмиване... всеки ден. Същото важи и да хора от друг етнос - наприме циганче или мюсюлманско момиче със забрадка. Тогава целият клас става като стадо шимпанзета - понеже е различният не е като тях, трябва да бъде изолиран и атакуван. Естествено, всички си мълчат, считат тормоза за нещо нормално, не ми прави впечатление.

    Тук в България не е рядкост тормозът по физически данни или белези - например подигравки към някое дете, което носи очила. Или към друго, защото е с наднормено тегло. Или срещу някое ниско момче, обикновено най-ниския и най-слаботелесния в класа. Под тормоз да се разбира: подигравки, насилствено отнемане на очилата, криене на учебните пособия на жертвата, разиграване на жертвата като див петел и т.н.

    Всичко описано дотук е самата реалност в българските училища. Аз лично в моите ученически години съм бил свидетел на редица от описаните събития. Не знам как е в САЩ, никога не съм учил там и нямам деца, учещи в тамошни училища. Но знам как е в България. И въз основа на това, което знам, мога да кажа, че опитът да се интегрират т.н. СОП-чета е пълна катастрофа у нас. Ефектът винаги е отрицателен, вместо положителен. МОН не може да се оправи с нормалния тормоз между нормални съученици, а за деца с увреждания и с различни етноси - дори не се говори. Това е тема табу в обществото и медиите.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  79. 79 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    До коментар [#78] от "Lou":

    То и в САЩ нещата не са розови навсякъде. В у1илището, като на децата ми, тормоз не се допуска най-вече защото бъка от родители доброволци, обикновено майки, които могат да си позволят да не работят и наблюдават децата, включотелно в междучасията. В училищата, където няма достатъчно доброволци (т.е., там където семействата са с по-скромни доходи и и двамата родители работят), тормозът е по-разпространен.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK